Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Redan då - för länge sedan - visste vi att folk ljög, björnar är inte ondsinta bestar.
Jag är inte rädd för björn - jag är rädd för främmande män på isolerade platser.
Lite överdrivet att påstå att de ljög. Vi talar om överdrifter och underdrifter i denna tråd. Brunbjörnen kan vara farlig, men det är väldigt liten chans. Chansen finns och därmed ska barn akta sig för att söka efter björn i skogen givetvis (liksom främmande män).
Brunbjörnen är skygg, grizzlybjörnen är däremot aggressiv. Det beror inte på att den ena är mer "ondsint", deras instinkter säger åt den att ta till våld oftare mot en så farlig rovdjur som människan medan den mindre brunbjörnen har haft en annan evolutionär strategi som fungerat väl för att den inte ska utrotas av människor.
Att använda sig av ord som "ondsint" för djur känns inte rätt. Eller så är den farlig och aggressiv mot människor eller så söker den avstå från sådana möten eller fly när de väl möter en människa. I värsta fall använda sig av skenanfall när de känner sig hotade eller har ungar, osv.
Jag känner också flera som stött på björnar i Norrland, några har till och med stött på en björn som ryter till aggressivt. Statisten tycks tala för att det största hotet vid möten med björnar är att människan agerar inkorrekt.
Har faktiskt svårare att finna vettig statistik om möten med främmande män i skogen, jag förstår att precis alla här inne är ideologiskt vinklade att vilja tro på att det ena eller det andra är farligast, men jag är uppriktigt fascinerad att se ifall någon kan komma med någon vettig statistik. Tills vidare tror jag att jag har övertygats att främmande män i skogen är farligare åt kvinnor och barn åtminstone.