Citat:
Ursprungligen postat av
Blundetto
Nej det tycker jag inte. Det är ju en hypotetisk fråga där den fiktiva skogen är väldigt djup och isolerad och det bara finns två teoretiska möten som kan göras. En man eller en björn. Allt annat verkar vara okänt. I verkligheten tycker jag inte att kvinnor bör välja mellan björn och män utan snarare acceptera att det i skogen finns både björn och män och att det är en dålig idé att gå ut i vildmarken ensam.
Men om situationen är som du säger att det finns en björn den ensamma kvinnan är ovetande om 200 meter bort och det samtidigt kommer en man promenerande på stigen 20 meter framför henne. Då förstår jag att de flesta ensamma kvinnor blir mer bekymrade över vem mannen är. Det är ju självklart att bekymra sig mer över sådant man ser en sådant man är omedveten om. Men i den situationen så blir ju björnen helt överflödig. Ja, eller den fyller väl funktionen att man ska göra associationen rovdjur när vi ser mannen.
Men om vi säger att kvinnan var utsatt på något sätt. Exempelvis skadad eller vilse. Då tror jag att hon skulle bli väldigt glad över att se mannen. För trots att 2% av män våldtar och mördar så är vi ju 98% som medmänskligt skulle hjälpa henne. Det skulle 0% av björnarna göra.
Men snälla....
Ska just kvinnor alltså avhålla sig från att gå ensamma i skogen? I ett land som Sverige som mest består av skog?
För att vadå? män ska få lov fortsätta tycka att de har rättigheter ta för sig av kvinnors kroppar och liv, när "andan" faller på?
Människan är ett farligt djur...mest för andra djur men även för varandra...(och faktum är att det förmodligen är män som ska vara mest rädda för andra män i skogen och annars än kvinnor.
Män är mest utsatta för våld av andra män.)
Sen finns det ett gäng andra farliga djur i skogar...ex björn, men även varg, pissförbannade grävlingar och älgar kan också ställa till det...
Men deras "aggressivitet" kontra människan är indirekt...dvs det är mest när vi beter oss dumt och/ eller har hundar som detta händer.
DET måste alla acceptera och ta ställning till.
Men just detta fenomen att män våldför sig sexuellt på kvinnor eller utsätter dem för våld/ död för att de upplever sig ha "rätt till att äga och kontrollera just kvinnor, är alltså något som vi gemensamt kan jobba på att få väck så mycket som möjligt.
För nej, det är inte nått "biologiskt" drag hos just könet man att bete sig som en skit mot kvinnor
Det är något som sitter i hur vi strukturerat samhället gällande kön.