2024-06-08, 01:14
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Låtsas du också som att du inte kan förstå statistik nu? Dina exempel var direkt skrattretande därav att du kanske får en komet i huvudet om du går ut i skogen imorgon. Jeffrey Dahmer...

Du kanske kan besvara en sak för mig. Är frågan formulerad som så att man får välja mellan en björn eller en psykopatisk seriemördare? Nej, just det, nu är inte frågan formulerad så, men det verkar vara rätt många som tvingas att låtsas som det för att deras imbecilla argument ens ska börja likna något som kan kallas för sammanhängande och inte bara svammel.

Frågan är inte heller formulerad som en skadad björn mot en psykopat, så vad är din poäng?

Svenska brunbjörnar anfaller knappt någonsin människor vid möten med dem, så du måste komma med bättre argument än det där. Jag förstår inte att folk har så lite kunskap om våra svenska djur att de får det att låta som om en brunbjörn är lika farlig som typ en isbjörn.

Jag föredrar kanske att stötta på den skygga brunbjörnen framför en lös hund i skogen, då några fåtal procent av alla hundar är pitbulls. Vet människor hur skygg brunbjörnen ändå är?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-06-08 kl. 01:22.
Citera
2024-06-08, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Så du tycker alltså att kvinnor kan följa med vem som helst eller möta vem som helst var som helst

Nej. Det sa jag aldrig. Lägg inte ord i min mun, din kossa.

Nu handlar detta dock om ett hypotetiskt val där man måste välja antingen A eller B. Om man nu tvingas välja så väljer man alternativet som statistiskt är det säkrare valet. Fattar du? Hur svårt är det att förstå?
Citera
2024-06-08, 01:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej. Det sa jag aldrig. Lägg inte ord i min mun, din kossa.

Nu handlar detta dock om ett hypotetiskt val där man måste välja antingen A eller B. Om man nu tvingas välja så väljer man alternativet som statistiskt är det säkrare valet. Fattar du? Hur svårt är det att förstå?
Nej, smit inte tillbaka till en frågeställning du gått bort ifrån för länge sedan.

Nu pratar vi statistik.
Statistiken säger att oavsett vilken man gruppen tillhör och vilken situation vi pratar om så kommer den absoluta majoriteten inte skada en kvinna .
Det innebär att det rationella valet enligt er alltid är att lita på att mannen eller männen är snälla och inte vill ont.

Det är vad du hävdar i denna diskussion -- är det vad du skulle lära dina döttrar.
Eller varför skall inte de basera sina beslut på statistik?
Citera
2024-06-08, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Frågan är inte heller formulerad som en skadad björn mot en psykopat, så vad är din poäng?

Svenska brunbjörnar anfaller knappt någonsin människor vid möten med dem, så du måste komma med bättre argument än det där. Jag förstår inte att folk har så lite kunskap om våra svenska djur att de får det att låta som om en brunbjörn är lika farlig som typ en isbjörn.

Du har definitivt ingen kunskap om djur, och då björn, överhuvudtaget. Ett möte med en björn är alltid farligt. Observera ordet möte - det betyder på nära håll. Det betyder inte att du ser en björn 1km bort i horisonten med en kikare. Det betyder inte heller att björnen ser och känner din lukt på lång väg och går iväg innan du ens är medveten om att den finns. Det betyder ett möte på nära håll vars utfall du så klart inte kan bestämma på förhand då det hade gjort hela frågan helt meningslös.

Det är sådan här helt imbecill tankegympa som ständigt appliceras av Micro och hennes bihang av bittra, misslyckade feminister. Eller så byter man ut mannen mot typ Jason Vorhees.
Citera
2024-06-08, 01:30
Medlem
Citat:
Nej, smit inte tillbaka till en frågeställning du gått bort ifrån för länge sedan.

Nu pratar vi statistik.
Statistiken säger att oavsett vilken man gruppen tillhör och vilken situation vi pratar om så kommer den absoluta majoriteten inte skada en kvinna .
Det innebär att det rationella valet enligt er alltid är att lita på att mannen eller männen är snälla och inte vill ont.

Nej, det är inte vad jag säger alls, din mentala dvärg. Frågan är ett val mellan två olika grupper, björn eller manliga homo sapiens, grupp A eller B. Det är den risken som vägs mot varandra. Bara för att grupp B är säkrare än grupp A så betyder inte det att alla inom den gruppen är helt ofarliga.

Du är så sanslöst korkad att det borde göras studier på dig då det inte borde vara möjligt att vara så hjärndöd som du är och fortfarande kunna andas.
Citera
2024-06-08, 01:31
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Du har definitivt ingen kunskap om djur, och då björn, överhuvudtaget. Ett möte med en björn är alltid farligt. Observera ordet möte - det betyder på nära håll. Det betyder inte att du ser en björn 1km bort i horisonten med en kikare. Det betyder inte heller att björnen ser och känner din lukt på lång väg och går iväg innan du ens är medveten om att den finns. Det betyder ett möte på nära håll vars utfall du så klart inte kan bestämma på förhand då det hade gjort hela frågan helt meningslös.

Det är sådan här helt imbecill tankegympa som ständigt appliceras av Micro och hennes bihang av bittra, misslyckade feminister. Eller så byter man ut mannen mot typ Jason Vorhees.

Du har heltenkelt fel:

https://svenskjakt.se/uncategorized/sa-ofarlig-ar-bjornen-for-manniskan/

Citat:
Naturligtvis kan en björn vara farligt då den är rent fysiskt överlägsen, men frågan är rent statistiskt enkel att besvara då en sammanställning av kontakter mellan björn och människa gjordes för några år sedan av Skandinaviska björnprojektet.
I denna studie fann de att i 74 procent av fallen flydde björnen vid en kontakt med människa, i cirka tre procent av fallen visade björnen aggressivt beteende utan att anfalla och i 1,3 procent av fallen gjorde björnen ett skenanfall då den rusade mot människan men fullföljde aldrig attacken. I 0,1 procent av fallen fullföljde björnen attacken.

25 skadetillfällen
I Skandinavien har människor, i modern tid, blivit skadade av björn vid 25 tillfällen. I 80 procent av dessa fall var den skadade beväpnad. Vad som troligast hänt i dessa fall är att björnen gjort ett så kallat skenanfall. Dessa anfall är alltid mycket otrevliga och i de flesta fall omöjliga att skilja från ett verkligt angrepp.
Jägaren har därför tagit det säkra före det osäkra och skjutit mot björnen (något som vi aldrig kan klandra den drabbade för om man själv varit med om en skenattack) varvid skottet inte varit direkt dödande.
Björnen har istället blivit skadskjuten och därför fullföljt en attack, som från början bara var ett skenanfall.

Osannolikt
Sannolikheten att en beväpnad människa ska skadas vid ett björnmöte är 1 på 75 000 möten. Samma siffra för en obeväpnad människa är 1 på 5 000 000 möten.
Om vi då betänker att vi i de flesta områden i Sverige oftast får gå många, många mil i skogen innan vi träffar på en björn, så blir risken att skadas av en björn väldigt liten, och för en obeväpnad människa försvinnande liten.
Därvid är det inte alls sagt att det kommer att bli ett trevligt möte, om björnen skulle få för sig att göra ett skenanfall.
Den situation som helt klart är farligast är möte med en skadad björn. Det är en situation som egentligen endast jägare behöver uppleva, och då många gånger under ett eftersök.

Farliga situationer
Övriga situationer, som är svåra att rangordna i farlighet, är: möte med hona med ungar, en björn vid ide, en björn vid kadaver och möte mellan hund och björn.
Många av dessa situationer kan inträffa vid ett och samma tillfälle varvid situationen blir allvarligare.
Om du skulle ha turen eller oturen, beroende på hur man ser på det, att träffa på en björn i skogen så ska du alltid uppträda lugnt, spring aldrig! Det lönar sig ändå inte och att du springer kan medföra att björnen uppfattar dig som ett byte! Tala lugnt till björnen och backa försiktigt undan. Förflytta dig så att björnen får vittring av dig, oftast försvinner björnen när den känner lukten av dig och förstår vad du är för något. Provocera aldrig en björn utan dra dig försiktigt undan.
Naturligtvis är det lätt att sitta och skriva om hur vi ska bete oss vid ett björnmöte, som kanske upplevs som mycket obehagligt av många människor.
Men en björn upptäcker i regel människor på långt avstånd och går då oftast försiktigt undan.
Citera
2024-06-08, 01:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Nej, ett möte med brunbjörn är oftast inte farligt eftersom brunbjörnen brukar dra då de inte vill möta människor.

Jag har själv sett björn i svensk skog (Värmland) två gånger. Båda gångerna som barn - och jag och min bror var nära båda gångerna.
Ena gången var björnen nästan på oss innan hon upptäckte oss - hon drog åt andra hållet.
Första gången satt vi på ca 20 meters håll och bara tittade på henne där hon gick och lufsade.
Vi var barn, vi tyckte hon var fin och satt bara och tittade - björnen var ofarlig och skötte sitt.
När vi berättade för vuxna efter andra gången förbjöds vi att gå ut i skogen igen - vi gick dit ändå, varenda gryning hela sommaren - men såg inte björnen igen.
Redan då - för länge sedan - visste vi att folk ljög, björnar är inte ondsinta bestar.

Jag är inte rädd för björn - jag är rädd för främmande män på isolerade platser.
Citera
2024-06-08, 01:36
Medlem
Blundettos avatar
Citat:

Nu pratar vi statistik.

Det är vad du hävdar i denna diskussion -- är det vad du skulle lära dina döttrar.
Eller varför skall inte de basera sina beslut på statistik?

Självklart är det så att den absoluta majoriteten av män inte kommer att skada en kvinna. Det är därför det är så idiotiskt att välja att möta en björn framför en okänd man. Globalt är det nog så att fler tjejer blir dödade av sina familjer än av saltvattenkrokodiler, flodhästar och tjurhajar sammantaget. Men det innebär ju inte att tjejer bör välja att bada med dessa. Eller inbilla sig att man kan slå en björn på nosen. Detta då det är en uppenbar risk. Att springa på en okänd man i skogen. Det är ingen större risk. Det är en självklar sak att lära sina döttrar. Allt annat skulle begränsa deras liv baserat på idiotiska flugor de ser på nätet. Men du verkar hellre springa på en björn än en okänd man i skogen. Kan du förklara varför?
Senast redigerad av Blundetto 2024-06-08 kl. 01:42.
Citera
2024-06-08, 01:42
Medlem
Citat:
Nej, ett möte med brunbjörn är oftast inte farligt eftersom brunbjörnen brukar dra då de inte vill möta människor.

Jag har själv sett björn i svensk skog (Värmland) två gånger. Båda gångerna som barn - och jag och min bror var nära båda gångerna.
Ena gången var björnen nästan på oss innan hon upptäckte oss - hon drog åt andra hållet.
Första gången satt vi på ca 20 meters håll och bara tittade på henne där hon gick och lufsade.
Vi var barn, vi tyckte hon var fin och satt bara och tittade - björnen var ofarlig och skötte sitt.
När vi berättade för vuxna efter andra gången förbjöds vi att gå ut i skogen igen - vi gick dit ändå, varenda gryning hela sommaren - men såg inte björnen igen.
Redan då - för länge sedan - visste vi att folk ljög, björnar är inte ondsinta bestar.

Jag är inte rädd för björn - jag är rädd för främmande män på isolerade platser.

Jag skiter fullständigt i dina påhittade anekdotiska historier. Anekdoter är helt värdelösa.
Citera
2024-06-08, 01:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Självklart är det så att den absoluta majoriteten av män inte kommer att skada en kvinna. Det är därför det är så idiotiskt att välja att möta en björn framför en okänd man. Globalt är det nog så att fler tjejer blir dödade av sina familjer än av saltvattenkrokodiler, flodhästar och tjurhajar sammantaget. Men det innebär ju inte att tjejer bör välja att bada med dessa. Detta då det är en uppenbar risk. Att springa på en okänd man i skogen. Det är ingen större risk. Det är en självklar sak att lära sina döttrar. Allt annat skulle begränsa deras liv baserat på idiotiska flugor de ser på nätet. Men du verkar hellre springa på en björn än en okänd man i skogen. Kan du förklara varför?
Statistiskt är det inte heller någon större risk att festa med främmande män, stämma möten med främmande män osv... i den absoluta majoriteten av fall händer inget.

Jag skulle dock inte betrakta det som ofarligt och att rekommendera för mina döttrar ändå.
Vi är ju alla olika - men mina riskbedömningar utgår inte från statistik när det gäller risk i enskilda situationer.

Jag har begränsat både mina döttrar och söner genom att lära dem att se till situationen och egen förmåga i situationen istället för att lita på statistik.

Jag tror på mer på min filosofi än din.
Citera
2024-06-08, 01:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag skiter fullständigt i dina påhittade anekdotiska historier. Anekdoter är helt värdelösa.
Nej, jag vet - du lär dina barn att lita på statistik och skiter i deras säkerhet.
Det är ju helt okej för mig -- det är ju inte mina barn.
Citera
2024-06-08, 01:46
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Lite överdrivet att påstå att de ljög. Vi talar om överdrifter och underdrifter i denna tråd. Brunbjörnen kan vara farlig, men det är väldigt liten chans. Chansen finns och därmed ska barn akta sig för att söka efter björn i skogen givetvis (liksom främmande män).

Brunbjörnen är skygg, grizzlybjörnen är däremot aggressiv. Det beror inte på att den ena är mer "ondsint", deras instinkter säger åt den att ta till våld oftare mot en så farlig rovdjur som människan medan den mindre brunbjörnen har haft en annan evolutionär strategi som fungerat väl för att den inte ska utrotas av människor.

Att använda sig av ord som "ondsint" för djur känns inte rätt. Eller så är den farlig och aggressiv mot människor eller så söker den avstå från sådana möten eller fly när de väl möter en människa. I värsta fall använda sig av skenanfall när de känner sig hotade eller har ungar, osv.

Jag känner också flera som stött på björnar i Norrland, några har till och med stött på en björn som ryter till aggressivt. Statisten tycks tala för att det största hotet vid möten med björnar är att människan agerar inkorrekt.

Har faktiskt svårare att finna vettig statistik om möten med främmande män i skogen, jag förstår att precis alla här inne är ideologiskt vinklade att vilja tro på att det ena eller det andra är farligast, men jag är uppriktigt fascinerad att se ifall någon kan komma med någon vettig statistik. Tills vidare tror jag att jag har övertygats att främmande män i skogen är farligare åt kvinnor och barn åtminstone.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-06-08 kl. 01:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in