2024-06-06, 14:01
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hur mycket skiljer det sig i olika aspekter mellan nya Model S och tidigare Model S?

Fortfarande 18650-celler men naturligtvis bättre än i de tidigare Model S.

Att adoptera en ny teknik tidigt kommer alltid få ägaren att känna sig lite blåst, då prisfallet alltid blir så pass dramatiskt innan det stabiliseras. De som köpte en platt-tv precis när de kom känner sig nog inte så nöjd med köpet nu när lövtunna 65" OLED-skärmar kostar mindre än vad en 28-tum CRT-TV kostade för 30-40 år sedan i dagens penningvärde. Jag förstår att folk fortfarande köper bensinbilar, men de som säger att de aldrig kommer köpa en, inte ens om 5-10 år, ser jag ungefär lika absurt som att någon skulle säga att de aldrig vill byta sin gamla tjock-TV med 240 linjer till en 65" OLED med 8K upplösning.
Citera
2024-06-06, 17:29
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Fortfarande 18650-celler men naturligtvis bättre än i de tidigare Model S.

Att adoptera en ny teknik tidigt kommer alltid få ägaren att känna sig lite blåst, då prisfallet alltid blir så pass dramatiskt innan det stabiliseras. De som köpte en platt-tv precis när de kom känner sig nog inte så nöjd med köpet nu när lövtunna 65" OLED-skärmar kostar mindre än vad en 28-tum CRT-TV kostade för 30-40 år sedan i dagens penningvärde. Jag förstår att folk fortfarande köper bensinbilar, men de som säger att de aldrig kommer köpa en, inte ens om 5-10 år, ser jag ungefär lika absurt som att någon skulle säga att de aldrig vill byta sin gamla tjock-TV med 240 linjer till en 65" OLED med 8K upplösning.

CRT TV är faktiskt en grymt bra liknelse, i och med att du än idag har purister som vägrar något annat för just deras syfte (ofta för att spela gamla TV-spel som optimerades för just den typen av bildskärm och ser sämre ut på moderna TV-apparater). Men tillverkning av CRT är i princip stendöd då det blir för dyrt att hålla produktionen för en sådan nischad konsumentgrupp.

Precis samma sak kommer ske med EV vs ICE - det kommer finnas ett nischat behov kvar av de som vill gasa en manuellt växlad Porsche eller Harley Davidson men de kommer få betala dyrt för det.
Citera
2024-06-06, 18:56
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
CRT TV är faktiskt en grymt bra liknelse, i och med att du än idag har purister som vägrar något annat för just deras syfte (ofta för att spela gamla TV-spel som optimerades för just den typen av bildskärm och ser sämre ut på moderna TV-apparater). Men tillverkning av CRT är i princip stendöd då det blir för dyrt att hålla produktionen för en sådan nischad konsumentgrupp.

Precis samma sak kommer ske med EV vs ICE - det kommer finnas ett nischat behov kvar av de som vill gasa en manuellt växlad Porsche eller Harley Davidson men de kommer få betala dyrt för det.

Yes, och det krävs inte att så många procent av marknaden skall gå förlorad innan komponenter till en produkt skall bli väsentligt mycket dyrare. När fler biltillverkare t.ex börjar med gigacasting så kommer maskinerna för formpressning bli dyrare. Extrapolera det på samtliga komponenter i traditionella billar som elbilar inte har. Väldigt få fattar hur ekonomin i industrier fungerar.

Vi har redan sett prisdumpning på batterier. En elsooter jag just köpte för 50k kostade över 60k innan. Sen jag köpte den har priset sänkts ytterligare. Om ett par år kommer batteridrivna saker kosta skit och ingenting, precis som en normalstor LCD TV's fallande pris. De som inte köper elbilar kommer se ut som lika stora idioter som köpte prisdumpade BlackBerry telefoner och liknande efter att iPhone släpptes.

kan för övrigt säga att det verkligen inte går att nå samma precision på nyutgåvor av NES och SNES konsoler som emulerar original hårdvaran, så jag förstår purister och de som tävlar i "pixel perfect" spel. Responstiden på en CRT så gott som obefintligt. Men det ser för jävligt ut.
Citera
2024-06-06, 20:50
Medlem
DVikings avatar
Finns folk som skriver på skrivmaskin, de som lyssnar på vinylskivor eller gör sitt egna smör. Mer av hobbynörderi än en del av marknaden. ICE är nog rätt dött inom 5 år oavsett vad politikerna gör i frågan.

Får se om Tesla släpper någon bil som riktigt är till massorna. Tycker man kommit ganska långt med 3/Y men för att verkligen krossa ICE och hävda sig mot kineserna krävs ett ordentligt kliv nedåt i pris.

Sen är FSD/AI/CyberCab ett lite eget spår som de kanske tycker är bättre/viktigare, men då gäller det även att det kommer på plats hyfsat snart.
Citera
2024-06-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Finns folk som skriver på skrivmaskin, de som lyssnar på vinylskivor eller gör sitt egna smör. Mer av hobbynörderi än en del av marknaden. ICE är nog rätt dött inom 5 år oavsett vad politikerna gör i frågan.

Får se om Tesla släpper någon bil som riktigt är till massorna. Tycker man kommit ganska långt med 3/Y men för att verkligen krossa ICE och hävda sig mot kineserna krävs ett ordentligt kliv nedåt i pris.

Sen är FSD/AI/CyberCab ett lite eget spår som de kanske tycker är bättre/viktigare, men då gäller det även att det kommer på plats hyfsat snart.

Mm håller med. Tyckte även att det lät på Elon som att de billigare bilarna som kommer härnäst inte nödvändigtvis är nya modeller. Kan vara nedbantade M3 o Y.

Och ja det känns som att dom lägger mycket krut på FSD nu.
Känns även som att det är förhoppningar om FSD detta som håller aktiekursen någorlunda på plats i dagsläget. Så hoppas dom levererar...
Citera
2024-06-06, 23:38
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Kineserna har gjort elbilar billigare än ICE, men Tesla försöker hoppa till nästa steg direkt, att inte sälja bilen alls, utan göra transport till abonnemang. Man skall ha Netflix, gymkort och robotaxi app.
Citera
2024-06-07, 06:28
Medlem
Citat:
Jag förstår att folk fortfarande köper bensinbilar, men de som säger att de aldrig kommer köpa en, inte ens om 5-10 år, ser jag ungefär lika absurt som att någon skulle säga att de aldrig vill byta sin gamla tjock-TV med 240 linjer till en 65" OLED med 8K upplösning.

Det där är en intressant diskussion, som ofta kommer upp med bekanta. Jag böt just, och det blev en hybrid till. Tycker inte riktigt infrastrukturen är redo i Sverige, jag hör *ständigt* historier om slagsmål om laddplatser och hur det typ tar dubbelt så lång tid att t.ex. åka till Åre (från Stockholm) efter man skaffade en elbil.

Det ska bli intressant att se hur det ser ut vid nästa byte.

Edit: tror *inte* att ICE är dött inom 5 år, inte en chans.
Citera
2024-06-07, 06:48
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Det där är en intressant diskussion, som ofta kommer upp med bekanta. Jag böt just, och det blev en hybrid till. Tycker inte riktigt infrastrukturen är redo i Sverige, jag hör *ständigt* historier om slagsmål om laddplatser och hur det typ tar dubbelt så lång tid att t.ex. åka till Åre (från Stockholm) efter man skaffade en elbil.

Jag instämmer i detta, sedan tror jag det beror lite på bransch. Problemet blir någonstans att om du ens ska göra en enda lång resa per år så blir det bekvämare att ha diesel, för skillnaden i övrigt är inte så stor mot elbil ännu. Det ska nog mycket till för att familjer ska tänka att de kan ha en elbil privat för att sedan hyra en diesel för längre resor. Sedan lär vi ha ICEs i industrin många decennier framöver, typ malmbrytning och så vidare.

Dock tror jag att elbilar rent faktiskt skulle duga till typ 98% av alla bilresor som genomförs i Sverige.
Citera
2024-06-07, 07:58
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty

Fattar att det tar dubbelt så lång tid om man har en annan bil än Tesla eftersom inte alla elbilar har en värmepump, men de som har det är skit. Teslas octovalve är bara ett bevis på Teslas överlägsenhet när det gäller ingenjörskonst. Jag får inte ihop det om man inte klarar den resan på drygt 8 timmar, och definitivt inte 16. Man stannar ändå för en bensträckare för så långa åkturer, och då laddar man på en supercharger.

Sen sa jag inte att ICE skulle vara dött om 5 år. Jag sa att det är absurt att inte kunna tänka sig en elbil om 5-10 år. Jag tror ICE kommer säljas mycket längre tid än om 5 år, bara att det kommer se mer och mer korkat ut på en gradlös skala. Säkert kommer prisdumpningar på bränsle och skattepåslag på el i samma takt för att hålla liv i denna skit-industri, men resultatet blir bara att fler klär sina tak med solceller och blir självförsörjande. Elbolagen kommer då höja nätavgifterna till absurdum, för själva elen kommer bli billigare och billigare. Där har vi för övrigt nästa disruption. Vem fan kommer vilja vara nätansluten när solceller och batteripack blir så billigt att du klarar dig själv. Här i Sverige kommer de mjölka oss längre dock, pga att vi inte vill slå elbolagens spene ur munnen under vintermånaderna där det inte kommer gå runt med enbart solceller.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-06-07 kl. 08:11.
Citera
2024-06-07, 13:24
Medlem
wwrs avatar
Musks vision med Tesla: Att vara världens rikaste Twitterfåntratt.

Denholm som själv fått ett stort antal miljoner stöder Musk. Tror hon suttit i Telias styrelse.

Den snorkige Musk struntar i klimatet och Tesla. Han skall ha 46 miljarder annars orkar han inte gå till jobbet.

Självklart hoppar han av när skutan sjunker. Försäljningarna motiverades bl a med Twitterköp (svepskäl).

Nu kommer en omvänd fint med "Jag vill engagera mig djupare i Teslas AI. Får jag inte göra det lägger jag istället av helt !!??" Dagens mediastjärnor manipulerar budskapen.

"Ingen diktatorsmakt, inga 50 miljarder, nu är jag trött på er, skyll er själva, jag drar"
... medan botten rasar ur EV-marknaden och Teslakyrkogårdar bildas i hamnarna.

Hoppas jag har fel och han står upp för sig själv och försöker ta Tesla genom krisen. Nu behövs han. Inte när alla körde grönt.

Musks visioner har plötsligt reducerats till att vara världens rikaste.

"Om jag bara äger 150 miljarder dollar och inte får 50 miljarder till då sk-ter jag i det här. Tror ni man jobbar för ingenting?"

Citat:
Tesla Chair Signals Elon Musk Could Exit Without A 'Motivating' Pay Deal

Tesla (TSLA) Board Chair Robyn Denholm says it is imperative that Chief Executive Elon Musk's 2018 $56 billion compensation package is reapproved if the EV giant wants to continue "motivating him" to work for the company, according to a regulatory filing Thursday. TSLA shares angled higher.
https://www.investors.com/news/tesla...exit-pay-deal/
Senast redigerad av wwr 2024-06-07 kl. 13:51.
Citera
2024-06-07, 13:28
Medlem
Citat:
Fattar att det tar dubbelt så lång tid om man har en annan bil än Tesla eftersom inte alla elbilar har en värmepump, men de som har det är skit. Teslas octovalve är bara ett bevis på Teslas överlägsenhet när det gäller ingenjörskonst.

Minst hälften av de jag känner har (haft) just Teslor som elbil. Jag har aldrig själv kört längre i en Tesla men vi snackar kanske totalt 5-10 pers som alla säger samma sak. De delar inte din positiva bild, men vi är alla olika.

En kille hade en rolig historia - han skulle köra med en bäddmadrass på taket på sin tesla (madrass eoner och fick ladda iaf typ 4-5 gånger på vägen upp till Åre om jag minns rätt. Tog 12-13 timmar upp. Samma med takbox med grejer i. Det funkar inte.

Jag vet 2 som bytt tillbaka från Tesla till hybrid och i alla fall en till som säger sig vara rätt säker på att göra det när leasen går ut i höst.

Anekdotiskt, jag vet, men räcker för mej.
Citera
2024-06-07, 13:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Denholm som själv fått ett stort antal miljoner stöder Musk. Tror hon suttit i Telias styrelse.

Den snorkige Musk struntar i klimatet och Tesla. Han skall ha 46 miljarder annars orkar han inte gå till jobbet.

Självklart hoppar han av när skutan sjunker. Försäljningarna motiverades bl a med Twitterköp (svepskäl).

Nu kommer en omvänd fint med "Jag vill engagera mig djupare i Teslas AI. Får jag inte göra det lägger jag istället av helt !!??" Dagens mediastjärnor manipulerar budskapen.

"Ingen diktatorsmakt, inga 50 miljarder, nu är jag trött på er, skyll er själva, jag drar"
... medan botten rasar ur EV-marknaden och Teslakyrkogårdar bildas i hamnarna.

Hoppas jag har fel och han står upp för sig själv och försöker ta Tesla genom krisen. Nu behövs han. Inte när alla körde grönt.

Musks visioner har plötsligt reducerats till att vara världens rikaste.

https://www.investors.com/news/tesla...exit-pay-deal/
Det är Mongot och andra longterm investors som betalar Musks 50 miljarder men det begriper dom inte själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in