Citat:
Citat:
Ge mig gärna länk till det källan för det.
Flera dömdes nyss bara inom senaste månaden till fängelse som är minderåriga.
Jag har arbetat med brottsjuridik länge och har aldrig hört eller läst att en minderårig inte kan dömas till fängelse så detta måste du visa mig då det var något helt nytt för mig och säkert många domstolar och många av de dömdas juridiska ombud så du MÅSTE ge oss den informationen då det kan förändra en massa domar och hur vi jobbar då hela rättsväsendet isåfall arbetat med fel uppgifter i minst 20 år!!! Snälla hjälp oss!!
Flera dömdes nyss bara inom senaste månaden till fängelse som är minderåriga.
Jag har arbetat med brottsjuridik länge och har aldrig hört eller läst att en minderårig inte kan dömas till fängelse så detta måste du visa mig då det var något helt nytt för mig och säkert många domstolar och många av de dömdas juridiska ombud så du MÅSTE ge oss den informationen då det kan förändra en massa domar och hur vi jobbar då hela rättsväsendet isåfall arbetat med fel uppgifter i minst 20 år!!! Snälla hjälp oss!!
Det finns inget totalt förbud mot att döma minderåriga till fängelse, men det krävs synnerliga skäl enligt 30 kap 5§ brottsbalken (BrB):
För brott som någon har begått innan han eller hon fyllt arton år får rätten döma till fängelse endast om det finns synnerliga skäl. Att rätten då i första hand ska bestämma påföljden till sluten ungdomsvård i stället för fängelse framgår av 32 kap. 5 §.Och enligt 29 kap 7 § BrB skulle strafftiden i så fall reduceras till max 14 år:
Har någon begått brott innan han eller hon fyllt tjugoett år, ska hans eller hennes ungdom beaktas särskilt vid straffmätningen. Rätten får då döma till lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet.
För brott som någon har begått innan han eller hon fyllt arton år får det inte dömas till svårare straff än fängelse i tio år. Om fängelse på längre tid och på livstid är föreskrivet för brottet eller om det följer av 26 kap. 2 §, får det dock dömas till fängelse i högst fjorton år.