Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Vad är detta för uppgift och vad kommer den ifrån ?
Pete*r Krä*mer har i alla fall sagt i tråden att han hade en Opel Kadett C i orange färg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Jag tror att Thord menar att J*ohan Fr*edriksson hade en vit Toyota. I vart fall har Thord tidigare skrivit i tråden att J*ohan ska ha haft en liten vit bil. (Just märket Toyota blir alltså nytt här.) Och med tanke på J*ohans beteende efter försvinnandet blir ju han extra intressant! Därför är jag frestad att binda J*ohan till försvinnandet.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrConwell
Ja, det ar ju en viss skillnad pa en orange Kadett C och en vit Toyota. Eftersom vi alla last "killarnas" vittnesmal sa ar det ju klart att dom hade ratt bra koll pa bilar. En Kadett C ar valdigt enkel att kanna igen. De flesta Toyota's fran den tiden ar ratt enkla att ta ocksa. Forutom da mojligtvis Carina II, som var ratt ovanlig 1992. Men sedan var det ju det dar med bakhjulsdrift, om jag minns ratt var bilen man sakrat spar fran bakhjulsdriven. Och ja, jag tvivlar starkt pa att inte ens den mest inkompetente kriminalteknikern pa jorden kan missa pa drivningen om man har hjulspar.
Bra att jag skrev detta för det fick mig att kolla upp konversationen jag haft med en person som suttit i JoFr:s bil. Det hela är ett missförstånd från min sida. Jag ställde några frågor, bland annat om PeNi. Den jag talade med började med att säga att han inte vet vem PeNi är, därefter så nämns lite om en annan sak. Sedan skriver han "Per hade en vit bil. Likadan som dom som var vittnen på Ekudden för tillfället". Jag har då tolkat det som att den jag talade med råkade skriva "Per" när han menade "JohanF", eftersom han precis talat om JohanF i meningen innan. Men det är givetvis PU han menar. PU har en Toyota likadan som vittnena på Hällristningsvägen.
Men, visst, en orange opel kadett hade JohanF:
Citat:
Ursprungligen postat av
rednecksvedala
Han som flyttade till karlstad tror jag hade en orange opel. ovanlig form tror jag. Jag har sagt att jag är osäker på skjutsen. men jag har en bild framför mig , vilken bil det var och vem som körde. men det tänker jag inte delge just nu. pga av onödiga spekulationer. vill ju hjälpa , inte förstöra.
Färgen har även beskrivits som brandgul:
Citat:
Ursprungligen postat av
WafffenSS
@Peter Krämer Mariestad
Du vet att Johan Fredriksson Mariestad, Karlstad är aktuell via Per Ullberg Kristinehamn.
Brandgul, ljusbeige Opel
Här får vi länk till modellen:
Citat:
Ursprungligen postat av
WafffenSS
Notera mitt färgtest natten till igår:
Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Vaknade till i natt vid halv tretiden och roade därför mig själv med att gå ut och titta på en väjningspliktsskylt. Frågan var: vilken färg upplevs den ha vid den tiden på natten i det något rödaktiga ljuset från LED-lampor. Det visade sig då att den av mig upplevdes som ljus eller vit.
Vid 03:40 tiden hade gatubelysningen släckts och skylten uppfattades som gulorange.
Nu är jag 50+ och har därmed något sämre färgupplevelse än killarna i bilen på Hällristningsvägen, så någon yngre borde göra om experimentet.
Om yngre ser det på samma sätt skulle jag hävda att bilen på cykelvägen mycket väl skulle ha kunnat vara en orange kadett. Bilen som parkerade på sjukhusets parkering bör dock ha varit vit. Bilen som släppte av Helena på Runstensvägen vet jag ej när på dygnet den observerades. Ur vittnespsykologisynpunkt är dock endast killarna på Hällristningsvägen opåverkade. Personen på sjukhuset och den boende på Hällristningsvägen har dragit sig till minnes bilen när de hörde om att Helena kopplades till en vit bil, vilket drar ner värdet av deras observation.
En orange bil uppfattas
av mig i rödlätt LED ljus som vit eller ljus färg klockan 02:40 men som orange 03:40. Om synförhållandena vore samma för mig som för grabbarna i bilen skulle de alltså mycket väl ha kunnat sett en orange opel och tolkat den som ljus. Men, som jag nämner i inlägget ovan, bör testet jag gjorde även utföras av en person i 19-års åldern så att inte min ålder ställer till det.
Samtidigt stod jag rätt så nära väjningskylten när jag tittade. Grabbarna sitter i en bil på Hällristningsvägen 6. Bilen på cykelvägen upptar en mycket liten del av deras synfält. I nära anslutning till den observerade bilen finns två gatlampor och eventuellt en lampa på cykelvägen som kan störa förmågan att uppfatta färger.
Kadetten har ingen sidolampa, men som syns på bilden kan belysning från sidan lätt göra att vissa delar framstår som ljusa i kontrast till andra mörkare delar. Böjningen ovanför framdäcket skulle alltså kunna ha setts som en ljusare detalj och tolkas som en lampa. Om bilen på cykelvägen hade en metallic kofångare kan även den ha uppfattats som en sidolampa.
Notera för övrigt att vid 03:40 har jag inget problem att se färgen. Den bil som uppfattas vit eller ljus 02:30 skulle alltså uppfattas som orange eller kanske bronsfärgad om den står parkerad på cykelvägen en timme senare.
Notera i bilden nedan att bilen (felaktigt) ser ut att ha något som kan tolkas som rails:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/Opel_Kadett_City_orange_pre_facelift.jpg