2013-12-15, 23:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
.
Nej, jag har ingen säker källa på att han skulle ha alibi för den aktuella natten.

Den 14 april 2008 fanns följande artikel i Expressen:

http://www.expressen.se/nyheter/kan-ligga-bakom-helenas-forsvinnande/

Det är således 6 år sedan Polisen gick ut med att Eklunds skulle kartläggas när det gäller Helenas försvinnande. Om jag inte missminner mig så har det för något år sedan omnämnts i media att Eklund skulle ha varit utomlands den aktuella helgen.
Det finns kanske någon i tråden som kan dementera eller bekräfta uppgiften!?
.

Jag har också för mig att jag läst detta om Eklunds alibi någonstans. Vi får hoppas att polisen kollat upp detta. Nu tror jag inte att Eklund hade något med detta att göra, men det vore väl tjänstefel av polisen att inte kolla upp honom. Skulle polisen ha funnit honom intressant i detta fall tror jag dock att det skulle ha kommit ut på något sätt. Bl a därför tror jag inte att han finns med på polisens "lista" över inblandade i Helenas försvinnande.

Andra exempel på anledningar till varför jag tvivlar på honom som gm i detta fall är att han skulle ha haft svårt att dölja lastbilen/långtradaren, eller vad han nu körde, om han gjorde detta i samband med en tjänsteresa. Här utgår jag att Helena anfölls i skogen nära sitt hem. Om Eklund haft långtradare så skulle den sannolikt ha placerats i anslutning till Ekuddenvägen. Gick det att gömma en sådan skrymmande sak där? Det ska ju ha varit trafik till/från badet/campingen denna natt och då skulle denna lätt ha synts. Och OM han skulle ha parkerat långtradaren/lastbilen där och följt efter Helena in i skogen, så tror jag att han också skulle ha haft stora problem - utifrån sin fysik - att få med sig Helenas kropp till bilen, för bort fördes hon ju. Han kan i och för sig ha haft privat bil, men varför leta sig ner just till Mariestad på fritiden? Hade han privata kopplingar dit, d v s inga jobbrelaterade bindningar?

MO skiljer sig också från fallen med Pernilla H samt Engla H. I båda dessa fall lämnade han kropparna relativt synliga; visserligen drog han upp Pernillas kropp ett antal meter upp för "kullen" vid sidan av cykelvägen, och i Englas fall fördes kroppen bort. MEN ingen av dessa kroppar gömdes. Pernillas nakna kropp såg dessutom arrangerad ut, med benen särade från varandra och armarna utåt från kroppen, som om han ville kränka kroppen och chocka den person (ännu mer än den annars skulle bli - om det går) som hittade kroppen. Englas kropp hade han försökt att tända på, om jag inte minns fel. Det skulle ju kunna tolkas delvis som att han ville kränka kroppen (förutom att försöka förstöra ev. bevis). Engla låg inte heller gömd utan öppet på en vändplan i skogen, om jag kommer ihåg rätt. Men Helenas kropp skulle han - i det fall han var gm - ha gömt, och gjort det så pass "bra" att hon ännu inte har hittats, drygt 21 år efter försvinnandet. Varför skulle han ha gjort det i just detta fall? Han skulle i och för sig ha kunnat bli mer "modig" med Pernilla och Engla.

För mig är Anders Eklund en potentiell seriemördare; han skulle ha kunnat mörda fler personer av kvinnligt kön. I fallet med Helena är jag dock tveksam till att han är gm. Men jag kan ha fel.
Citera
2013-12-16, 00:36
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har också för mig att jag läst detta om Eklunds alibi någonstans. Vi får hoppas att polisen kollat upp detta. Nu tror jag inte att Eklund hade något med detta att göra, men det vore väl tjänstefel av polisen att inte kolla upp honom. Skulle polisen ha funnit honom intressant i detta fall tror jag dock att det skulle ha kommit ut på något sätt. Bl a därför tror jag inte att han finns med på polisens "lista" över inblandade i Helenas försvinnande.

Andra exempel på anledningar till varför jag tvivlar på honom som gm i detta fall är att han skulle ha haft svårt att dölja lastbilen/långtradaren, eller vad han nu körde, om han gjorde detta i samband med en tjänsteresa. Här utgår jag att Helena anfölls i skogen nära sitt hem. Om Eklund haft långtradare så skulle den sannolikt ha placerats i anslutning till Ekuddenvägen. Gick det att gömma en sådan skrymmande sak där? Det ska ju ha varit trafik till/från badet/campingen denna natt och då skulle denna lätt ha synts. Och OM han skulle ha parkerat långtradaren/lastbilen där och följt efter Helena in i skogen, så tror jag att han också skulle ha haft stora problem - utifrån sin fysik - att få med sig Helenas kropp till bilen, för bort fördes hon ju. Han kan i och för sig ha haft privat bil, men varför leta sig ner just till Mariestad på fritiden? Hade han privata kopplingar dit, d v s inga jobbrelaterade bindningar?

MO skiljer sig också från fallen med Pernilla H samt Engla H. I båda dessa fall lämnade han kropparna relativt synliga; visserligen drog han upp Pernillas kropp ett antal meter upp för "kullen" vid sidan av cykelvägen, och i Englas fall fördes kroppen bort. MEN ingen av dessa kroppar gömdes. Pernillas nakna kropp såg dessutom arrangerad ut, med benen särade från varandra och armarna utåt från kroppen, som om han ville kränka kroppen och chocka den person (ännu mer än den annars skulle bli - om det går) som hittade kroppen. Englas kropp hade han försökt att tända på, om jag inte minns fel. Det skulle ju kunna tolkas delvis som att han ville kränka kroppen (förutom att försöka förstöra ev. bevis). Engla låg inte heller gömd utan öppet på en vändplan i skogen, om jag kommer ihåg rätt. Men Helenas kropp skulle han - i det fall han var gm - ha gömt, och gjort det så pass "bra" att hon ännu inte har hittats, drygt 21 år efter försvinnandet. Varför skulle han ha gjort det i just detta fall? Han skulle i och för sig ha kunnat bli mer "modig" med Pernilla och Engla.

För mig är Anders Eklund en potentiell seriemördare; han skulle ha kunnat mörda fler personer av kvinnligt kön. I fallet med Helena är jag dock tveksam till att han är gm. Men jag kan ha fel.
.
Jag tror inte heller att Eklund har med Helenas försvinnande att göra.

Däremot är jag av åsikten att det är en tillfällig "besökare" i Mariestad som gjort det. En person som begått liknande brott tidigare.
.
Citera
2013-12-16, 01:19
Medlem
WafffenSSs avatar
Citat:
Var det inte en orange Opel kadett(?)? (Den som vissa säger sig ha sett köra ut från Mariestad i hög hastighet på natten). Det vita bilen har det väl inte talats om offentligt vad den var av för märke? Det har talats om flera vita/ljusa bilar, men nu avser jag den ljusa bil de två killarna såg.

Du vet att denna modell är aktuell
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwi kipedia%2Fcommons%2Fa%2Fa4%2FOpel_Kadett_City_oran ge_pre_facelift.jpg

Rednecksvedala Peter krämer Mariestad

Citat:
citat " Han som flyttade till karlstad tror jag hade en orange opel. ovanlig form tror jag. Jag har sagt att jag är osäker på skjutsen. men jag har en bild framför mig , vilken bil det var och vem som körde. men det det tänker jag inte delge just nu. pga onödiga spekulationer. vill ju hjälpa , inte förstöra."
Citera
2013-12-16, 01:54
Medlem
WafffenSSs avatar
[quote=Atervandsgrand4|45575686]Att tro är en sak att veta en annan. Problemet i det flesta fall är att människan går runt och tror, utan att veta. Sedan runt denna tro bilda sig uppfattningar som senare kan leda till att man tror sig veta, men allt grundar sig i just att tro. Så ur detta skapas oftast tragiska följder som i detta fall. Sedan att antaga att en händelse hänger samman med en annan är också grundad i tro utan att veta.

Citat:
Hur tänker du runt att polisen aldrig varit intresserade av PK´s uppgifter och inte ens förhört sig om dessa till mig. De kanske inte "tror" utan "vet" vissa saker som gör att PK´s uppgifter ej är relevanta i sak.

Se så lilla stolle lilla

Du säger "tror vet vissa saker är inte relevanta i sak"

Förklara
Citera
2013-12-16, 15:54
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WafffenSS
Du vet att denna modell är aktuell
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwi kipedia%2Fcommons%2Fa%2Fa4%2FOpel_Kadett_City_oran ge_pre_facelift.jpg

Rednecksvedala Peter krämer Mariestad

Nu är jag inte riktigt med på vad du är ute efter. Du får gärna utveckla.

Den orange Opeln som jag syftar på i mitt inlägg var den bil som PK m fl sa sig ha sett köra ut ur Mariestad i hög fart den aktuella natten. I den ska, enligt PK, ha suttit flera killar av utländsk härkomst. Han hade tidigare den natten pratat med killarna som sedan körde Opeln.

Jag tror att Opeln som PK syftar på i sitt citat är en annan, eftersom han talar om en person och inte flera (som i den orange Opeln).

Är det något annat du avser med din postning så får du gärna förklara vad. Jag kan ha missuppfattat.
Citera
2013-12-17, 00:53
Medlem
WafffenSSs avatar
Citat:
Nu är jag inte riktigt med på vad du är ute efter. Du får gärna utveckla.

Den orange Opeln som jag syftar på i mitt inlägg var den bil som PK m fl sa sig ha sett köra ut ur Mariestad i hög fart den aktuella natten. I den ska, enligt PK, ha suttit flera killar av utländsk härkomst. Han hade tidigare den natten pratat med killarna som sedan körde Opeln.

Jag tror att Opeln som PK syftar på i sitt citat är en annan, eftersom han talar om en person och inte flera (som i den orange Opeln).

Är det något annat du avser med din postning så får du gärna förklara vad. Jag kan ha missuppfattat.
Du vet att Opel modell är aktuell.

Det gäller bara klura ut vem som gav henne skjuts alt mötte henne vid Ekudden så ska nog resten falla på plats.
Citera
2013-12-17, 01:17
Medlem
WafffenSSs avatar
Citat:

Denne person redan identifierad.

Johan Fredriksson 42 år facebook

Någon som har i huvudet vad Thomas Ahl Mariestad gjorde aktuell natt 14 Juni?
Senast redigerad av WafffenSS 2013-12-17 kl. 01:20. Anledning: bokstav
Citera
2013-12-17, 11:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WafffenSS
Du vet att Opel modell är aktuell.

Det gäller bara klura ut vem som gav henne skjuts alt mötte henne vid Ekudden så ska nog resten falla på plats.

Bilen som syntes köra på cykelvägen den aktuella natten - och som killarna i bilen såg - antas vara inblandad i Helenas försvinnande. Exakt bilmodell har väl inte polisen gått ut med? Men på ett ungefär. Bilmodellen som du länkar till är väl en sådan modell som skulle kunna vara aktuell. Men - bilen som sågs var ju vit/ljus och inte orange. Är det någon annan bil du syftar på?
Citera
2013-12-18, 19:11
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamya
Vad hände med PR? Lever han?

Jo han lever visst säger folk i Varberg och är nyskild men träffat ny tjej.
Han har tydligen inte till dags datum presenterat hållbart alibi men det är rykten från hans umgänge.
Av det dom sett och upplevt med honom tror dom inte han är kapabel till brottet och han har någon hög tjänst inom kommunen.
Citera
2013-12-18, 22:38
Medlem
Kan någon härinne på tråden bekräfta ryktet att Jona* Pr*ts hade en mindre båt i närheten av Ekudden ?
Citera
2013-12-20, 00:55
Medlem
WafffenSSs avatar
Citat:
Bilen som syntes köra på cykelvägen den aktuella natten - och som killarna i bilen såg - antas vara inblandad i Helenas försvinnande. Exakt bilmodell har väl inte polisen gått ut med? Men på ett ungefär. Bilmodellen som du länkar till är väl en sådan modell som skulle kunna vara aktuell. Men - bilen som sågs var ju vit/ljus och inte orange. Är det någon annan bil du syftar på?

Än så länge har vi inte fått svar på exakt färg Opel modell.

Stalltips

Brandgul

Ljusbrun Beige
Senast redigerad av WafffenSS 2013-12-20 kl. 01:01. Anledning: text
Citera
2013-12-20, 01:25
Medlem
WafffenSSs avatar
text

Citat:
Ursprungligen postat av rednecksvedala
Han som flyttade till karlstad tror jag hade en orange opel. ovanlig form tror jag. Jag har sagt att jag är osäker på skjutsen. men jag har en bild framför mig , vilken bil det var och vem som körde. men det tänker jag inte delge just nu. pga av onödiga spekulationer. vill ju hjälpa , inte förstöra.

@Peter Krämer Mariestad

Du vet att Johan Fredriksson Mariestad, Karlstad är aktuell via Per Ullberg Kristinehamn.

Brandgul, ljusbeige Opel
Senast redigerad av WafffenSS 2013-12-20 kl. 01:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in