Citat:
.
Nej, jag har ingen säker källa på att han skulle ha alibi för den aktuella natten.
Den 14 april 2008 fanns följande artikel i Expressen:
http://www.expressen.se/nyheter/kan-ligga-bakom-helenas-forsvinnande/
Det är således 6 år sedan Polisen gick ut med att Eklunds skulle kartläggas när det gäller Helenas försvinnande. Om jag inte missminner mig så har det för något år sedan omnämnts i media att Eklund skulle ha varit utomlands den aktuella helgen.
Det finns kanske någon i tråden som kan dementera eller bekräfta uppgiften!?
.
Nej, jag har ingen säker källa på att han skulle ha alibi för den aktuella natten.
Den 14 april 2008 fanns följande artikel i Expressen:
http://www.expressen.se/nyheter/kan-ligga-bakom-helenas-forsvinnande/
Det är således 6 år sedan Polisen gick ut med att Eklunds skulle kartläggas när det gäller Helenas försvinnande. Om jag inte missminner mig så har det för något år sedan omnämnts i media att Eklund skulle ha varit utomlands den aktuella helgen.
Det finns kanske någon i tråden som kan dementera eller bekräfta uppgiften!?
.
Jag har också för mig att jag läst detta om Eklunds alibi någonstans. Vi får hoppas att polisen kollat upp detta. Nu tror jag inte att Eklund hade något med detta att göra, men det vore väl tjänstefel av polisen att inte kolla upp honom. Skulle polisen ha funnit honom intressant i detta fall tror jag dock att det skulle ha kommit ut på något sätt. Bl a därför tror jag inte att han finns med på polisens "lista" över inblandade i Helenas försvinnande.
Andra exempel på anledningar till varför jag tvivlar på honom som gm i detta fall är att han skulle ha haft svårt att dölja lastbilen/långtradaren, eller vad han nu körde, om han gjorde detta i samband med en tjänsteresa. Här utgår jag att Helena anfölls i skogen nära sitt hem. Om Eklund haft långtradare så skulle den sannolikt ha placerats i anslutning till Ekuddenvägen. Gick det att gömma en sådan skrymmande sak där? Det ska ju ha varit trafik till/från badet/campingen denna natt och då skulle denna lätt ha synts. Och OM han skulle ha parkerat långtradaren/lastbilen där och följt efter Helena in i skogen, så tror jag att han också skulle ha haft stora problem - utifrån sin fysik - att få med sig Helenas kropp till bilen, för bort fördes hon ju. Han kan i och för sig ha haft privat bil, men varför leta sig ner just till Mariestad på fritiden? Hade han privata kopplingar dit, d v s inga jobbrelaterade bindningar?
MO skiljer sig också från fallen med Pernilla H samt Engla H. I båda dessa fall lämnade han kropparna relativt synliga; visserligen drog han upp Pernillas kropp ett antal meter upp för "kullen" vid sidan av cykelvägen, och i Englas fall fördes kroppen bort. MEN ingen av dessa kroppar gömdes. Pernillas nakna kropp såg dessutom arrangerad ut, med benen särade från varandra och armarna utåt från kroppen, som om han ville kränka kroppen och chocka den person (ännu mer än den annars skulle bli - om det går) som hittade kroppen. Englas kropp hade han försökt att tända på, om jag inte minns fel. Det skulle ju kunna tolkas delvis som att han ville kränka kroppen (förutom att försöka förstöra ev. bevis). Engla låg inte heller gömd utan öppet på en vändplan i skogen, om jag kommer ihåg rätt. Men Helenas kropp skulle han - i det fall han var gm - ha gömt, och gjort det så pass "bra" att hon ännu inte har hittats, drygt 21 år efter försvinnandet. Varför skulle han ha gjort det i just detta fall? Han skulle i och för sig ha kunnat bli mer "modig" med Pernilla och Engla.
För mig är Anders Eklund en potentiell seriemördare; han skulle ha kunnat mörda fler personer av kvinnligt kön. I fallet med Helena är jag dock tveksam till att han är gm. Men jag kan ha fel.