2024-06-06, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag noterar tiden!

Jag och polisen sitter i samma hörna - GW Persson sitter i den andra!

Det här handlar inte om förolämpningar - bara om att säga det uppenbara.

Varsagod. Notera sa mycket tid du vill.

Nja, polisen har aldrig officiellt sagt att sista 100% sakra observationen av HA var pa bron. Om sa ar fallet, var vanlig presentera bevis for detta. Allt har alltid gatt tillbaka till torget.

Forolampningars definition ar inte din ensak att avgora. Vilket varldens samlade juridiska expertis haller med mig om. Om du nu ar journalist sasom du havdat sa borde du veta det. Du kan stalla dig sjalv i Harlem och kommentera personers hudfarg som gar forbi, det ar ju uppenbart.....let me know how that works out for you.
Citera
2024-06-06, 03:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Varsagod. Notera sa mycket tid du vill.

Nja, polisen har aldrig officiellt sagt att sista 100% sakra observationen av HA var pa bron. Om sa ar fallet, var vanlig presentera bevis for detta. Allt har alltid gatt tillbaka till torget.

Forolampningars definition ar inte din ensak att avgora. Vilket varldens samlade juridiska expertis haller med mig om. Om du nu ar journalist sasom du havdat sa borde du veta det. Du kan stalla dig sjalv i Harlem och kommentera personers hudfarg som gar forbi, det ar ju uppenbart.....let me know how that works out for you.

Tack!!!
Citera
2024-06-06, 03:24
Medlem
Citat:
Tack!!!

Varsagod. Tyvarr noterar jag att du inte svarat pa en enda fraga eller presenterat mera belagg for din sak. Sa allt jag sagt star kvar oemotsagt. Men, atminstone var du nu artig. Sa jag nojer mig med det. Vi far diskutera mera en annan dag. Mina fragor kvarstar, narhelst du har lust.
Citera
2024-06-06, 03:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Varsagod. Tyvarr noterar jag att du inte svarat pa en enda fraga eller presenterat mera belagg for din sak. Sa allt jag sagt star kvar oemotsagt. Men, atminstone var du nu artig. Sa jag nojer mig med det. Vi far diskutera mera en annan dag. Mina fragor kvarstar, narhelst du har lust.

Tack igen!!!
Citera
2024-06-06, 03:37
Medlem
Citat:
Tack igen!!!

Varsagod Ugglan.

Vi har faktiskt en sak gemensamt. Jag ar faktiskt ocksa lite nyfiken pa killen som skulle hamta nagon pa Stadt med bil och aldrig dok upp. Min nyfikenhet stracker sig till "vilken sorts bil hade han?". Om han korde en svart 1968 Dodge Charger R/T sa blir det liksom ointressant. Kanske traden kan hjalpa till har ?
Senast redigerad av MrConwell 2024-06-06 kl. 04:15.
Citera
2024-06-06, 04:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
---Eftersom jag scrollar förbi vissa användares inlägg vet jag inte vem du svarade, men av frågan att döma blir jag intresserad: Hade Helena gjort sig förtjänt av det som hände henne på något sätt? Är det någon som tycker det?

Frågan var riktad till JoeBlow mot bakgrund av hans många inlägg genom åren där han reagerar på att Helena skulle vara en fin och oskyldig flicka. Tvärtom lyfter han fram hur hon levde farligt genom att vara ute efter andras män.
Citera
2024-06-06, 04:29
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Varsagod Ugglan.

Vi har faktiskt en sak gemensamt. Jag ar faktiskt ocksa lite nyfiken pa killen som skulle hamta nagon pa Stadt med bil och aldrig dok upp. Min nyfikenhet stracker sig till "vilken sorts bil hade han?". Om han korde en svart 1968 Dodge Charger R/T sa blir det liksom ointressant. Kanske traden kan hjalpa till har ?

Enligt uppgift skall han ha haft en vit toyota.
Citera
2024-06-06, 04:37
Medlem
ThordOlavssons avatar
Vaknade till i natt vid halv tretiden och roade därför mig själv med att gå ut och titta på en väjningspliktsskylt. Frågan var: vilken färg upplevs den ha vid den tiden på natten i det något rödaktiga ljuset från LED-lampor. Det visade sig då att den av mig upplevdes som ljus eller vit.

Vid 03:40 tiden hade gatubelysningen släckts och skylten uppfattades som gulorange.

Nu är jag 50+ och har därmed något sämre färgupplevelse än killarna i bilen på Hällristningsvägen, så någon yngre borde göra om experimentet.

Om yngre ser det på samma sätt skulle jag hävda att bilen på cykelvägen mycket väl skulle ha kunnat vara en orange kadett. Bilen som parkerade på sjukhusets parkering bör dock ha varit vit. Bilen som släppte av Helena på Runstensvägen vet jag ej när på dygnet den observerades. Ur vittnespsykologisynpunkt är dock endast killarna på Hällristningsvägen opåverkade. Personen på sjukhuset och den boende på Hällristningsvägen har dragit sig till minnes bilen när de hörde om att Helena kopplades till en vit bil, vilket drar ner värdet av deras observation.
Citera
2024-06-06, 06:59
Medlem
RFTs avatar
Citat:
1) En kvinna och en man sågs gå västerut på Marieholmsbron (åt det håller som Helenas bostad låg) i ett för fallet högintressant tidsfönster.
2) Kvinnan iakttogs ha på sig ett par unika byxor som i detalj motsvarade dem som Helena bar den där kvällen.
3) Vittnet noterade att mannen bar pilotglasögon.
4) Kvinnan och mannen noterades vika av höger efter bron - åt det hållet som stigen bakom fängelset tog sin början. Detta ger oss ytterligare en anledning att dra en slutsats: Att det var Helena som gick i riktning mot hemmet.
5) Det finns ingen annan kvinna och man som passar in på brovittnets beskrivning och som har hört av sig och sagt typ att "det var kanske oss som hon såg". Inte ett ord.
6) Vi vet att Helena hade sagt till sin syster Ulrika – och till BW – att hon skulle gå hem. Helena hade också hörts fråga inne på Stadt om (ungefär) ”är det ingen som ska gå åt mitt håll?”. Det är helt uppenbart att Helena skulle gå hem, och därför är det fullständigt ologiskt att/om hon skulle ha ändrat sig.
7) Det finns ingen iakttagelse av att Helena skulle ha ändrat sig om att gå hem och i stället ha stigit in i en bil.
8) Gabriella har sagt: "Helena skulle inte hoppa in i en främmande bil när hon kunde gå hem. Att gå tio minuter en jättefin sommarkväll är inget och enligt vittnen hade hon redan lämnat Stadt och gått förbi torget på väg hemåt."
9) Ulrika har sagt att de (var för sig eller tillsammans) aldrig tog taxi hem eftersom det inte fanns någon anledning.

Allt pekar på att Helena gick hem som hon hade sagt att hon skulle göra - och som Ulrika sa att de alltid gjorde.
!

Enligt min uppfattning är nr 5-9 de svagaste punkterna, du gör antaganden lite för lättvindigt.
5. Paret som syntes kan ha haft en otrohetsaffär och därför inte velat höra av sig. Alternativt att paret inte uppmärksammat polisens uppmaning.
6. Människan handlar långt ifrån alltid konsekvent, hon kan ha ändrat sig när hon blir erbjuden skjuts.
7. Fullt med folk på stan; de umgås och snackar med varandra; deras fokus ligger där, och inte på vilka som kliver in i vilka bilar och då det är långt ifrån säkert att någon uppmärksammade henne.
8. I bilen satt folk som hon kände väl. Erbjudandet om skjuts skedde inte på torget.
9. Människan handlar långt ifrån alltid konsekvent. Bara för att man ”alltid” gjort så, finns ingen garanti för att man inte någon gång gör på annat sätt.
Senast redigerad av RFT 2024-06-06 kl. 07:20.
Citera
2024-06-06, 09:47
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Tiden för att hinna med både sex och bråk känns något snäv.

Vet inte om ditt inlägg är skämt eller allvar, för lite hångel och sex i Legan behöver inte ta många minuter. Sen eftersom Helena isf åkte bil dit/hem från Stadt så finns väl all tid i världen för både det ena och det andra.

Att Helena klev in i en bil vid Stadt är om jag använder mej av "Ugglans analysmetod" i tråden" helt fastställt, dvs det vet vi att hon gjorde.
Citera
2024-06-06, 10:25
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Vet inte om ditt inlägg är skämt eller allvar, för lite hångel och sex i Legan behöver inte ta många minuter. Sen eftersom Helena isf åkte bil dit/hem från Stadt så finns väl all tid i världen för både det ena och det andra.

Att Helena klev in i en bil vid Stadt är om jag använder mej av "Ugglans analysmetod" i tråden" helt fastställt, dvs det vet vi att hon gjorde.

Jag vill inte bråka med dig om detta. Det kan absolut ha varit en snabb akt.
Citera
2024-06-06, 10:55
Medlem
Citat:
Jag har ju hela tiden uttryckt mig i sannolikheter och osannolikheter, och på det sättet arbetar även utredare. Man försöker hitta sådant som är mest sannolikt utifrån vad som har hänt och vad som är känt, samtidigt som man skalar bort sådant som är (helt) osannolikt. Det räcker faktiskt med att titta på Beck!

Så är det, UnitedKingdom, Banankontrakt, Joe Blow, Pepparkakemannen och Vradr skriker nej till allt och alla, varpå vi får höra att någon är "övertygad om" att Helena skulle ha stigit in i en bil på "förslagsvis" Kungsgatan, eller att hon skulle ha kommit hem. Men där stannar det. Ingen av dem utvecklar sin teori, varken tillsammans eller var för sig. Och det är just det beteendet som bevisar att deras enda intresse i tråden är att störa, söndra och flytta fokus. När man sedan också studerar nämnda användares trådbeteende lite närmare, upptäcker man snart en del avslöjande detaljer.

Fröken Uggla, jag kan inte svara för de andra du klumpar ihop mig med, men för min egen del är det enda jag skriker nej till när det ljugs i tråden, förvillas eller personangrepp. Där hamnar du mfl rätt ofta i gluggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in