Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
På 1600-talet var det troligen 15 för pojkar och 13 för flickor.
Var nån nordisk kung (dansk tror jag) som gifte sig med en 13 åring. Kommer inte ihåg namnet.
Hur gammal var Priscilla Presley?
Eller Jerry Lee Lewis fru?
Inte norm kanske, men tillräckligt accepterat med minderårig flicka + vuxen man för att "gå igenom".
Trots att Elvis var ganska creepy är det inte vad jag menar med pedofil.
Att gifta sina unga tonåringar inom medeltida aristokratin är inte pedofili.
Pedofili är attraktion till förpubertala barn och yngre. Alltså så kan de vara upp till 12-13 år.
18 är en godtycklig gräns som vi hittat på för vuxen ålder och i Sverige är det rentav 15 som är gränsen när det gäller sex, och det är väl 14 i Frankrike ifall jag inte har fel. Det fanns ingen anledning för folk i medeltiden att tro att barn enbart blev vuxna vid 18 års ålder.
Däremot finns det något biologiskt som markerar en tydlig gräns från pubertal till förpubertal. Pojkar så som flickor blir fertila framför allt, och de kan bli föräldrar.
Jag försöker inte relativisera vår nuvarande gräns, för någon godtycklig gräns behövs och 14-15 känns för ungt och jag ogillar tanken att 35-åriga män ska kunna ragga på 15-åriga tjejer lagligt. I vilket fall så är det svårt att döma andra äldre kulturer efter vår godtyckliga gräns. Däremot undrar jag vad fan som romarna och grekerna höll på med med deras pojkkärlek (och där talar vi om förpubertala pojkar).