2024-06-05, 23:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag behöver inte räkna matte för att komma till min slutsats eftersom den handlar om upplevd trygghet och möjlighet att kontrollera situationen.

Inte hur stor är risken.
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Ok då hade jag fel jag trodde att de kvinnorna trodde att det var farligare att möte en man!

Inte att de upplevde en man som mer skrämmande än en björn det kan jag ju lite förstå jag är ju rädd för bin trots att de är ofarliga om man inte är allergisk!
Ja, om en kvinna erkänner att hon inte fattar beslutet efter faktisk risk, utan baserat på subjektiv upplevelse, så kan man ju knappast klandra henne.

Sen är det kanske inte det bästa valet om man vill minimera risk, men det får man ju bestämma själv.
Citera
2024-06-05, 23:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Normen att män tar sig väldigt unga flickor, eller pojkar att ha sex med eller gifta sig med (vilket vi idag kallar för pedofili och betraktar som något kriminellt) har alltså varit en norm i många samhällen, så även Sverige och är så fortsatt idag i vissa samhällen...barnäktenskap är inte speciellt ovanligt och görs ofta för att garantera oskulden och ensamrätten över en livmoder för en man.

så? vart ville du komma med det exemplet?
eftersom ja man kan självklart ändra normerna så att småflickor inte förväntas gifta sig som 8 - 12 åringar.
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Finns det någon källa på att män i Sverige gift sig med unga kvinnor.

Att det förekommer i Islam är känt där 9-åringar kan giftas bort ,men i Sverige tror jag inte det funnits.

Jag har aldrig hört om detta.
När man införde en ålder för giftermål på 1700-talet så var den 15 år, så så unga lär säkert ha gift sig. Såhär skriver Wikipedia om det:
"I Sverige skrevs lägsta äktenskapsåldern 15 år för kvinnor och 21 år för män in i lagen år 1734. Kvinnans yngsta giftasålder höjdes till 17 år 1892 utom för samiska kvinnor. Undantaget för samer togs bort 1915, då äktenskapsåldern för alla kvinnor sattes till 18 år. Sedan 1973 är åldersgränsen 18 år även för män. Möjlighet till dispens för dem som är yngre har dock funnits, dock tidigast från 15 års ålder."
(https://sv.wikipedia.org/wiki/Barnäktenskap)

Wikipedia kan ju dock vara lite si och så som källa, så jag är inte helt säker på hur korrekt allt det där är. Jag är dock 99% övertygad om att jag tidigare har läst att det faktiskt var 15 år som infördes som åldersgräns på 1700-talet. Resten är jag mer osäker på.

Enligt SCB:s statistik, som går tillbaka till 1871, så låg inte medelåldern för äktenskap för kvinnor under 26,6 år någon gång mellan 1871 och 1900. Som lägst sen 1871 så låg den på 23,3 år, åren 1965-1966.
(https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/gifta-i-sverige/#age)

Medelåldern är förstås bara medel, så det var säkert en del som gifta sig vid 15 års ålder från 1871-1892, och från 17 års ålder därefter, men det bör ha varit undantagen från regeln med tanke på hur mycket högre medelåldern var.

Jag har svårt att tänka mig att det var normalt att gifta sig innan 15 års ålder innan åldersgränsen infördes, men det skulle vara intressant om att läsa om någon har något material om ämnet.
Citera
2024-06-05, 23:30
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Vad har du röstat på ?

De flesta partier har haft politik som lett till Invandring av män som skapat otrygghet.
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Exakt! Fram tills förra valet förde de två största partierna nästintill samma flykting- och invandringspolitik.

Outar helst inte vad jag röstade på, men det var inte åt vänster iallafall.
Det där med att det skulle vara en speciellt kvinnlig grej att rösta på invandringsvänliga partier är iaf lite av en myt.

De tre största partierna bland män är:
1. S
2. SD
3. M

Bland kvinnor:
1. S
2. M
3. SD

Visst har det funnits lite övervikt med röster för mer invandringsvänliga partier bland kvinnor, men inte enormt mycket.

Sen ska man komma ihåg att det här inte är Schweiz, och att vi inte röstar i enskilda frågor. Majoriteten av de som röstar på ett parti, röstar inte på dem framför allt för deras invandringspolitik (undantaget SD).
Citera
2024-06-05, 23:52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jag pratade inte om att vara för eller emot abort. Ej heller specifikt om våldtäkt.

Förstår inte riktigt vad som är poängen med att flytta över fokus till en abortdiskussion när vi diskuterade svenska normers koppling till våldtäkt?
Citera
2024-06-06, 00:00
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Normen att män tar sig väldigt unga flickor, eller pojkar att ha sex med eller gifta sig med (vilket vi idag kallar för pedofili och betraktar som något kriminellt) har alltså varit en norm i många samhällen, så även Sverige och är så fortsatt idag i vissa samhällen...barnäktenskap är inte speciellt ovanligt och görs ofta för att garantera oskulden och ensamrätten över en livmoder för en man.

14-åriga tjejer som gifte sig i medeltiden har ingen som helst koppling till pedofiler idag som våldtar småtjejer lika lite som grekernas och romernas gränslösa sexuella normer där man gärna tog småpojkar som älskare har något att göra med pedofiler som idag våldtar små pojkar.

Du försöker alltså påstå här att en man som våldtar en 7-årig pojke enbart kan göra det för att han kan söka sig till någon uråldrig norm som existerade för hundratals eller tusentals år sedan?

Citat:
så? vart ville du komma med det exemplet?
eftersom ja man kan självklart ändra normerna så att småflickor inte förväntas gifta sig som 8 - 12 åringar.

Vad jag vill ha sagt är klart och tydligt: en pedofil är det som går mest emot alla de heligaste normerna som vi har i Sverige idag för hur män ska bete sig. Det existerar inget som möjligen kan dra så mycket skam över en man bland andra SVENSKA män (blanda inte in afghaner nu) som att de kommer på att han är en pedofil. Det finns inte en normal svensk man som skulle påstå att "pojkars kroppar är mäns ägodelar".

Dessa fenomen existerar dock och kommer tyvärr fortsätta existera i alla samhällen. Att något är tabu betyder inte att fenomenet inte kommer existera i ett samhälle, det vet vi sedan lång tid tillbaka.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-06-06 kl. 00:03.
Citera
2024-06-06, 00:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Ok då hade jag fel jag trodde att de kvinnorna trodde att det var farligare att möte en man!

Inte att de upplevde en man som mer skrämmande än en björn det kan jag ju lite förstå jag är ju rädd för bin trots att de är ofarliga om man inte är allergisk!
Det handlar om att ett möte med fel man ÄR farligare än ett möte med björn.
Och vilken man det handlar om vet man inte förrän det är försent - och det kan man inte plocka fram med statistik heller - så därför vill man inte möta någon främmande man i skogen - utan hellre en björn.
Citera
2024-06-06, 01:02
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Förstår inte riktigt vad som är poängen med att flytta över fokus till en abortdiskussion när vi diskuterade svenska normers koppling till våldtäkt?

Jag svarade på detta: "Det finns absolut ingen norm i svenska samhället att män har rätt till kvinnors kroppar. Normen är den motsatta."

Det var bara ett exempel på att det finns män som ser det som sin självklara rätt att bestämma över kvinnors kroppar. I det svenska samhället är det tack och lov ingen norm längre.

Jag diskuterade inte våldtäkt överhuvudtaget, speciellt inte i en tråd som handlar om den hypotetiska frågan "man vs bear"
Citera
2024-06-06, 01:12
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag har svårt att tänka mig att det var normalt att gifta sig innan 15 års ålder innan åldersgränsen infördes, men det skulle vara intressant om att läsa om någon har något material om ämnet.

På 1600-talet var det troligen 15 för pojkar och 13 för flickor.

Var nån nordisk kung (dansk tror jag) som gifte sig med en 13 åring. Kommer inte ihåg namnet.

Hur gammal var Priscilla Presley?

Eller Jerry Lee Lewis fru?

Inte norm kanske, men tillräckligt accepterat med minderårig flicka + vuxen man för att "gå igenom".
Citera
2024-06-06, 01:18
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jag svarade på detta: "Det finns absolut ingen norm i svenska samhället att män har rätt till kvinnors kroppar. Normen är den motsatta."

Det var bara ett exempel på att det finns män som ser det som sin självklara rätt att bestämma över kvinnors kroppar. I det svenska samhället är det tack och lov ingen norm längre.

Jag diskuterade inte våldtäkt överhuvudtaget, speciellt inte i en tråd som handlar om den hypotetiska frågan "man vs bear"

Våldtäkt finns absolut med som (antagligen) huvudvariabeln i hypotetiska frågan "man vs bear".

Abort finns inte med som en faktor i "främmande man vs bear", så det är ju helt uppenbart att han inte menade att det handlade om abort när han nämnde att det inte är en svensk norm att tro att män har rätt till en kvinnas kropp. Nu råkar även svenska män/kvinnor som är abortmotståndare vara normbrytare som inte följer svenska normen, men det hör inte till saken.

Vi behöver inte ytterligare en dödstråkig abortdebatt, och vi behöver inte vinkla vad andra människor säger för att få igång sådana debatter.
Citera
2024-06-06, 01:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Och vilken man det handlar om vet man inte förrän det är försent - och det kan man inte plocka fram med statistik heller - så därför vill man inte möta någon främmande man i skogen - utan hellre en björn.
Med statistik så får man fram risken för att det är "fel man."
Citera
2024-06-06, 01:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
På 1600-talet var det troligen 15 för pojkar och 13 för flickor.

Var nån nordisk kung (dansk tror jag) som gifte sig med en 13 åring. Kommer inte ihåg namnet.
Ja, kungligheter och högadel var ju alltid lite egna. Många av deras äktenskap var dock mest till för för att skapa allianser med varandra, och det var ofta de inte "fullbordades" förrän senare.

Citat:
Hur gammal var Priscilla Presley?
I tjugoårsåldern, så inget konstigt där.

Citat:
Eller Jerry Lee Lewis fru?
Hon var väl typ tolv eller tretton, så det var riktigt skumt.

Citat:
Inte norm kanske, men tillräckligt accepterat med minderårig flicka + vuxen man för att "gå igenom".
Ja, det fanns ju inget totalförbud. Det finns det fortfarande inte i en hel del stater i USA. Men det är nog mer för att det är så ovanligt att det inte får fokus på sig, snarare än att det råder någon form av acceptans kring det hela.

Kan ju jämföra med Sverige som slutade erkänna utländska barnäktenskap först 2019, tror jag det var. Det var tidigare så pass ovanligt att det inte fick så mycket uppmärksamhet, men i och med mängden invandrare som kom hit och var gifta med barn så fick man upp ögonen för det, och det ledde till att man agerade när det blev så mycket vanligare.
Citera
2024-06-06, 02:43
Medlem
Citat:
Fasst man kan ju säga att möta fel Björn är lika farligt en skadad björn tex. är extremt livsfarlig man vet ju inte om man möter en snäll eller rasande björn i förväg heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in