2024-06-03, 15:20
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Läste att en ensamstående får
3800:- att leva på. Är det så i alla kommuner, eller bara rekomenderat existensminimum? Det går knappast att leva på, får extra till kläder etc när ni söker för dessa utgifter?

Vad får ni för utgifter som telefon och internet som maxbelopp på ett abonnemang?

https://hejaolika.se/artikel/ekonomi...sorjningsstod/

Allt finns att läsa på socialstyrelsen.se
Det är 3800 + 1230 (du missade hushållskostnader).

Det går att leva på.
Inte endast rekommenderat, samma summa för alla.
Extra till kläder fås bara i undantagsfall.
Inget extra till telefon.
Internet typ lägsta möjliga, det varierar.
Senast redigerad av thebandit777 2024-06-03 kl. 15:23.
Citera
2024-06-03, 15:20
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jurkan143
Om man är inneboende kan man skriva ett hyres kvitto bara tillsammans med den man är innesboende hos den man är inneboende med ? På ett vanligt papper

Nej. Du måste ha ett kontrakt.
Citera
2024-06-03, 15:52
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solenskrafter
Har CSN som jag behöver betala. Jag antar och förstår om det inte anses vara så speciellt smart eller respektfullt att göra det, för bidraget alltså. Dock får man väl göra vad man vill med resterande pengar som blir över efter att alla räkningar är betalda?

Men hur ser Soc på det?

Tanken är att jag ska gå tillbaka till min gamla arbetsplats så snart som möjligt. Fördröjt av olika anledningar. Men i nuläget skulle jag behöva lite tips om detta. Vad säger ni?

Du ska kontakta CSN direkt och begära nedsättning eftersom du saknar inkomst/lever redan på existensminimum
https://www.csn.se/betala-tillbaka/b...e-under-en-tid
Citera
2024-06-04, 02:13
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Ja! Hur ofta får du kontroller och vilka

Kontrollerna består i att uppvisa kontoutdrag för samtliga konton +översikt. I normalfallet när man söker behöver man alltså inte alls uppvisa utdrag
Citera
2024-06-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiceNameTwice
Kontrollerna består i att uppvisa kontoutdrag för samtliga konton +översikt. I normalfallet när man söker behöver man alltså inte alls uppvisa utdrag
Skumt här full kontroll inskrivningen, logga in o visa hur många konton. Efter det nästan inget 2 gr stickprov på 5 år
Citera
2024-06-05, 10:14
Medlem
Kan någon förklara hur mycket pengar som ska sättas in p0 kontot per år för att synas på ens deklaration? Har inte synts något än så länge?
Citera
2024-06-05, 13:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Läste att en ensamstående får
3800:- att leva på. Är det så i alla kommuner, eller bara rekomenderat existensminimum? Det går knappast att leva på, får extra till kläder etc när ni söker för dessa utgifter?

Vad får ni för utgifter som telefon och internet som maxbelopp på ett abonnemang?

https://hejaolika.se/artikel/ekonomi...sorjningsstod/

3800 är personliga kostnader, för en ensamstående, utöver detta så får du 1230kr i sk gemensamma hushållskostnader.
Denna summa kallas för riksnorm (och är vad soc anser vara existensminimum, vilket är lägre än vad tex kronofogden anser vara existensminimum) och är samma för alla.

Telefon och kläder ingår i riksnormen så det får du normalt inget extra för (kläder kan man i undantagsfall söka extra för, tex för inköp av saker som vinterkläder om man inte har några, men det beviljas inte lätt).

Om man får extra för internet varierar mellan kommuner, min kommun har e-ansökan som standard så här kan du söka upp till ca 250kr (kommer inte ihåg exakta summan) extra för internet.
Citera
2024-06-05, 14:05
Medlem
Citat:
Kan någon förklara hur mycket pengar som ska sättas in p0 kontot per år för att synas på ens deklaration? Har inte synts något än så länge?

Har du bara haft försörjningsstöd de senaste åren? Då nolltaxerar man, eftersom man inte skattar på de pengarna. Så det handlar inte om hur mycket pengar man får in på kontot, utan om det är en skattepliktig inkomst eller ej.
Citera
2024-06-06, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Har du bara haft försörjningsstöd de senaste åren? Då nolltaxerar man, eftersom man inte skattar på de pengarna. Så det handlar inte om hur mycket pengar man får in på kontot, utan om det är en skattepliktig inkomst eller ej.
Okej tack!
Citera
2024-06-06, 08:21
Medlem
Är det sant som sägs att försörjningsstöd är i majoritet hos utrikesfödda ?
Citera
2024-06-06, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Är det sant som sägs att försörjningsstöd är i majoritet hos utrikesfödda ?
Skulle inte förvåna mig... de har ofta språkproblem.
Kan man svenska hur sjuk man än är ,är soc som monster med sin press
Citera
2024-06-06, 10:15
Medlem
Citat:
Skulle inte förvåna mig... de har ofta språkproblem.
Kan man svenska hur sjuk man än är ,är soc som monster med sin press
Inte om man är sjukskriven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in