2024-06-05, 18:25
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Missade din fråga.

Den har diskuterats mycket i tråden. Kort och gott lutar några, t.ex. Ugglan och IB03 åt att Helena gått medan jag lutar åt att hon åkt bil, eller i vart fall har lutat åt att hon åkt bil.

GW vidhåller ännu i Pelle Wingmutter att Helena fått skjuts. Polisen i övrigt ser andra möjligheter.

Att GW tyckte sig veta detta 1996 beror sannolikt på att polisen fått in ett tips om att PR skulle ha varit med bilen inne i stan.

Härligt att vi får lov att ha lite olika åsikter!

Att Helena inte gick hem är GW bombsäker på, Polisman Jenvén avfärdar brovittnet som icke trovärdigt, säkerligen även det av samma orsak, dvs att de vet att Helena åkt bil. Hon hoppade in i en bil i närheten av Stadt, givet är nog att hon kände vederbörande väl, om hon sedan får skjuts ända hem eller om de istället tillsammans hamnar i Kohagen är frågan?

Var de ett "kärlekspar" så kan ju Legan uppstått av en sexuell akt 🧡, skor kan ha sparkats iväg av Helena själv när lusten tog över, men sedan efteråt blir det osämja av ngn anledning..

Ang din sista mening så 👍 på den!
Citera
2024-06-05, 18:56
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom

Var de ett "kärlekspar" så kan ju Legan uppstått av en sexuell akt 🧡, skor kan ha sparkats iväg av Helena själv när lusten tog över, men sedan efteråt blir det osämja av ngn anledning..

!

Tiden för att hinna med både sex och bråk känns något snäv.
Citera
2024-06-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag har ju hela tiden uttryckt mig i sannolikheter och osannolikheter, och på det sättet arbetar även utredare. Man försöker hitta sådant som är mest sannolikt utifrån vad som har hänt och vad som är känt, samtidigt som man skalar bort sådant som är (helt) osannolikt. Det räcker faktiskt med att titta på Beck!

Så är det, UnitedKingdom, Banankontrakt, Joe Blow, Pepparkakemannen och Vradr skriker nej till allt och alla, varpå vi får höra att någon är "övertygad om" att Helena skulle ha stigit in i en bil på "förslagsvis" Kungsgatan, eller att hon skulle ha kommit hem. Men där stannar det. Ingen av dem utvecklar sin teori, varken tillsammans eller var för sig. Och det är just det beteendet som bevisar att deras enda intresse i tråden är att störa, söndra och flytta fokus. När man sedan också studerar nämnda användares trådbeteende lite närmare, upptäcker man snart en del avslöjande detaljer.

Var och en får svara för sig, men mitt intresse är inte att störa eller söndra. Däremot ser jag gärna att fokus flyttas från rena fantasier till konkret materia. Men jag tror mig inte om att ha så stort inflytande att jag ensam kan bestämma vad tråden ska handla om.

Om du anser att jag skriker får du gärna ge exempel på det. Om jag mot förmodan skulle hålla med kan jag överväga att be om ursäkt.
Citera
2024-06-05, 21:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag tror att många med mig ställer ifrån sig ryggsäcken men tar med sig plånboken. Helena kan sedan ha lagt plånboken på t.ex. ett bord och gått ifrån plånboken. Att hon då får med sig ryggsäcken men inte plånboken är inte så konstigt.

Du anmärker ofta på påståenden om Helenas skötsamhet. Du nämner att hon var ute efter andras karlar och hade en koppling till knark. Tycker du att Helena på något sätt förtjänade det hon fick?

Precis som med allt annat brukar vi lägga undan saker som väska, kavaj, ryggsäck med mera, men behålla det väsentliga - som mobiltelefon, plånbok eller liknande. Jag själv har glömt nycklar på samma sätt.

Eftersom jag scrollar förbi vissa användares inlägg vet jag inte vem du svarade, men av frågan att döma blir jag intresserad: Hade Helena gjort sig förtjänt av det som hände henne på något sätt? Är det någon som tycker det?
Citera
2024-06-05, 22:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Den har diskuterats mycket i tråden. Kort och gott lutar några, t.ex. Ugglan och IB03 åt att Helena gått medan jag lutar åt att hon åkt bil, eller i vart fall har lutat åt att hon åkt bil.

GW vidhåller ännu i Pelle Wingmutter att Helena fått skjuts. Polisen i övrigt ser andra möjligheter.

Att GW tyckte sig veta detta 1996 beror sannolikt på att polisen fått in ett tips om att PR skulle ha varit med bilen inne i stan.

Noterar att du nu svänger och öppnar för möjligheten att Helena faktiskt gick över bron!

Helt korrekt: Polisen - genom Jenvén - tror på brovittnet, men är osäker på om det var Helena som vittnet såg. Nu vet vi att det var Helena.

Exakt så, och jag har tagit upp det flera gånger: Polisen tar upp "skjuts hem" därför att de sitter fast i tänket om PR! Men nu när PR är borta (i dubbel bemärkelse), funkar inte det längre.
Citera
2024-06-05, 23:42
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Precis som med allt annat brukar vi lägga undan saker som väska, kavaj, ryggsäck med mera, men behålla det väsentliga - som mobiltelefon, plånbok eller liknande. Jag själv har glömt nycklar på samma sätt.

Eftersom jag scrollar förbi vissa användares inlägg vet jag inte vem du svarade, men av frågan att döma blir jag intresserad: Hade Helena gjort sig förtjänt av det som hände henne på något sätt? Är det någon som tycker det?

Det framgår väl tydlig vem ThordOlavsson svarade i inlägget du citerade!
Senast redigerad av Sculley 2024-06-05 kl. 23:57.
Citera
2024-06-06, 00:25
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Helt korrekt: Polisen - genom Jenvén - tror på brovittnet, men är osäker på om det var Helena som vittnet såg. Nu vet vi att det var Helena.

Polisen Jenvén VET att Helena klev in i en bil efter Stadt därav tror han inte att brovittnet sett Helena, även GW är fullständigt säkert på att Helena åker bil från Stadt. (ca 25.30 in i inslaget)

https://www.youtube.com/watch?v=EYFiUWLeBTA&t=1442s

Varför ljuger du rakt ut i tråden, du vet INTE att Helena gick hem från Stadt, det är bara din egen påhittade teori.
Citera
2024-06-06, 01:28
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Vore intressant att få en förklaring till det du Ugglan skrev till (Thord), dvs att nu vet vi att det var Helena som gick på bron, hur VET du det?
Senast redigerad av UnitedKingdom 2024-06-06 kl. 01:30.
Citera
2024-06-06, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Vore intressant att få en förklaring till det du Ugglan skrev till (Thord), dvs att nu vet vi att det var Helena som gick på bron, hur VET du det?

Det vet Ugglan inte, forutsatt nu att han inte ar polis och har last det exakta vittnesprotokollet fran brovittnet, om nu nagot sadant protokoll existerar. Jag skulle mer an garna lasa detta, kanns valdigt mycket som en tradsanning efter 5000 sidor. Vad har vittnet sett, officiellt pa papper ?

Jag tror HA fick skjuts hem, jag reserverar min teori att skifta for mojligheten av ett officiellt vittnesmal som med 100% identifierar HA (eller hennes byxor, frisyr, ogonfarg, gangstil, vad som helst, alltihopa garna) pa bron. Med tanke pa att polisen och GW bagge jobbar efter observationen pa torget som den sista sakra observationen av HA sa gor jag den logiska slutsatsen att "brovittnet", om det existerar pa papper, inte ar vattentatt.
Senast redigerad av MrConwell 2024-06-06 kl. 02:49.
Citera
2024-06-06, 02:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Det vet Ugglan inte, forutsatt nu att han inte ar polis och har last det exakta vittnesprotokollet fran brovittnet, om nu nagot sadant protokoll existerar. Jag skulle mer an garna lasa detta, kanns valdigt mycket som en tradsanning efter 5000 sidor. Vad har vittnet sett, officiellt pa papper ?

Jag tror HA fick skjuts hem, jag reserverar min teori att andras for mojligheten av ett officiellt vittnesmal som med 100% identifierar HA (eller hennes byxor, frisyr, gangstil, vad som helst) pa bron. Med tanke pa att polisen och GW fortfarande haller observationen pa torget som den sista sakra observationen av HA sa gor jag den logiska slutsatsen att "brovittnet", om det existerar pa papper, inte ar vattentatt.

Är du helt dum? Så klart att ett "sådant protokoll" existerar eftersom polisen läste det som borttappat 1998! Och därmed fattar till och med du att brovittnet existerar!

Jag tar det igen:

1) En kvinna och en man sågs gå västerut på Marieholmsbron (åt det håller som Helenas bostad låg) i ett för fallet högintressant tidsfönster.
2) Kvinnan iakttogs ha på sig ett par unika byxor som i detalj motsvarade dem som Helena bar den där kvällen.
3) Vittnet noterade att mannen bar pilotglasögon.
4) Kvinnan och mannen noterades vika av höger efter bron - åt det hållet som stigen bakom fängelset tog sin början. Detta ger oss ytterligare en anledning att dra en slutsats: Att det var Helena som gick i riktning mot hemmet.
5) Det finns ingen annan kvinna och man som passar in på brovittnets beskrivning och som har hört av sig och sagt typ att "det var kanske oss som hon såg". Inte ett ord.
6) Vi vet att Helena hade sagt till sin syster Ulrika – och till BW – att hon skulle gå hem. Helena hade också hörts fråga inne på Stadt om (ungefär) ”är det ingen som ska gå åt mitt håll?”. Det är helt uppenbart att Helena skulle gå hem, och därför är det fullständigt ologiskt att/om hon skulle ha ändrat sig.
7) Det finns ingen iakttagelse av att Helena skulle ha ändrat sig om att gå hem och i stället ha stigit in i en bil.
8) Gabriella har sagt: "Helena skulle inte hoppa in i en främmande bil när hon kunde gå hem. Att gå tio minuter en jättefin sommarkväll är inget och enligt vittnen hade hon redan lämnat Stadt och gått förbi torget på väg hemåt."
9) Ulrika har sagt att de (var för sig eller tillsammans) aldrig tog taxi hem eftersom det inte fanns någon anledning.

Allt pekar på att Helena gick hem som hon hade sagt att hon skulle göra - och som Ulrika sa att de alltid gjorde.

Om du nu ska svara på det här, så noterar jag tiden!
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-06 kl. 02:55.
Citera
2024-06-06, 02:58
Medlem
Citat:
Är du helt dum? Så klart att ett "sådant protokoll" existerar eftersom polisen läste det som borttappat 1998! Och därmed fattar även du att brovittnet existerar!

Om du nu ska svara på det här - tänk då på vad klockan är! ("Här eller där" ... )

Ja du Ugglan. Har du last vittnesmalet ? Vet du exakt vad brovittnet har officiellt sagt till polisen ? Jag skulle jattegarna lasa det vittnesmalet. Men det verkar ju som om polisen och GW sitter i en horna, och du i den andra ?

Och min kara Uggla, kan vi skippa dina billiga anonyma forolampningar ? Mig veterligen har jag aldrig sagt i detta forum nagot forolampande negativt om dig, om sa ar fallet, var vanlig citera sa jag kan be om ursakt. Om inte sa ber jag om normal respekt. Det ar val anda en enkel begaran. Vad klockan ar ? Den ar just nu 21.00 har. You're welcome.
Senast redigerad av MrConwell 2024-06-06 kl. 03:01.
Citera
2024-06-06, 03:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Ja du Ugglan. Har du last vittnesmalet ? Vet du exakt vad brovittnet har officiellt sagt till polisen ? Jag skulle jattegarna lasa de vittnesmalet. Men det verkar ju som om polisen och GW sitter i en horna, och du i den andra ?

Och min kara Uggla, kan vi skippa dina billiga anonyma forolampningar Mig veterligen har jag aldrig sagt i detta forum nagot forolampande negativt om dig, om sa ar faller var vanlig citera sa jag kan be om ursakt. Om inte sa ber jag om normal respekt.

Jag noterar tiden!

Jag och polisen sitter i samma hörna - GW Persson sitter i den andra!

Det här handlar inte om förolämpningar - bara om att säga det uppenbara.

Edit: Jag noterar att Mr har specificerat tiden i sitt inlägg.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-06 kl. 03:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in