2024-06-05, 13:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det står vem som helst fritt att diskutera att Helena kommit hem. Problemet med det scenariot är att antalet möjliga lösningar plötsligt ökar rejält vilket drar ned sannolikheten för varje enskild lösning.

Dessutom är det lite märkligt att några på ett diskussionsforum vill styra över andra från att diskutera lösningar som har högre sannolikhet. Varför utvecklar inte du Banankontrakt, Joe Blow och Pepparkakemannen detta tillsammans eller var och en på egen hand. IB03 kör ju nu till exempel en teori som han inte får någon annan med sig på, inte sitter han och gnäller för det...

Jag har ju hela tiden uttryckt mig i sannolikheter och osannolikheter, och på det sättet arbetar även utredare. Man försöker hitta sådant som är mest sannolikt utifrån vad som har hänt och vad som är känt, samtidigt som man skalar bort sådant som är (helt) osannolikt. Det räcker faktiskt med att titta på Beck!

Så är det, UnitedKingdom, Banankontrakt, Joe Blow, Pepparkakemannen och Vradr skriker nej till allt och alla, varpå vi får höra att någon är "övertygad om" att Helena skulle ha stigit in i en bil på "förslagsvis" Kungsgatan, eller att hon skulle ha kommit hem. Men där stannar det. Ingen av dem utvecklar sin teori, varken tillsammans eller var för sig. Och det är just det beteendet som bevisar att deras enda intresse i tråden är att störa, söndra och flytta fokus. När man sedan också studerar nämnda användares trådbeteende lite närmare, upptäcker man snart en del avslöjande detaljer.
Citera
2024-06-05, 13:36
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Man försöker hitta sådant som är mest sannolikt utifrån vad som har hänt och vad som är känt, samtidigt som man skalar bort sådant som är (helt) osannolikt. Det räcker faktiskt med att titta på Beck!

(Lite komiskt att en av Mästerdetektiverna har en tv-serie som underlag 😂, dvs BECK.)

Eftersom Thord ej svarat så kanske du det kan göra?
- Vad hände med att Polisen VET att Helena klev in i en bil efter Stadt. (ca 25.30 in i inslaget)

https://www.youtube.com/watch?v=EYFiUWLeBTA&t=1442s

Eller är det så enkelt att det inte passar in i din/era teorier så då stryker du bara bort Polisens bevis?
Citera
2024-06-05, 13:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Sculley har rätt i sin iakttagelse. Det skall dock noteras att GW i Efterlyst 1996 talar om "aktörerna". Lyssna 20 sekunder från starten av filmen nedan:

Jag tror att GW ganska konsekvent räknat med två gärningsmän åtminstone sedan 1996. PR har då varit en av aktörerna och är "huvudmisstänkt", men aktörerna är alltså i pluralis.

Dock har GW ändrat besättningslistan och sista två meningarna i kapitlet om Helena i "Professor Pelle Wingmutter" lyder: "Om de [=polisen] däremot hör av sig ska de givetvis få alla uppgfiter som de behöver. Namn och nummer och allt det där."

Dessa två meningar får mig att tro att GW fattat intresse för helt nya personer sedan han lämnat sin officiella roll i utredningen. Han har givetvis inte utredningen hemma, men han tycks tänka sig att namnen (kanske?) inte finns i utredningen, varför annars lämna namn och nummer...

P.S. I rekonstruktionen är Helena med en ensam gärningsman, men orden "vilka aktörerna är" tycker jag talar tydligt för att det man redan 1996 söker är minst två gärningsmän. D.S.

Eftersom GW Persson helt har släppt PR, kan vi med säkerhet utgå från att GW Perssons "två gubbar" idag är helt nya. Men redan i Efterlyst 1996 uttalade sig GW Persson i just pluralis, då han pratade om att typ "förut visste vi att de ljög, men nu vet vi om vad de ljuger och varför". Sedan om det just då skulle ha inbegripit PR eller inte lämnar jag därhän, men just då, 1996, kan "de" ha varit PR och någon mer. Men idag är det två andra personer.

I övrigt verkar det inte som att GW Persson och polisen i Skövde talar med varandra - och inte har gjort det heller på många, många år. Detta är naturligtvis skandalöst dåligt. Varför kallar inte polisen i Skövde till ett möte med GW Persson och går igenom saken för säkerhets skull? Senast Lars Johansson uttalade sig om GW Persson, sa Lars att GW Persson hade gjort en "tankevurpa". Det är väl fullt möjligt att GW Perssons två gubbar finns i utredningen, men att polisen i Skövde inte har upptäckt dem eller inte intresserar sig för dem. Men det kan också vara så att GW Perssons två gubbar finns utanför utredningen och att polisen i Skövde faktiskt inte vet alls vilka de är. Så visst vore det väl bäst om polisen i Skövde frågar GW Persson om namnen och telefonnumren. Eller ligger det för mycket prestige i potten?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-05 kl. 13:44.
Citera
2024-06-05, 14:37
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag har ju hela tiden uttryckt mig i sannolikheter och osannolikheter, och på det sättet arbetar även utredare. Man försöker hitta sådant som är mest sannolikt utifrån vad som har hänt och vad som är känt, samtidigt som man skalar bort sådant som är (helt) osannolikt. Det räcker faktiskt med att titta på Beck!

Så är det, UnitedKingdom, Banankontrakt, Joe Blow, Pepparkakemannen och Vradr skriker nej till allt och alla, varpå vi får höra att någon är "övertygad om" att Helena skulle ha stigit in i en bil på "förslagsvis" Kungsgatan, eller att hon skulle ha kommit hem. Men där stannar det. Ingen av dem utvecklar sin teori, varken tillsammans eller var för sig. Och det är just det beteendet som bevisar att deras enda intresse i tråden är att störa, söndra och flytta fokus. När man sedan också studerar nämnda användares trådbeteende lite närmare, upptäcker man snart en del avslöjande detaljer.
Att bedöma sannolikheter gör man i början av en utredning. När det inte ger något breddar man sig och tittar på mycket mer och då även i periferin. Det har nu gått över 30 år och ni tycker fortfarande att man skall leta under lampan. Inte så begåvat.

Vi som spekulerar kring att mycket viktig fakta i målet kan finnas kring de som befann sig i familjen Anderssons hus under kvällen/natten har så klart svårt att beskriva ett möjligt händelseförlopp då de inblandade håller alla kort tätt intill kroppen. Man vill inte ens berätta offentligt vem man åkt taxi med eller vilka som varit på besök eller vad man gjorde på förmiddagen och varför. Vänner som gör program i radion berättar inte det man vet. Man väljer att undvika att beskriva Helena mer än som ren rekvisita i ärendet. Om det antyder något är så klart inte givet men man bör heller inte blunda för det.

Var Helena verkligen så skötsam och förnuftig som alla vill göra gällande? Hur kan hon lägga undan sin plånbok(/nycklar?) samtidigt som hon släpar med sig sin ryggsäck under kvällen? Vilken grad av berusning hade hon uppnått i Töreboda? Ingen har gett något uttryck för detta. Bara för att ingen vill prata om detta så betyder det inte att det är ointressant för vad som sedan hände.
Citera
2024-06-05, 16:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Att bedöma sannolikheter gör man i början av en utredning. När det inte ger något breddar man sig och tittar på mycket mer och då även i periferin. Det har nu gått över 30 år och ni tycker fortfarande att man skall leta under lampan. Inte så begåvat.

Vi som spekulerar kring att mycket viktig fakta i målet kan finnas kring de som befann sig i familjen Anderssons hus under kvällen/natten har så klart svårt att beskriva ett möjligt händelseförlopp då de inblandade håller alla kort tätt intill kroppen. Man vill inte ens berätta offentligt vem man åkt taxi med eller vilka som varit på besök eller vad man gjorde på förmiddagen och varför. Vänner som gör program i radion berättar inte det man vet. Man väljer att undvika att beskriva Helena mer än som ren rekvisita i ärendet. Om det antyder något är så klart inte givet men man bör heller inte blunda för det.

Var Helena verkligen så skötsam och förnuftig som alla vill göra gällande? Hur kan hon lägga undan sin plånbok(/nycklar?) samtidigt som hon släpar med sig sin ryggsäck under kvällen? Vilken grad av berusning hade hon uppnått i Töreboda? Ingen har gett något uttryck för detta. Bara för att ingen vill prata om detta så betyder det inte att det är ointressant för vad som sedan hände.

Jag tror att många med mig ställer ifrån sig ryggsäcken men tar med sig plånboken. Helena kan sedan ha lagt plånboken på t.ex. ett bord och gått ifrån plånboken. Att hon då får med sig ryggsäcken men inte plånboken är inte så konstigt.

Du anmärker ofta på påståenden om Helenas skötsamhet. Du nämner att hon var ute efter andras karlar och hade en koppling till knark. Tycker du att Helena på något sätt förtjänade det hon fick?
Citera
2024-06-05, 16:16
Medlem
RFTs avatar
Citat:

En helt vanlig tjej, som folk är mest; med en del tvivelaktiga karaktärsdrag, en del goda, precis som vi alla.
Senast redigerad av RFT 2024-06-05 kl. 16:35.
Citera
2024-06-05, 16:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
(Lite komiskt att en av Mästerdetektiverna har en tv-serie som underlag 😂, dvs BECK.)

Eftersom Thord ej svarat så kanske du det kan göra?
- Vad hände med att Polisen VET att Helena klev in i en bil efter Stadt. (ca 25.30 in i inslaget)

Eller är det så enkelt att det inte passar in i din/era teorier så då stryker du bara bort Polisens bevis?

Missade din fråga.

Den har diskuterats mycket i tråden. Kort och gott lutar några, t.ex. Ugglan och IB03 åt att Helena gått medan jag lutar åt att hon åkt bil, eller i vart fall har lutat åt att hon åkt bil.

GW vidhåller ännu i Pelle Wingmutter att Helena fått skjuts. Polisen i övrigt ser andra möjligheter.

Att GW tyckte sig veta detta 1996 beror sannolikt på att polisen fått in ett tips om att PR skulle ha varit med bilen inne i stan.

Härligt att vi får lov att ha lite olika åsikter!
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-06-05 kl. 16:29.
Citera
2024-06-05, 16:30
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
J...
Du anmärker ofta på påståenden om Helenas skötsamhet. Du nämner att hon var ute efter andras karlar och hade en koppling till knark. Tycker du att Helena på något sätt förtjänade det hon fick?
Jag har inga andra avsikter än att, om möjligt, få veta mer om Helena som människa. Jag önskar alls inte smutskasta Helena och tycker sannerligen inte att hon förtjänade sitt öde. Att bortse från offret i någon skruvad önskan om att visa hänsyn kommer inte att hjälpa till att lösa detta fall. Jag har ingen aning om eventuell narkotikakonsumtion eller ljusskygga förhållanden men det är infallsvinklar som mycket väl kan vara de riktiga.
Citera
2024-06-05, 16:31
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
En helt vanlig tjej, som folk är mest; med tvivelaktiga karaktärsdrag, precis som vi alla.
Kände du henne?
Citera
2024-06-05, 16:39
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Kände du henne?

Det har väl framgått tydligt att jag inte gjorde det, och att mitt uttalande är att se som ett personligt antagande utifrån vad som i tråden framkommit.
Citera
2024-06-05, 16:48
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag har inga andra avsikter än att, om möjligt, få veta mer om Helena som människa. Jag önskar alls inte smutskasta Helena och tycker sannerligen inte att hon förtjänade sitt öde. Att bortse från offret i någon skruvad önskan om att visa hänsyn kommer inte att hjälpa till att lösa detta fall. Jag har ingen aning om eventuell narkotikakonsumtion eller ljusskygga förhållanden men det är infallsvinklar som mycket väl kan vara de riktiga.

Så vitt jag förstår är det klarlagt att det fanns hasch hemma hos Helena.

Ulrika stod även nära PeKr flickvän:
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Ja, det var det. Någon försöker ljuga att det var BWs dåvarande tjej. Måsta ligga mycket svartsjuka bakom alla beskyllningar mot B.W. Många i Mariestad vet vem som var där. S.

Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Darkwind Har rätt när hen skriver att UA och krämers flickvän var jättegoda vänner. Det stämmer också att UA kände krämer.

Jag tror därför att avståndet mellan Helena och kriminella kretsar inte är så stort som många vill tro, där tro jag vi är eniga.
Citera
2024-06-05, 18:22
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Så vitt jag förstår är det klarlagt att det fanns hasch hemma hos Helena.

Ulrika stod även nära PeKr flickvän:

Jag tror därför att avståndet mellan Helena och kriminella kretsar inte är så stort som många vill tro, där tro jag vi är eniga.

Så det var inte receptbelagda sömntabletter / insomningstabletter utan hasch som hittades i bostaden, när blev detta klarlagt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in