2024-06-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är du som inte vet vad norm betyder.
Norm kräver inte att en majoritet följer den.
Du får läsa på helt enkelt.

Dåren fortsätter visa att dåren inte förstår vad ordet norm betyder.
Senast redigerad av Reiwa 2024-06-05 kl. 18:08.
Citera
2024-06-05, 18:01
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Nej, de flesta behöver inte följa en norm för att det skall vara norm, däremot är en norm något man måste förhålla sig till.

Kan du sluta citera mig.
Jag vill inte ha interaktion med dig.
Citera
2024-06-05, 18:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Det har skett fler mord utförda av kvinnor i Sverige än vad det har skett dödliga möten med en haj.
Betyder det att jag är säkrare om jag ligger på en luftmadrass och plaskar med en cirkulerande vithaj under mig, än om jag ligger på en luftmadrass i en pool och en medelålders kvinna simmar förbi?
Det betyder att det är upp till dig själv att avgöra i vilken situation du känner dig trygg/tryggast.
Väldigt många väljer ju att bada i havet trots hajar.
Citera
2024-06-05, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
För tredje gången nu....att dessa normer existerar i samhället bevisas av just fenomen som:

-Sexuellt våld, tvång, hot, trakasserande m.m. riktas främst mot just kvinnor, mer sällan män.
-Att sexhandel av alla de slag, är riktat mot främst kvinnor, mer sällan män
-Rörelser som incels ex. där män sitter på forum och hävdar sin rätt till kvinnors kroppar, du hittar inte någon motsvarighet hos kvinnor där de sitter och hävdar sin rätt till mäns kroppar.

Det "visas" hela tiden att dessa normer existerar, men är du inte kvinna så noterar du inte existensen av dem lika mycket.

Lär dig skilja på normer och fenomen. Att sexuellt våld existerar betyder inte att sexuellt våld är en norm. Herregud.
Citera
2024-06-05, 18:27
Medlem
Citat:
Det gäller ju för främmande män också så i din poäng är?
Min poäng är om en björn kommer nära så är risken för dödlig utgång mycket större än random man vilket betyder att det är idiotiskt att säga att man hellre möter en björn detta gäller alltså vid lika många möten
Citera
2024-06-05, 18:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Min poäng är om en björn kommer nära så är risken för dödlig utgång mycket större än random man vilket betyder att det är idiotiskt att säga att man hellre möter en björn detta gäller alltså vid lika många möten
Fast du har ju inget belägg för det påståendet.
Citera
2024-06-05, 19:59
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Det är du som inte vet vad norm betyder.
Norm kräver inte att en majoritet följer den.
Du får läsa på helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Dåren fortsätter visa att dåren inte förstår vad ordet norm betyder.
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Lär dig skilja på normer och fenomen. Att sexuellt våld existerar betyder inte att sexuellt våld är en norm. Herregud.
Som Joe88 säger.

Det finns absolut ingen norm i svenska samhället att män har rätt till kvinnors kroppar. Normen är den motsatta.
Citera
2024-06-05, 21:30
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Som Joe88 säger.

Det finns absolut ingen norm i svenska samhället att män har rätt till kvinnors kroppar. Normen är den motsatta.

Varför sitter då en massa män i alla länder i världen och tjafsar om vem kvinnor ligger med och hur många?

Och tjafsar om abort, det har ju män inte ett skit med att göra. Det är inte män som bär dem, föder dem, tar huvudansvaret för dem. Eller uppfostrar dem ensamma när mannen tröttnat och dragit.

När jag lyssnar på män om det här så tänker jag: "Vem fan tror dom att dom är??"
Citera
2024-06-05, 21:49
Medlem
Citat:
Fast du har ju inget belägg för det påståendet.
Det säger ju sig självt att ett möte med en björn på nära håll är mycket farligare än att möta random man på nära håll!
Vad sker det i Sverige 5 kvinnor dör i skogen av män per år låter det rimligt?

Hur många tjejer möter man i skogen på 1 år i Sverige 100000 kanske i såfall är chansen att bli dödad i Sverige om du är kvinna och möter man i skogen mindre än 0,001% tror nog det är lite större chans att bli dödad vid ett björnmöte. Nu gissar jag på 100000 möten det kan ju vara långt färre eller fler men även om det vore så lite som 50000 så skulle ju ändå chansen vara mycket större att dö av ett Björnmöte!
Citera
2024-06-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88

Fast sexuellt våld och tvång är inte något som bara "existerar" lite hoppsan! vid fåtaliga tillfällen, utan det är något som i många patriarkala samhällen är inbyggt i själva systemet.
Så även i det historiska Sverige. Är alltså först i nutid som dessa normer börjar ändras.
Citera
2024-06-05, 21:54
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Varför sitter då en massa män i alla länder i världen och tjafsar om vem kvinnor ligger med och hur många?

Och tjafsar om abort, det har ju män inte ett skit med att göra. Det är inte män som bär dem, föder dem, tar huvudansvaret för dem. Eller uppfostrar dem ensamma när mannen tröttnat och dragit.

När jag lyssnar på män om det här så tänker jag: "Vem fan tror dom att dom är??"

Det är väl närmast identiska åsikter mellan könen angående abort, i USA exempelvis:

https://www.pewresearch.org/religion/fact-sheet/public-opinion-on-abortion/

61% av män och 64% av kvinnor tycker att det borde vara lagligt. Det har väl mer att göra med ens religion än ens kön ifall man är för eller emot abort. Vet inte vad detta har att göra med normerna kring våldtäkt?
Citera
2024-06-05, 22:00
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast sexuellt våld och tvång är inte något som bara "existerar" lite hoppsan! vid fåtaliga tillfällen, utan det är något som i många patriarkala samhällen är inbyggt i själva systemet.
Så även i det historiska Sverige. Är alltså först i nutid som dessa normer börjar ändras.

Det är ju alltid enklare att leka med iden att man slåss mot någon mystisk system (typ patriarkatet) än mänskliga naturen, och då specifikt att naturen alltid skapar en och annan monster.

Är pedofili också något som du beskyller patriarkatet för? Typ "patriarkatet lär män att de har rätt till barns kroppar"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in