2024-06-05, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Problemet är att vi inte vet om alla de attiraljerna som du räknar upp stämmer in på GM och nej CA är inte min kandidat men om jag måste välja så är CA mer trolig än SE.

Jag tycker iofs att jag tog dom detaljer som faktiskt är gällande på en GM som man faktiskt får förhålla sig till..

Men okej..
Citera
2024-06-05, 15:07
Medlem
ursprungligens avatar
Vi tittar närmare på MPs utpekande av Grandmannen och om detta kan vara SE.

https://kvartal.se/artiklar/del-1-pkk-sparet/#
Att vittne W. såg en man hastigt lämna en dubbelparkerad bil på Tunnelgatan väster om Sveavägen cirka tio minuter före mordet och sedan iakttog samme man stående i hörnet mitt emot mordplatsen bara någon minut innan skotten föll. Vittne W. ombads göra en fantombild av mannen (se bild i början av denna artikel). I en fotokonfrontation pekar vittne W. ut PKK:aren ”Osman” som lik mannen han sett.

Att röjandet av ”Osmans” namn och bild under Ebbe Carlsson-affären leder till att Mårten Palme kontaktar Palmeutredningen och ber om att bli förhörd. Detta då ”Osman” är mycket lik den man han sett förfölja hans föräldrar från Grand
Jag har tittat mycket noga på bilden i början av dokumentet jag länkar och bilden liknar inte SE ens när jag är kraftigt berusad, tittar på bilden i motljus i dåliga ljusförhållanden och kisar kraftigt med ögonen.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-06-05 kl. 15:32.
Citera
2024-06-05, 15:18
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vi tittar närmare på MPs utpekande av Granfmannen och om detta kan vara SE.

Att vittne W. såg en man hastigt lämna en dubbelparkerad bil på Tunnelgatan väster om Sveavägen cirka tio minuter före mordet och sedan iakttog samme man stående i hörnet mitt emot mordplatsen bara någon minut innan skotten föll. Vittne W. ombads göra en fantombild av mannen (se bild i början av denna artikel). I en fotokonfrontation pekar vittne W. ut PKK:aren ”Osman” som lik mannen han sett.

Att röjandet av ”Osmans” namn och bild under Ebbe Carlsson-affären leder till att Mårten Palme kontaktar Palmeutredningen och ber om att bli förhörd. Detta då ”Osman” är mycket lik den man han sett förfölja hans föräldrar från Grand
Jag har tittat mycket noga på bilden i början av dokumentet jag länkar och bilden liknar inte SE ens när jag är kraftigt berusad, tittar på bilden i motljus i dåliga ljusförhållanden och kisar kraftigt med ögonen.

Hur är det möjligt att Mårten fladdrar så in i vassen? Han har ju pekat ut alltifrån en ljus nordbo till en mörk turk, via en italiensk gangster till amerikansk politiker (eller vad det var). Mårten måste vara det sämsta vittnet i "Palmeriet", tätt följt Ljungqvist.
Citera
2024-06-05, 15:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Hur är det möjligt att Mårten fladdrar så in i vassen? Han har ju pekat ut alltifrån en ljus nordbo till en mörk turk, via en italiensk gangster till amerikansk politiker (eller vad det var). Mårten måste vara det sämsta vittnet i "Palmeriet", tätt följt Ljungqvist.

Glöm inte att MP också "pekar ut" SE 34 år efter mordet.

"Ett starkt bevis" enligt SE-kramarna i tråden.
Det luktar lite desperation att lägga för mycket tilltro i detta utpekande.

MP får nog med fog räknas till J Almblads "fladdriga vittnen" som ingen normalt funtad åklagare skulle vilja stödja sina teorier på. Detta är ingen kritik mot dödgrävarjournalisten TP då han inte är utbildad åklagare och inte kan förväntas veta bättre.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-06-05 kl. 15:35.
Citera
2024-06-05, 15:35
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Glöm inte att MP också "pekar ut" SE 34 år efter mordet.

Ett starkt bevis enligt SE-kramarna i tråden.
Det luktar lite desperation att lägga för mycket tilltro i detta utpekande.

MP får nog med fog räknas till J Almblads "fladdriga vittnen" som ingen normalt funtad åklagare skulle vilja stödja sina teorier på. Detta är ingen kritik mot dödgrävarjournalisten TP då han inte är utbildad åklagare och inte kan förväntas veta bättre.

Ja, just det. Mårten tycker att "allt stämmer" med SE 34 år senare, när han läser Filters artikel på ett flygplan. Är han inte medveten om vilka utpekanden och signalements beskrivningar han gett genom åren? Verkligen synd att KP inte hann förhöra LP innan hon dog. Jag misstänker att hon avfärdat SE å det grövsta, både som GM och "efterspelsvittne" som (enligt egen utsago) var en allt-i-allo på mordplatsen.
Citera
2024-06-05, 15:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, just det. Mårten tycker att "allt stämmer" med SE 34 år senare, när han läser Filters artikel på ett flygplan. Är han inte medveten om vilka utpekanden och signalements beskrivningar han gett genom åren? Verkligen synd att KP inte hann förhöra LP innan hon dog. Jag misstänker att hon avfärdat SE å det grövsta, både som GM och "efterspelsvittne" som (enligt egen utsago) var en allt-i-allo på mordplatsen.

Mycket av TP "research" under 12 år verkar gått ut på att "vänta ut LP" lite krasst uttryckt.

Inget fel i det, men det hade varit dåligt för affärerna att plocka in LPs åsikter i Filters dans runt "Guldsaltkalven SE". Det är det svårt att komma runt. Den näriga och etiklösa TP verkar inte gilla "dåliga affärer".
Citera
2024-06-05, 15:48
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Man får också komma ihåg att Mårten Palme sagt till en journalist att det var KP:s hälsobekymmer och inte LP:s som kom i vägen.

Att KP:s ryggont skulle hindra någon av de faktiska utredarna från att hålla ett förhör känns svårt att tro på.
Citera
2024-06-05, 15:52
Medlem
Citat:

Dock så finns två andra vittnen vid Grand som faktiskt backar upp Mårtens Grandman och Engström
Citera
2024-06-05, 15:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
den bufflige italienske gangstern med boxarblick.
Om man gör sig besväret att rita ut "dödens triangel" på en karta händer något intressant.

Att det finns minst 15 vittnen runt Grand och mordplatsen som ger signalement som överensstämmer med personer av utländsk härkomst. Enligt en vittnesutredning utförd inom Säpo kan man utifrån de uppgifter som bland annat dessa vittnen ger ”sluta sig till att personerna kommer från ett område avgränsat i öster av Iran, i väster av Marocko och i norr av Bulgarien”. I samma utredning påvisas att signalementen matchar varandra på de personer som vittnena iakttagit.
Södra Italien och Sicilien hamnar inom "döden triangel"! ("Ett område avgränsat i öster av Iran, i väster av Marocko och i norr av Bulgarien”)

Beskrivningen av Grandmannen som "italiensk gangster" har stöd av SÄPO. Jag är utan expertis inom geografi tämligen säker på att både Täby och Indien ligger utanför triangeln. Därför tror inte SÄPO på SE som Grandmannen.

Jag tror också att YNs sällskap AZ trillar innanför "dödens trangel".

Edit: Även kurden Latif A som YN reagerar på vid ett förhör är högintressant i sammanhanget. YN är ett viktigt vittne!

I början är det någon styrsel på Mårtens uppgifter.

Här är bilder i tidningen 1988 på en person Mårten spontant reagerar på och kontaktar PU. Det ska främst gälla ögonen och blicken. Återigen sydländskt.

https://imgur.com/a/s-erdogan-dn-880813-uJZ9lMA
https://imgur.com/a/erdogan-ca-1988-kmLTUY8

Det finns uppgifter om individer med sydländskt eller sydländskt men ändå skandinaviskt utseende såväl vid Grand som på andra sidan åsen. Liksom det på samma sätt finns en tendens till en töntaxel. Tönten finns dock på Sveavägen även efter mordet.
Citera
2024-06-05, 15:53
Medlem
ursprungligens avatar
Hur objektiv var TP egentligen i sitt grävande?

Direkt ur den travande hästens mun:
https://youtu.be/NTGiqgWue90?t=1306
Ifrån att varit ganska kall och känt aversion och tyckt väldigt illa om honom får man ju säga eftersom jag har mina rötter i arbetarrörelsen och höll Palme väldigt högt så blev han en person som man kände medkänsla med....
Det verkar inte som att TP gick in i projektet med ett oskrivet papper och öppet sinne direkt.
Citera
2024-06-05, 15:53
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dock så finns två andra vittnen vid Grand som faktiskt backar upp Mårtens Grandman och Engström

Storhök och Korhonen?
Citera
2024-06-05, 15:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Man får också komma ihåg att Mårten Palme sagt till en journalist att det var KP:s hälsobekymmer och inte LP:s som kom i vägen.

Att KP:s ryggont skulle hindra någon av de faktiska utredarna från att hålla ett förhör känns svårt att tro på.

Finns det uppgifter på att LP var dement mot slutet av sitt liv? Hennes ålder gör att det inte är helt omöjligt. (Inte helt omöjligt = sant, i den här tråden. Eller 50/50, i den här tråden.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in