2024-06-04, 21:47
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det är givetvis kvinnors ansvar att se till att de inte blir offer för farliga män, det är OCKSÅ samhällets ansvar. Ifall kvinnor dock bara förlitar sig på samhället att skydda dem så kommer de att oftare råka illa ut då samhället på alla sätt aldrig kommer vara tillräckligt (och speciellt inte i mjäkiga Sverige som snabbt blir allt farligare), de måste vara smarta ungefär som rävar i att vara försiktiga med alla större rovdjur som vargar och björnar ute i naturen.
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej kriminella av olika slag är ensamt ansvariga för sina handlingar. Begår någon en våldtäkt, en stöld, eller mord etc... så kan personen i fråga inte skylla på offret och det ska heller inte samhället göra.
Det ena behöver inte utesluta det andra.

Den som begår ett brott är ansvarig för det.

Vi kan dock alla välja att vidta de rimliga åtgärder vi kan för att minimera risken att bli brottsoffer. Annars får vi leva med den högre risken.

Om jag t.ex. är ensam vid ett bord på en food court i ett köpcentrum och väntar på min mat, men behöver springa på toa, så kan jag välja att "reservera" min plats genom att lägga en bunt servetter där. Eller så kan jag välja att göra det genom att lämna min mobiltelefon eller plånbok där.

Om jag lämnar min mobiltelefon eller plånbok, och den blir stulen, vem är då ansvarig för brottet? Tjuven, förstås. Men det var ändå jäkligt dumt av mig att lämna min mobiltelefon eller plånbok.
Citera
2024-06-04, 21:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Ja fast jag trodde vi pratade om möten där man verkligen stötte på en björn tillräckligt nära för att mötas öga mot öga.
Citat:
Varför trodde du det?
För att det är vad "möte" betyder. Det antyder viss närhet. Att se någon 100 meter bort är inte ett möte (oavsett vad du och Micro hävdat tidigare i tråden ).
Citera
2024-06-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skall kvinnor ta på sig det ansvaret?

För att ni vill ha mer trygghet.

Hur ska ni annars nå trygghet ?
Citera
2024-06-04, 23:10
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
japp men normerna sitter kvar, sånt tar betydligt längre tid att försvinna från ett samhälle än en generation människor. Och som sagt, du ser just konsekvenserna av dessa normer i saker som sexuellt våld och sexhandel ex.

Du måste visa att normerna sitter kvar, det räcker inte att bara hävda att de finns där.

Man kan till exempel visa att vi har en norm i Sverige som säger att man inte tränger sig före i kön genom att börja tränga dig före i kön och se om det accepteras.
Citera
2024-06-04, 23:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
För att ni vill ha mer trygghet.

Hur ska ni annars nå trygghet ?
Genom att välja bort män t ex.
Citera
2024-06-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du måste visa att normerna sitter kvar, det räcker inte att bara hävda att de finns där.

Man kan till exempel visa att vi har en norm i Sverige som säger att man inte tränger sig före i kön genom att börja tränga dig före i kön och se om det accepteras.

Om en feminist känner att något är på ett visst sätt så är det så verkligheten är. Det går inte övertala dessa mentalt defekta människor med vare sig fakta eller logik. Feminismen är mer att betrakta som en sinnessjukdom än ideologi.
Citera
2024-06-04, 23:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Om du inte lever i samhället och interagerar med andra så blir det svårt att visa dig hur normerna ser ut.
Normer är i stora delar outtalade förväntningar och regler.

Om du lever i vårt samhälle bör du redan vara medveten om vilka normer som råder.
Citera
2024-06-04, 23:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Om du inte lever i samhället och interagerar med andra så blir det svårt att visa dig hur normerna ser ut.
Normer är i stora delar outtalade förväntningar och regler.

Om du lever i vårt samhälle bör du redan vara medveten om vilka normer som råder.

Javisst men jag och Merapi lever i samma samhälle och har olika åsikter kring vilka normer som råder. Hon menar att vi har en norm som säger att män har rätt till kvinnors kroppar medan jag säger att vi inte har en sådan norm.
Citera
2024-06-04, 23:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Javisst men jag och Merapi lever i samma samhälle och har olika åsikter kring vilka normer som råder. Hon menar att vi har en norm som säger att män har rätt till kvinnors kroppar medan jag säger att vi inte har en sådan norm.
Det beror kanske på

1) Hon är kvinna

2) Hon har tagit del av oändligt många fler åsikter i frågan här på Flashback än du har.

Hon har rätt - du har fel.
Citera
2024-06-04, 23:25
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Det beror kanske på

1) Hon är kvinna

2) Hon har tagit del av oändligt många fler åsikter i frågan här på Flashback än du har.

Hon har rätt - du har fel.

Jaja, trolla vidare du. Jag ska skicka dig ett grattis-PM när du når 100k inlägg.
Citera
2024-06-04, 23:37
Medlem
Citat:
Kan ni se varandra så är det ett möte.

Nej, avståndet är lite oväsentligt egentligen.
Ja, jag menar random främmande man i skogen eller björn.
En björn är en björn.
En främmande man kan vara världens snällaste eller sadisten som styckar dig levande.
Jag har inget emot snälla främmande män - men eftersom jag inte vet vilka som är snälla och vilka som inte är det, så föredrar jag att slippa möta främmande män i skogen.
Samma gäller i gränder, på mörka gator, i olika andra sammanhang där jag inte har backup av andra.
Ja men oftast ser man ju inte björnen i skogen förrän den är mycke nära.
Citera
2024-06-04, 23:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jaja, trolla vidare du. Jag ska skicka dig ett grattis-PM när du når 100k inlägg.
Att du förnekar normer innebär inte att de inte finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in