Citat:
Det är givetvis kvinnors ansvar att se till att de inte blir offer för farliga män, det är OCKSÅ samhällets ansvar. Ifall kvinnor dock bara förlitar sig på samhället att skydda dem så kommer de att oftare råka illa ut då samhället på alla sätt aldrig kommer vara tillräckligt (och speciellt inte i mjäkiga Sverige som snabbt blir allt farligare), de måste vara smarta ungefär som rävar i att vara försiktiga med alla större rovdjur som vargar och björnar ute i naturen.
Citat:
Det ena behöver inte utesluta det andra.Den som begår ett brott är ansvarig för det.
Vi kan dock alla välja att vidta de rimliga åtgärder vi kan för att minimera risken att bli brottsoffer. Annars får vi leva med den högre risken.
Om jag t.ex. är ensam vid ett bord på en food court i ett köpcentrum och väntar på min mat, men behöver springa på toa, så kan jag välja att "reservera" min plats genom att lägga en bunt servetter där. Eller så kan jag välja att göra det genom att lämna min mobiltelefon eller plånbok där.
Om jag lämnar min mobiltelefon eller plånbok, och den blir stulen, vem är då ansvarig för brottet? Tjuven, förstås. Men det var ändå jäkligt dumt av mig att lämna min mobiltelefon eller plånbok.
).