2024-06-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Nu när daggen dunstat, så att säga, efter titanernas tävlan i längdpissning så kan vi kanske återgå till att tala om väsentligheter inom det ballistisk-forensiska området.

Inlägget som följer här är så pass utförligt, att jag får dela in det i två bitar. Här följer den första delen, sedan föjder den andra delen direkt efter.

Jag kan då inledningsvis konstatera att punkt ett – om kulornas äkthet – av mina fyra punkter nu är lika grundligt fastnaglad här på forumet som en gång Martin Luthers 95 teser på kyrkporten i Wittenberg. Slutsatsen är precis vad jag inledningsvis sagt, nämligen att de upphittade kulorna med största säkerhet är de rätta.

De övriga tre punkterna – om skottavståndet, kulbanorna och rikoschetteringen, samt om valet av vapen och ammunition – kvarstår i det skick som jag introducerade dem.

Under tvåan har jag konstaterat att de av tyskarna skattade skottavstånden är för korta, vilket också framgår svart på vitt längst ner i BKA:s egen rapport, där man säger att resultaten gäller för en piplängd på tre tum. För längre pipor får man grovjustera uppåt med ungefär samma faktor som "förlängningen" av pipan, dvs en fördubbling för sextumspipa och lite till för en åttatumspipa. Vi hamnar då på ungefär en halvmeter för olofskottet och en och en halv till två meter för lisbethskottet.

Under trean har vi Wincent Langes självmotsägelse i att Lisbeth å ena sidan stod upp när hon besköts men å andra sidan att lisbethkulan skulle ha slagit i marken på östra trottoaren. De här två sakerna går naturligtvis inte ihop, och att han hävdar bådadera i en och samma ballistikrapport tyder ju inte på något större skarpsinne.

Det är vad man brukar kalla för ett idiotfel, av ungefär samma slag som när man missade olofkulan trots att den låg så nära mordplatsen, eller när man missade övervakningskameran på "tunnelbanefastigheten". Inget av det här tyder på någon påtaglig sinnesnärvaro bland personalen på den tekniska roteln, minst av allt Wincent Lange. Däremot är ju kartläggningen av mordplatsen väl genomförd med utmärkta skisser och kartor, så totalintrycket blir ändå "blandad kompott".

Under trean sorterar även "spökrikoschetten", dvs vittnesuppgifterna från Bengt Palm och Jan-Åke Svensson om att det vid lisbethskottet "rykte till" vid sträckstenskanten på östra sidan. Det är ju de iakttagelserna som låg till grund för idén att lisbethkulan slagit i marken på östra sidan, men samtidigt fick man problem med nedslagsplatsen som ju Palm & Svensson lade för långt norrut för att ligga i skottriktningen.

Den enkla lösningen på det problemet blev att flytta nedslagsplatsen en bit söderut så att den hamnade i skottriktningen, med hänvisning till att Svensson pekat ut stället till Sonny Björk vid enmansvallningen av honom. Någon dokumentation av det utpekandet finns emellertid inte, och Palm blev ju aldrig vallad. Hela historien om lisbethskottets påstådda rikoschettering i skottriktningen är minst sagt löst grundad, och motsägs alltså direkt av både Lisbeths egna uppgifter om att hon stod upp i skottögonblicket och av Wincent Langes egna skrivning med samma innebörd i ballistikrapporten.

Så det här är en riktig soppa, där vittnenas ord står mot teknikernas (läs: Sonny Björks) ord, och Wincent Langes ord står mot Wincent Langes egna ord. Dokumentationen är bristfällig, inte bara vad nedslagsplatsen beträffar utan även vad den påstådda undersökningen av den "avbrutna" trädgrenen beträffar. I den tekniska rapporten påstås att man undersökt trädgrenen, men någon dokumentation av den påstådda undersökningen verkar inte finnas.

Vad har då trädgrenen med det här att göra? Saken är, att om lisbethskottet avfyrats med samma laddning och mynningshastighet som olofskottet – vilket jag menar att vi måste förutsätta – så betyder det att lisbethkulan borde ha rikoschetterat kraftigt mot husväggen på andra sidan Sveavägen, detta ifall Lisbeth blivit beskjuten medan hon stod upprätt som hon själv säger. Kulan gick då bara igenom två lager mocka, vilket knappt bromsat ned den alls, och om den inte träffat något annat på vägen över gatan så måste den ha haft väldigt god fart när den slog i husväggen på västra sidan.

Här ser vi problemet. För om lisbethkulan inte bromsats ner av någonting på vägen så skulle den ha rikoschetterat ordentligt och mest troligt korsat Sveavägen en gång till fast i sydostlig riktning, och sedan studsat igen mot husväggen på östra sidan och lagt sig på trottoaren där. Då talar vi om en plats nedåt Kungsgatan till. Men istället hamnade den alltså på västra trottoaren bara ett femtiotal meter ner från mordplatsen. Då har den inte rikoschetterat alls utan bara studsat mot väggen, och det säger oss att kulhastigheten måste ha varit förhållandevis låg redan där.

Så låg kan kulhastigheten bara ha blivit ifall något annat objekt utöver Lisbeths kappa bromsat ner kulan på vägen. Det här problemet är då bakgrunden till att man började tala om att kulan skulle ha slagit i marken på östra trottoaren och alltså bromsats ner på det sättet. Alternativet vore att kulan träffat och klippt av den gren som hängde löst från trädet invid södra övergångsstället. Som Lennart Remstam visat så är grenen absolut inte avbruten, utan den är tvärt avklippt och då ligger ju avskjuten nära till hands. Ändå avfärdade polisen att grenen skulle vara avskjuten, med hänvisning till en egen "undersökning" som dock inte finns dokumenterad. Så länge ingen dokumentation finns av det så menar jag att man får gå efter det visuella material vi har tillgång till, och enligt det är grenen inte avbruten utan avklippt. Med andra ord påstås felaktigt att grenen skulle ha varit avbruten.

Att den avklippta trädgrenen är av särskilt intresse beror dels på att Lisbeth säger att hon stod upp i skottögonblicket, vilket omöjliggör att lisbethkulan skulle ha slagit i marken på östra trottoaren. Men dessutom utgör trädet det enda objekt i skottriktningen som skulle kunna ha bromsat ner lisbethkulan på det sätt som är nödvändigt för att förhindra den ovan beskrivna rikoschetteringen på västra sidan Sveavägen. Med andra ord blir trädet så att säga ett nödvändigt instrument för att bromsa ner kulan.

Utöver kulhastigheten och frånvaron av rikoschettering på västra sidan Sveavägen har vi då även spökrikoschetten som utgör en huvudvärk. För om lisbethkulan aldrig slog i marken på östra trottoaren, hur kan då två vittnen ha iakttagit att det "rykte till" vid sträckstenskanten i jämnhöjd med mordplatsen (Svensson) eller rentav uppe vid norra övergångsstället (Palm)?

Dilemmat här är nu uppenbart. För om lisbethkulan inte åstadkommit spökrikoschetten så måste ju något annat glödhett och snabbflygande objekt ha gjort det. Om man då skulle utgå från polisens påstående att trädgrenen inte varit avskjuten så kan man heller inte använda det som verktyg för att åstadkomma den där spökrikoschetten. Men om kulan träffat trädgrenen och alltså skjutit av den, ja då blir det ju enkelt att förklara spökrikoschetten genom att en varm träflisa slagit i marken när trädgrenen fjädrat tillbaka efter att kulan gått igenom. En sådan "slungmodell" förklarar ju både varför spökrikoschetten överhuvudtaget inträffar och varför den hamnat norr om trädet och i jämnhöjd eller rentav norr om själva platsen där mördaren stod vid beskjutningen.

(fortsättning följer...)
Du skriver "man missade övervakningskameran på "tunnelbanefastigheten". Det var något nytt för mig. Har jag också missat att det satt en övervakningskamera där, som hade uppsikt över mordplatsen. Och den var av en händelse ur funktion på fredagskvällen den 28 februari 1986?
Citera
2024-06-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Du skriver "man missade övervakningskameran på "tunnelbanefastigheten". Det var något nytt för mig. Har jag också missat att det satt en övervakningskamera där, som hade uppsikt över mordplatsen. Och den var av en händelse ur funktion på fredagskvällen den 28 februari 1986?

Det var nog lite på skoj som jag nämnde kameran, men samtidigt säger det ju något att teknikerna helt missade att kameran överhuvudtaget fanns där. Om den sedan var inkopplad eller riktad så att den kunde ta in något från mordplatsen, det är en annan fråga. Häromveckan hade jag postat en länk till Lennart Gustavssons förhör med Sonny Björk där de går in på den kameran, och det blir ju ganska komiskt. Jag lägger in länken här igen ifall du inte läst det. Så det var det jag anspelade på här.

https://drive.google.com/file/d/19emTyzVkjmzRDfKINsJSzFhBF0d6p2aB/view
Citera
2024-06-04, 18:51
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy

Var faktiskt en av det här forumets användare som upptäckte kameran och kontaktade Palmeutredningen. Föranledde även medieintresse. Visade sig dock att kameran inte spelade in, enligt polisen då.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2024-06-04, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Var faktiskt en av det här forumets användare som upptäckte kameran och kontaktade Palmeutredningen. Föranledde även medieintresse. Visade sig dock att kameran inte spelade in, enligt polisen då.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Anders Wretling slingrar sig ganska duktigt i den intervjun. Det är han nu inte ensam om, utan det finns gott om dylika ålar i organisationen. Om du kollar Lennart Gustafssons förhör med Sonny Björk så finns även en annan sådan fråga där, nämligen den av Björk påstådda undersökningen av fasaden på fastigheterna på Sveavägens västra sidor efter anslagsmärken.

Enligt Juristkommissionens rapport (del 2, SOU 1987:72) så beslutade dåvarande förundersökningsledaren i Gunnarsson-ärendet, K-G Svensson, om att fasaderna skulle kollas för anslagsmärken, vilket emellertid ignorerades av Hans Holmér. Med andra ord utfördes aldrig någon fasadkoll, i alla fall om man ska tro Juristkommissionen. Men Björk påstår alltså att motsatsen.

Nu har jag inte kollat upp det här ända i botten, men jag blev i alla fall förvånad när jag läste om fasadkollen i det här förhöret med Björk. Jag hade haft intrycket att någon sådan koll aldrig gjordes. Frågan blir alltså om Björk "missminner sig" i förhöret eller om en sådan koll ändå utfördes men att jag har tappat bort det. Kanske vet du svaret?

Under alla förhållanden är det föga troligt att några anslagsmärken stod att finna, vare sig i husfasaden på västra sidan där lisbethkulan slog i eller i väggen vid tunnelbaneingången där olofkulan studsade. Båda kulorna verkar ha haft för låg resthastighet för att lämna efter sig några tydliga märken.

Den här låga resthastigheten betyder i sin tur med största sannolikhet att ammunitionen laddats ner, för med fabriksladdning får man ganska höga resthastigheter även efter att en sådan metallbrytande kula gått igenom (motsvarigheten till) en torso med ryggrad och allt. Och för lisbethkulan har jag ju redan argumenterat utförligt om att den av allt att döma ändå klippt av trädgrenen och på så vis förlorat i resthastighet.

Det är min uppfattning att såväl ljudbilden som avsaknaden av rikoschettering tydligt pekar mot nerladdning och att mynningshastigheten låg strax under ljudhastigheten. Vi talar alltså om cirka 300 m/s eller strax därunder, vilket är betydligt lägre än för fabriksladdad ammunition.

Sedan har den här ammunitionen ganska speciella internballistiska egenskaper som gör att topphastigheten vid mynningen begränsas till under 450 m/s även med åttatumspipa. Utan den hårda mantelns höga friktion mot räfflorna kan man nog komma upp ännu betydligt högre än så – i alla fall om man "överladdar" för att göra bruk av hela loppet.

Det här nämner jag för att understryka att en modifiering av pipan genom att fila ner räfflorna skulle bana vägen för det jag just sagt, och i och med att attentatsmannen verkar ha vetat vad han pysslar med så ligger det ju nära till hands att han löpt linan ut. På så vis försvårar man även spårningen av vapnet, i det att man i praktiken gör det omöjligt att koppla kulorna till något specifikt vapen.

Avslutningsvis ville jag även peka på polisens vapen- och ballistikbluff som själva kärnan i att hålla skenutredningen igång under flera decennier. Normalt sett skulle man ha lagt ner förundersökningen efter det att Lisbeth pekat ut Christer Pettersson med absolut säkerhet men denne ändå friats i hovrätten. Därmed fanns inga förutsättningar för att nå en fällande dom i Palmemordet, och när sådana förutsättningar saknas brukar man lägga ner förundersökningen. Den borde alltså ha lagts ner 1989-90 istället för 2020.

Av politiska skäl var det emellertid omöjligt att lägga ner förundersökningen, och då måste man hitta på en förevändning för att kunna fortsätta. Vad blev det för slags förevändning? I efterhand kan vi nu se, att polisens ballistikbluff blev förevändningen. Under 30 år lät man påskina för allmänheten, att om man bara kunde få fatt på rätt vapen så skulle man med ballistisk-forensiska metoder kunna binda det vapnet till mordkulorna och på så vis ta sig fram till gärningsmannen.

Idag vet vi att detta var en ren bluff från början till slut. Det har aldrig funnits några förutsättningar för att binda mordkulorna till något specifikt vapen, utan allt man kan säga är antalet bommar och att piplängden är minst fyra tum och nästan säkert längre än så. Man får en lista på märken av magnumrevolvrar, med Smith & Wesson högst upp som det mest troliga fabrikatet. Mer än så blir det inte. Men om om polisen gått ut och berättat det här för allmänheten redan 1989-90 så skulle det ha ryckt undan mattan för att fortsätta med skenutredningen i 30 år till.

Om jag får drista mig till en gissning så skulle jag tippa att Lars Borgnäs' uppgift stämmer om att det finns en hemlig Säpo-utredning där Palmemordet klaras upp, men som ligger begravd i den djupa statens allra djupaste gömmor.

Nu tycker jag i och för sig att sådana utspel som Borgnäs gjorde om det här blir lite fåniga eftersom han ändå inte har några bevis att lägga på bordet. Det luktar lite för mycket Bjarne Moelv om det hela, att "mina källor påstår (det och det)" och så får man lita på det. Vilket man nog inte så gärna gör när det gäller Moelv. Även Borgnäs' track record är väl ganska blandat och just därför blev hans utspel ett tomt slag i luften.

Ändå säger min intuition, som grundar sig på totaliteten av allt jag känner till om Palmemordet, att Borgnäs uppgift om den hemliga Säpo-utredningen är riktig.

Vad jag tänker är att man inom loppet av minuter efter mordet visste att något gått snett i en egen operation, och att det sedan inte tog särskilt länge för dem att nysta upp alltihop. Men då blev det för känsligt för att kungöras för allmänheten utan man fick begrava det hela i de allra djupaste gömmor man har. Så tänker jag om saken. Kan jag bevisa det? Naturligtvis inte, men man kan ju ändå säga vad man tänker om saken.

Lite mer tankar där, i ett svarsinlägg till någon som jag trots allt har ett gott öga till. Hoppas det hjälper din egen tankeverksamhet på traven kring alla de här frågorna.
Citera
2024-06-05, 07:18
Medlem
" Palme stod på 20 dödslistor
Det är ganska länge sen nu, den gången då jag gör en längre intervju med Stig Edqvist. Året är 2010 och han är den tidens spaningsledare i Palmeutredningen. Edqvist har efterträtt Hans Ölvebro 1997. Efter vårt samtal kommer han att leda mordspaningarna i två år till, fram till 2012."

https://www.parabol.press/palme-stod-pa-20-dodslistor/
Citera
2024-06-05, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
" Palme stod på 20 dödslistor
Det är ganska länge sen nu, den gången då jag gör en längre intervju med Stig Edqvist. Året är 2010 och han är den tidens spaningsledare i Palmeutredningen. Edqvist har efterträtt Hans Ölvebro 1997. Efter vårt samtal kommer han att leda mordspaningarna i två år till, fram till 2012."

https://www.parabol.press/palme-stod-pa-20-dodslistor/

I sammanhanget, med Sydafrika, är det relevant att visa på dess "säkerhetsetablissemang" också kallat Securocrats.
securocrat (plural securocrats)
Any of the members of the police and security service that dominated the South African government in the 1980s.
Källa: https://en.m.wiktionary.org/wiki/securocrat

Graf över Sydafrikas säkerhetsorganisationer, under apartheidtiden,1985. Klicka på länk.

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:The_Assassins%27s_Web.png#mw-jump-to-license
Senast redigerad av Utredaren 2024-06-05 kl. 09:00.
Citera
2024-06-05, 09:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ingen har hävdat att den inledande undersökningen var någon succé. Dock bör det beaktas att redan innan jourhavande tekniker infunnit sig var brottsplatsen kontaminerad. Utgångsläget för teknikerna var härvidlag inte det optimala.

Infogar några utdrag ur brottsplatsundersökningsförfarandet och teknikernas förehavanden under mordnatten, återgivet i referatform:

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQVVQLUNkZGhXY2M/view?resourcekey=0-PeuMRx_lNMB_MizdHBnW-w

Ger möjligtvis en mer nyanserad bild. Annars fås ju intrycket att de tre gick hem och lade sig efter den avbrutna inledande undersökningen och inte gjorde ett dyft i övrigt förrän morgonen därpå. Vill påstå att Lange hör till dem vars handlande mordnatten var aktivt och eftertänksamt.

En annan intressant detalj i sammanhanget är den patronhylsa som upphittades lördagen den första mars. Lämnades in till VD1 vid ca. 12.00, alltså i tidsintervallet mellan upphittandet av de officiella mordkulorna.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:F1209-00

Visar sig sedermera vara av typ 9mm för militära vapen och tydligen funnen på Vasagatan.

Problemet kvarstår med att polisens undersökningar inte hittade kulorna. I fallet med Palmekulan dessutom på en plats där polisteknikerna Börje Moberg och Torsten Kviberg redan letat tidigare . Att duon var noggrann visar det faktum att man kunde hitta en av Olof Palmes skjortknappar i snömodden.

1990 frågade jag dåvarande spaningsledaren Hans Ölvebro om varför kulorna inte hittats av polisen trots att området avsökts .
”De har väl sprätts dit av en sopmaskin” blev Ölvebros svar.
När min följdfråga blev om man därmed kunde lita på kulornas äkthet svarade en synnerligen tjurig Ölvebro.
”Ja , om man inte är så jävla konspiratoriskt lagd som du”

Kollegan BM som var där på mordnatten var tydlig . ”När vi avsökte platsen fanns det ingen kula där”

Om ett mordvapen kom fram som kunde knytas till kulorna blir sättet dessa hittats avgörande. Som det nu skedde skulle en ev målsägandes advokat ha öppet mål när det gäller dess äkthet .

Chanserna för att hitta kulorna under natten hade ökat om polisen inte avbrutit tekniska undersökningen och ansvaret för att så skedde vilar tungt på Wincent Lange .
Citera
2024-06-05, 09:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
I sammanhanget, med Sydafrika, är det relevant att visa på dess "säkerhetsetablissemang" också kallat Securocrats.
securocrat (plural securocrats)
Any of the members of the police and security service that dominated the South African government in the 1980s.
Källa: https://en.m.wiktionary.org/wiki/securocrat

Graf över Sydafrikas säkerhetsorganisationer, under apartheidtiden,1985. Klicka på länk.

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:The_Assassins%27s_Web.png#mw-jump-to-license

2009 skrevs en Artikel av Ruben Agnarsson som på ett mycket intressant sätt visar på några av dom som pekade på Sydafrika direkt efter MOP. Har nog även den varit publicerad i tråden tidigare men klart relevant i den senaste tiden SA-diskussioner.

Sverker Åström, Pierre Schori och Anders Ferm är trion som direkt efter MOP riktar misstankarna mot Pretoria. Hela den prominenta-trion har varit i blickpunkten för samröre med KGB och dess systerorganisationer.

På SÅ spanade SÄPOs Otto Danielsson redan i början av 60-talet vilket den välskrivande författaren Anders Sundelin grundligt redogör för i "Fallet Wennerström".

PS var du och bror med Arne Treholt, umgicks med PKK-sympatisören Joyce Blau och finns på ett stort antal SÄPO-band fraterniserande med företrädare för den erkänt skickliga Cubanska säkerhetstjänsten.

FN-ambassdören och Olof Palme-polaren Anders Ferm gav namn till en affär då han anklagades för att tona ned den svenska ubåtskritiken mot Sovjet i samtal med Michail Milstein,hög GRU officer och medlem av palme kommissionen.
Citera
2024-06-05, 12:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Problemet kvarstår med att polisens undersökningar inte hittade kulorna. I fallet med Palmekulan dessutom på en plats där polisteknikerna Börje Moberg och Torsten Kviberg redan letat tidigare . Att duon var noggrann visar det faktum att man kunde hitta en av Olof Palmes skjortknappar i snömodden.

1990 frågade jag dåvarande spaningsledaren Hans Ölvebro om varför kulorna inte hittats av polisen trots att området avsökts .
När min följdfråga blev om man därmed kunde lita på kulornas äkthet svarade en synnerligen tjurig Ölvebro.

Kollegan BM som var där på mordnatten var tydlig . ”När vi avsökte platsen fanns det ingen kula där”

Om ett mordvapen kom fram som kunde knytas till kulorna blir sättet dessa hittats avgörande. Som det nu skedde skulle en ev målsägandes advokat ha öppet mål när det gäller dess äkthet .

Öppet mål skulle jag inte säga. Eftersom det från början fanns tvivel gällande de upphittade kulornas äkthet så är saken väl undersökt. Och dessa undersökningar visade att de med all sannolikhet faktiskt var mordkulorna. Att iscensätta detta skulle kräva en apparat av otänkbara mått.

Jag tror därför inte att rätten skulle finna utrymme för rimligt tvivel gällande de upphittade kulorna.

För övrigt, om nu ett vapen som med säkerhet kunde knytas till utplacerade kulor kom fram, så tillhörde ju detta i sådana fall attentatsgruppen.

Citat:
Chanserna för att hitta kulorna under natten hade ökat om polisen inte avbrutit tekniska undersökningen och ansvaret för att så skedde vilar tungt på Wincent Lange .
Citera
2024-06-05, 13:23
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Anders Wretling slingrar sig ganska duktigt i den intervjun. Det är han nu inte ensam om, utan det finns gott om dylika ålar i organisationen. Om du kollar Lennart Gustafssons förhör med Sonny Björk så finns även en annan sådan fråga där, nämligen den av Björk påstådda undersökningen av fasaden på fastigheterna på Sveavägens västra sidor efter anslagsmärken.

Enligt Juristkommissionens rapport (del 2, SOU 1987:72) så beslutade dåvarande förundersökningsledaren i Gunnarsson-ärendet, K-G Svensson, om att fasaderna skulle kollas för anslagsmärken, vilket emellertid ignorerades av Hans Holmér. Med andra ord utfördes aldrig någon fasadkoll, i alla fall om man ska tro Juristkommissionen. Men Björk påstår alltså att motsatsen.

Nu har jag inte kollat upp det här ända i botten, men jag blev i alla fall förvånad när jag läste om fasadkollen i det här förhöret med Björk. Jag hade haft intrycket att någon sådan koll aldrig gjordes. Frågan blir alltså om Björk "missminner sig" i förhöret eller om en sådan koll ändå utfördes men att jag har tappat bort det. Kanske vet du svaret?

Under alla förhållanden är det föga troligt att några anslagsmärken stod att finna, vare sig i husfasaden på västra sidan där lisbethkulan slog i eller i väggen vid tunnelbaneingången där olofkulan studsade. Båda kulorna verkar ha haft för låg resthastighet för att lämna efter sig några tydliga märken.

Den här låga resthastigheten betyder i sin tur med största sannolikhet att ammunitionen laddats ner, för med fabriksladdning får man ganska höga resthastigheter även efter att en sådan metallbrytande kula gått igenom (motsvarigheten till) en torso med ryggrad och allt. Och för lisbethkulan har jag ju redan argumenterat utförligt om att den av allt att döma ändå klippt av trädgrenen och på så vis förlorat i resthastighet.

Det är min uppfattning att såväl ljudbilden som avsaknaden av rikoschettering tydligt pekar mot nerladdning och att mynningshastigheten låg strax under ljudhastigheten. Vi talar alltså om cirka 300 m/s eller strax därunder, vilket är betydligt lägre än för fabriksladdad ammunition.

Sedan har den här ammunitionen ganska speciella internballistiska egenskaper som gör att topphastigheten vid mynningen begränsas till under 450 m/s även med åttatumspipa. Utan den hårda mantelns höga friktion mot räfflorna kan man nog komma upp ännu betydligt högre än så – i alla fall om man "överladdar" för att göra bruk av hela loppet.

Tack för ett välgenomarbetat inlägg. Kortade av citatet för att koncentrera svaret till det kvarstående.

Har gått igenom ledningsgruppens protokoll, hittills från mars genom hela maj och där finns en del intressant gällande resonemanget kring det tekniska. Dessvärre finns uttallanden från Lange och andra som är helt maskade, varvid det inte går atr utröna ens vad ämnet var. Tänkte fortsätta plöja protokollen så det finns säkerligen skäl att återkomma framöver.

Till saken då. Det äger riktighrt att K.G-Svensson begärde en förnyad komplett brottsplatsundersökning gällande fasaderna kring platsen. Nämnda protokoll fråm 21.04.1986:

https://wpu.nu/images/0/02/Pol-1986-04-21_M%C3%B6tesprotokoll-Ledningsgruppen.pdf

Där framgår att det är Lange som motsätter sig en sådan undersökning.

Under följande möte tas frågan upp på nytt, Langes uttalande delvis maskat. Holmér beslutar att KKT kan "ligga lågt" med ärendet. Däremot beslutas det om att ta in en gatsten för analys, protokoll:

https://wpu.nu/images/0/0d/Pol-1986-04-22_M%C3%B6tesprotokoll-Ledningsgruppen.pdf

Gällande Sonny Björk finns inget i protokollen som ger stöd för att någon fasad undersöktes. Det kan tyckas att det torde finnas omnämnt i protokollen, då det förefaller som att alla övriga åtgärder kring brottsplatsen rapporterats.

Däremot visades intresse för marknedslag åtminstone vid två tillfällen. Förutom gatstenen som togs in, undersöktes även en "rispa" i trottoaren, dock ospecifierat var på brottsplatsen.

Även de här uppslagen tycks ha runnit ut i sanden. Letade även tillika om diskussion gällande underladdad ammunition förekommit, i hopp om att bidra i frågan, men fram till sista maj har ingen lyft saken. Om, vilket är möjligt, det inte döljs av maskning.

Inte hörande specifikt till den här diskussionen, dock intressant gällande innehållet i protokollet från den 29:e maj. Två svarta anteckningsböcker har tagits ur ett låst kassaskåp på Olof Palmes kontor. Holmér förefaller upprörd över att de överlämnats till Lisnbeth Palme och kräver uppföljning.

https://wpu.nu/images/9/97/Pol-1986-05-29_M%C3%B6tesprotokoll-Ledningsgruppen.pdf
Citera
2024-06-05, 14:05
Medlem
Citat:
Tack för ett välgenomarbetat inlägg. Kortade av citatet för att koncentrera svaret till det kvarstående.

Har gått igenom ledningsgruppens protokoll, hittills från mars genom hela maj och där finns en del intressant gällande resonemanget kring det tekniska. Dessvärre finns uttallanden från Lange och andra som är helt maskade, varvid det inte går atr utröna ens vad ämnet var. Tänkte fortsätta plöja protokollen så det finns säkerligen skäl att återkomma framöver.

Till saken då. Det äger riktighrt att K.G-Svensson begärde en förnyad komplett brottsplatsundersökning gällande fasaderna kring platsen. Nämnda protokoll fråm 21.04.1986:

https://wpu.nu/images/0/02/Pol-1986-04-21_M%C3%B6tesprotokoll-Ledningsgruppen.pdf

Där framgår att det är Lange som motsätter sig en sådan undersökning.

Under följande möte tas frågan upp på nytt, Langes uttalande delvis maskat. Holmér beslutar att KKT kan "ligga lågt" med ärendet. Däremot beslutas det om att ta in en gatsten för analys, protokoll:

https://wpu.nu/images/0/0d/Pol-1986-04-22_M%C3%B6tesprotokoll-Ledningsgruppen.pdf

Gällande Sonny Björk finns inget i protokollen som ger stöd för att någon fasad undersöktes. Det kan tyckas att det torde finnas omnämnt i protokollen, då det förefaller som att alla övriga åtgärder kring brottsplatsen rapporterats.

Däremot visades intresse för marknedslag åtminstone vid två tillfällen. Förutom gatstenen som togs in, undersöktes även en "rispa" i trottoaren, dock ospecifierat var på brottsplatsen.

Även de här uppslagen tycks ha runnit ut i sanden. Letade även tillika om diskussion gällande underladdad ammunition förekommit, i hopp om att bidra i frågan, men fram till sista maj har ingen lyft saken. Om, vilket är möjligt, det inte döljs av maskning.

Inte hörande specifikt till den här diskussionen, dock intressant gällande innehållet i protokollet från den 29:e maj. Två svarta anteckningsböcker har tagits ur ett låst kassaskåp på Olof Palmes kontor. Holmér förefaller upprörd över att de överlämnats till Lisnbeth Palme och kräver uppföljning.

https://wpu.nu/images/9/97/Pol-1986-05-29_M%C3%B6tesprotokoll-Ledningsgruppen.pdf

Du ska ha tack för den grävningen! Jag borde kanske ha citerat ur Juristkommissionens rapport i mitt inlägg, men hade bråttom och plockade fram det först efteråt. Så här står det i alla fall på sid 58 (= sid 61 i pdf:en):

"I en skrivelse till ledningsgruppen den 21 april redovisade Svensson resultaten från provskjutningen på FOA och begärde att tekniska roteln skulle undersöka husfasaderna vid Sveavägen för att söka efter anslagsmärken. Holmer beslöt emellertid att tekniska roteln kunde avvakta med undersökningen. Den kom därför inte till stånd."

I den sammanfattande bilagan, sid 261 (= sid 264 i pdf:en), har man en tidslinje och den 22 april står det att:

"Holmer beslutar att tekniska roteln kan avvakta med den av Svensson begärda undersökningen av husfasader."

Det är vad som finns i Juristkommissionens rapport, del 2. Dokumentet är en bild-pdf så blir dessvärre väldigt stort, men här är i alla fall länken:

https://drive.google.com/file/d/1p_Lzdoeb2WtDoE3Eg4TALnPUdNz64PBH/view

Som du ser är våra respektive källor samstämmiga om att husfasaderna inte undersöktes, medan Sonny Björk (i förhöret år 2011) alltså påstår motsatsen. Då skulle jag tippa att det är Björk som "missminner sig" om den saken, och han uttrycker sig ju också ganska vagt i den delen av förhöret.

Att de testade hur kulor bromsas ner och deformeras när de slår i marken framgår av ballistikdelen av förundersökningen mot Christer Pettersson. De höll ju på med en massa provskjutningar mot trottoarplattor med eller utan isbeläggning och kollade då både resthastigheter och deformering.

De försökte då att få fram en lagom isbeläggning för att kunna få det hela att likna lisbethkulan, men att man lyckats någotsånär med det betyder ju inte att det är så som lisbethkulan faktiskt blivit nedbromsad och deformerad. De små gruskorn som fastnat i blydelen på kulan kan ju lika gärna ha kommit från husfasaden eller från trottoaren där kulan landade. Det behövs inte mycket för att trycka fast partiklar i blydelen när kulan är så het att ytskiktet ligger vid smältpunkten.

Den delen av rapporten tycker jag visserligen är intressant som experiment betraktat, men upplägget stämmer ju överhuvudtaget inte med övriga data. Vi vet att Lisbeth stod upprätt vid beskjutningen och att kulan gick genom kappan med fem graders uppåtvinkel. Då kan den ju inte ha slagit i marken på östra trottoaren. Så hela ballistikmodellen är helt uppenbart fel i den delen, alltså vad lisbethskottet beträffar. Sedan tycker jag att det blir lite pinsamt med att de flyttat den påstådda nedslagsplatsen söderut mot södra övergångsstället för att få in den i skottriktningen. Inget av vittnena lägger den ju där, utan den nedslagsplatsen är något som Sonny Björk och kompani själva hittat på för att få ihop det hela. Likväl går det ju inte ihop utan de här manipulationerna gör bara saken värre.

Intressant det där om Olof Palmes anteckningsböcker. Jag har lärt mig att han inte förde någon dagbok, men lär nog ha haft vissa telefon- och kodböcker till hands för att kontakta försvaret i händelse av krig eller kris. Sådant är naturligtvis superhemligt och när något är superhemligt på det viset så brukar det liksom försvinna in i ett svart hål eller "retuscheras bort" ifall det av misstag redan dykt upp på radarn.

Mårtens lilla exkursion förbi föräldrarnas bostad innan han for till Sabbatsberg torde också ha handlat om att "hämta vissa papper" (som Anders Pettersson uttryckte saken till Juristkommissionen).

https://drive.google.com/file/d/1mO0vtdC_iVXoA-vfYQOzCQQZhsGS7Uds/view
Citera
2024-06-06, 12:56
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

En detalj, men ändock, det var en skjortknapp som upphittades. Dock, enligt den tekniska rapporten, upphittad bland uppsopat material på dagen.

Sättet kulorna upphittades på utgör det minsta problemet med dem. Det finns officiella utlåtanden från både FBI och BKA att inga spår efter mänsklig vävnad eller blodrester återfsnns på någon av kulorna. Därutöver gick det ej heller att utröna om de ens avskjutits ur samma vapen. Vill påstå att det här vore försvarets trumfkort i en eventuell rättegång. Men det bör tilläggas att BDK faktiskt uttryckte förvåning över platserna för kulfynden.

BDK påtalade därtill att krutstänksanalysen inte skall ses som kategorisk. Innan kulorna tvättades, vilket är rutin då som nu, observerade Lange i sin egenhändigt utförda undersökning en hinna som kunde tänkas beatå av mänsklig vävnad.

Skepsisen i Palmerummet gentemot kulorna var dokumenterat påtaglig, inte bara vad avser Lange, utan även gällande andra. Flera i ledningsgruppem gav även uttryck för det offentligt. Till och med Anders Heliin av alla, fastän han inte ens var med i ledningsgruppen ifrån början.

Läggs därtill det faktum att det upphittats andra kulor kring mordplatsen som fångat utredarnas intresse, i vissa fall så till den grad att de genererat egna uppslag. Kanske mest noterbar är den 9 millimeters patron som upphittades ca. 12.00 den första mars.

Sammanfattningsvis medför allt att de "officiella" kulorna är chanslösa rättsligt sett, oavsett omständigheterna kring upphittandet.

Visst går det att ifrågasätta den avbrutna undersökningen på natten. Förklaringen var som sagt den märkliga ljudbilden samt önskan att få besiktiga kroppen efter offret.

När K.G-Svensson sedermera önskade en förnyad brottsplatsundersökning med fokus på fasaderna är Lange däremot av någon anlednimg motsträvig. I ledningsgruppens mötesprotokoll där saken tas upp är Langes uttalande dessvärre nästan fullständigt maskat.

Kan anses anmärkningsvärt hur som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in