2024-06-04, 11:43
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Generellt så har personer med yngre barn störst bolån. Generellt är det individer i spanner 35-40.

Det var samma sak när baby boomers var i den fasen i sina liv.
Du har inte fel, men allting är relativt, och situationen för framförallt barnfamiljerna är helt jävla hopplös idag (Flanders vill ju att dom bosätter sig i Vårby..). När Baby boom generationen flyttade till 'familjekvarteren' kostade en villa där en fraktion av vad dom gör idag.
Citera
2024-06-04, 12:54
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du har inte fel, men allting är relativt, och situationen för framförallt barnfamiljerna är helt jävla hopplös idag (Flanders vill ju att dom bosätter sig i Vårby..). När Baby boom generationen flyttade till 'familjekvarteren' kostade en villa där en fraktion av vad dom gör idag.
När boomers flyttade till villor så drog de också åt svängarmen ordentligt. Kostnaden i relation till inkomst var svettigt att klara av. De som inte hade råd blev tvungna att flytta till ställen som Vårby. Att bostäderna har ökat enormt i värde är en helt annan sak. Det kan kan bli samma sak igen om 30 år och dagens villaägare blivit förmögna på kuppen.

Faktum kvarstår dock. Någon skakar fram pengarna och köper bostäderna. Vanligtvis är det familjer med småbarn som köper hus.

Med andra ord så har inte särskilt mycket förändrats.
Citera
2024-06-04, 14:27
Medlem
Citat:

I relation till inkomst är det inte dyrare idag än förr på ett likartat område.

Det som blir patetiskt är när du och alla ”det var bättre förr vurmare” på fb sitter och gnäller är att ni inte jämför äpplen med äpplen.

Det som Täby eller Tyresö var 1990 sett till kvalitet, människor, kommunikationer, service, utbud etc är typ vad Nykvarn, Knivsta eller Bålsta är idag.

Där kan idag köpa ett radhus för kanske 3 msek. Bostadskostnad ink allt för det med 4% ränta 13-14k.

Två löner a 35k ger typ 55k i månaden efter skatt.

Det är en mindre andel av disponibel inkomst än vad genomsnittsfamiljen betalade för ett radhus i Tyresö 1990 är min övertygelse.
Citera
2024-06-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
San Fransisco

https://sftu.org/rent-control/

Ett exempel bara
En av de mest populära sidorna för att kolla upp saker och ting är "the real deal".

Den här sidan har varit uppe i över 10 år nu, men det verkar inte som om någon riktigt bryr sig längre...
Citera
2024-06-04, 23:01
Medlem
Citat:

Har du nån statistik för att stödja ditt påstående? Annars var väl vanligt med borgenärer för husköp. Oklart varför det har fallit bort om det nu är så att de nya köparna hänger med snaran om halsen. Förr kunde belåna bostaden långt över 85%. Men du kanske pratar nominellt? Eller som vanligt i nattmössan?
Citera
2024-06-05, 03:06
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Har du nån statistik för att stödja ditt påstående? Annars var väl vanligt med borgenärer för husköp. Oklart varför det har fallit bort om det nu är så att de nya köparna hänger med snaran om halsen. Förr kunde belåna bostaden långt över 85%. Men du kanske pratar nominellt? Eller som vanligt i nattmössan?
Du, liksom Flanders, är en idiot som med viss konsistens förnekar en verklighet alla andra ser. Du kan använda i princip vilken metric som helst för att dra slutsatsen att bostadsmarknaden har successivt blivit allt sämre för Svensson. Personligen tycker jag det räcker gott och väl att konstatera att dom områden som kostade 12 årslöner på 90-talet kostar idag nästan 30. Det finns mig veterligen inte ett enda område i Stockholm idag som kräver färre årslöner för att köpa villa än vad de gjorde när baby boomers letade efter bostad, och detta trots att vi fyllt flera av dessa områden med tusentals kaosnegrer som tagit oss från botten till toppen av antal skjutningar.
Citera
2024-06-05, 05:42
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
https://www.booli.se/kunskap/vad-hander-pa-bostadsmarknaden-just-nu/

Jag fick ett mail av Booli där de skriver att "nu har marknaden kommit igång på riktigt." Haha, ser nu att det står samma i ingressen där. Humor - utbudet ligger 500-600% över normal nivå. Snacka om utmattad marknad.
Citera
2024-06-05, 06:16
Medlem
Citat:
Du, liksom Flanders, är en idiot som med viss konsistens förnekar en verklighet alla andra ser. Du kan använda i princip vilken metric som helst för att dra slutsatsen att bostadsmarknaden har successivt blivit allt sämre för Svensson. Personligen tycker jag det räcker gott och väl att konstatera att dom områden som kostade 12 årslöner på 90-talet kostar idag nästan 30. Det finns mig veterligen inte ett enda område i Stockholm idag som kräver färre årslöner för att köpa villa än vad de gjorde när baby boomers letade efter bostad, och detta trots att vi fyllt flera av dessa områden med tusentals kaosnegrer som tagit oss från botten till toppen av antal skjutningar.

Du jämför äpplen med päron gång efter annan. De områdena som ansågs trötta och sömniga på tidigt 90-tal är premium idag. Täby ett bra exempel. Trist område med ett deppigt centrum och kassa kommunikationer 1990.

För att få något lika trött som Täby 1990 får du dra ut på landet.

Söder om söder var direkt sjaskigt 1990 oavsett var du bodde. Det är det inte idag. Hammarby Sjöstad ses som exklusivt osv.
Senast redigerad av flanders 2024-06-05 kl. 06:18.
Citera
2024-06-05, 06:28
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
I relation till inkomst är det inte dyrare idag än förr på ett likartat område.

Det som blir patetiskt är när du och alla ”det var bättre förr vurmare” på fb sitter och gnäller är att ni inte jämför äpplen med äpplen.

Det som Täby eller Tyresö var 1990 sett till kvalitet, människor, kommunikationer, service, utbud etc är typ vad Nykvarn, Knivsta eller Bålsta är idag.

Där kan idag köpa ett radhus för kanske 3 msek. Bostadskostnad ink allt för det med 4% ränta 13-14k.

Två löner a 35k ger typ 55k i månaden efter skatt.

Det är en mindre andel av disponibel inkomst än vad genomsnittsfamiljen betalade för ett radhus i Tyresö 1990 är min övertygelse.

Haha, kreativt!
Du jämför alltså två av de mest efterfrågade högstatuskommunerna nära stan 1990 med hopplöst perifera orter, 3-4 gånger större avstånd från stan, därtill helt ointressanta för det stora flertalet av länets bostadsköpare.
Citera
2024-06-05, 06:39
Medlem
https://www.di.se/nyheter/bopriserna-lyfter-i-hela-landet-thedeen-effekten/

Då åker vi igen!

Hoppas att alla har hunnit fynda under rean

Förra uppgångscykeln var extremt lång. När peakar det denna gång?
Citera
2024-06-05, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Vem bryr sig, nya generationen är inte intresserade av att köpa, dom bor hemma eller hyr och lägger alla sina pengar på smink och krypto. När päronen dör säljer de villan fort som attans och lever upp dom pengarna. Vem som nu ska köpa den där villan om 20 år för astronomiska summor vet jag inte men inte är det zoomers och alpha iaf.
Jag håller med dig. Det går fortare att hyra än att köpa dessutom. Jag drar mig alltid för att köpa då det är så drygt. Bolånelöfte, gå på visning, buda, kontakt med bank ang lån, skriva på kontrakt, sedan flytta in. Dessutom en stor handpenning så oftast är man pank efteråt. Sedan flytta in.

Att hyra går fort. Man kan skriva kontrakt samma dag och flytta inom kort varsel. Du slipper att ha göra med banken, mäklare, få bud/ej bud osv.
Citera
2024-06-05, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Haha, kreativt!
Du jämför alltså två av de mest efterfrågade högstatuskommunerna nära stan 1990 med hopplöst perifera orter, 3-4 gånger större avstånd från stan, därtill helt ointressanta för det stora flertalet av länets bostadsköpare.

Jag VAR i Täby och hälsade på flera gånger 1990. Var du? Täby ansågs hopplöst perifert 1990. Att bo där sågs av Stockholmare som att bo i Piteå. Det var ALLT ANNAT än något högstatusområde. Mer än halva kommunen bestod av fallfärdiga sommarstugor i skogen. Tyresö knappt bättre.

Stockholm har haft en enorm befolkningsutveckling på 30 år och därmed har staden och dess kringområden växt och ändrats totalt. Därmed blir det trams att jämföra områden rakt av.

Hur mycket jobbigare är det för medelsvensson att köpa en villa i Kramfors idag jämfört med 1990?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in