2024-06-03, 15:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Framförallt är det en enorm skillnad på Baby boomers och dom som kommit efter.

Ja, absolut. Dessutom finns givetvis äldre personer som bott i samma bostad i 30-40 år även i Stockholm, och då sänkt belåningsgraden. Skulle vara mer intressant att se % med viss belåningsgradsintervall segmenterat på ort och ålder kombinerat.
Citera
2024-06-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ja, fast
1. Du diskuterar ju å andra sidan inte, utan brukar mest repetera inlägg med andemeningen "folk som har varit inne i marknaden länge har gjort en bra vinst" 10 000 ggr.
2. Den här tråden har minimal till ingen marknadspåverkan, varför läsande här inte ger någon taktisk fördel till vare sig säljarboomern som "hyrestorsken". Den här tråden är snarare en känsloventil, samt utlopp för en del knasiga teorier, den ena snurrigare än den andra.
3. Säljare är ofta också köpare. För att hamna på den "vinnande sidan" rent monetärt, krävs det att man downsize:ar - säljer villan i Tullinge och flyttar ut i en ungkarlslya eller uti en kohage i typ Hjo. Känner dock ingen crazy enough som skulle byta Tullinge mot Hjo. Gör du?

Jag känner ganska många som flyttat till Stockholm bott 10år och sedan flyttat hem till Hjo eller liknande när det är barn påväg. Och jag tror inte jag är ensam om det..
Citera
2024-06-03, 16:44
Medlem
Vem bryr sig, nya generationen är inte intresserade av att köpa, dom bor hemma eller hyr och lägger alla sina pengar på smink och krypto. När päronen dör säljer de villan fort som attans och lever upp dom pengarna. Vem som nu ska köpa den där villan om 20 år för astronomiska summor vet jag inte men inte är det zoomers och alpha iaf.
Citera
2024-06-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Snarare tvärtom, man får ju minskad hävstång ju längre man bor och en ökad ekonomisk vinst kommer då av att byta upp sig till något dyrare och därmed höja hävstången till max med jämna mellanrum. Alt. höja belåningsgraden på sitt befintliga boende genom att ta ut mer lån, samt investera detta. Så länge boräntan understiger avkastningen på t.ex. börsen är det en vinstaffär.

B.la. därav citationstecknen. Men också skrev jag i kontexten "ta hem vinst". Hög hävstång har du föga nytta av hos St. Per.
Citera
2024-06-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Jag känner ganska många som flyttat till Stockholm bott 10år och sedan flyttat hem till Hjo eller liknande när det är barn påväg. Och jag tror inte jag är ensam om det..

Det är däremot extremt vanligt. Men jag skrev om folk som bott i Sthlm (nåväl, Tullinge) i 25 år och sedan drar till Hjo för att "casha hem". Vågar nog sätta åtminstone en tjuga på att dessa är brutalt få.
Citera
2024-06-03, 19:29
Medlem
Citat:

Dom hade säkerligen en lika hög belåningsgrad när de köpte sin första bostad (kan säkert ha varit högre) som de nyare köparna har i nuläget.
Citera
2024-06-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Vem bryr sig, nya generationen är inte intresserade av att köpa, dom bor hemma eller hyr och lägger alla sina pengar på smink och krypto. När päronen dör säljer de villan fort som attans och lever upp dom pengarna. Vem som nu ska köpa den där villan om 20 år för astronomiska summor vet jag inte men inte är det zoomers och alpha iaf.

Vart bor dom under tiden när de gör sina inköp av smink och krypto? Det går knappt att hyra villor i Sverige, så de som har den preferensen är förpassade till att köpa. Hyra sekelskifte så är det väl den klassiska 40-årskön.
Citera
2024-06-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ja, fast
1. Du diskuterar ju å andra sidan inte, utan brukar mest repetera inlägg med andemeningen "folk som har varit inne i marknaden länge har gjort en bra vinst" 10 000 ggr.
2. Den här tråden har minimal till ingen marknadspåverkan, varför läsande här inte ger någon taktisk fördel till vare sig säljarboomern som "hyrestorsken". Den här tråden är snarare en känsloventil, samt utlopp för en del knasiga teorier, den ena snurrigare än den andra.
3. Säljare är ofta också köpare. För att hamna på den "vinnande sidan" rent monetärt, krävs det att man downsize:ar - säljer villan i Tullinge och flyttar ut i en ungkarlslya eller uti en kohage i typ Hjo. Känner dock ingen crazy enough som skulle byta Tullinge mot Hjo. Gör du?

Hjo är väl ett alternativ för de med bakgrund i bygden, då är det nog större chans att bli lycklig där än att vara kvar i Stockholm när man bildar familj. Kan nog vara tufft att "komma in" där annars.
Citera
2024-06-04, 02:48
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Dom hade säkerligen en lika hög belåningsgrad när de köpte sin första bostad (kan säkert ha varit högre) som de nyare köparna har i nuläget.
Inte en chans. Inte ens nära. Tror inte ens dom fick låna så mycket.
Citera
2024-06-04, 03:42
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Det är du inte, men gruppen du pratar om är en ganska liten grupp i sammanhanget.
Citera
2024-06-04, 09:34
Medlem
https://www.booli.se/kunskap/vad-hander-pa-bostadsmarknaden-just-nu/
Citera
2024-06-04, 10:26
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Generellt så har personer med yngre barn störst bolån. Generellt är det individer i spanner 35-40.

Det var samma sak när baby boomers var i den fasen i sina liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in