2024-06-04, 20:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Bra observationer gällande jackan. Jag tror som du att jackan var specialbeställd.

Det finns många invändningar man kan ha mot Netflix-serien. Och en av de mest anmärkningsvärda, är ju att man inte lägger fram en teori kring hur SE kom över vapnet. Kanske vågade man inte, pga förtalsrisk? Vill minnas att TP la fram några tänkbara alternativ i sina böcker? Serien vände ju sig till oinsatta och inte MOP-nördar, det är väl det man lär komma ihåg och acceptera. Men för dramaturgins skull och för helheten borde man ju kunnat "skriva tittarna på näsan" angående vapnet.

Jag tror att KP har en teori kring hur vapnet hamnade i SEs händer, men att han valde att inte nämna det pga förtalsrisk (precis som mycket annat han undvek på presskonferensen).

Man märker också att TPs barnvakt snömosmannen GM inte var inblandad i Netflixserien utan hela det obegripliga Grandscenariot och springande i källardörrar värdigt en sämre sängkammarfars återupplivades när TP släppte ut flätorna och fick fria tyglar av Netflix.

TP och MG drar ju inte jämnt när det gäller Grandhypotesen. Det har MG varit ganska tydlig med. Det finns tydligen olika grader av stollighet även på Filters redaktion.

Men någon hypotes om hur SE kom över mordvapnet fick vi inte.
Citera
2024-06-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jo, det är ett bisarrt scenario som är extremt osannolikt och innehållandes flera hål.

Men jag försöker vara så objektiv som möjligt. Och jag kan inte påstå att det är omöjligt längre om man lägger till ett långt uppehåll vid Sari. Nu är det bara så osannolikt att det blir otänkbart.

Men det är en härlig inställning ändå. Går inte materialet ihop med det jag säger så är materialet fel. Så vi uppfinner ett märkligt långt stopp vid Sari.

Eller ja, det går ju fortfarande inte ihop. Men det är inte omöjligt.

Haha långt uppehåll...

1:55

En halv cigg liksom..

Bizzart?

Han ger ju upp och stämplar ut...
Citera
2024-06-04, 20:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tack iallafall för ditt svar...

Jag ska outa mig lite men har jobbat med utredningar och när man gör det du gjorde så är det väldigt vanligt att tiden blir jävligt knapp...

Vet du varför ?

Jo för att en händelsekedja alltid blir extremt tajt .

Jag kan förklara lite närmare vad jag menar...

Låt säg att jag slutar jobbet 15:30 och sen tar bilen hem en resa på en kvart ..

Sen handlar lite på Ica och går ner i bokar en tvättid i källaren i min bostadsrätt och är hemma 16:12

Nu blir ju hela denna händeskedjan jävligt tajt om andra skulle plusa ihop mina tider !

Men det är meningen alltså att en händelsekedja ska vara jävligt tajt ...tajt ibland på sekunden faktiskt..

Hoppas jag inte skrev för krångligt nu
Du skrev inte krånglig. Men du tänker fel.

Återigen gör du misstaget att blanda ihop saker man kan reagera på i efterhand med saker du förutsätter på förhand.

Ett tajt tidsschema kan man reagera på efteråt. Man kan inte innan man har någon fakta bara anta att det är tajt.

Det är heller inte meningen att ett händlesekedja ska vara tajt. Det blir det ju bara om man utgår från den faktiska tiden tänker baklänges.

Den där utredningen kan inte mått askalas.
Citera
2024-06-04, 20:42
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Haha långt uppehåll...

1:55

En halv cigg liksom..

Bizzart?

Han ger ju upp och stämplar ut...
Testa att stå och kolla i ett skyltfönster i 1min55sek.

Och försök sedan glömma att du gjort det när du ändå håller på.
Citera
2024-06-04, 20:42
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Du är inne på något som är solklart för mig...

Såklart KP vet saker som lätt kan bli knepigt att redovisa och detta är viktigt !!

KP har ingen som helst anledning att berätta allt på en misstänkt GM som redan är död och behöver inte redovisa detaljer som blir svåra att redogöra utan att klampa in i lite dunkla förtal osv

Jag håller med dig till fullo. KP satt ju (om jag minns rätt) med vid några av förhören kring SE, bl a exfrun. Självklart har han åsikter om personerna han träffat, givetvis läste han in saker - kroppsspråk, ansiktsmimik, osv. Sådant berättar ju en hel del också.

Och givetvis kunde inte KP lägga fram allt sitt tänk och sina högst personliga teorier om SE som GM. Förtalsrisken var ju och nosade på gränsen som det redan var. Kanske kommer han (vid sina eventuella memoarer framledes) att ta bladet från munnen kring sina uppfattningar om MOP?
Citera
2024-06-04, 20:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Okej isåfall handlar det ju enbart om Sari...

Säg 2min 35sek då..

Då blir ju allt hur enkelt som helst..

Jag trodde du hade med många fler håll tider...

Nu fattar jag inte alls vad du isåfall krånglat med
Jag krånglar för att jag till skillnad från dig inte har uppfunnit ett långt uppehåll vid Sari. Det är inte en sanning nu bara för att du vill det.

Jag håller mig till vad som står i materialet.
Citera
2024-06-04, 20:44
Medlem
Citat:
Du skrev inte krånglig. Men du tänker fel.

Återigen gör du misstaget att blanda ihop saker man kan reagera på i efterhand med saker du förutsätter på förhand.

Ett tajt tidsschema kan man reagera på efteråt. Man kan inte innan man har någon fakta bara anta att det är tajt.

Det är heller inte meningen att ett händlesekedja ska vara tajt. Det blir det ju bara om man utgår från den faktiska tiden tänker baklänges.

Den där utredningen kan inte mått askalas.

Fast du säger ju själv att det blir tajt med rörelser ...

Då antar jag du syftar på gång hastighet och utstämpling och sen börjar gå norrut...

Jag menar att det är bra om det blir tajt .

Missförstår vi varann här ?
Citera
2024-06-04, 20:47
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Man märker också att TPs barnvakt snömosmannen GM inte var inblandad i Netflixserien utan hela det obegripliga Grandscenariot och springande i källardörrar värdigt en sämre sängkammarfars återupplivades när TP släppte ut flätorna och fick fria tyglar av Netflix.

TP och MG drar ju inte jämnt när det gäller Grandhypotesen. Det har MG varit ganska tydlig med. Det finns tydligen olika grader av stollighet även på Filters redaktion.

Men någon hypotes om hur SE kom över mordvapnet fick vi inte.

Men var TP verkligen involverad i Netflixserien? Han sa väl bara ja till att de fick skriva ett manus baserat på boken? Därav en del "nyheter" och några rejäla skopor fiction kring mordet, LJ stod fel omkring trappfoten, etc. Mycket kan man nog beskylla TP och narcissisten MG för, men själva serien får man nog beskylla Rockström (eller vad han heter) och hans skrivarpartner för.
Citera
2024-06-04, 20:49
Medlem
Citat:
Testa att stå och kolla i ett skyltfönster i 1min55sek.

Och försök sedan glömma att du gjort det när du ändå håller på.

Nu händer det väl något fruktansvärt emellan för Lisbeth innan hon ska redogöra en sak hon tror är helt poänglös som hur länge hon stod vid Sari ..

När lämnade hon uppgifter ang Sari för första gången ?

Kanske månader efter...Hon kanske inte ens tänkte efter om hon glodde in en längre stund och frågade Olof vad han tycker...Kanske sen att Olof la händerna kring skyltfönstret och försökte se noga det Lisbeth såg...tiden gick...

Men det var kanske inget Lisbeth sen tänkte så noga på när hennes kära make blivit avrättad...

Nu går vi vidare och testar om Engström faktiskt är Grandmannen som Mårten ser...

Tunna läppar sa Mårten...Även det stämmer på Engström
Citera
2024-06-04, 20:50
Medlem
Citat:
Jag håller med dig till fullo. KP satt ju (om jag minns rätt) med vid några av förhören kring SE, bl a exfrun. Självklart har han åsikter om personerna han träffat, givetvis läste han in saker - kroppsspråk, ansiktsmimik, osv. Sådant berättar ju en hel del också.

Och givetvis kunde inte KP lägga fram allt sitt tänk och sina högst personliga teorier om SE som GM. Förtalsrisken var ju och nosade på gränsen som det redan var. Kanske kommer han (vid sina eventuella memoarer framledes) att ta bladet från munnen kring sina uppfattningar om MOP?

Ja KP och Maggan är sista hoppet om Engström är GM..
Citera
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Håller med dig. Mårten ger ju (om jag minns rätt) signalementet med den excentriska/udda kepsen och stålbågade glasögon redan natten 1 mars? Delsborn nämner väl Sherlock Holmes likaså 1 mars, eller är det en benämning har gör först senare?

Min övertygelse är ju att Mårtens grandman är Tensonmannen (och GM), frågan är bara vem det är?Personligen tror jag inte att det är Engström, han gjorde en massa annat trams som "efterspelsvittne" och ställde till det, som medkonspiratör.
Vid CP-rättegångarna nämner AD flera gånger "öronlappar som man viker ner"

https://tunnelgatan.se/analyser.htm#AD

Ungefär som HO säger här
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Henry-Olofsson.pdf

Bör kanske i rättvisans namn påpekas att ingen av dem är ju tvärsäker vilket man ju kan förstå med tanke på omständigheterna, tiden som gått etc.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-06-04 kl. 20:53.
Citera
Medlem
Citat:
Bra observationer gällande jackan. Jag tror som du att jackan var specialbeställd.

Det finns många invändningar man kan ha mot Netflix-serien. Och en av de mest anmärkningsvärda, är ju att man inte lägger fram en teori kring hur SE kom över vapnet. Kanske vågade man inte, pga förtalsrisk? Vill minnas att TP la fram några tänkbara alternativ i sina böcker? Serien vände ju sig till oinsatta och inte MOP-nördar, det är väl det man lär komma ihåg och acceptera. Men för dramaturgins skull och för helheten borde man ju kunnat "skriva tittarna på näsan" angående vapnet.

Jag tror att KP har en teori kring hur vapnet hamnade i SEs händer, men att han valde att inte nämna det pga förtalsrisk (precis som mycket annat han undvek på presskonferensen).

Han nämnde ju en teori i en intervju han gjorde, att SE hadde ett vapen på kontoret som han hadde fotograferat/ tecknat för en bekant/kund/samlare. Typ.

Minns att jag reagerade lite på det faktiskt, då ett sånt vapen med all sannolikhet inte skulle ha varit laddat.

Edit

förlåt blandade ihop KP och TP.
Senast redigerad av Ballalaila 2024-06-04 kl. 20:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in