Citat:
Ursprungligen postat av
Pillerarm
Fånerier. Man blir generellt inte fattig av att investera i värdepapper, snarare tvärt om. Och vill man ha chans till kortsiktig jackpot så är det spel man ska satsa på.
Du kanske inte har en tillräckligt bra mix?
Sedan är det såklart inte alltid så att när en aktie går upp, så går en annan ner och vice versa, trots olika branscher.
Det finns händelser som påverkar börsen generellt. Och se det på lång sikt.
Fick detta bekräftat förra veckan, träffa en gammal arbetskompis som nu är pensionär.
Vi börja snacka aktier, berätta jag kör ganska hårt, han plocka sedan upp sin portfölj, mycket riktigt han hade varit med länge, mycket länge.
Han hade Ericsson köpt för 160 kr, han hade Norwegian, samt några till. Hur som helst, han har hållit kvar Ericsson sedan innan 2000, dvs varit upp på toppen, följt ned till 5-10 kr när den var som lägst, haft dessa i 25 år, han väntar ännu på en ny topp, han ångra han inte sålde när den låg på 700kr
Likande med Norwegian, enbart 48 st, men köpta när kursen var i 3-6000 kr klassen idag värd 14kr st.
Men hursomhelst hade inget stigit enormt, han låg massor back.
Det är detta jag inte förstår bland aktie sparare, men kan inte se topppen, man tror det ska bli mer, av ren girighet när han såg det var över miljonen på ericsson, trodde han det skulle bli ännu mer, sedan när den gick ner hoppas han på en vändning, den vändning har aldrig kommit på 24 år.
Likande är det med dom flesta aktier, oftast bara en peak, sitta o vänta på en ny som ev aldrig kommer är rent vansinne.
Jag går bara in på 2-3 styck, följer kurvor, följer marknaden, när dom flesta sitter o skriver skit aktie osv brukar jag gå in, inom 1-2 månader har den hunnit vända och hunnit resa sig upp lite, ser man japp det är hyfsat plus, sälj.
Nu sista året har man kunnat göra det några gånger, den far upp, man säljer vänta några veckor och den sjunker igen, man köper igen, medans många sitter o tjoar när den börjar närma sig deras köp kurs, säljer jag, och kursen brukar vända ner igen kort efter.
Vi alla kan se när det är läge att låta ligga en stund, men just nu är vi inte där, samt har aktien haft en peak lär den sällan komma tillbaka, som Ericsson, HM, Sinch, Norwegian osv, den kommer bara gå upp till en hyfsad nivå för att sedan vända ner igen. lika o köpa o sälja, lära sig att en aktie är ingen långsiktig besparing, välj då fonder istället.