2024-06-04, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Nä du, den kan ha "framkallats" utan varken syfte eller från ett medvetande. Så det följer inte alls.
Att det är en skapare kan falsifieras i så fall om det kan bevisas att det finns en universum-genererande funktion som aldrig själv har blivit till och oändligt många universum. Oändligt många versioner av dig och mig t.ex.. Det är ganska många paradoxer man möter i de teorierna.
Citera
2024-06-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Att det är en skapare kan falsifieras i så fall om det kan bevisas att det finns en universum-genererande funktion som aldrig själv har blivit till och oändligt många universum. Oändligt många versioner av dig och mig t.ex.. Det är ganska många paradoxer man möter i de teorierna.

Ja lycka till att utföra ett experiment som falsifierar det.

Hursom är den här situationen bisarr och absurd bortom ord vi befinner oss i. Ju mer man studerar sånt här desto märkligare blir det. Det är verkligen ett gigantiskt mysterium alltihop, och ta mig fan omöjligt att få grepp om. Ännu mer absurt blir det om man tänker sig att man skall dö och inte ens veta av att något hände alls. Det kan ibland få mig att undra om det verkligen kan vara så sjukt, en del av mig vill tro att det bara måste finnas något syfte med detta. Så jag kan förstår er religiösa på så vis, men det finns bara inte något trovärdigt att få tag i.
Citera
2024-06-04, 14:35
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och inget har hänt sedan 2018 menar du?

Tyvärr blev denna studie "bortglömd" och få känner till att den öht existerar, trots dess omfattning. Den fick marginell publicitet vid tidpunkten.

Fler känner till Lenskis experiment, men problemen där är ännu större, iaf. om man är makroevolutionsanhängare.
Citera
2024-06-04, 14:36
Medlem
Citat:
Allt fysiskt indikerar det när man brutit ned det till dess minsta beståndsdelar eftersom deras attribut rör sig mot gemensamma egenskaper med det hypotetiskt icke-fysiska.

Har du kollat på denna? https://www.svtplay.se/video/jR5vVwQ/idebyran/kvantfysik

Där nämner de att det minsta ser ut att inte bry sig om tid och rum helt, att nuet kan påverka det förflutna m.m.

Det jag sagt här kan falsifieras om det visar sig att sammanflätningen som ignorerar rummet är fysisk. Men det tror jag inte att den är. Den är ett exempel på att något icke-fysiskt som kan demonstreras existerar.
Önsketänkande. Det är inte nödvändigt att falsifiera önsketänkande.
Citera
2024-06-04, 14:39
Medlem
Citat:
Det är inte falsifiering av påståendet som krävs. Det är bevis för påståendet som behövs. Du skiftar medvetet bevisbördan.
Citera
2024-06-04, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Det är bevis för påståendet som behövs. Du skiftar medvetet bevisbördan.
Jag visar att negationen av påståendet har större problem än påståendet. Därför borde väl bevisbördan för det mest otroliga vara större?
Citera
2024-06-04, 14:53
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Det är en förenkling. Syftet med studien du hänvisar till är att visa varför mitokondrie-DNA ska vara vägledande för att indela djur i arter.

Sedan denna studie har flera gjorts med anledning av mtDNA där man tvärtom delar in flera fåglar i arter.

Ja, man kan säga att syftet med poliskontrollen var att göra ett vanligt alkotest, sedan upptäckte man att det låg ett lik i baksätet och situationen blev annorlunda. Du vill fokusera på alkotestet, jag vill fokusera på liket i baksätet.

DIN TOLKNING accepterar jag. Jag vill inte tvinga in dig i ett hörn, men jag finner att Thalers egen konklusion avseende arternas likvärdiga ålder har ett högre värde än ditt.
Citera
2024-06-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theUFOsummoner
Ja, man kan säga att syftet med poliskontrollen var att göra ett vanligt alkotest, sedan upptäckte man att det låg ett lik i baksätet och situationen blev annorlunda. Du vill fokusera på alkotestet, jag vill fokusera på liket i baksätet.

DIN TOLKNING accepterar jag. Jag vill inte tvinga in dig i ett hörn, men jag finner att Thalers egen konklusion avseende arternas likvärdiga ålder har ett högre värde än ditt.
Vilken dålig undanflykt.
Why should mitochondria define species.

Jag finner inte mig intvingad i ett hörn. Det är det snarare du som är. Konklusionen är inget annat än en diskussion för varför mitokondrie har högt beskrivningsvärde för arter.
Citera
2024-06-04, 15:02
Medlem
Citat:
Jag visar att negationen av påståendet har större problem än påståendet. Därför borde väl bevisbördan för det mest otroliga vara större?
Det är ju bara ett tomt påstående. Ditt individuella tyckande. Bevisbörda kan det möjligtvis få när du fyller ditt än så länge tomma påstående med något av substans.
Citera
2024-06-04, 15:24
Medlem
Citat:
Det är ju bara ett tomt påstående. Ditt individuella tyckande. Bevisbörda kan det möjligtvis få när du fyller ditt än så länge tomma påstående med något av substans.
Så påståendet "en skapare" kräver mer belägg än "ingen skapare" även om det senare är behäftat med långt större problem?

Jag går så långt att jag kallar det senare för ett felslut som leder till det som är otillåtet både mot Gud och mot sanningen.

Ett illegalt drag.

Bättre med "tomt" än på minus.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-06-04 kl. 15:31.
Citera
2024-06-04, 15:57
Medlem
Citat:
Så påståendet "en skapare" kräver mer belägg än "ingen skapare" även om det senare är behäftat med långt större problem?

Jag går så långt att jag kallar det senare för ett felslut som leder till det som är otillåtet både mot Gud och mot sanningen.

Ett illegalt drag.

Bättre med "tomt" än på minus.
Ja. Det senare är inte behäftat med mer problem.

Du hamnar i ett större felslut när du antar guds existens. Att inte tro på en guds existens är tomt. Det är du som adderar något extraordinärt, inte jag.
Citera
2024-06-04, 18:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du verkar ha problem med att förstå uttryck. Lite sorgligt.
Mår du bra?
Eftersom det är vad du väljer att bemöta så undrar jag om du inte klarar av att bemöta det andra.
jag har inte problem att förstå att du skrivit att du är rädd för Gud och sedan också anropade någon sorts G/gud. Visst, anropandet skedde på sedvanligt föraktfullt (gudshatande) sätt, men vad kunde man vänta sig av en som sitter nedsjunken i sin ateistiska diarré?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in