2024-06-03, 18:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vad är problemet med att ta signalement från Grandmannen/tensonmannen och jämföra med Engström?

Jag har hela tiden argumenterat utifrån två personer i detta test....Grandmannen/Tensonmannen och Engström
Det är ju inga problem om du inte ska argumentera för att de är samma person, vilket jag fram tills nu trodde att du försökte.

Men då argumenterar du alltså för att det finns en dubbelgångare och att SE då är oskyldig antar jag.
Citera
2024-06-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
ALG beskriver till och med träknapparna på duffeln, sådana där cylindriska specialknappar man trär genom repöglor. Det känns väldigt långsökt att hon helt skulle ha inbillat sig det. Att hon är så specifik tyder på att SE åtminstone ägde en sådan duffel och kan mycket väl ha burit den på mordkvällen.

Och det kan nog kännas lite ”new age-igt” att gå runt i en beige duffel, och det kan vara därifrån inspirationen till Gandhiskynket kommer ifrån.

Gandhiskynke: https://ibb.co/TbMnbXb

Varför skulle en oskyldig Engström påstå att han bar mörk rock på mordnatten...?
Citera
2024-06-03, 18:11
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
ALG beskriver till och med träknapparna på duffeln, sådana där cylindriska specialknappar man trär genom repöglor. Det känns väldigt långsökt att hon helt skulle ha inbillat sig det. Att hon är så specifik tyder på att SE åtminstone ägde en sådan duffel och kan mycket väl ha burit den på mordkvällen.

Och det kan nog kännas lite ”new age-igt” att gå runt i en beige duffel, och det kan vara därifrån inspirationen till Gandhiskynket kommer ifrån.

Det är osannolikt att hon ska ha helt hittat på en sådan detalj. Men det finns ju också möjligheten att hon sett det på någon annan och blandar ihop det.

Det är ju trist att vi inte vet vad SE hade i garderoben.
Citera
2024-06-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är ju inga problem om du inte ska argumentera för att de är samma person, vilket jag fram tills nu trodde att du försökte.

Men då argumenterar du alltså för att det finns en dubbelgångare och att SE då är oskyldig antar jag.

Jag argumenterar inte för oskuld heller utan neutralt ...

Jag tog upp 4 relativt starka punkter som knyter Grandmannen/Tensonmannen och Engström...

5 punkten som binder dom är ju deras båda språngmarsch

När man ser dessa som två personer och dessa punkter så upplever jag att dom knyts ihop på ett lite märkligt sätt

Så om Engström inte är Olofs banneman så tror jag han faktiskt försöker göra något som jag inte helt kan förklara...

Om även du tycker att dessa punkter känns lite märkliga så kan man testa hur rimliga dom är....utifrån neutralt läge
Citera
2024-06-03, 18:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag har faktiskt hittat en knickedick som är "Jack of all trades" och en riktig 'expert'. Han tipsar faktiskt PU om SEs Gandhiskynke:

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2019-11-26_E63-05-F_Mejl_skickat_fr%C3%A5n_Thomas_Pettersson_till_Pa lmegruppen.pdf/2
1. Stig Engströms klädsel

Vad hade Skandiamannen på sig under mordkvällen? Eller, rättare sagt vad var det för rock? Han har ju en rock på sig på bilderna från Polishuset den 25 april, men det är svår att se närmre vad det är för kvalitet.

Till sin vän {Längd=21} sade han i ett telefonsamtal kort efter mordet: "Man sa att mannen som sköt Palme hade en blå täckjacka. Men jag hade ju på mig ett Gandhiskynke”, alltså att han avvek i klädseln från vad som var känt om gärningsmannen.

Det här lät lustigt, när xxx berättade det, så det tog lite tid innan jag kollade vad ett Gandhiskynke var. Men googlar man eller kollar Nationalencyklopedin så hittar man det: Gandhiskynke, enkelknäppt, raglanskuren, mycket ljus herrock i poplin, på modet under 1930-och 1940-talen och benämnd efter Mahatma Gandhi, som ofta uppträdde i vit svepklädnad, "skynke". Uppslagsverket NE berättar vidare att skynket var populärt även på 1950-talet.

Det finns bilder på skynket också, och det var en tunn rock som trendriktiga killar bar på vårarna, den typen av ytterplagg som man frös in våren med.

Att Engström inte bar en ljus rock vet vi ju, men det var väl för att ge xxx en uppfattning om typen av rock han bar som Engström säger Gandhiskynke.

Med en så pass tunn rock behövdes väl en tröja under rocken. Det är ju också vad Yvonne N. tycker sig se under rocken när hon ser den förmodade gärningsmannen komma springande på David Bagares gata. Att rocken är tunn och fladdrig, vittnar hon ju om. Den rock Yvonne får se vid fotovisningen i februari 1987, "Expressenrocken” är ju för tjock, tycker hon.
Hur "experten" vet att SE inte hade ljus rock framgår inte.

En beige poplinrock eller "Ghandiskynke" kan nog upplevas som ljus.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-06-03 kl. 18:27.
Citera
2024-06-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Om vi skulle diskutera ärligt tillfälligheterna

1 Mårtens faktiskt specifika bra detaljer på Grandmannen som Keps med knäppe och stålbågade glasögon...

Det är såklart inte överdrivet unikt men dock lite unikt att Engström faktiskt använde detta ! Även att Mårten tyckte att Grandmannen påminde om Engström!

2 Gå bakom Olof på Sveavägen och på ytterkanten...

Otroligt unikt blir det bara om man lägger till lite snömos vid kanten och det är märkligt ställe att gå på och sen är ju inte Sveavägen överbefolkad så det blir inte fler än Tensonmannen och Engström som går just där och då !

3 LJ vid barackerna

Vi vet att Tensonmannen faktiskt vänder sig vid trappkrönet men ingen vetskap om han ser LJ men möjligheten finns, vad Engström påstår är att han ser LJ iallfall vid denna tidpunkt. Här blir det mest unikt pga att det faktiskt bara är Engström av vittnen som ser LJ och blir återigen ensam med (kanske) Tensonmannen att se LJ

4 YN och väskan

Att bära en väska är väl inte otroligt unikt då andra också bar en väska på mordnatten, men det är inte en kontorsväska eller ryggsäck , sportbag utan här blir måtten det unika som återigen Tensonmannen och Engström är troligen ensamma om !

5 Språngmarschen i gränden

Här blir det unika mest att det faktiskt bara är ett vittne som gör denna löptur , , även om det sker minuter efteråt även om det finns folk som menar Engström påstod att han sprang efter GM....Även här är det ju bara Tensonmannen och Engström som gör detta !

Tycker dessa punkter knyter Tensonmannen/Grandmannen och Engström på ett märkligt sätt
Citera
2024-06-03, 18:27
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur "experten" vet att SE inte hade ljus rock framgår inte.

Nej, det är väldigt intressant att de som tror på GM-SE alltid väljer att ta honom på orden när det är något som talar till hans nackdel.

Men då är alltså Gandhiskynke ett etablerat begrepp för en typ av ljus rock. Mycket intressant.
Citera
2024-06-03, 18:31
Medlem
Citat:
Nej, det är väldigt intressant att de som tror på GM-SE alltid väljer att ta honom på orden när det är något som talar till hans nackdel.

Men då är alltså Gandhiskynke ett etablerat begrepp för en typ av ljus rock. Mycket intressant.

Är ju inte någons fel att alla tror att Engström ljuger så ingen vet om han pratar sanningen eller ljuger...
Citera
2024-06-03, 18:34
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Varför skulle en oskyldig Engström påstå att han bar mörk rock på mordnatten...?

För att han inte ville komma ut som den ochevalereske ”beiga mannen” inför hela svenska folket. Han som Lisbeth vände sig till först men som helt enkelt inte vågade eller iddes hjälpa till. En ganska ocharmig roll att inträda.
Citera
2024-06-03, 18:36
Medlem
Citat:
För att han inte ville komma ut som den ochevalereske ”beiga mannen” inför hela svenska folket. Han som Lisbeth vände sig till först men som helt enkelt inte vågade eller iddes hjälpa till. En ganska ocharmig roll att inträda.

Ja det okej att gissa varför Engström ljög om plagget av den anledningen

Men då kan man också vara lite mer prestigelös när vi också gissar oss fram till varför han "hittar på" saker
Citera
2024-06-03, 18:40
Medlem
Citat:

Måste dock ställa en motfråga...

Blir han mer hjälte om han påstår att han bar mörk rock än ljus rock ?

Menar du att om han påstår sig ha mörk rock inte blir igenkänd och då kan ljuga om hjätedåd för han blir "maskerad" i mörk rock ?

Är det så du menar ?
Citera
2024-06-03, 18:43
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Måste dock ställa en motfråga...

Blir han mer hjälte om han påstår att han bar mörk rock än ljus rock ?

Menar du att om han påstår sig ha mörk rock inte blir igenkänd och då kan ljuga om hjätedåd för han blir "maskerad" i mörk rock ?

Är det så du menar ?

Han blir mer hjälte på ren automatik eftersom han undviker att bli ”beiga mannen” med hela svenska folket.

Det fanns nog ingen ytterligare tanke med det i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in