2024-06-02, 15:59
Medlem
SloppySecondss avatar
30 Dagars backup länk:
https://easyupload.io/nzg4f4

Innehåller domar, fup och dagblad:
Örebro tingsrätt B 419-20
Örebro tingsrätt B 3488-20
Örebro tingsrätt B 2686-23
Innehåller inte domen för B 2686-23
Citera
2024-06-02, 16:25
Medlem
Den 21 maj vittnade en man som har arbetat som polis i 40 år inför rätten. Han berättade att han under 25 av dessa år arbetade på brottsplatsen. Han sa att om någon rör vid ett papper kan fingeravtryck hittas där i många år, men om någon rör vid ett material försvinner fingeravtrycken efter några veckor.

Bland de vapen som användes för att döda flickan fanns ett bord, och på bordet hittades okänd fingeravtryck . Det är en skam för åklagaren och polisen att de inte kunde identifiera vem fingeravtrycken tillhörde, och nu säger de att Am*n ska dömas till livstids fängelse.

Om det fanns rättvisa borde åklagaren ha avgått eller förlorat sitt jobb.
Citera
2024-06-02, 17:58
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vrag
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Vi som följt dig på FB har sett att ibland har du käpprätt åt helvete fel när du ibland försöker misstänkliggöra manspersoner som är oskyldiga till mord (Sköndal tex)

Nämen goddag yxskaft ! Sitter du och skyller på att en flashback medlem försöker misstänkliggöra Amin till att vara den skyldiga till mordet Är du medveten om att det har pågått en rättegång i verkligheten under nästan en månad där Amin faktiskt är den åtalade för mordet.

Jag tror att just "i verkligheten" är nyckelorden som inte verkar gälla för Lawnmoverman2011...
Citera
2024-06-02, 18:09
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Det mest besvärande vad gäller A:s del är avsaknaden av annans DNA på S kropp/kläder. Att strypa någon är en intim handling, och det är en extrem bedrift att lyckas med det (+ tillfoga övriga skador) utan att avsätta sitt DNA.
Man får nästan förutsätta att alternativa gärningsmän måste ha haft heltäckande forensikerkläder på sig.
Då är frågan: hur lyckades dom 1) komma in i porten (obemärkt), och 2) bli insläppta i lägenheten av S?
Vi kan utgå från att S lägenhetsdörr var låst. A berättar ju i förhör att S visste om att det förvarades olagliga saker i lägenheten, och att detta gjorde henne så nervös att hon drömde mardrömmar om att hon skulle bli mördad.

I mitt tycke är A:s alternativa gärningsmannascenario osannolikt.
Först berättelsen om hur han lallat bort 300 000, sen att han tänker sig att han kan komma undan genom att sluta svara i telefonen men i övrigt leva som vanligt. Han påstår att han blir hotad med att gänget kommer döda honom, hans familj och alla han känner, samtidigt säger han inte ett pip till någon eller vidtar en enda skyddsåtgärd. Skulden kvarstår, han berättar om gänget i förhör, men plötsligt verkar det inte innebära någon risk för hans familj.
Likaså verkar han inte känna någon som helst ånger över S + hans sons död, trots att det de facto är han som är medskyldig enligt ovanstående.

Jag har väldigt svårt att se att rätten kommer att fästa någon tilltro till A:s berättelse.
Däremot är jag inte övertygad om att A kommer att fällas för mord. I tingsrätten ja, men i hovrätten?
Fan vet. Indiciemål är svåra att förutse.
Visst är det så att man avsätter DNA från hela kroppen, ex om du och jag är främlingar men får bioplatserna bredvid varann, båda har shorts och mitt knä kommer emot ditt, då kommer vi ha varandras DNA på benen?

Oavsett om han har mördat henne eller inte borde han ju känna saknad och sorg över att hon är död, de har ju känt varandra och varit tillsammans i flera år. Antingen så älskade han henne inte alls eller så är han empatistörd. Hade han varit kär i henne och oskyldig till mordet borde han ju ha starka känslor både av sorg och av att vilja få veta vem som i så fall mördade henne.
Citera
2024-06-02, 18:34
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Onsdagen 5 juni?

Ganska snart. Hoppas dom kastar nycken när dom låst in honom. Gms farsa är nog stolt över honom. Kanske en av dom få. Gm är ett odjur som inte ska röra sig på gatorna något mer.
Citera
2024-06-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abuja
Jag kände tidigt att domaren agerade känslomässigt, särskilt när rättegången var halvvägs. Under större delen av rättegången var jag närvarande, senast den 30 och 31 maj.

Jag var i domstolen på torsdagen och fredagen. När åklagaren höll sin slutplädering visade domaren stort intresse för åklagarens ord genom sitt kroppsspråk, men när advokaten talade visade domaren inget intresse alls.

Under rättegången rapporterade media oftast inte korrekt, rapporteringen var ensidig. (SD-media)
Det värsta var för mig och Stefan.
Stefan var mannen som hela tiden direktrapporterade från rättegången och jobbade för NA.
När advokaten talade, särskilt när vittnen förhördes och svaren var positiva för Am*n, rapporterade de ofta inte eller tonade ner det. Han betonade starkt åklagarens frågor och de som var negativa för Am*n.

Det fanns något medie som var något neutrala men de var inte alltid närvarande. De flesta var där i början och i slutet av rättegången.

Jag känner inte Am*n och hans familj, vi kommer inte från samma land, men att gå till rättegången var av särskilt intresse för mig.

Särskilt intresse? Planer att göra som honom är nog mer nära sanningen med tanke på hur du skriver.... Vill du veta om man kan komma undan med mord för man är efterbliven babbe?
Citera
2024-06-02, 19:20
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Visst är det så att man avsätter DNA från hela kroppen, ex om du och jag är främlingar men får bioplatserna bredvid varann, båda har shorts och mitt knä kommer emot ditt, då kommer vi ha varandras DNA på benen?

Om du sitter bredvid en främmande kvinna på
bio så kommer inte ditt DNA att avsättas på hennes kropp, trosor och tröja så att det blir en +4-träff hos NFC.
Jag utgår från att du inte heller avsätter din sperma i stolsgrannarnas trosor
Citera
2024-06-02, 19:39
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellesblues
Gällande händelsen i malmö där en mamma blev avrättad så handlade det om att hennes man var extremt tungt nätverkskriminell sedan flera år tillbaka. Amin har inte haft något sådant samröre med nätverkskriminella. Han har utfört ett misslyckat personrån i sina tonår och legat runt. Vilket är typiskt för antisociala personer med låg iq. Hade han varit insyltdad på samma nivå som Karolines man så hade han kanske kunnat skylla på det. I detta fall? Nej. Polisen har extremt bra koll på dom flesta aktivt kriminella i dagsläget. Amin är inte en av dom.
Nu låter jag extremt rasistisk och är det säkert också, men vilka har han legat runt med? Som jag förstått det har ju män svårare än kvinnor att hitta ligg, hur lyckas då en kolsvart man hitta så många att ligga med både före och under tiden med Saga?
Citera
2024-06-02, 19:59
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Om du sitter bredvid en främmande kvinna på
bio så kommer inte ditt DNA att avsättas på hennes kropp, trosor och tröja så att det blir en +4-träff hos NFC.
Jag utgår från att du inte heller avsätter din sperma i stolsgrannarnas trosor
Med tanke på att jag är kvinna avsätter jag inte sperma i varken trosor eller annat...
Frågan var hur DNA avsätts, hur mycket kontakt som behövs. Måste man "gnugga mot" eller räcker det med att komma emot någon? Jag frågar för att jag inte vet, inget annat.
Citera
2024-06-02, 20:41
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Med tanke på att jag är kvinna avsätter jag inte sperma i varken trosor eller annat...
Frågan var hur DNA avsätts, hur mycket kontakt som behövs. Måste man "gnugga mot" eller räcker det med att komma emot någon? Jag frågar för att jag inte vet, inget annat.

Enligt den länkade uppsatsen nedan kallas det för berörings-DNA eller kontakt-DNA och kan överföras via föremål, s.k. sekundäröverföring.
Det är tekniskt möjligt men antalet celler som överförs är i regel så få att en säker analys inte kan göras.
Därför kommer NFCs rapport ha tydliga begränsningar t.ex. att man inte kan ange vilken typ av celler som påträffats (t.ex.
blod, sperma) och man når inte heller upp till den högsta sannolikhetsgraden +4.
Så ett slumpmässigt kontaktspår ger inte en +4-träff på DNA där celltypen anges.

https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:1834272/FULLTEXT01.pdf
Citera
2024-06-02, 20:42
Medlem
.
Senast redigerad av Abuja 2024-06-02 kl. 20:47.
Citera
2024-06-02, 20:45
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Det kan inte vara lätt att vara advokat i alla lägen...

Han hade inte speciellt mycket att säga, dagen i rättssalen var slut redan innan lunch när det var försvarets dag.

Jag noterade ett par saker från Stefans (NA) rapport från liven av vad advokaten uttalade:

- "den här gärningen ska inte rubr som två mord"

- "ett levande foster uppstår vid födelsens början"

- "vill lyfta att han var nyss fyllda 21"

----------------------------------------------------------------------

Frågor på ovanstående kommer naturligtvis...

Är det någon som påstått i utredningen att det ska "rubr" som två mord? Försvårande så klart eftersom S var långt gången med deras barn.

Detta foster fick ingen möjlighet att bli levande pga Saga blev tagen av daga.

Vad har det för betydelse... 21 eller 22 år?

Gränsen för att döma till livstidsstraff går vid 21 års ålder vid brottstillfället. Den gränsen hade Am*n passerat med några veckors marginal. Det är säkerligen detta som advokaten avser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in