2024-06-01, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Praxis är att domen kommer 2 veckor efter sista rättegångsdagen, om det inte ska göras en (stor) sinnesundersökning. Vid slutet av sista rättegångsdagen brukar också meddelas om den misstänkte skall vara fri eller kvarvara i häkte under dessa 2 veckor. Fri = Domstolen har redan bestämt sig för att den misstänkte är oskyldig eller ska ha ett straff som är lägre än den tid personen redan suttit häktad.

Jag vet hur det går till, tycker bara att det är konstigt att en dom kommer efter 5 dagar.
Det har varit en lång rättegång och inte alls solklart
Citera
2024-06-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Nej, det har jag faktiskt inte hört förut.
Det har hänt att domstolen uttalar sig i ansvarsfrågan kort efter rättegången.
Det vanliga är att de bara ger besked om fortsatt häktning.

Ja precis, ska bli intressant på onsdag
Citera
2024-06-01, 19:08
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapinugrafbig
Vad jag förstår, lite sunt förnuft, så först efter att utredningen är ”avslutad” eller åtminstone tillräckligt med bevis finns väcks åtal. Först då kopplas in domare och nämndemän som ska döma i målet. Så domaren kan ej ha bestämt sig i förväg… jag har även för mig att fup brukar ej läsas av de som ska döma, det är ovanligt. Utan det som framkommer under rättegången är det som de går efter. Men det är väl olika från fall till fall kanske.

Rätten läser inte FUP.
Parterna kan åberopa delar av FUP som bevisning men den måste presenteras i rätten.
Svensk domstolsprocess i brottmål bygger på omedelbarhetsprincipen och muntlighetsprincipen. Googla gärna dessa begrepp.
All bevisning ska presenteras muntligen i rätten.
Domstolen ska döma baserat på det som framkommer under rättegången.

Så den som påstår att rätten bildar sig en förutfattad mening baserat på FUPen är helt ute och cyklar.
Citera
2024-06-01, 19:33
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abuja
[b]Jag känner att domaren agerar känslomässigt. Det verkar som att domaren redan hade fattat ett beslut innan hela utredningen var avslutad. Hans beslut kommer att bli orättvist och ensidigt.
Du KÄNNER redan före avkunnad dom att domaren "agerar känslomässigt"

Du vet väl att en svensk rättsprocess skiljer sig från Tv-programmet "Judge Jody" ???
Domaren och nämndemännen kanske hade samma åsikt efter avslutade framställanden gällande frågan om kaosnegern var skyldig eller inte , så varför dra ut på tiden ???
Senast redigerad av sealstryper 2024-06-01 kl. 19:37.
Citera
2024-06-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abuja
En så stor och tung rättsprocess som denna har inte tidigare setts på nära på länge i Örebro, där domen avkunnades inom två och en halv dag vilket är helt vansinnigt.

Jag känner att domaren agerar känslomässigt. Det verkar som att domaren redan hade fattat ett beslut innan hela utredningen var avslutad. Hans beslut kommer att bli orättvist och ensidigt.

Om domen går till HR finns det stora chanser att den blir MGM blir friad.
Det verkar som att åklagaren kommer att förlora även om han MGM blir dömd nu i tingsrätten

Vad har då nämndemännen för funktion om det är enbart domaren som dömer? Och varför skulle domaren överhuvudtaget agera känslomässigt??
Citera
2024-06-02, 02:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Nej det tror jag inte. Personligen tror jag att Am*n är skyldig, dock tror jag inte att "bevisningen" och/eller indicierna håller eller räcker. Därför tror jag att han kommer att frias, trots ett bra jobb av åklagaren.

Men om han frias så är han oskyldig.

Det går inte under några omständigheter att säga att "bevisningen" räckte inte till.
Citera
2024-06-02, 02:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Du skriver i ett inlägg från 16/5 kl 22.05: "Det enda jag är säker på att Am-n är oskyldig och han kommer att få sin frihet".

Ditt inlägg är riktat till en annan skribent men det måste påpekas att det är väldigt intressant att det finns personer som är säkra på att Am*n är oskyldig.

Det går väl inte att utesluta att han är ett offer för olyckliga omständigheter?

Citat:
Om du är säker på att han är oskyldig tipsar jag dig att gå till polisen per omg och berätta vad du VET.

Tror du att de lyssnar då?

Citat:
Ps Din sista mening håller jag med dig om (Den enda som verkar inte ha nån vett i skallen i denna tråd är lawnmoverman2011).

Fast nu menade skribenten att undertecknad är den enda vettiga i den här tråden. Felskrivningen beror antagligen på språksvårigheter.

Du Kattentufsan har ju dessutom inte läst FUP så det låter väldigt märkligt att du ska sitta här och bestämma vad som är sant eller falskt.
Citera
2024-06-02, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Har läst igenom NAs rapportering av försvarsadvokats plädering. Blir inte riktigt klok på hans strategi.

Han börjar med att yrka på ett mildare straff än livstid, i händelse av fällande dom.
Därefter yrkar han på frikännande.
Han invänder mot hedersmotivet.
Han ifrågasätter styrkan i de tekniska bebisen som förväntat.
Avslutningsvis säger han att det kan finnas alternativa förklaringar. Han går dock inte in på vilka dessa skulle vara.

Det låter som att han försöker helgardera.

Det kan inte vara lätt att vara advokat i alla lägen...

Han hade inte speciellt mycket att säga, dagen i rättssalen var slut redan innan lunch när det var försvarets dag.

Jag noterade ett par saker från Stefans (NA) rapport från liven av vad advokaten uttalade:

- "den här gärningen ska inte rubr som två mord"

- "ett levande foster uppstår vid födelsens början"

- "vill lyfta att han var nyss fyllda 21"

----------------------------------------------------------------------

Frågor på ovanstående kommer naturligtvis...

Är det någon som påstått i utredningen att det ska "rubr" som två mord? Försvårande så klart eftersom S var långt gången med deras barn.

Detta foster fick ingen möjlighet att bli levande pga Saga blev tagen av daga.

Vad har det för betydelse... 21 eller 22 år?
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-06-02 kl. 10:01.
Citera
2024-06-02, 10:32
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Det kan inte vara lätt att vara advokat i alla lägen...

Han hade inte speciellt mycket att säga, dagen i rättssalen var slut redan innan lunch när det var försvarets dag.

Jag noterade ett par saker från Stefans (NA) rapport från liven av vad advokaten uttalade:

- "den här gärningen ska inte rubr som två mord"

- "ett levande foster uppstår vid födelsens början"

- "vill lyfta att han var nyss fyllda 21"

----------------------------------------------------------------------

Frågor på ovanstående kommer naturligtvis...

Är det någon som påstått i utredningen att det ska "rubr" som två mord? Försvårande så klart eftersom S var långt gången med deras barn.

Detta foster fick ingen möjlighet att bli levande pga Saga blev tagen av daga.

Vad har det för betydelse... 21 eller 22 år?
Du skriver bra angående problemen som personen hade.

Han kunde inte se sig som familjefader då hans förflutna är trasigt.
Saga kunde föreställa sig ett barn med personen men.. fegisen kunde inte göra det själv.
Gjorde det som han förstår bäst, vilket är att förstöra, förgöra och tillintetgöra.

Han har hela livet i fängelset att fundera på om han är värd att leva och om han är värd att
kunna skaffa barn.

Saga trodde på honom, vilket är innerligt tragiskt då det blev Sagas och hennes drömmars död.
Citera
2024-06-02, 14:08
Medlem
Jag kände tidigt att domaren agerade känslomässigt, särskilt när rättegången var halvvägs. Under större delen av rättegången var jag närvarande, senast den 30 och 31 maj.

Jag var i domstolen på torsdagen och fredagen. När åklagaren höll sin slutplädering visade domaren stort intresse för åklagarens ord genom sitt kroppsspråk, men när advokaten talade visade domaren inget intresse alls.

Under rättegången rapporterade media oftast inte korrekt, rapporteringen var ensidig. (SD-media)
Det värsta var för mig och Stefan.
Stefan var mannen som hela tiden direktrapporterade från rättegången och jobbade för NA.
När advokaten talade, särskilt när vittnen förhördes och svaren var positiva för Am*n, rapporterade de ofta inte eller tonade ner det. Han betonade starkt åklagarens frågor och de som var negativa för Am*n.

Det fanns något medie som var något neutrala men de var inte alltid närvarande. De flesta var där i början och i slutet av rättegången.

Jag känner inte Am*n och hans familj, vi kommer inte från samma land, men att gå till rättegången var av särskilt intresse för mig.
Citera
2024-06-02, 15:25
Medlem
senhackarens avatar
När kommer domen för fanskapet som slutat tänka själv? Hans farsa måste vara stolt över honom nu. Den religiösa hedern är återupprättad
Citera
2024-06-02, 15:35
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
När kommer domen för fanskapet som slutat tänka själv? Hans farsa måste vara stolt över honom nu. Den religiösa hedern är återupprättad

Onsdagen 5 juni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in