2024-06-02, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Verkligheten är att fler kvinnor dödas av främmande män än av björnar.

Men det betyder inte att främmande män är farligare än björnar.
Citera
2024-06-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det finns 300 000 älgar och 2800 björnar i Sverige, alltså 100 gånger fler älgar.

Grejen är att så få kvinnor rör sig i de vilda skogstrakterna ensamma att det är väldigt liten chans att de någonsin stöter på en björn mitt i ingenstans. Det var väl en kvinnlig joggare i Sverige som senast blev anfallen av en björn. Jag ser dock väldigt få kvinnor som springer ensamma i väldigt isolerade ställen utanför civilisationen (betydligt fler män som gör det, liksom exempelvis cyklar mtb eller är ute och jagar eller tältar mitt i vildmarken).

Vi måste statistiskt isolera variabler för att detta ska fungera, och vi har nog inte tillräckligt mycket data för att få bra statistik angående oddsen här.

Hur ofta stöter kvinnor på främmande män i isolerade ställen i deras liv? Antagligen hundratals gånger, utan att något händer för de flesta. Hur ofta det är specifikt i skogen vet jag inte, men väldigt få nyheter kommer att just där hemskheterna händer med främmande män i skogen (betydligt oftare stadsparker i mörkret, mörka gator, etc.).

Det finns 1500-2000 gånger fler män och 100 gånger fler älgar än björnar. Väldigt få kvinnor har någonsin varit ensamma med en björn, och chansen att de stöter på farligaste typer av björnar som hona med ungar eller en skadad björn som inte har ätit på länge är ännu mindre.

Det är fullt troligt att kvinnor alltså stöter på i sin helhet ännu mycket mer än 2000 gånger fler män i isolerade områden, då män och kvinnor rör sig i samma områden och kvinnor rör sig knappt i de områden där björnar rör sig.

Kvinnor så som män har större chans att skadas av män, då vi knappt någonsin kommer att någonsin se en björn när vi är ensamma i skogen. Oddsen att skadas av just en björn är därmed minimal, då ingen någonsin ens stöter på björnar, desto mindre farliga björnar.

Vad bygger du det antagandet på att så få kvinnor skulle röra sig i skog? eller vildmark, och varför måste de vara ensamma för att deras ev. möten med björn ska "gälla"?

Fakta kvarstår....det skadas rejält fler kvinnor i skogmark av män än det skadas av björn.
Hur ni än försöker vända och vrida på detta så är det faktum.
Ingen aning om hur många män som strövar i div björnmarker i Sverige, men låt mig gissa att nä det är inga enorma mängder heller.
Män strövar också kanske max några timmar medan björnar är där 100% av sin tid, dygnets alla timmar.

Vidare alla vet om att där existerar björn i div skogsmark i Sverige, ändå travar vi glatt ut i skogen med våra joggingskor, kompass, svampkorgar, cyklar, tält och gevär. Och vi gör detta just för att vi vet att björnar är inte intresserade av att skada oss och också skadar oss i realiteten väldigt sällan.
Män däremot.....

Och därför får du just detta svar på frågan vad man helst hade velat möta i en skog.

Inte konstigare än så, men tydligen väldigt irriterande för en radda män på flashback.
Citera
2024-06-02, 13:15
Medlem
Citat:
Det är slående hur lite förståelse för kvinnors perspektiv det finns hos män på flashback. Hur ni tycker att ni kan kalla oss för det ena och det andra.
Björnen framstår mer och mer som det trivsammare valet. Tur dock att det finns en massa vettiga män också. Bara inte på flashback.

Så dumma mig som kallar kvinnor för efterblivna när de säger efterblivna saker men det är helt ok för dig att måla ut män som ondskefulla och vidriga varelser som troligtvis skulle våldta och döda dig ifall du möter dem i skogen. Det vanliga feministiska hyckleriet alltså.

Som tur var är inte alla kvinnor lika korkade. Det finns en hel del kvinnor som väljer mannen framför björnen också.

Men de som väljer björnen tycker jag gott vi kan slänga in i skogen tillsammans med en björn så de kanske får sig en reality check.
Citera
2024-06-02, 13:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Så dumma mig som kallar kvinnor för efterblivna när de säger efterblivna saker men det är helt ok för dig att måla ut män som ondskefulla och vidriga varelser som troligtvis skulle våldta och döda dig ifall du möter dem i skogen. Det vanliga feministiska hyckleriet alltså.
.
Jag skrev ju just att det finns en massa vettiga män.

Dit räknar jag dock inte män som är så dåliga på att argumentera att de kallar sina meningsmotståndare efterblivna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Och då har inget möte skett. Eller menar du att du har mött en person bara genom att ni befinner er i samma kvarter?

Jo ett "möte" i denna kontext har skett.

Vi pratar inte om möten mellan 2 människor utan om "möten" djur/ människa.
När vi pratar om att man "mött" en björn så handlar det alltså inte om något "kvarter" samtal eller att man hejar ...utan att man registrerat den andres existens.

och frågar du mig så är jag väldigt säker på att björnar registrerar människor i betydligt högre grad än det omvända...men inget händer.

Däremot så händer det tämligen frekvent något då en man, eller flera män, registrerar en ensam kvinna i en skog, faktiskt över hela detta klot.
Citera
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ingen -varför skall jag gå in genom dörr som inte ger mig något jag är intresserad av.
Jag springer inte genom dörrar för att det är kul.
Ditt exempel är inte adekvat utan ett försök tvinga fram ett icke-relevant svar.

Tror du att alla kvinnor som svarade på frågan älskar att vara ute i skogen?

[/quote]Har vi däremot de två dörrarna och du sitter innanför den med 10% risk och min man sitter innanför den med 90% risk - så skulle jag välja dörren till min man, eftersom han tillhör de 10% som inte skulle skada mig och som skulle bistå mig om jag råkade illa ut.
Dig vet jag inget om - du kan tillhöra de 10% som är ute efter att skada och döda. Du går bort.[/quote]

Här gör du ju felet igen. Dubbelfel t.o.m. Här förutsätter du att du har en okänd person bakom ena dörren och en känd person bakom den andra. Förutsättningar är ju att båda är okända. Fel två är ju att välja den dörr där sannolikheten att dö är 80% gentemot 10 %.

[/quote]Frozen fright drabbar också män som blir oförmögna inför för hotfulla situationer - och det drabbar långt ifrån alla kvinnor.
Att hålla sig stilla är helt klart mycket bättre än att försöka slåss med björnen eller springa.[/quote]

Fast det verkar drabba kvinnor i betydligt högre utsträckning än män sam i betydligt betydligt mindre hotfulla situationer än ett fysiskt möte med en björn.

[/quote]Återigen - statistik är giltigt på gruppnivå. Man kan se förekomster på gruppnivå, men aldrig överföra statistik på enskilda individer. [/quote]

Så du menar på allvar att en individ inte kan ha hjälp av statistik på gruppnivå när man ska fatta ett beslut på individnivå?
Citera
2024-06-02, 13:24
Medlem
https://marcusoscarsson.se/usa-kvinna-dodad-i-brutal-bjornattack/

Så här kan det gå om man stöter på en björn. Men det är klart, det hade nog varit betydligt värre om hon stött på en främmande man...

Citera
2024-06-02, 13:30
Medlem
Citat:
Jag skrev ju just att det finns en massa vettiga män.

Dit räknar jag dock inte män som är så dåliga på att argumentera att de kallar sina meningsmotståndare efterblivna.

Du tycker det är rimligt för kvinnor att välja möte med en björn framför möte med en främmande man. Det säger allt om din misandriska syn på män.
Citera
2024-06-02, 13:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Du tycker det är rimligt för kvinnor att välja möte med en björn framför möte med en främmande man. Det säger allt om din misandriska syn på män.
Jag tänker att det säger massor om kvinnors syn på män generellt. Och att det är det som vore intressant att diskutera. Inte sannolikhetslära.
Citera
2024-06-02, 13:33
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/kvinna-dod-efter-bjornattack/

Ännu ett offer för "det kvinnliga perspektivet".
Citera
2024-06-02, 13:42
Medlem
Citat:
Jag tänker att det säger massor om kvinnors syn på män generellt. Och att det är det som vore intressant att diskutera. Inte sannolikhetslära.

Och min poäng är att denna kvinnliga, och djupt misandriska syn på män är efterbliven eftersom den är totalt verklighetsfrånvänd.

Men vi lever i en tid där manshat är vardagsmat och där den man som protesterar mot manshatet blir kallad för kvinnohatare. Kvinnor tycker sig helt enkelt ha rätt att uttrycka sig precis hur de vill om män medan de anser att kvinnor ska vara fridlysta.
Citera
2024-06-02, 13:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tror du att alla kvinnor som svarade på frågan älskar att vara ute i skogen?

Jag har inte en aning - har du?

Citat:
Här gör du ju felet igen. Dubbelfel t.o.m. Här förutsätter du att du har en okänd person bakom ena dörren och en känd person bakom den andra. Förutsättningar är ju att båda är okända. Fel två är ju att välja den dörr där sannolikheten att dö är 80% gentemot 10 %.
Nej, jag ger ett relevant exempel som innehåller både risk och mål - och hur jag värderar situationen.
Nej, min värdering är givetvis rätt eftersom jag väljer det säkra och kända framför något som jag inte vet något om och kan vara ute efter att döda eller skada.
Din två tomma dörrar är däremot inte exempel.

Citat:
Fast det verkar drabba kvinnor i betydligt högre utsträckning än män sam i betydligt betydligt mindre hotfulla situationer än ett fysiskt möte med en björn.
Det drabbar väl aldrig kvinnor i sexuella situationer med en björn.
Du får sluta famla och försöka flyta på ren trams nu.

Citat:
Så du menar på allvar att en individ inte kan ha hjälp av statistik på gruppnivå när man ska fatta ett beslut på individnivå?
Jodå, det kan så klart gör beroende på vad det handlar om för beslut. När jag köpte bil så kollade jag till exempel på felstatistiken och lät den fälla det slutliga avgörandet mellan två val.
Det säger dock inte att min bil kommer att hålla bättre än den jag valde bort - däremot att den typ av bil jag köpte generellt håller bättre. Jag tog ju också del av omdömen av bilarna från enskilda - och vägde in deras åsikter om bilarna.

Skall jag satsa på en häst eller fotbollslag så är ju också statistik användbart - men som alla vet så bestämmer inte statistiken vem som vinner. Det finns andra viktigare faktorer som avgör resultatet.

Ska jag däremot interagera med människa eller djur, eller gå över gatan osv så är statistik tämligen meningslöst att använda i sin bedömning av situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in