Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Tror du att alla kvinnor som svarade på frågan älskar att vara ute i skogen?
Jag har inte en aning - har du?
Citat:
Här gör du ju felet igen. Dubbelfel t.o.m. Här förutsätter du att du har en okänd person bakom ena dörren och en känd person bakom den andra. Förutsättningar är ju att båda är okända. Fel två är ju att välja den dörr där sannolikheten att dö är 80% gentemot 10 %.
Nej, jag ger ett relevant exempel som innehåller både risk och mål - och hur jag värderar situationen.
Nej, min värdering är givetvis rätt eftersom jag väljer det säkra och kända framför något som jag inte vet något om och kan vara ute efter att döda eller skada.
Din två tomma dörrar är däremot inte exempel.
Citat:
Fast det verkar drabba kvinnor i betydligt högre utsträckning än män sam i betydligt betydligt mindre hotfulla situationer än ett fysiskt möte med en björn.
Det drabbar väl aldrig kvinnor i sexuella situationer med en björn.
Du får sluta famla och försöka flyta på ren trams nu.
Citat:
Så du menar på allvar att en individ inte kan ha hjälp av statistik på gruppnivå när man ska fatta ett beslut på individnivå?
Jodå, det kan så klart gör beroende på vad det handlar om för beslut. När jag köpte bil så kollade jag till exempel på felstatistiken och lät den fälla det slutliga avgörandet mellan två val.
Det säger dock inte att min bil kommer att hålla bättre än den jag valde bort - däremot att den typ av bil jag köpte generellt håller bättre. Jag tog ju också del av omdömen av bilarna från enskilda - och vägde in deras åsikter om bilarna.
Skall jag satsa på en häst eller fotbollslag så är ju också statistik användbart - men som alla vet så bestämmer inte statistiken vem som vinner. Det finns andra viktigare faktorer som avgör resultatet.
Ska jag däremot interagera med människa eller djur, eller gå över gatan osv så är statistik tämligen meningslöst att använda i sin bedömning av situationen.