2024-06-02, 10:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Men om inget möte sker varken med björnen eller den okända mannen så sker ju inget i något av fallen. Och om du möter en okänd man så sker inget i 99,9 % (har ingen exakt siffra eftersom det inte går att ta fram) av fallen. Men om ett fysiskt möte (då menar jag verkligen att man korsar varandras vägar) med björn sker skulle jag tro att risken är högre än att möta en okänd man. Det är ju här statistiken skulle behövas som du inte vill ta med i beräkningarna.
Nej, jag behöver ingen statistik eftersom mitt avgörande gäller mig som individ och inte risker på gruppnivå.
Jag är inte hjälpt av om större delen av män är helt fredlig om jag råkar på en man som inte är det.
Det är det ni inte förstår.

När du korsar en gata så tittar inte du på vad statistiken säger om hur många som blivit påkörda där - du tittar på trafiken och passerar när du anser det vara ofarligt eller låg risk -- alldeles oavsett statistik.
Statistiken skulle inte hjälpa dig om du klev ut i gatan och blev påkörd, inte ens om du är den första som blir det på den gatan.
Statistiska beräkningar säger inget om enskilda situationer.

Hög risk i statistiken betyder inte att något kommer att hända
Låg risk i statistiken betyder inte att inget kommer att hända
Citera
2024-06-02, 10:41
Medlem
Citat:
Men om inget möte sker varken med björnen eller den okända mannen så sker ju inget i något av fallen. Och om du möter en okänd man så sker inget i 99,9 % (har ingen exakt siffra eftersom det inte går att ta fram) av fallen. Men om ett fysiskt möte (då menar jag verkligen att man korsar varandras vägar) med björn sker skulle jag tro att risken är högre än att möta en okänd man. Det är ju här statistiken skulle behövas som du inte vill ta med i beräkningarna.

Vad är det ni inte fattar?

Män söker upp kvinnor aktivt,
Björnar? not so much de agerar helt motsatt försöker undvika människor så mycket som möjligt.

Män har incitament för att "möta" kvinnor
Björnar? inte alls.

Män skapar rörelser, business, sitter på flashback, skapar hela samhällssystem vars hela upplägg handlar om förtryck/ utnyttjande, hat riktat mot kvinnor...intentionen: skada kvinnor är uppenbar och övertydlig.
Björnar? not so much.
Björnar skiter faktiskt i kvinnor.

Statistiken är glasklar

När kvinna skadats av annan person på något sätt är det i 90 % av fallen en man som ligger bakom.
Björnar? 0,0001% kanske?

Så klart! är det björnar som kvinnor ska akta sig för.....manlig logik i sitt esse.

¨
Citera
2024-06-02, 10:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast du har ju ingen statistik. Du har en känsla av att björnar skulle kunna vara farligare än män.

Många kvinnor har en känsla av motsatsen. Din känsla väger inte tyngre än deras.

Men vi skulle ju vara intresserade av statistik. Vi skulle ju vilja se fakta och göra riskbedömningar utifrån det. Det är skillnaden, kvinnor går på känsla och män på logik.
Citera
2024-06-02, 10:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men vi skulle ju vara intresserade av statistik. Vi skulle ju vilja se fakta och göra riskbedömningar utifrån det. Det är skillnaden, kvinnor går på känsla och män på logik.
Nej, ditt och andras mäns resonemang i den här tråden är inte logiskt.
Inte någonstans faktiskt.
Citera
2024-06-02, 10:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag behöver ingen statistik eftersom mitt avgörande gäller mig som individ och inte risker på gruppnivå.
Jag är inte hjälpt av om större delen av män är helt fredlig om jag råkar på en man som inte är det.
Det är det ni inte förstår.

När du korsar en gata så tittar inte du på vad statistiken säger om hur många som blivit påkörda där - du tittar på trafiken och passerar när du anser det vara ofarligt eller låg risk -- alldeles oavsett statistik.
Statistiken skulle inte hjälpa dig om du klev ut i gatan och blev påkörd, inte ens om du är den första som blir det på den gatan.
Statistiska beräkningar säger inget om enskilda situationer.

Hög risk i statistiken betyder inte att något kommer att hända
Låg risk i statistiken betyder inte att inget kommer att hända

Du verkar ju inte förstå att du löper samma risk (större risk) om du råkar på en björn som inte är fredlig.
Du har rätt men det talar om sannolikheten att något ska hända och det är väl det man bör ha i beaktande när man gör sina val.
Du kan välja att gå in genom dörr A. Gör du det så är sannolikheten att du dör 90%. (Fast du måste inte dö, du kan överleva).
Eller så kan du välja att gå in genom dörr B. Gör du det så är sannolikheten att du dör 10%. (Fast du måste inte dö, du kan överleva).
Vilken dörr väljer du och varför i sådana fall?
Citera
2024-06-02, 10:55
Medlem
Citat:
Du har ju fått en massa statistik. Men då vill du ändra premisserna till att björnen beter sig helt mot sin natur vid ett möte. Och eftersom björnar sällan beter sig mot sin natur har du inga bevis och ingen statistik som stödjer dina känsloargument.
Citera
2024-06-02, 11:01
Medlem
Nu får ni sluta, det ÄR farligare att möta en björn än en man i skogen.

Går inte att komma runt detta på något sätt.

Så det här är en helt onödig diskussion.
Citera
2024-06-02, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit

För att du har bestämt det?
Citera
2024-06-02, 11:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du har ju fått en massa statistik. Men då vill du ändra premisserna till att björnen beter sig helt mot sin natur vid ett möte. Och eftersom björnar sällan beter sig mot sin natur har du inga bevis och ingen statistik som stödjer dina känsloargument.

Det är ju de som velat ändra premissen till att inget möte sker med björnen och att mannen de möter ska vara ondsint. Mannen är inte ondsint av sin natur.
Citera
2024-06-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit

Hur kan det vara farligare när vi har den statistik vi har?

Berätta.....och ge även gärna exempel från verkligheten som visar på hur farliga svenska björnar är mot kvinnor i skogsmark.
jag gav just en hel radda med exempel från mördade, våldtagna och misshandlade kvinnor i skogar och nej det var ingen björn inblandad i något av fallen utan........just det.

Fakta är att älgar har skadat mer kvinnor än vad björnar har senaste 125 åren.
Finns i vart fall 1 fall av älg som dödat kvinna i skog..
Senast redigerad av Merapi 2024-06-02 kl. 11:14.
Citera
2024-06-02, 11:13
Medlem
Citat:
Det är ju de som velat ändra premissen till att inget möte sker med björnen och att mannen de möter ska vara ondsint. Mannen är inte ondsint av sin natur.
Vissa män är faktiskt rätt ondsinta. Och som kvinna vet man aldrig vilken sorts man som kommer emot en.
Citera
2024-06-02, 11:13
Medlem
Citat:
Hur ska skolan och mentalvården lära kvinnor att inte möta främmande män tänker du?

Eftersom kvinnor inte mår bra av att ha relationer med dåliga män så borde de inte välja det. Sedan så länge män är opålitliga måste ett säkerhet-tänk existera.

Jag tror inte skolan lär ut detta ,de är mer intresserade av alla personers lika värde.

1. Först skulle forskning bedrivas ,eftersom det verkar inte finnas tillräcklig kunskap ,men gör det snabbt vi har inte tid att vänta år på att resultat skapas.

2. Lär både pojkar och flickor vilka de ska undvika , enligt vad som 1 ger.

3. Träna upp deras förmåga och ge dem betyg och låt dem göra om om de får underkännt.

4. Förtryckarna och mobbarna måste också utbildas och tränas så de slutar förtrycka ,förr gjorde man det man hade uppfostringsanstalter ditt förtryckare mestadels pojkar fick åka och träna på att inte förtrycka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in