Citat:
Ursprungligen postat av
Vistula
Vilket styrs av DNA. Smala människor omsätter kalorier olika. Deras kropp har ett minne om hur mycket den bör väga. Samma sak med personer som lider av fetma. De kan försöka gå ner med Ozempic men kroppen minns vad den tror den bör väga därför går de upp igen. Sedan regleras även aptit olika. Naturligt smala människor har inte samma aptit och hunger som personer med fetma. Det är genetiskt och har väldigt lite att göra med viljekraft och livsstil.
Så mycket okunskap om detta ämne.
Kroppens jämviktsläge ställer om sig, går du ner i vikt och håller det så kommer kroppen anpassa sig till den nya vikten över tid, folk kör idiot dieter som inte håller över tid och tror sedan att man kan göra som man vill när man väl har gått ner i vikt. Dvs man har inte gjort någon livsstilsförändring, bara en temporär förändring. Gick själv ner 20 kg och det tog drygt 2-3 år innan kroppen ställt om sig till den nya vikten så att jag inte behövde tänka på hur mycket jag åt.
Har alltid gillat mat och la på när jag styrketränade och la på mig för mycket pga. grisbulk.
Nu äter jag bra mat om vardagarna så att jag inte får sug eller överrätter, självklart unnar jag mig.
Vidare så förbränner inte smala människor mer kalorier än överviktiga, de äter bara mindre.
Detta är beprövat sedan länge.
Hunger och aptit styrs av hormoner vilket till största del styrs av livsstilen inte gener.
Vill man inte ha problem med övervikt så ska man inte bli överviktig från början.
Sen ja det finns människor som har gener där de är genetiskt disponerade för att gå upp i vikt.
Familjer där alla i familjen är normalviktiga men där barnen med dessa gener redan är kraftigt överviktiga som barn, dessa är dock en väldigt liten minoritet.
Övervikt och fetma va ovanligt för 70 år sen. Nu är nästan hälften av alla svenska vuxna män och kvinnor överviktiga.
Detta beror inte på någon snabb evolution över 1-2 generationer där folk plötsligt fått dåliga gener.
Utan kan tillskrivas kost som rubbar hormoner, fysiskt inaktivitet och en mjukare mental inställning till saker.