• 1
  • 2
2024-06-01, 15:07
Medlem
Tranquility Bass avatar
Jag har egen brunn och drmed pump + tank. Senaste dagarna har jag mrkt att jag inte fr upp trycket (6 bar) vilket gr att pumpen gr hela tiden. Jag kommer upp i ungefr 5,7 bar. Frsta misstanken var att det fanns en lcka men jag har inte hittat ngon s frgan r vad som kan vara fel? Jag kan stnga av vattnet precis efter tanken och det finns inga tecken p lckor mellan pump och tank.

Kan brunnen brjat sina, men man borde vl nd kunna f upp trycket? Kan man stlla ner hur stort trycket r och i s fall hur?

Bilder p anlggningen https://imgur.com/a/vO9SW2h
Citera
2024-06-01, 15:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Jag har egen brunn och drmed pump + tank. Senaste dagarna har jag mrkt att jag inte fr upp trycket (6 bar) vilket gr att pumpen gr hela tiden. Jag kommer upp i ungefr 5,7 bar. Frsta misstanken var att det fanns en lcka men jag har inte hittat ngon s frgan r vad som kan vara fel? Jag kan stnga av vattnet precis efter tanken och det finns inga tecken p lckor mellan pump och tank.

Kan brunnen brjat sina, men man borde vl nd kunna f upp trycket? Kan man stlla ner hur stort trycket r och i s fall hur?

Frmodligen en liten spricka i ett membran.
Citera
2024-06-01, 15:53
Medlem
crawlys avatar
Citat:

Lter som att blsan kan vara trasig. Googla lite p hydropress, blsa, membran eller liknande s finns det lite olika stt att felska. Denna trd ex: byggahus.se
Citera
2024-06-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Frmodligen en liten spricka i ett membran.

Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Lter som att blsan kan vara trasig. Googla lite p hydropress, blsa, membran eller liknande s finns det lite olika stt att felska. Denna trd ex: byggahus.se
I en sn dr gammal hydrofor finns det vl inget membran? Det r vl bara en stor luftbubbla i verdelen av tanken?
Citera
2024-06-01, 15:57
Medlem
Citat:

Om du har en kompressor kan du fylla p luft i tanken tills du uppnr rtt tryck. Det brukar finnas en ventil som ser ut som en dckventil p en personbil p de dr tankarna.
Citera
2024-06-01, 15:59
Medlem
Hydrofor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrofor
Citera
2024-06-01, 16:04
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
I en sn dr gammal hydrofor finns det vl inget membran? Det r vl bara en stor luftbubbla i verdelen av tanken?

Hmm... kan mycket vl vara s. Finns det ingen VVS:are i trden?
Citera
2024-06-01, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Hmm... kan mycket vl vara s. Finns det ingen VVS:are i trden?
Det skulle vl nrmast vara jag d. Jag jobbade som hantlangare t en rrmokare p 1970-talet ett r.

Det enda vi gjorde nr symtom som de TS beskriver fyllde vi bara upp lufttryck till det nominella vattentrycket.

Ngot membran hrde jag aldrig nt om. (Dremot kunde ju sjlva tanken eller anslutningsrr spricka men det verkar ju inte TS ha problem med.)

Men som sagt, jag r bara nn sorts ltsas-VVSare med myyycket daterade kunskaper.
Citera
2024-06-01, 17:10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
6 bar lter mycket, det brukar vara maxtrycket dr skerhetsventilen lser ut.

Har du rtt vattenniv i hydroforen, 2/3 ska den ligga p?
Citera
2024-06-01, 18:05
Medlem
Finns ingen blsa i den gamla hydroforen...
Stng av kran ut frn hydroforen, Stng av pumpen..
Tm hydroforen genom bottenpluggen.
Nr du fyller p igen s fr du automatiskt rtt luftmngd i tanken..
Du kan justera ner maxtrycket i tryckregulatorn.. (Du fr skruva bort det
genomskinliga plastlocket frst)
Citera
2024-06-01, 18:18
.
Senast redigerad av Lundamannen 2024-06-01 kl. 18:25.
Citera
2024-06-01, 18:30
Medlem
Det dr brukar vara symptomet nr brunnen sinar. Klart pumpen inte kan pumpa upp tryck i hydroforen om den inte fr ngot vatten!

Men dremot r det konstigt om du har sinande brunn nu, det r alldeles fr tidigt p sommaren fr att brunnen ska sina om du inte har en historik och att det r en knt dlig brunn.

Till sist tycker jag som de andra ovan: 6 bar r galet hgt. Det kan inte vara normalt tryck? Jag har ett liknande system som du fast ngot nyare och hr stnger pumpen av vid 4 bar.

Hur ofta pumpen gr har inte med max-trycket att gra utan hur stor luftkudde du har. Med fr lite luft s ndras trycket i tanken snabbt nr du tappar av vatten och pumpen startar. Med strre luftkudde s tar det lngre tid. Men med fr stor luftkudde s kommer du riskera suga in luft i systemet. Det ska vara ca 1/3 luft och 2/3 vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in