Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Det där brukar vara symptomet när brunnen sinar. Klart pumpen inte kan pumpa upp tryck i hydroforen om den inte får något vatten!

Men däremot är det konstigt om du har sinande brunn nu, det är alldeles för tidigt på sommaren för att brunnen ska sina om du inte har en historik och att det är en känt dålig brunn.

Till sist tycker jag som de andra ovan: 6 bar är galet högt. Det kan inte vara normalt tryck? Jag har ett liknande system som du fast något nyare och här stänger pumpen av vid 4 bar.

Hur ofta pumpen går har inte med max-trycket att göra utan hur stor luftkudde du har. Med för lite luft så ändras trycket i tanken snabbt när du tappar av vatten och pumpen startar. Med större luftkudde så tar det längre tid. Men med för stor luftkudde så kommer du riskera suga in luft i systemet. Det ska vara ca 1/3 luft och 2/3 vatten.

Om brunnen sinat skulle inte trycket komma upp i 5,7...
Visst, 6 bar är högt, skulle pröva att ställa ner til 4,5-5,0
Helt riktigt att luftkudden ska vara 1/3.. Det får du automatiskt om du tappar tanken
och fyller igen... Kan vara svårt att få lagom om du fyller luft med kompressor.
Citera
2024-06-01, 19:11
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Om du har en kompressor kan du fylla på luft i tanken tills du uppnår rätt tryck. Det brukar finnas en ventil som ser ut som en däckventil på en personbil på de där tankarna.
Jag brukar få fylla i luft i blåsan vart fjärde år typ när trycket sjunker . Det funkar.
Citera
2024-06-02, 18:19
Medlem
Tranquility Bass avatar
Tack för alla svar, har inte haft tid idag att titta på saken mer men planen är att kolla på det hela i morgon, nu vet jag i alla fall hur jag ska gå vidare. Gällande detta med 6 bar så är det något vi haft i alla år och tyvärr lever ingen av personerna som kunde veta varför man valt detta.
Citera
2024-06-02, 20:11
Medlem
Tranquility Bass avatar
En rättelse, det är 5 bar som pumpen slår ifrån i normala fall.
Citera
2024-06-10, 16:47
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
En rättelse, det är 5 bar som pumpen slår ifrån i normala fall.
Ja, 5 bar låter ju okej, det är vad jag har själv i frånslagstryck, och 2 bar för tillslag.

Hur gick det då?
Citera
2024-06-15, 14:16
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, 5 bar låter ju okej, det är vad jag har själv i frånslagstryck, och 2 bar för tillslag.

Hur gick det då?

Det har löst sig, efter tips i denna tråd och lite sökande på övriga internet så slår den nu ifrån vid strax under 5. Övervakar anläggningen lite extra nu för att se att allt är bra.
Citera
2024-06-15, 14:41
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Det har löst sig, efter tips i denna tråd och lite sökande på övriga internet så slår den nu ifrån vid strax under 5. Övervakar anläggningen lite extra nu för att se att allt är bra.

Härligt. Vore ännu bättre om du berättade vad som var fel och hur du löste det så någon annan kan ha nytta av det. Det är lite det som är själva poängen med forum.
Citera
2024-06-17, 06:53
Medlem
Kanastras avatar
Min brunnsborrare sa att jag skulle ha 2,5 bars tryck. Men vi har lite olika anläggningar du och jag.

Är det en djupborrad eller grävd brun du har?
Citera
2024-06-18, 22:29
Medlem
dkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Härligt. Vore ännu bättre om du berättade vad som var fel och hur du löste det så någon annan kan ha nytta av det. Det är lite det som är själva poängen med forum.

Tycker han skrev rätt klart och tydligt att han sänkte frånslagstrycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in