2024-06-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
du menar:

"Och vi pratar om att det är dags för din sida att steppa up och lära er debattera på värdig nivå samt grepps- och läsförståelse."

och:

"Det har ALLT att göra med det du skrev.

Hur skulle det vara om du svarade istället för att sitta och vråla "MANSHAT" i varje inlägg?"

Ja jävlar du vad "otrevligt"
Ja, det innehåller allt du gnäller om i din profil: "personpåhopp, tjaffs, trams och halmbyggen".
Citera
2024-06-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Inga problem! Tack själv för att du påpekade det. Jag skriver oftast i juridikforumet, där ämnet oftast är en specifik juridisk fråga där alla inlägg kretsar kring den, så där är det ofta vettigt att citera som jag gjorde. Hade du inte sagt något hade jag kanske inte insett att det inte passar lika bra annorstädes på ett bra tag, så jag uppskattar "rättningen!"

Citat:
Det finns absolut folk som beter sig sämre än henne, inklusive män. Jag har själv stött på några av dem, och uttryckt mig hårdare om dem än om henne (inte i den här tråden).
Citat:
Beror väl på hur man definierar "farligaste." Om vi ska räkna med dödande av slaktdjur och skador på djur genom miljöförstöring så absolut.

antal dödande, utrotande, utnyttjande och plågande är väl ett bra kriterium för att beteknas som just farlig för andra.

Citat:
Tjena!

Skämt åsido, kolla på mängden möten mellan män och kvinnor jämte björnar och kvinnor.

Jag menar, bytte du ut alla pojkar och män i en skola mot björnar, så skulle det nog bli en mycket tråkig skola för flickorna och kvinnorna där.

Men visst, om man tolkar frågan som typ "Du ser en björn längst bort i horisonten och behöver inte ens stöta på den," då är det nog ingen fara. Å andra sidan är det nog ingen fara med en man så långt borta heller.

Du menar alltså att ingen enda kvinna har vistas i den svenska skogen där det lufsar runt björnar?
För jag upprepar fakta:

"De senaste 125 åren har det skett endast två dödsolyckor orsakade av björn i Sverige, 2004 och 2007, då i samband med jakt och hund."
https://rovdjur.se/6-starka-skal-till-att-srf-ar-emot-bjornjakten/

och detta var alltså 2 män.

Ingen kvinna har alltså dött i Sverige av en björn på 125 år och säkert mer än så för låt mig gissa att den som dog för 125 år sen även det var en man.

Jag frågar igen, men denna kunskap hur kan du ens påstå att björnar skulle vara farligare än män för kvinnor?
Speciellt i ljuset av att joooo kvinnor vistas i skogar där björnar också existerar.

Och denna typ av retorik att bygga om frågan så att den plötsligt skulle handla om skolrum eller städer eller scenarion där man står enkom 1 meter från björnar etc etc är alltså ett argumentationsfel.

Frågan har inte lytt så...utan vad vill du helt vara ensam med i skogen en björn eller en man?
alternativt vad vill du helt möta i skogen en björn eller en man....och där alltså "möta" kan tolkas som man vill...tror de flesta fattar att "möta" en björn i 95% handlar om att få syn på en på rätt långt avstånd.

och jo att stöta på ex Ander Eklundh, Umeåmannen eller Örebromannen för att ta några kända exempel på män som vill skada kvinnor vid "horisonten" kan absolut utgöra en allvarlig risk för kvinnor, de skulle med alla säkerhet direkt rikta in sig på dig om du var kvinna vill säga och det "syntes", vilket alltså ingen björn skulle.

Vilket alltså är skälet till att kvinnor svarar som de gör.

Vilket de BÅDE har känslomässig skäl att göra och! logiska och statistiska.

Citat:
Det händer oss alla. Tror inte det är särskilt könsspecifikt. Kanske här i feminismforumet iofs, det vet jag inte. Har inte spenderat mycket tid här.

Trust me här på feminsitforumet..väldigt vanligt.
Det borde inte ens heta feminism utan antifeminism, med tanke på vilka som besitter detta forum och vilka åpsitker som mest syns...läs rubrikerna på TS så fattar du.

Citat:
Det kan jag inte hålla med om.

Vad är feminism? Jo div protestvågor mot att kvinnor förtrycks på olika sätt.
1 vågen juridiskt förtryck ( rösträtt, medborgarskap etc)
2 vågen ekonomiskt och sexuellt förtryck ( aborträtt, dagis, könsroller etc)
3 vågen socialt och fortsatt sexuellt förtryck (normer, mera könsroller etc)

Och så håller det på...lite nyare varianter av frågor för varje våg...

svaret på detta jepp...antifeministisk hat mot att kvinnor protesterar mot uppenbara orättvisor....
det får hon inte lov till.

Citat:
Jag kritiserar de som beter sig på ett visst sätt mot mig. Om en man börjar göra det mot mig så reagerar jag på det också.

Jag och Reiwa må ha varit på samma sida här i tråden, men du skulle bara se vad jag sade om honom och han sade om mig bara inom den senaste veckan när vi diskuterade annat, det får det jag sade om Micro att framstå som rena smekningarna! En objektiv part som läst våra diskussioner hade nog kunnat hitta en del att anmärka på hos oss båda när det gäller hur vi tilltalade varandra, heh.

Men vi hänger inte upp oss så mycket på sånt, så det var inga problem att bara vara normala mot varandra och diskutera på trevligt vis nu lite senare.

Reiwa är ett troll....ett ovanligt otrevligt och argt sådant men som sagt totalt renons för någon som helt förmåga debattera sakligt och värdigt i ämnet feminism.
Om han kör samma debatteknik på andra forum är mer än vad jag vet.

Citat:
Jag kan inte minnas att jag beskrivit hennes beteende som "fruktansvärt" ?

Sen är det inte ett specifikt inlägg i tråden det handlar om. Att döma ut någon som jag gjorde bara baserat på ett enda inlägg vore ju på gränsen till sinnessjukt. Jag har haft en del interaktioner med henne genom tiden här på Flashback, och även sett hur hon skriver till andra.

Men jag har ett förslag: om vi ska diskutera Micro vidare, så kanske vi kan ta det via PM? Jag yttrade min kritik av henne, och det får man ju ta, men att upprepa delar av den gång på gång genom vår diskussion börjar kännas som att det lämnar området acceptabel kritik och börjar närma sig mobbning, och det tycker jag inte riktigt är rättvist.

(Ej en kritik av dig eller dina frågor - bara ett förslag om ett annat sätt att sköta det hela. Att jag inte gillar Micro må rättfärdiga kritik från min sida, men det ursäktar inte mobbning från min sida.)

nej jag vill inte diskutera någon annan på PM.
jag var bara nyfiken på vad du byggde dina åsikter om Micro på.
och är ju knappast mobbning att du belägger dina åsikter med att plocka fram vad M. alltså ska ha skrivit.
Och noterar att du inte verkar vilja , eller kunna?, ta fram detta.
Citera
2024-06-01, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Ja, det innehåller allt du gnäller om i din profil: "personpåhopp, tjaffs, trams och halmbyggen".

"
"Och vi pratar om att det är dags för din sida att steppa up och lära er debattera på värdig nivå samt grepps- och läsförståelse."

"din sida" handlar alltså om den sida var åsikter du delar...och inte om dig personligen, alltså inget personpåhopp alls.

"lära er debattera på värdig nivå samt grepps- och läsförståelse"
finns där skäl att klaga på debattnivå...vilket det absolut fanns i vår debatt, eftersom det du skrev uppvisade klara brister i logik och argumentationsnivå.

Hur skulle det vara om du svarade istället för att sitta och vråla "MANSHAT" i varje inlägg?"

"du svarade istället för att sitta och vråla "MANSHAT" i varje inlägg?"
är en uppmaning...över att du kanske skulle se över vad frågan faktiskt handlar om.
eller vad tycker du själv är det tydligaste uttrycket för just hat?

att någon väljer att våldta, misshandla, döda, utnyttja, förnedra etc etc någon annan baserat på just dens könstillhörighet...vilekt är vad som sker överallt på detta klot dagligen.

eller att detta kön går samma och protesterar mot att detta sker?

hmm?
Senast redigerad av Merapi 2024-06-01 kl. 15:24.
Citera
2024-06-01, 15:24
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Hmm, om du bara kan se det som den defekt, kan det vara ett tecken på en defekt i dig? Inception-defekt?

Skämt åsido, det är lite sorligt om du tror att den enda möjliga anledningen till att folk ser saker och ting annorlunda än du gör är en defekt.

Just i denna frågan har många män reagerat på ett ungefär likriktat sätt på kvinnors svar på frågan "man vs bear".

Det är alltså gällande just detta ämnet jag kan se ett mönster och kritiserar detta. Många kvinnor svarar "bear" många män svarar med att försöka ogiltigförklara kvinnornas svar genom att ta fram statistik på björnattacker och liknande. Istället för att bara acceptera att inom gruppen kvinnor finns det stor erfarenhet av ett omfattande sexuellt våld, kontroll och tvång jämfört med inom gruppen män.

Citat:
Jag är inte antifeminist, alla länder utanför västvärlden är inte låginkomstländer, och alla kvinnor i icke-västländer spenderar inte all sin tid på hushållsarbete, barnomsorg, eller omsorg av åldrade släktingar.

Du har en ganska eurocentrisk och inskränkt syn på omvärlden.

Jag vet. Det var antifeministernas syn jag beskrev och inte min egen.

Citat:
Gå till Twitter eller valfri annan internationell social media och läs själv.

Jaha så några enstaka kvinnor på sociala medier ställer sig frågande till att majoriteten kvinnor svarar "bear"?

Citat:
Gnäll då inte när andra gör samma sak.

Jag gnäller bara när någon blir mobbad.

Citat:
Att man bemöter något en annan person säger med ett svar kan jag inte se skulle vara fel på något vis. Det är ganska naturligt i en diskussion. Och med tanke på att det här är ett diskussionsforum så får man nästan förvänta sig lite diskussion.

Fast nu spelar du bara lite småkorkad.

Citat:
Nej, inte alls. Jag bara noterade att innan du trycker Enter för att göra radbryt, så gör du ofta ett mellanslag.

För att ta en rad från ovan i ditt inlägg.

De flesta skulle ha skrivit:
"Ovanstående tycker du bara för att du inte håller med henne."
Du skrev:
"Ovanstående tycker du bara för att du inte håller med henne. "
(Minus citationstecknen förstås.)

Som du ser så är det ett mellanslag i slutet av din rad.

Det påverkar inte diskussionen eller dina inläggs läsbarhet på något sätt. Det har noll effekt förutom at stimulera min nyfikenhet, och jag frågade verkligen bara av ren nyfikenhet.

Fråga får man absolut göra, men detta är inget jag överhuvudtaget lagt märke till så har inget bra och förklarande svar att ge.
Senast redigerad av Jenny9 2024-06-01 kl. 15:27.
Citera
2024-06-01, 15:25
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om vi säger att hajen står för en främmande man så väljer jag givetvis vattnet utan hajen.

Om vi låtsas att det är en vanlig haj så väljer sannolikt vattnet med hajen - typ som man brukar göra när man åker på semester och simmar i havet.

Vad är detta för svar? Vilket trams. Varför kan du inte bara svara på frågan?

Du får välja att simma i en pool tillsammans med en okänd man eller en okänd haj. Vad väljer du?
Citera
2024-06-01, 15:31
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Därför att det är felaktigt.
En björn har inte samma förmåga att planera och genomföra som en man.
Hur kan du påstå att kvinnors riskbedömning är felaktig trots att det är män och inte björnar som dödar kvinnor.

"Mot en man har du mer än en rimlig chans om du inte bestämmer dig för att störa den.
Mot en björn som vill dig illa har du väldigt liten chans om du befinner dig ute i skogen."

Läs noga igen och se om du kommer fram till något annat den här gången. Läs vad det står.

För att ni inte tar med alla parametrar i er bedömning samt som jag har försökt att förklara så väljer du alltså att jämföra att du typ ser en björn på 100 m avstånd och då har chansen att ta dig därifrån utan att bli upptäckt över huvud taget med att du möter en man som du säger är en ond illasinnad man som är ute efter att skada en kvinna.
Citera
2024-06-01, 15:32
Medlem
Citat:
"

"din sida" handlar alltså om den sida var åsikter du delar...och inte om dig personligen, alltså inget personpåhopp alls.

"lära er debattera på värdig nivå samt grepps- och läsförståelse"
finns där skäl att klaga på debattnivå...vilket det absolut fanns i vår debatt, eftersom det du skrev uppvisade klara brister i logik och argumentationsnivå.

"du svarade istället för att sitta och vråla "MANSHAT" i varje inlägg?"
är en uppmaning...över att du kanske skulle se över vad frågan faktiskt handlar om.
eller vad tycker du själv är det tydligaste uttrycket för just hat?

att någon väljer att våldta, misshandla, döda, utnyttja, förnedra etc etc någon annan baserat på just dens könstillhörighet...vilekt är vad som sker överallt på detta klot dagligen.

eller att detta kön går samma och protesterar mot att detta sker?

hmm?
Jodå, det är såklart ett påhopp på mig när du skriver det till mig, och dessutom tillskriver mig en massa åsikter du inte vet något om.

Det är du som brister i logik och nivå. Till och med i ett av dina citat ovan ger jag ett exempel på hur du debatterar (trafikexemplet) men du begriper det inte.

Det mesta du skriver är för övrigt förvirrat och ibland på gränsen till vad som verkar en psykos.
Citera
2024-06-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det finns ju knappt invandrarmän på landet, vilket måste räknas med i riskbedömningen.

Jag skulle kanske föredra en svensk skogstroll med lössnus på läppen framför björnen, men vet ej ifall jag skulle föredra ett invandrargäng nattetid.

bah!...vår lilla stugas närmsta grannar härstammar från Yougoslavien...de har totalt 5 män i sin släkt...
andra grannar också i närheten kommer från italien... där är de 2 män i släkten

Jävlar du vad jag måste hålla mig inomhus..

Med ordet "invandrargäng" så syftar alla på stadsbaserade kriminella gäng bestående av yngre män från socioeekonomiska dåliga områden och alltså invandrare...

Hade du velat möta ett svenskt MC gäng i skogen? eller ett svenskt gäng av unga killar från socioekonomiska utsatta områden?
kontra ex mitt serbiska "gäng" där alla vuxna män råkar vara läkare...

tror inte det...
Citera
2024-06-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Jodå, det är såklart ett påhopp på mig när du skriver det till mig, och dessutom tillskriver mig en massa åsikter du inte vet något om.

Det är du som brister i logik och nivå. Till och med i ett av dina citat ovan ger jag ett exempel på hur du debatterar (trafikexemplet) men du begriper det inte.

Det mesta du skriver är för övrigt förvirrat och ibland på gränsen till vad som verkar en psykos.

trams...inte ens när man förklarar övertydligt för dig så fattar du.
Citera
2024-06-01, 15:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
och vilka exakt är "ni" i: hur ni gör er så kallade individuella riskbedömning?
eller tror du att 100% av kvinnor som förstår svenska i världen är endast "vita" ?
eller alla som får denna fråga är just vita kvinnor?

Sen för din information kvinnor har samma möjlighet att ta reda på och förstå statistisk som män, så varför i helvete skulle kvinnor inte "erkänna att vi faktiskt har en överrepresentation av utrikesfödda personer" i antal dömda våldtäkter?

Men nu lyder ju inte riskkalkylen: Vad är risken för att min ev. gärningsman blir dömd?
utan rikskalkylen är om jag knallar in i denna skog, vad vill jag helst ska röra sig i samma skog, en främmande man eller en björn?

Och då väljer alltså kloka kvinnor björnar. Björnar förstår du utgör ingen som helst risk för kvinnor, om kvinnan i fråga gör tillräckligt oväsen när hon rör sig i skogen och ger björnen utrymme.
Män däremot....Det vet kvinnor, just pga sin förmåga ta reda på statistisk utgör reell fara för just kvinnor, faktiskt det som kvinnor skadas mest av.

Jag menar dig och Micro samt övriga som svarat på frågan. Nej jag tror inte att alla som får frågan är vita.

Så du erkänner alltså att vi har en överrepresentation av utrikesfödda när det gäller t.ex. brottet överfallsvåldtäkt vilket det ju skulle handla om i fallet med skogen? Eller anar jag en twist i ditt svar?
Om du nu inser att de är överrepresenterade hur skulle du då svara på frågan om du skulle välja att möta en okänd etiskt svensk man eller en okänd utrikesfödd invandrad man i skogen?

"Men nu lyder ju inte riskkalkylen: Vad är risken för att min ev. gärningsman blir dömd?
utan rikskalkylen är om jag knallar in i denna skog, vad vill jag helst ska röra sig i samma skog, en främmande man eller en björn?"

Nej frågan är inte att röra sig i samma skog. Frågan lyder att MÖTA en björn eller en okänd man i skogen. Det är en helt annan sak vilket vi också försökt förtydliga för er.

Du gör ju precis som Micro..säger att ni inte möter björnen men att ni möter mannen och Micro har ju redan bestämt sig för att mannen även ska vara en ondsint man som är på jakt efter en kvinna att skada.
Citera
2024-06-01, 15:51
Medlem
micro113s avatar
Det här är lite talande för hur somliga män fungerar.
De får ett tydligt avvisande, jag är inte intresserad av mer interaktion med dig. Dvs ett nej.
Istället för att acceptera det och lägga ner så blir det till en ren fixering att på något sätt få uppmärksamhet.

Och vi kan ju säga att omdömena herrn ger om mig när han pratar om mig med andra användare knappast håller någon hög nivå - de sprutar av kränkthet och oförmåga att acceptera att jag inte kommer ändra uppfattning bara för att han som man tycker min uppfattning är fel.

En människa som inte ens kan släppa, utan snarare ökar sin fixering, i ett sammanhang där det finns andra är inte en främmande man jag vill träffa vare sig i skogen eller någon annanstans.

Däremot är det här ett talande exempel på hur somliga (alltför många) män bemöter kvinnor på nätet, i samhället och sannolikt också i skogen.

31 maj kl.00.35
Citat:
Jag trodde jag var tydlig i mitt förra inlägg - men tydligt förstod du inte.

Diskussionen med dig är uttömd.
Det är inte intressant att fortsätta diskussionen.
Du vet inte vad du pratar om - och det är egalt för mig. Du får gärna fortsätta svamla på med irrelevanta exempel och kvasistatistik .. men inte med mig.
(FB) Hellre möta en björn i skogen än en främmande man-debatten

31 maj kl.00.36
Citat:
Ja, har du inget mer att komma med och vill lämna w.o. så är det upp till dig.

31 maj kl.15:11
Citerar mig av någon underlig anledning.

31 maj kl.15:26
Svarar på en konversation som jag har med annan användare
Citat:
Det är lite talande att majoriteten av dina inlägg handlar mer om att försöka förolämpa män, än om att faktiskt försöka föra en diskussion.

31 maj kl.15:48

31 maj kl.16:54

31 maj kl.21:38

31 maj kl.21:45

31 maj kl.22:44

31 maj kl.23:22

1 juni kl.02:00

1 juni kl.11:06
Kommenterar mig till en annan användare - samt svarar på en konversation som jag har med annan användare

1 juni kl.11:27
Kommenterar mig till en annan användare

1 juni kl.11:29

1 juni kl.11:40
Kommenterar mig till en annan användare (första stycket)

1 juni kl.12:10
Kommenterar mig till en annan användare (andra stycket)

1 juni kl.13:15
Kommenterar mig till en annan användare - samt svarar på en konversation som jag har med annan användare

1 juni kl.13:39

1 juni kl.14:06
Kommenterar mig till en annan användare Försöker väl vädja till Merapi genom att lismande berätta att han nog inte tycker lika illa om henne som han tycker om mig -- lite humor faktiskt, Merapi blev nog riktigt smickrad ;D

1 juni kl.14:20

1 juni kl.14:45
Senast redigerad av micro113 2024-06-01 kl. 15:53.
Citera
2024-06-01, 15:52
Medlem
Citat:
trams...inte ens när man förklarar övertydligt för dig så fattar du.
Du förklarar ingenting. Du berättar att du är jättetrevlig och alla andra, särskilt män, är otrevliga.

Om du mot förmodan skulle vara otrevlig någon gång så är det inte ditt eget fel utan alla andras fel, män alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in