2024-05-14, 16:55
  #3577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Då tror jag att du kan få leta länge. Jag har fem kort från olika utgivare, och inget har siffror i relief.

De upphöjda siffrorna blev omoderna för 30 år sedan när de flesta butiker hade gått över till elektroniska kortläsare som kände av magnetremsan på kortet i stället.

I dag är även magnetremsan omodern, men den finns i alla fall kvar. De upphöjda siffrorna tror jag att du får svårt att hitta (även om det är nyligen som de fasades ut, trots att många vuxna aldrig ens har sett dem användas).

Kan du inte lägga in kortet i mobilen, så slipper du ta fram det, om du tycker att det är fult?

Har faktiskt reliefskrift på mitt mastercard kreditkort från LF. Men det går ut i juni och ett nytt är på väg i posten. Gissar att det nya inte kommer ha det.

En enda gång har jag varit med om att det använts och det var i en utanför i Kalmar våren 1999 (kommer ihåg för det var i samband med några andra händelser).

Jag är inne med en kompis och ska köpa ett nytt armband, bakom disken jobbar en gammal tant och allt verkar gammalt, men hon har ändå ett armband till min digitalklocka. Jag tyckte mig se en acceptansdekal på dörren så jag tar fram mitt kort fast jag inte ser någon kortmaskin på disken. Tanten tar då fram en mekanisk kortmaskin och en pappersslip, stämplar den och jag får signera. Tror det tog en vecka innan pengarna drogs från kontot.
Citera
2024-05-19, 20:59
  #3578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzar_x
Hej,

Vet någon om det finns ett kort där andra personer än jag själv som ägare kan göra inbetalningar till det? I dagsläget har jag American Express. Jag hyr ut en lägenhet och vill att den personen ska betala in direkt på mina månadsfakturor. Det har fungerat bra tidigare men numera kräver Amex att det enbart är ägaren som får betala in.

Så, hur ser det ut med övriga alternativ, någon som vet?

Är också nyfiken på detta? Stämmer verkligen det här? Som svar på din fråga så gissar jag att det går bra med dom flesta.. Norwegian kanske, om du vill fortsätta tjäna flygpoäng?
__________________
Senast redigerad av 1234ost 2024-05-19 kl. 21:54.
Citera
2024-05-26, 19:55
  #3579
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Kortet "Remember Flex" verkar komma upp som ett av de bästa kort om man bara googlar, varför vet jag inte. Men det nämns inte ofta i denna tråden. Har de kanske betalt för att komma högt upp i olika listor?

https://www.konsument.se/kreditkort/
https://buffert.se/basta-kreditkortet/
Citera
2024-05-26, 21:57
  #3580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Kortet "Remember Flex" verkar komma upp som ett av de bästa kort om man bara googlar, varför vet jag inte. Men det nämns inte ofta i denna tråden. Har de kanske betalt för att komma högt upp i olika listor?

https://www.konsument.se/kreditkort/
https://buffert.se/basta-kreditkortet/

Att det inte nämns här är väl för.att de inte har någon bonus, istället för man några procents rabatt i utvalda butiker. Och rabatten är lägre än man först tror, vad jag förstår är momsen inte inräknad.
Citera
2024-05-26, 22:11
  #3581
Medlem
Snälla hjälp, nu som är proffs;

Jag har aldrig haft ett kreditkort, men nu har jag fått ett företagskort, så att jag skall slippa ligga ute med privata pengar.

Kan jag utnyttja detta privat på något vis, kortet står på mig men använder företagets kreditvärdighet.

Kortet det gäller, Danske bank Classic:

https://danskebank.se/foretag/produkterotjanster/betalning-och-likviditet/foretagskort/foretagskort-classic

Tips mottages tacksamt.
Citera
2024-05-27, 12:42
  #3582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Snälla hjälp, nu som är proffs;

Jag har aldrig haft ett kreditkort, men nu har jag fått ett företagskort, så att jag skall slippa ligga ute med privata pengar.

Kan jag utnyttja detta privat på något vis, kortet står på mig men använder företagets kreditvärdighet.

Kortet det gäller, Danske bank Classic:

https://danskebank.se/foretag/produkterotjanster/betalning-och-likviditet/foretagskort/foretagskort-classic

Tips mottages tacksamt.

Är det du eller företaget som är betalningsansvariga och får fakturan? (Detta kort kan ha bägge varianterna)
Citera
2024-05-27, 14:29
  #3583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det du eller företaget som är betalningsansvariga och får fakturan? (Detta kort kan ha bägge varianterna)

Jag är betalningsansvarig. Känns lite lustigt, men tydligen har det varit strul innan då folk missbrukat företagets kort och köpt jackor osv privat och lite andra roliga anekdoter. Slutade med att chefen bestämde att alla nu får ta sitt ansvar.

Därför undrar jag om jag kan utnyttja detta på något sätt så jag får fördel. Läste lite på deras hemsida men inte mycket jag hade nytta utav där?

Någon på flashback hart kanske något fulknep i gråzonen att nyttja.
Citera
2024-05-27, 14:30
  #3584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Jag är betalningsansvarig. Känns lite lustigt, men tydligen har det varit strul innan då folk missbrukat företagets kort och köpt jackor osv privat och lite andra roliga anekdoter. Slutade med att chefen bestämde att alla nu får ta sitt ansvar.

Därför undrar jag om jag kan utnyttja detta på något sätt så jag får fördel. Läste lite på deras hemsida men inte mycket jag hade nytta utav där?

Någon på flashback hart kanske något fulknep i gråzonen att nyttja.

Vad för fördel får du av att köpa privata grejor när du ändå får fakturan sen?
Då är det väl bättre att skaffa ett privat kreditkort med bonus?

Eller ska du köpa hus och ta hela kontantinsatsen på kreditkortet eftersom det inte syns på en UC?
__________________
Senast redigerad av Engineer 2024-05-27 kl. 14:34.
Citera
2024-06-01, 09:00
  #3585
Medlem
Hej,

Nu när Refunder Pay läggs ner så har vi gått tillbaka till Everydaycard och eftersom vi är två som använder kortet och inte vill betala för ett extrakort så har vi skaffat Curve och kopplat ihop Everday med Curve. Det fungerar klockrent!

MEN nu när vi är utomlands så ser jag att Curve tar ut en avgift vid varje kortbetalning, ”fees, currency conversion fee”

Jag trodde trodde att det inte skulle bli några extra kostnader så som valutapåslag när man handlar med euro. Vad jag kan läsa mig till är detta ganska nytt och har man ett underliggande kreditkort så tas det ut en avgift på 2,5% av totalsumman vid kortköp. Är det någon som kan bekräfta eller varit med om samma sak med Curve? Och Hur kan jag undvika denna avgiften?
Citera
2024-06-01, 12:07
  #3586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zepp1
Hej,

Nu när Refunder Pay läggs ner så har vi gått tillbaka till Everydaycard och eftersom vi är två som använder kortet och inte vill betala för ett extrakort så har vi skaffat Curve och kopplat ihop Everday med Curve. Det fungerar klockrent!

MEN nu när vi är utomlands så ser jag att Curve tar ut en avgift vid varje kortbetalning, ”fees, currency conversion fee”

Jag trodde trodde att det inte skulle bli några extra kostnader så som valutapåslag när man handlar med euro. Vad jag kan läsa mig till är detta ganska nytt och har man ett underliggande kreditkort så tas det ut en avgift på 2,5% av totalsumman vid kortköp. Är det någon som kan bekräfta eller varit med om samma sak med Curve? Och Hur kan jag undvika denna avgiften?

Jag använde mitt Curve-kort i början på maj i Grekland och det var inga påslag, hade ett kreditkort bakom (Norwegian).Det blir dock påslag om du överskrider gränsen för hur mycket du växlat under månaden (€250 per månad, utöver det 2,5% påslag), samt givetvis det vanliga påslaget om du använder det på helgen.
__________________
Senast redigerad av Kaleus 2024-06-01 kl. 12:21.
Citera
2024-06-01, 13:16
  #3587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Jag använde mitt Curve-kort i början på maj i Grekland och det var inga påslag, hade ett kreditkort bakom (Norwegian).Det blir dock påslag om du överskrider gränsen för hur mycket du växlat under månaden (€250 per månad, utöver det 2,5% påslag), samt givetvis det vanliga påslaget om du använder det på helgen.

Jaha, det känns ju lite knasigt för vår del. Vi är i Grekland nu i 2 veckor och överskrider 250€ med kortköp efter ett par dagar bara..
Då är alltså inte Curve ett bra alternativ utomlands utan det är bättre att vända sig direkt till sitt kreditkort, i vårt fall Everyday Card.

Hur hade ni gjort i vårt fall?
Citera
2024-06-01, 13:28
  #3588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zepp1
Jaha, det känns ju lite knasigt för vår del. Vi är i Grekland nu i 2 veckor och överskrider 250€ med kortköp efter ett par dagar bara..
Då är alltså inte Curve ett bra alternativ utomlands utan det är bättre att vända sig direkt till sitt kreditkort, i vårt fall Everyday Card.

Hur hade ni gjort i vårt fall?
Nu är det ju ny månad så på måndag kan du köra €250 gratis växling igen.

Men du kan ju överväga att uppgradera till en betalversion av Curve. Curve X kostar €6/mån och då kan du växla €1000 gratis tex.

Själv kör jag både Revolut och Curve på resa. Men det är ju lite försent att skaffa ett Revolut när ni redan är iväg på resa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in