Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-31, 23:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Fast denna ytterligare berusade person kanske aldrig lämnade sina kontaktuppgifter till polisen och då får han faktiskt inte vara med på mordplatsen. Det står klart och tydligt i materialet att de befintliga personerna på mordplatsen är Professor Plommon, Överste Senap, Pastor Grön och så vidare, och då får du inte bara lägga till någon annan hur som helst. Det står i reglerna.

Men jag kanske kan hjälpa till att skingra lite av dimman kring punkt 5. Det jag tror Dalulven menar är att inget vittne pekade ut vägen för piketpolisen. Men det stämmer ju inte. Det finns uppgifter om att minst ett vittne pekat in mot gränden när piketen kom till platsen.

Oj. Då blir matematiken ännu sämre.
Jag trodde det var 9 punkter som visade att efterspelsvittnet SE befann sig på mordplatsen efter mordet och en punkt jag inte riktigt kunde förstå.

Listan bestod bara av 10 vantolkningar från Dalulvens sida då. Det är inte ett speciellt övertygande reslutat.
Citera
2024-05-31, 23:15
Medlem
Citat:
Fast denna ytterligare berusade person kanske aldrig lämnade sina kontaktuppgifter till polisen och då får han faktiskt inte vara med på mordplatsen. Det står klart och tydligt i materialet att de befintliga personerna på mordplatsen är Professor Plommon, Överste Senap, Pastor Grön och så vidare, och då får du inte bara lägga till någon annan hur som helst. Det står i reglerna.

Men jag kanske kan hjälpa till att skingra lite av dimman kring punkt 5. Det jag tror Dalulven menar är att inget vittne pekade ut vägen för piketpolisen. Men det stämmer ju inte. Det finns uppgifter om att minst ett vittne pekat in mot gränden när piketen kom till platsen.

Du skulle ju bevisa att Engström inte kunde vara GM och det enda det blev var att han beskriver lite slarvigt vad som går att läsa...

Kommer det senare fram att Engström är GM så får du fundera på hur du kan vara så naiv
Citera
2024-05-31, 23:41
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du skulle ju bevisa att Engström inte kunde vara GM och det enda det blev var att han beskriver lite slarvigt vad som går att läsa...

Kommer det senare fram att Engström är GM så får du fundera på hur du kan vara så naiv

Jag har aldrig sagt att jag skulle bevisa något sådant, men om SE ändå visar sig vara GM får jag bara konstatera att Överste Månansikte trots allt begick mordet i gathörnet med revolvern.

Hittills har dock ingen lyckats presentera kuvertet med lösningen.
Citera
2024-05-31, 23:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att jag skulle bevisa något sådant, men om SE ändå visar sig vara GM får jag bara konstatera att Överste Månansikte trots allt begick mordet i gathörnet med revolvern.

I verklig Cluoedo har man förlorat om man gissar fel. Man får bara ett försök.

Den som gissade på den galne österrikaren som mördaren skulle förlora och inte få gissa igen.
Den som gissade på VG som mördaren skulle förlora och inte få gissa igen.
Den som gissade på PKK som mördare skulle förlora och inte få gissa igen.
Den som gissade på CP som mördaren skulle förlora och inte få gissa igen.
KP som gissade på SE som mördaren skulle förlora och inte få gissa igen.

Men i verkligheten gäller så klart inte dessa regler.

KP gissade på 31-åringen som mördaren i mordet på Anna Lind, men tilläts gissa igen, vilket visar att KP inte alltid gissar rätt på första försöket. Undrar vem KP misstänker förutom den obeväpnade SE utan motiv?

(CA togs upp av KP på pressträffen tror jag.)

Trots detta är många här i tråden helt hänförda av KPs misstankar mot SE. Det är svårt att förstå.
Citera
2024-06-01, 00:37
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Jag fattar inte vad som är konstigt med att tycka att väktarna borde gått dessa 50m av nyfikenhet...

Hade Zlatan blivit avrättad utanför ditt jobb så hade väl 99,99 % av alla er anställda tagit sig 50m om ni dessutom inte har något bättre för er....Jobbar ni dessutom med brott och säkerhet så är det väl 100%..

Väktarna var länge osäkra på om det verkligen var OP. SE sa själv att han var osäker på det när han kom tillbaka till Skandia. Nyheten gick ju inte ut förrän efter 1 på natten och det var också ungefär då som en väktare faktiskt gick ut och kikade lite enligt PH:s PM.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
I verklig Cluoedo har man förlorat om man gissar fel. Man får bara ett försök.

Den som gissade på den galne österrikaren som mördaren skulle förlora och inte få gissa igen.
Den som gissade på VG som mördaren skulle förlora och inte få gissa igen.
Den som gissade på PKK som mördare skulle förlora och inte få gissa igen.
Den som gissade på CP som mördaren skulle förlora och inte få gissa igen.
KP som gissade på SE som mördaren skulle förlora och inte få gissa igen.

Men i verkligheten gäller så klart inte dessa regler.

KP gissade på 31-åringen som mördaren i mordet på Anna Lind, men tilläts gissa igen, vilket visar att KP inte alltid gissar rätt på första försöket. Undrar vem KP misstänker förutom den obeväpnade SE utan motiv?

(CA togs upp av KP på pressträffen tror jag.)

Trots detta är många här i tråden helt hänförda av KPs misstankar mot SE. Det är svårt att förstå.

När man spelar cluedo kan man antingen gå strategiskt tillväga och samla alla bevis man behöver först. Eller så kan man rafsa åt sig en misstänkt på måfå och chansa hejvilt. Typ som man tänker sig att ”Klimpen” skulle göra om han spelade cluedo med Åke och Bert. Det är dock svårt att tänka sig att några medspelare skulle bli särskilt imponerade av ett sådant tilltag eftersom spelet har 8-årsgräns.
Citera
2024-06-01, 04:23
Medlem
Citat:

Lösning ?

Hur fan ska det gå till nu ??

Han är misstänkt och inte dömd

Du kommer inte hitta någon lösning på annan GM heller...Även om Otto är på väg
Citera
2024-06-01, 07:28
Medlem
Citat:
Lösning ?

Hur fan ska det gå till nu ??

Han är misstänkt och inte dömd

Du kommer inte hitta någon lösning på annan GM heller...Även om Otto är på väg

Det verkar vara något mytiskt kring SE som drar till sig så många som jobbar infernaliskt i den här tråden. År efter år med tjat om SEkten osv. Kan man ana en viss nervositet ?
Citera
2024-06-01, 10:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nå, hur går det? Bara fem punkter kvar. Kämpa!

Objektiva ögon ... Snarare ögon med skygglappar. Trötta ögon, bittra ögon, sömniga ögon, som inte orkar förflytta sig från en urgammal förståelse, med bäst före-datum: 1987.

Du inser att det finns belägg i form av citat bland förhören, för varje punkt?

Men du har inte lyckats hitta dem?

Jag tyckte din lista tydde på att du hakat upp dig på enstaka ord och med "körsbärsmetoden" lurat dig själv att tro att det tyder på att den påhittade mördaren SE faktiskt är skyldig.

Du brukar ofta sjunga källkritikens lov här i tråden, men tycks själv inte kunna tillämpa ens rudimentär källkritik.

Om du anser att din lista var det bästa och mest konkreta "beviset" att SE mördade OP utan både motiv och skjutvapen så är det illa ställt i Cluedofabriken.

För de som förstår vad uttrycket "tillbaka till mordplatsen" betyder så handlar det om vad som hände i februari 1986 inte vad en dödgrävarjournalist tror sig grävt upp 30 år efteråt. Nya påhitt riskerar nämligen att förbli påhitt. Även om du bara tror på nya påhitt och inte på vad som verkligen hände 1986 är kunskap därom vad denna tråd egentligen handlar om.

Vilket är ditt mest konkreta "favoritbevis" på att den hypotetiska SE mördade OP? Vilken enskild omständighet runt SE har gjort att din hjärna gått i baklås och låst sig för att SE sköt OP både utan mordvapen och motiv?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-06-01 kl. 10:14.
Citera
2024-06-01, 10:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det verkar vara något mytiskt kring SE som drar till sig så många som jobbar infernaliskt i den här tråden. År efter år med tjat om SEkten osv. Kan man ana en viss nervositet ?

Jag har skrivit det tidigare i tråden att ute i verkligheten upplevs jag som under normalbegåvad. Här i tråden känner jag mig nästan som ett geni.

"I de blindas rike är den enögde kung" ungefär.

Billigare än dyr terapi helt enkelt.
Citera
2024-06-01, 10:15
Medlem
Citat:
Jag har skrivit det tidigare i tråden att ute i verkligheten upplevs jag som under normalbegåvad. Här i tråden känner jag mig nästan som ett geni.

"I de blindas rike är den enögde kung" ungefär.

Billigare än dyr terapi helt enkelt.

Det verkar konstigt.
Citera
2024-06-01, 10:17
Citat:
Jag tyckte din lista tydde på att du hakat upp dig på enstaka ord och med "körsbärsmetoden" lurat dig själv att tro att det tyder på att den påhittade mördaren SE faktiskt är skyldig.

Du brukar ofta sjunga källkritikens lov här i tråden, men tycks själv inte kunna tillämpa ens rudimentär källkritik.

Om du anser att din lista var det bästa och mest konkreta "beviset" att SE mördade OP utan både motiv och skjutvapen så är det illa ställt i Cluedofabriken.

För de som förstår vad uttrycket "tillbaka till mordplatsen" betyder så handlar det om vad som hände i februari 1986 inte vad en dödgrävarjournalist tror sig grävt upp 30 år efteråt. Nya påhitt riskerar nämligen att förbli påhitt. Även om du bara tror på nya påhitt och inte på vad som verkligen hände 1986 är kunskap därom vad denna tråd egentligen handlar om.

Vilket är ditt mest konkreta "favoritbevis" på att den hypotetiska SE mördade OP? Vilken enskild omständighet runt SE har gjort att din hjärna gått i baklås och låst sig för att SE sköt OP både utan mordvapen och motiv?

Finns det något "konkreta favoritbevis" mot någon annan när det gäller MOP? En rekommendation till dig- gå i terapi i ett par år i ett mentalsjukhus eftersom du verkar ha stora problem.
Citera
2024-06-01, 10:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Finns det något "konkreta favoritbevis" mot någon annan när det gäller MOP? En rekommendation till dig- gå i terapi i ett par år i ett mentalsjukhus eftersom du verkar ha stora problem.

"Konkreta-favoritbevis-kuppen" kvalomgång gruppspel:

Vittnen pekar ut den misstänkte:....................................... ..CP - SE: 1 - 0
Den misstänkte har tillgång till relevant mordvapen:....CA - SE: 1 - 0
Den misstänkta är medlem i EAP:...........................................VG - SE: 1 - 0
Den misstänkta har ett dokumenterat Palmehat:.............CA - SE: 1 - 0
Den misstänkte har krutpartikel på ärmen:.........................VG - SE: 1 - 0
Den misstänkte umgås i kriminella kretsar i Träsket:......CP - SE: 1 - 0

"SE gick som vi tydligt ser inte vidare från kvalspelet i 'Dödens grupp'. Vi har sökt SE för en kommentar men inte lyckats nå honom."

Vilket är ditt favoritbevis mot SE som hypotetisk GM?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-06-01 kl. 10:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in