2024-05-30, 14:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Mitt klagomål till IMY skickades i mars. Min senaste begäran om radering skickades den 29 april, och jag togs bort från databasen den 2 maj enligt Krimfup. IMY skickade tillsynskrivelsen den 17 maj och Krimfup svarade den 20 maj.

Att de tog bort mig innan IMY hörde av sig till dem är sant, då jag vet att jag runt den 10 maj såg att jag var borta. De kan alltså ha tagit bort mig den 2 maj, som de säger.
Okej, om du bekräftade att du var borttagen senast den 10 maj, och IMY inte skickade skrivelsen förrän den 17 maj, så låter det ju som att de faktiskt tog bort dig enbart på din egen begäran.

Bra att veta, tackar!
Citera
2024-05-30, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Okej, om du bekräftade att du var borttagen senast den 10 maj, och IMY inte skickade skrivelsen förrän den 17 maj, så låter det ju som att de faktiskt tog bort dig enbart på din egen begäran.

Bra att veta, tackar!

Ingen fara!

Frågan är dock varför de gick med på att ta bort mig nu och inte vid de tillfällen jag begärde det tidigare. Kanske är det så att de såg rättspraxis utvecklas samt att jag var extremt hård i mejlet jag skickade och att jag specifikt hänvisade till alla beslut som höll med mig.

Jag är övertygad om att om jag hade formulerat mejlet för snällt eller okunnigt så skulle de fortsätta ignorera mig.

Edit: Ser även att tillsynskrivelsen skickades 3 dagar efter att IMY kom ut med beslutet att de kan granska sidor med utigivningsbevis. Ser ut som att de väntade med att gå vidare med mitt klagomål tills utredningen var klar.

Då Krimfup hade till 31 Maj på sig att svara kan jag även tänka mig att jag borde bli uppdaterad angående mina klagomål mot Lexbase & Verifiera denna vecka också. Får se vad de säger.
Senast redigerad av Coronana 2024-05-30 kl. 15:07.
Citera
2024-05-30, 15:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, att EU anser att de driver verksamhet inom unionen och därmed omfattas av GDPR är en sak. Men hur menar du att eventuella juridiska åtgärder skulle gå till? De kan ju inte driva in tex böter i tredje land som inte erkänner EUs rätt att göra det?

Jag kan inte alla rättsordningar i världen. Men kan ta ett typexempel.

Om en sanktionsavgift utdöms i ett europeiskt land så går man sedan till domstolen i det landet som svaranden har sin hemvist och skaffar sig en s.k. exekvatur. I regel omprövas inte den utländska domen i sak, utan man gör vissa formella kontroller. Att domen är verkställbar i ett annat land har inget med GDPR att göra, utan prövningen görs utifrån relevanta internationella konventioner, dvs. en prövning huruvida man erkänner det landets domar. Europeiska domar är gångbara i de flesta länder eftersom vi har en hög rättssäkerhet.
Citera
2024-05-30, 15:05
Avslutad
Citat:
Det är ganska annorlunda. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle utfärda stämningen när käranden anges som en privatperson med ett enda ord som helt uppenbart inte är ett personnamn.

Jag tittar gärna på några exempel på de konstiga stämningarna du talar om.

När det gäller företag så måste man numer markera på blanketten:
"Käranden är ett bolag/en förening/annan juridisk person. Aktuellt registreringsbevis/motsvarande bifogas."

Jag är inte säker på när det infördes, men det lär göra att de har lite bättre koll nu.

Kollade du under processen om du fortfarande förekom på siten eller ej, så att du vet om de talar sanning eller inte?

Jag kan inte dela med mig av sådana domar eftersom jag då avslöjar vem jag är. Det är inga professionella aktörer som använder några blanketter när de stämmer någon.
Citera
2024-05-30, 15:14
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Jag kan inte alla rättsordningar i världen. Men kan ta ett typexempel.

Om en sanktionsavgift utdöms i ett europeiskt land så går man sedan till domstolen i det landet som svaranden har sin hemvist och skaffar sig en s.k. exekvatur. I regel omprövas inte den utländska domen i sak, utan man gör vissa formella kontroller. Att domen är verkställbar i ett annat land har inget med GDPR att göra, utan prövningen görs utifrån relevanta internationella konventioner, dvs. en prövning huruvida man erkänner det landets domar. Europeiska domar är gångbara i de flesta länder eftersom vi har en hög rättssäkerhet.
Du får det att låta jätteenkelt, men det är inte riktigt så enkelt.

För det första behövs i allmänhet en dom då, inte bara ett myndighetsbeslut, så man måste dra det inför en domstol här i EU/EES.

Sen måste man ansöka i det andra landet som du säger. Många länder är inte med i några internationella konventioner om ömsesidigt erkännande av domar, och de flesta såna konventioner täcker civilrättsliga stämningar snarare än offentligrättsliga avgifter.

Sen finns det en del jurisdiktioner som överhuvudtaget inte godtar tredskodomar, så så länge man inte deltar i rättegången så blir det inget i en sån jurisdiktion.

Det skulle med andra ord kunna bli mycket klurigt för EU i ett sånt här fall.

Citat:
Jag kan inte dela med mig av sådana domar eftersom jag då avslöjar vem jag är. Det är inga professionella aktörer som använder några blanketter när de stämmer någon.
Nej, dela givetvis inga domar där du är part i målet. Jag menade såna domar i allmänhet - du kan ju knappast vara part i dem allihopa, så välj domar som inte hotar din anonymitet!
Citera
2024-05-30, 15:20
Avslutad
Citat:

För det första behövs i allmänhet en dom då, inte bara ett myndighetsbeslut, så man måste dra det inför en domstol här i EU/EES.

Sen måste man ansöka i det andra landet som du säger. Många länder är inte med i några internationella konventioner om ömsesidigt erkännande av domar, och de flesta såna konventioner täcker civilrättsliga stämningar snarare än offentligrättsliga avgifter.

Sen finns det en del jurisdiktioner som överhuvudtaget inte godtar tredskodomar, så så länge man inte deltar i rättegången så blir det inget i en sån jurisdiktion.

Nej, dela givetvis inga domar där du är part i målet. Jag menade såna domar i allmänhet - du kan ju knappast vara part i dem allihopa, så välj domar som inte hotar din anonymitet!

Enkelt säger jag inte att det är, men det går att göra.

Jag är inte part i målen, men ombud. Så jag har inga sådana exempel bortsett från mina egna erfarenheter av ungefär 20 år som processrättare.
Citera
2024-05-30, 15:30
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Enkelt säger jag inte att det är, men det går att göra.
Du beskrev det som om det vore ganska enkelt, och mest handlade om formaliteter:
"Om en sanktionsavgift utdöms i ett europeiskt land så går man sedan till domstolen i det landet som svaranden har sin hemvist och skaffar sig en s.k. exekvatur. I regel omprövas inte den utländska domen i sak, utan man gör vissa formella kontroller. Att domen är verkställbar i ett annat land har inget med GDPR att göra, utan prövningen görs utifrån relevanta internationella konventioner, dvs. en prövning huruvida man erkänner det landets domar. Europeiska domar är gångbara i de flesta länder eftersom vi har en hög rättssäkerhet."
Men av de anledningar som jag angav ovan så är det inte riktigt som du säger. För det första så är det när det går oftast mer komplicerat än du framställde det som, för det andra så är det inte ovanligt att det inte ens går.

Citat:
Jag är inte part i målen, men ombud. Så jag har inga sådana exempel bortsett från mina egna erfarenheter av ungefär 20 år som processrättare.
Ah, jag förstår. Jag kan förstås inte bevisa vare sig att ditt påstående är sant eller falskt, så jag får helt enkelt fortsätta vara skeptisk.
Citera
2024-05-30, 15:33
Medlem
Citat:

Bra, det lät tämligen bissart att man skulle kunna kliva en med en dom på det sättet utan att iaktta några som helst principer om dubbel straffbarhet och liknande utan bara få den verkställd.
Citera
2024-05-30, 15:57
Avslutad
Citat:
Bra, det lät tämligen bissart att man skulle kunna kliva en med en dom på det sättet utan att iaktta några som helst principer om dubbel straffbarhet och liknande utan bara få den verkställd.

Dubbel straffbarhet?
Citera
2024-05-30, 16:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Dubbel straffbarhet?
Han gjorde en parallell till straffrätten, d.v.s. på samma sätt som (de flesta) brott måste vara straffbara i båda länderna, så anser han att det vore rimligt att motsvarande gäller sanktionsavgifter.
Citera
2024-05-30, 16:15
Medlem
Citat:
Han gjorde en parallell till straffrätten, d.v.s. på samma sätt som (de flesta) brott måste vara straffbara i båda länderna, så anser han att det vore rimligt att motsvarande gäller sanktionsavgifter.

Precis.
Citera
2024-05-30, 17:49
Avslutad
Citat:
Precis.

Fast det är inte straffrätt vi diskuterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in