Citat:
Ursprungligen postat av
Tjottaplingplong
Jag kan inte alla rättsordningar i världen. Men kan ta ett typexempel.
Om en sanktionsavgift utdöms i ett europeiskt land så går man sedan till domstolen i det landet som svaranden har sin hemvist och skaffar sig en s.k. exekvatur. I regel omprövas inte den utländska domen i sak, utan man gör vissa formella kontroller. Att domen är verkställbar i ett annat land har inget med GDPR att göra, utan prövningen görs utifrån relevanta internationella konventioner, dvs. en prövning huruvida man erkänner det landets domar. Europeiska domar är gångbara i de flesta länder eftersom vi har en hög rättssäkerhet.
Du får det att låta jätteenkelt, men det är inte riktigt så enkelt.
För det första behövs i allmänhet en dom då, inte bara ett myndighetsbeslut, så man måste dra det inför en domstol här i EU/EES.
Sen måste man ansöka i det andra landet som du säger. Många länder är inte med i några internationella konventioner om ömsesidigt erkännande av domar, och de flesta såna konventioner täcker civilrättsliga stämningar snarare än offentligrättsliga avgifter.
Sen finns det en del jurisdiktioner som överhuvudtaget inte godtar tredskodomar, så så länge man inte deltar i rättegången så blir det inget i en sån jurisdiktion.
Det skulle med andra ord kunna bli mycket klurigt för EU i ett sånt här fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjottaplingplong
Jag kan inte dela med mig av sådana domar eftersom jag då avslöjar vem jag är. Det är inga professionella aktörer som använder några blanketter när de stämmer någon.
Nej, dela givetvis inga domar där du är part i målet. Jag menade såna domar i allmänhet - du kan ju knappast vara part i dem allihopa, så välj domar som inte hotar din anonymitet!