2024-04-05, 12:24
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Jag hoppas verkligen att dessa sidor snarast förbjuds och att alla verksamheter med bakgrundskontroller måste upphöra. Jag hoppas också att plågandet av min psykiska hälsa snart tar slut. Om dessa ansvariga utgivare bara förstod. För dem är detta bara ett sätt att tjäna pengar, de bryr sig inte. Och jag tror politikerna inte har någon som helst aning om hur detta kan förstöra en människa.

Jag har snart levt mina fem senaste år i ett tomrum. Jag är inte säker på om jag är okej, mina känslor och tankar är överallt. Ena stunden är jag positiv, nästa är jag nere. Ibland känner jag mig så tom som om det finns ett hål där mitt hjärta borde vara. Bara en tomhet inom mig. När folk frågar brukar jag bara säga att jag är okej. Det är enklare så. Ingen har någonsin bett mig att utveckla hur jag är okej. Det finns ögonblick då allt känns förvirrande, dagar smälter samman, omöjliga att skilja. Jag bär en mask så att andra inte kan se kampen inuti mig. När natten kommer är jag ensam och drunknar i oändliga tankar. Varje natt är en kamp att försöka hitta sömn. Medan mitt sinne rasar vidare, tänker jag på alla bra upplevelser, varje era och varje ånger jag upplevt. Jag undrar om allt kommer att vara vettigt och ha betydelse någon dag. Just nu känns det som att vandra genom en tät dimma. Osäker på vart jag ska vända.

Förlåt för ett långt onödigt inlägg, men ingen i min närhet vet hur jag mår pga detta och jag håller det helst inom mig själv. Här på Flashback har jag möjlighet att skriva av mig då jag är anonym och det lättade något på mina återkommande och negativa tankar som verkligen tär på mig.
Jag hoppas att jag en dag bara får möjlighet att inte tänka på detta det första jag gör när jag vaknar och det sista jag gör när jag somnar.

Låter som att du borde söka professionell hjälp. Är också uthängd på dessa sidor, men det ska normalt sett inte påverka ens vardag och mentala hälsa på sättet du beskriver. Det är högst troligt att du har underliggande psykiska besvär som du nu till 100 % beskyller uthängningssidorna för, i verkligheten är det nog mer komplicerat än så.
Senast redigerad av fendaden 2024-04-05 kl. 12:37.
Citera
2024-04-05, 12:26
Medlem
6AllanBallan9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Jag hoppas verkligen att dessa sidor snarast förbjuds och att alla verksamheter med bakgrundskontroller måste upphöra. Jag hoppas också att plågandet av min psykiska hälsa snart tar slut. Om dessa ansvariga utgivare bara förstod. För dem är detta bara ett sätt att tjäna pengar, de bryr sig inte. Och jag tror politikerna inte har någon som helst aning om hur detta kan förstöra en människa.

Jag har snart levt mina fem senaste år i ett tomrum. Jag är inte säker på om jag är okej, mina känslor och tankar är överallt. Ena stunden är jag positiv, nästa är jag nere. Ibland känner jag mig så tom som om det finns ett hål där mitt hjärta borde vara. Bara en tomhet inom mig. När folk frågar brukar jag bara säga att jag är okej. Det är enklare så. Ingen har någonsin bett mig att utveckla hur jag är okej. Det finns ögonblick då allt känns förvirrande, dagar smälter samman, omöjliga att skilja. Jag bär en mask så att andra inte kan se kampen inuti mig. När natten kommer är jag ensam och drunknar i oändliga tankar. Varje natt är en kamp att försöka hitta sömn. Medan mitt sinne rasar vidare, tänker jag på alla bra upplevelser, varje era och varje ånger jag upplevt. Jag undrar om allt kommer att vara vettigt och ha betydelse någon dag. Just nu känns det som att vandra genom en tät dimma. Osäker på vart jag ska vända.

Förlåt för ett långt onödigt inlägg, men ingen i min närhet vet hur jag mår pga detta och jag håller det helst inom mig själv. Här på Flashback har jag möjlighet att skriva av mig då jag är anonym och det lättade något på mina återkommande och negativa tankar som verkligen tär på mig.
Jag hoppas att jag en dag bara får möjlighet att inte tänka på detta det första jag gör när jag vaknar och det sista jag gör när jag somnar.
Det är verkligen vidrigt alltihop, jag lider med dig. Har du inte redan gjort det så rekommenderar jag att du vänder dig till närmsta vårdcentral och förklarar din situation för de ifall du inte har någon i din närhet du kan prata med. De kan hjälpa till med sömnhjälpmedel och ge dig verktyg att försöka hantera tankarna med, även om det inte går att få bort dem.

Jag önskar att rådande utveckling kunde vara till tröst, tyvärr så tror jag att om man ska se på det helt realistiskt och utan alltför höga förväntningar så kommer de handlingar som redan lämnats ut inte att försvinna. De som byggt dessa privata belastningsregister och utan samvetskval hänger ut folk villkorslöst för att tjäna sig en slant kommer antagligen inte låta sig stoppas av ändrade lagar. Uppgifterna kommer hitta ut på ett eller annat sätt får vi nog dessvärre räkna med.

Det råder inget tvivel om att parasiterna förstår allvaret i de ingrepp på människors privatliv som bedrivs, deras mailkorgar är med högsta sannolikhet överrösta med sådana vittnesmål. Att det fullständigt bryter ner helt vanliga, goda människor som begår en lagöverträdelse i sina liv av misstag eller en stund av fåfänga. Att alla lagöverträdelse, stora som små, leder till en livstid av skam. Det är ingenting våra politiker och myndigheter har ansett vara särskilt angeläget. Bra att GDPRWarrior nu stämmer staten, men ingenting kan ge upprättelse åt alla som redan drabbats av Sveriges överträdelser av EU-rätten genom att för livet bli brännmärkta som kriminella.

Förändring måste ske hos källan. Det är en mycket bra början att uppgifter nu lämnas ut med förbehåll för journalistiska ändamål, men lämnar man ut uppgifterna med samma förbehåll till fler än en aktör så kan man inte längre veta vem som sprider uppgifterna vidare. För att komma till bukt med problemet måste man sekretessbelägga personuppgifterna innan de lämnas ut, gör man det kan man lämna ut handlingarna utan förbehåll - men då kommer förstås det större intresset för uppgifterna försvinna eftersom det är just att kartlägga och skamsätta individer intresset består av.

Det är riktigt skamligt alltihop. Människors liv förstörs helt i onödan. Politiker och myndigheter ser på. När andra länder tänker på rehabilitering så ser Sverige glatt på medans människors mentala hälsa och sociala rörlighet krossas av uthängningssidor och privata belastningsregister. När andra länder ser hur kriminalisering av missbruk gör mer skada än nytta så lever Sverige vidare i tanken om noll tolerans. Istället för att rannsaka den politik och "öppenhet" som fört oss hit och den skada den åsamkar så är lösningen fler fängelseplatser.
Citera
2024-04-05, 13:02
Medlem
6AllanBallan9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Låter som att du borde söka professionell hjälp. Är också uthängd på dessa sidor, men det ska normalt sett inte påverka ens vardag och mentala hälsa på sättet du beskriver. Det är högst troligt att du har underliggande psykiska besvär som du nu till 100 % beskyller uthängningssidorna för, i verkligheten är det nog mer komplicerat än så.
Inte för att förminska hur du drabbas av uthängningen, men som du tidigare nämnt så vart du friad. Det ger dig en helt annan distans till saken än någon som blivit dömd, du är i lagens mening ostraffad och även om någon felaktigt kan tänka något annat så kan du alltid påvisa din oskuld.

Den som faktiskt döms får aldrig någon upprättelse till följd av offentliggörandet. Det ger saken annorlunda proportioner. Att grotta ner sig i tankarna om de oåterkalleliga konsekvenser det innebär för ens liv är även om destruktivt, högst naturligt. Att veta att ens förutsättningar för att skaffa jobb, skaffa familj, skaffa vänner, skaffa boende och resa utomlands är hindrade till följd, när tankarna väl har satts till gro är det närmast omöjligt att lägga de åt sidan. Jag är inte alls säker på att det rör sig om underliggande psykiska besvär, även fast vissa säkerligen har närmare till hands att känna ångest över sina misstag och hamna i de här tankespiralerna. Att vanhedras på det sättet är omänskligt och framkallar en för utomstående oförståelig stress, något jag inte säker att jag någonsin kommer komma till ros med, trots att jag har professionell hjälp.
Citera
2024-04-05, 13:26
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6AllanBallan9
Inte för att förminska hur du drabbas av uthängningen, men som du tidigare nämnt så vart du friad. Det ger dig en helt annan distans till saken än någon som blivit dömd, du är i lagens mening ostraffad och även om någon felaktigt kan tänka något annat så kan du alltid påvisa din oskuld.

Den som faktiskt döms får aldrig någon upprättelse till följd av offentliggörandet. Det ger saken annorlunda proportioner. Att grotta ner sig i tankarna om de oåterkalleliga konsekvenser det innebär för ens liv är även om destruktivt, högst naturligt. Att veta att ens förutsättningar för att skaffa jobb, skaffa familj, skaffa vänner, skaffa boende och resa utomlands är hindrade till följd, när tankarna väl har satts till gro är det närmast omöjligt att lägga de åt sidan. Jag är inte alls säker på att det rör sig om underliggande psykiska besvär, även fast vissa säkerligen har närmare till hands att känna ångest över sina misstag och hamna i de här tankespiralerna. Att vanhedras på det sättet är omänskligt och framkallar en för utomstående oförståelig stress, något jag inte säker att jag någonsin kommer komma till ros med, trots att jag har professionell hjälp.

Jag förlorade mitt drömjobb (allt var signat och klart, sedan kom bakgrundskontrollen) och en väletablerad KK inom loppet av en månad från att min friande dom dök upp på dessa sidor, så jag vet något om ångest över detta.

Jag kommer inom kort flytta utomlands dels pga detta (har dubbelexamina så klarar mig) och planerar att stanna där åtminstone tills den personliga integriteten är återställd i Sverige, men av allt att döma var detta strået som bröt kamelryggen för min del. Utan att vara för självförhärligande vill jag tro att jag hade kunnat bidra med mycket till Sverige, men kommer istället göra det utomlands. Det är en sann samhällsförlust, s.k. "brain-drain" som dessa uthängningar bidrar till. Saknar hela den sidan av debatten också.
Citera
2024-04-05, 14:17
Medlem
Ny artikel från Oisin gällande EUD i Finland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...v-eu-domstolen

Har han fått hjärnsläpp eller nått?

"
Med exempelvis journalistisk verksamhet är det sannolikt annorlunda. De flesta håller rimligen med om att det är viktigt att pressen exempelvis ska kunna undersöka om politiker som stiftar lagar själva bryter mot dem.

Men hur ska då journalistisk verksamhet definieras?

I min värld ägnar de sig åt propaganda, de sajter som lider av muslimdille och dag ut och dag in febrigt larmar om att de otäcka invandrarna, bögarna och feministerna listigt har slutit sig samman för att överta makten i Sverige.

Men dessa publikationers kärnläsare anser verksamheten vara viktig journalistik och att det snarare är Aftonbladet som ägnar sig åt propaganda.

Vad som är rätt ligger i betraktarens öga.
"
Citera
2024-04-05, 14:29
Medlem
Citat:
Jag förlorade mitt drömjobb (allt var signat och klart, sedan kom bakgrundskontrollen) och en väletablerad KK inom loppet av en månad från att min friande dom dök upp på dessa sidor, så jag vet något om ångest över detta.

Tillsammans med de som blivit tvångsvårdade är det, utan tvekan, det sjukaste med sidorna. Även en friande dom förvandlas till ett livstidsstraff. Samma med en tvångsvårdsåtgärd.
Citera
2024-04-05, 14:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Citat:

Din tes förutsätter två saker:

1: Att EUD i GDPRWarriors fall kommer fram till något annat än i Finland
2: Att parlamentarikerna i Sverige väljer att inte följa EUD

Det uppenbart att domstolarna inte väntar på fler förhandsavgöranden.
Det är bara Attunda domstol som pausat GDPRWarriors mål i väntan på EUD. Det är en formalitet.
Domstolarna har redan börjat agera.

GDPRWarrior syftar inte specifikt på sitt mål. Han syftar på resten av rättsväsendet i dagsläget
(tror jag).
Vilken tes pratar du om? Jag har inte framfört någon tes som förutsätter de sakerna.

Vad jag har sagt är att det är för tidigt för GDPRWarrior att utropa "Mission accomplished." Han är ju ännu tidigare ute än vad George W. Bush var.

De förändringar som har inletts nu har ju ingenting med GDPRWarriors mål att göra, utan snarare de förhandsavgöranden som redan har kommit i andra mål.
Citera
2024-04-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vilken tes pratar du om? Jag har inte framfört någon tes som förutsätter de sakerna.

Vad jag har sagt är att det är för tidigt för GDPRWarrior att utropa "Mission accomplished." Han är ju ännu tidigare ute än vad George W. Bush var.

De förändringar som har inletts nu har ju ingenting med GDPRWarriors mål att göra, utan snarare de förhandsavgöranden som redan har kommit i andra mål.

Håller med om det är väldigt tidigt att tala om "Mission accomplished.", samtidigt måste man säga att scenen är totalt förändrad sedan dess. Sajterna blir manglade från flera håll samtidigt och GDPRWarrior har, tveklöst, varit en del i det pusslet ...

Vi är nu bara ett par beslut bort ifrån att sajterna inte längre får in nya domar. Både tingsrätter och hovrätter har börjat totalvägra utlämning av handlingar och - i vissa fall - uttryckligen förbjudit databaspubliceringar med personuppgifter.
Citera
2024-04-05, 14:49
Medlem
6AllanBallan9s avatar
Citat:

Jag kommer inom kort flytta utomlands dels pga detta (har dubbelexamina så klarar mig) och planerar att stanna där åtminstone tills den personliga integriteten är återställd i Sverige, men av allt att döma var detta strået som bröt kamelryggen för min del. Utan att vara för självförhärligande vill jag tro att jag hade kunnat bidra med mycket till Sverige, men kommer istället göra det utomlands. Det är en sann samhällsförlust, s.k. "brain-drain" som dessa uthängningar bidrar till. Saknar hela den sidan av debatten också.
Helt vansinnigt är det.. Du gör rätt i att lämna och jag kan bara beklaga den lagstiftning som fördriver dig i exil. Önskar dig all lycka i det nya landet och hoppas att de tar mer väl hand om dig än Sverige. Det faktum att du som ostraffad drivits ur landet säger en del om vilka förutsättningar man ges till ett värdigt liv i spåret av offentlighetsprincipen.

Det är en mycket intressant fråga du nämner, jag har ett högkvalificerat arbete och min stora försyndelse var att röka jazztobak. Jag har inte blivit av med jobbet jag hade då domen föll, men det förhindrar mig från att söka nya jobb och utvecklas som jag annars skulle. Ångesten över uthängningen leder till ett avfall i produktivitet när framtiden ser fullständigt hopplös ut. När brottet gallras ur belastningsregistret är det mycket möjligt att jag söker mig till ett annat EU-land där min tidigare försyndelse inte leder till ett liv av förföljelse och förnedring.
Citera
2024-04-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
SLUTLIGT BESLUT

De begärda handlingarna ska lämnas ut till Nyhetsbyrån Siren med följande förbehåll.

1. Personuppgifterna som framgår av handlingarna endast får användas i
journalistisk verksamhet, och

2. Personnummer, personnamn och adress för enskilda personer får inte
tillhandahållas allmänheten eller betalande kunder genom databasen/registren.

Jag antar att ovan gäller Hovrätten i övre Norrland.
https://www.journalisten.se/nyheter/...rsonuppgifter/

Vet någon vart man kan ta del av beslutet i sin helhet?
Citera
2024-04-05, 16:47
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Jag antar att ovan gäller Hovrätten i övre Norrland.
https://www.journalisten.se/nyheter/...rsonuppgifter/

Vet någon vart man kan ta del av beslutet i sin helhet?

Ja, här: https://gofile.io/d/MWgvSj
Citera
2024-04-05, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
Ja, här: https://gofile.io/d/MWgvSj

Tackar så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto