Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Vad är kvinnors perspektiv? Vad innebär det? Att man sätter emotioner framför sannolikhetsresonemang? Hjälp mig att förstå.
Nej, det innebär att man sätter reella risker framför statistik.
Det är inte intressant för mig om män är snälla på gruppnivå när jag inte vet vilken man jag möter i skogen. Är han inte snäll så är det jag som drabbas.
Citat:
Du resonerar helt fel eftersom du kan för lite om statistik och sannolikhetslära. Sannolikheter appliceras på individer a priori utifrån kunskap om urvalet - sannolikheter finns inte på gruppnivå, utan endast på individnivå. Antagandet här är alltså att det är en slumpmässig björn och en slumpmässig man, och ett "slumpmässigt" möte. Sannolikheter existerar dock inte över huvud taget på individnivå a posteriori, utan är då alltid 0 eller 1 (det hände, eller hände inte).
Nej, jag till skillnad från dig är jag utbildad inom kriminologi och vet att du använder den statistiken fel.
Du babblar matematiska sannolikheter för att du inte förstår hur kvinnors verklighet ser ut och vad som styr deras bedömning av risk.
Citat:
Jag förstår varför detta är svårare för dig att resonera kring nu - du kan helt enkelt för lite. När vi diskuterar en hypotetisk situation, så tillskriver vi den individuella situationen sannolikheter utifrån ex. empirisk data om den grupp (av situationer) som urvalet gäller. På gruppnivå finns inga sannolikheter, utan sannolikheter existerar på individnivån utifrån den grupp som individen tillhör. Dvs, väljer vi en slumpmässig man så kan vi prata om sannolikheten för att han har bruna ögon, givet att vi vet hur fördelningen ser ut inom gruppen. Sedan kan man därtill föra deduktiva resonemang utifrån ett stickprov till en helt grupp - dvs extrapolera.
Stig-Britt, du gör mig faktiskt besviken. Jag trodde du kunde se saker ur andras perspektiv istället för att låsa dig fast vid att ditt sätt är det enda rätta sättet att tänka på.
När man går i skogen räknar man inte på sannolikheter - en främmande man är ett hot helt enkelt.
Citat:
Du diskuterar något du kan för lite om, och istället för att förklara att du inte förstår resonemangen så säger du att de är fel och börjar prata om att män inte ska ifrågasätta kvinnors perspektiv. Det klarnar för mig nu varför vi har så svårt att kommunicera kring detta, och varför du ägnar dig åt att ge dig på mig som person, eftersom du inte kan bemöta de mer sakliga resonemangen.
Jupp - för du är ju expert i frågan.
I egenskap av din manliga logik givetvis.
Citat:
Varför säger du att statistik inte är relevant, samtidigt som du använder dig av statistik när du pratar om hur farliga män är? Det blir motsägelsefullt.
Var har jag använt mig av statistik för att beskriva hur farliga män är ?
Jag har konstaterat att EN kvinna har under en tid på 50 år dödats av en björn i våra svenska skogar.
Det är fler som dött för att de mött en främmande man.
Citat:
EDIT: Alltså, du pratar om risker samtidigt som du säger att statistik inte är relevant. Hur kommer du fram till risk utan statistik? Är det inte nästan synonymer i det här sammanhanget? Hur skiljer du dem åt? Hjälp mig förstå.
Jag hoppas att du driver med mig nu.
Människor gör varje dag hela tiden omedvetet och medvetet riskbedömningar utifrån situationen utan minsta tanke på statistik.
Ett enkelt exempel är om man skall gå över gatan.
Man tänker inte -- hur många har blivit överkörda på den här gatan, i vilka hastigheter och vilka väderlekar.
Utan man gör sin bedömning i situationen -- nu är det osäkert och jag går inte ut, nu verkar det säkert och jag kan korsa gatan. Oftast blir det rätt - ibland hjälper inte riskbedömningen utan man blir den första som faller offer för en fartdåre på den gatan.
En främling börjar leka med ditt barn i sandlådan. Du tänker inte " i Sverige kidnappas inte barn från sandlådan framför sin förälder - jag läser vidare i boken" -- utan blir troligen direkt på tårna och går in i situationen. "Vem fan är du och vad vill du med mitt barn".
Riskbedömningar utifrån gruppnivå används på gruppnivå och är ett instrument för att riskminimera och sätta in andra åtgärder på gruppnivå.
De säger däremot ingenting om enskilda individer vare sig om hur farliga de är, eller hur man som enskild uppfattar dem (som hot eller icke-hot) och vilka val man gör i en situation som enskild.
Citat:
Det här blir för tramsigt för mig igen, det blir barnnivå. Såhär höll mina kompisar på ibland i mellanstadiet. "jag tycker inte det är ok att stjäla mat", "jaha så du tycker att alla som inte kan betala för sin mat ska dö". Nej, givetvis inte. Du framstår bara som tramsig när du gör så och det är till din nackdel.
Jag tycker faktiskt att du och en del andra i tråden är just barnsliga och att ni är på barnnivå.
Ni vägrar konsekvent att acceptera att kvinnor inte rättar sig efter ert sätt att tänka om kvinnor.
För ni själva skulle inte förlita er på statistik i en situation som ni kunde uppleva som hotfull.
Er oförmåga att acceptera att män är hot tills man vet att de inte är det är just på barnnivå.
Citat:
Jag tror inte att du på riktigt tror att jag tycker det är bättre att någon sannolikt blir våldtagen eller dödad, än att personen i fråga ser en björn i skogen. Det är det som gör det så fånigt och barnsligt. Eller? Du tror väl inte det på riktigt?
Fast i så fall var ju ditt svar barnsligt.
Jag reagerar på ditt svar.
Citat:
EDIT: Jag fundera lite till, och detta är ett klassiskt försök att få diskussionen att spåra ur. Är du säker på att du vill diskutera detta med mig? Jag gör gärna det, men jag skulle vilja be dig att vara mer saklig och sluta tramsa på det här sättet, det hjälper ju inte alls diskussionen utan får den tvärtom att spåra ur.
Jag ber dig vara mer saklig och acceptera att kvinnors verklighet inte utgår från statistik utan från risken för eget liv och hälsa.