2024-05-23, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Skivorna måste bytas om dom är för tunna eller om det har skapats en kant som står ut ytterst ute där beläggen inte har varit i kontakt med skivan. Oken behöver inte bytas om dom är OK, men kolla att kolvarna inte kärvar, är rostiga eller har dåliga damasker.
Tidsåtgången vet man aldrig. Det tar alltid längre tid än planerat.

Jo det kan ju va helt rätt att byta skivor som du säger och man kan ju tänka att nu byter jag belägg och skivor av någon anledning men man slänger inte med oken i det paketet bara sådär.
Citera
2024-05-23, 11:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Oken är dyra och knappast förbrukade på en bil från 2014. Varför ska du byta dom?
Citera
2024-05-23, 11:41
Citat:
Ursprungligen postat av Herrliljonkvast
Tja,

Jag som novis undrar lite generellt kring tidsåtgång för att byta följande;

1) Bromsbelägg (inkl bromskloss)
2) Bromsskiva
3) Bromsok

Frågan är ställd utifrån att det är en av varje som avses i listan. Alltså 1x bromsbelägg, 1x bromsskiva, 1x bromsok. Ska man byta på två eller samtliga sidor får man väl således addera tidsåtgången.

Jag undrar alltså i väldigt generellt uppskattade tider, mellan tummen och pekfingret, och jag förstår att det även kan skilja sig åt beroende på bilmodell, tillgång till rätt verktyg samt erfarenhet. Vad säger ni lite mer erfarna?

Jag är som sagt novis men är villig att lära mig - är det således värt mödan och besväret att försöka byta dessa själv eller att lämna in till en ackrediterad verkstad?
Ja, du är novis när du inkluderar bromsklossar när du byter belägg då dessa två år samma sak.
Men eftersom du ska byta allt så 1,5h där 0,5h är att kolla på instruktion på Youtube. Guiderna där brukar vara riktigt bra.
Båda sidor för en van hemmamekare tar runt en halvtimme utan jävelskap.
Belägg och skivor byter man i par så mitt råd är att du även byter båda oken när du ändå river allt.
Citera
2024-05-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Ja, du är novis när du inkluderar bromsklossar när du byter belägg då dessa två år samma sak.
Men eftersom du ska byta allt så 1,5h där 0,5h är att kolla på instruktion på Youtube. Guiderna där brukar vara riktigt bra.
Båda sidor för en van hemmamekare tar runt en halvtimme utan jävelskap.
Belägg och skivor byter man i par så mitt råd är att du även byter båda oken när du ändå river allt.

Vad tar en halvtimme. Beägg, skivor och ok för en van hemmamekare?
Citera
2024-05-23, 15:45
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Vad tar en halvtimme. Beägg, skivor och ok för en van hemmamekare?
Det är den tiden det tar för mig att byta dessa tre på två sidor ja. Det kan ta längre tid att bara byta belägg eftersom det då tillkommer mer rengöring samt underhåll av delarna som behålls.
Citera
2024-05-23, 16:20
Medlem
Citat:
Det är den tiden det tar för mig att byta dessa tre på två sidor ja. Det kan ta längre tid att bara byta belägg eftersom det då tillkommer mer rengöring samt underhåll av delarna som behålls.

Jag tror du är snabbre än de flesta då
Citera
2024-05-23, 19:47
Citat:
Jag tror du är snabbre än de flesta då
Det tror jag inte. En slanganslutning och två skruv till oken samt en fixerskruv till skivan så ramlar delarna av sig själva. Wiren till handbromsen är lätt att vrida bort när det är löst. Sedan omvänt vid nymontering och en snabb luftning av systemet.
Citera
2024-05-23, 20:16
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. En slanganslutning och två skruv till oken samt en fixerskruv till skivan så ramlar delarna av sig själva. Wiren till handbromsen är lätt att vrida bort när det är löst. Sedan omvänt vid nymontering och en snabb luftning av systemet.

Ramlar av av sig själva?
Citera
2024-05-23, 20:18
Medlem
godboys avatar
Som nämnts i tråden, har man aldrig pillat med det förut så kan det ta sin tid. Dessutom kan det ju variera från modell till modell. Nu var det ju en 2014 Kia Ceed det var fråga om, och även här kan det ju variera från bil till bil beroende på skick.

Normalt byter man man båda sidor när man ändå håller på, symmetri.

En annan sak som är mycket viktig är ens arbetsmiljö. Står man bara med domkraft eller pallbock ute på gatan så är det verkligen skit. Har man tillgång till lift i garage så är det betydligt smidigare. Är man ovan med bilar och inte har tillgång till lift så är det inte riktigt värt det. Men räkna alltid med att det tar lång tid. Sen finns det säkert massa videos på YT som kan vara till god nytta, men räkna alltid med att icke förutsedda ting sker.
Citera
2024-05-23, 23:20
Citat:
Ramlar av av sig själva?
Rost och skit är exkluderad så en hammare kan i värsta fall behövas.
Citera
2024-05-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Man brukar iof ha låsvätska på skruvarna till bromsdetaljer av säkerhetsskäl, då det är bättre att man får ta i lite när de ska loss än att det lossar av sig själv

Glidpinnarna när det finns ska dock givetvis fettas in, för att bromsarna ska fungera som det är tänkt.
Nej, inte alls. Det är olika från tillverkare till tillverkare. Per BMWs instruktioner skall man t.ex. INTE fetta in styrpinnar/glidbultar. Anledningen är att ju mer fett desto mer skit kommer fastna och göra skada.
Citera
2024-05-31, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Nej, inte alls. Det är olika från tillverkare till tillverkare. Per BMWs instruktioner skall man t.ex. INTE fetta in styrpinnar/glidbultar. Anledningen är att ju mer fett desto mer skit kommer fastna och göra skada.

Det sitter ju en gummibälg över normalt, så det ska inte komma in skit. Men BMW kanske är annorlunda, aldrig skruvat på en sån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in