2024-05-31, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pistolpiller
Du har aldrig haft en depression misstänker jag. Du vet inte överhuvudtaget vad det är du säger.

Men skit samma. Skulden är på 33000. Under lång tid betalade jag bara kapital. Nu vill inkasso ha in allt. Gamla avgifter osv. Själva ”skulden” det gäller ligger på 4300.
Men depression eller inte så måste du alla fall ta tag i det du är snart hemlös om du forsätter så här.
Du har liksom bara 2 val hemlös eller börja slåss för dit liv.
Citera
2024-05-31, 13:03
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Tydligen går det då jag har barn och den är avstängd.

Ring och berätta det.
Citera
2024-05-31, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Är det andra skulder än elen? Som dom vill ha in?
Njae det vet jag inte.
Men går jag in på deras sida så är det ju gamla avgifter på sena elskulder dom vill ha in. Alltså inte kapitalbeloppet. För de flesta är nollade. Kan försöka förklara.

Jag fick en delgivning på 4300. Den skulle jag betala i måndags. Mitt bostadsbidrag kom aldrig på natten. Kollade varför, då visar det sig att man måste söka om efter 12 månader och det måste man ha koll på själv. Jag ansöker igen. Men handläggningstid är 3-4 veckor. Jag missar då tidsfristen för elen och den stängs av.

Nu vill Visma ha all annan skit. Alltså gamla inkassokostnader, delgivningskostnader osv från 2021-2023. Det blir sammanlagt 33.000 kronor. Lever man på marginal förstår man varför jag alltid bara betalat kapital till elbolaget. Man får nämligen inte stänga av om det är betalt. Denna gången sket det sig.
Citera
2024-05-31, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Men depression eller inte så måste du alla fall ta tag i det du är snart hemlös om du forsätter så här.
Du har liksom bara 2 val hemlös eller börja slåss för dit liv.
Du förstår inte. Det är faktiskt mitt enkla svar.
Citera
2024-05-31, 13:06
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Barnen måste vara skrivna och bo hos dig för att det ska räknas.
Vilket barnen tydligen inte gör enligt tidigare inlägg.
Det är inga problem som helst med att stänga av el och vatten för en barnfamilj, däremot måste företagen kontakta soc innan dom gör det så att soc kan hämta barnen. Har det gått så långt att el och vatten blir avstängd, eller att man till och med blir vräkt har man klantat sig katastrofalt eftersom man får bidrag just av anledningen att man ska kunna äta och ha någonstans att bo.
Citera
2024-05-31, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är inga problem som helst med att stänga av el och vatten för en barnfamilj, däremot måste företagen kontakta soc innan dom gör det så att soc kan hämta barnen. Har det gått så långt att el och vatten blir avstängd, eller att man till och med blir vräkt har man klantat sig katastrofalt eftersom man får bidrag just av anledningen att man ska kunna äta och ha någonstans att bo.
Jag får inga bidrag från socialen.
Citera
2024-05-31, 13:15
Medlem
Teus avatar
Citat:
Vilket innebär att du antingen har ett jobb, och att du lever över dina tillgångar, eller så har du helt enkelt skitit i att skriva in dig på soc. I vilket fall som helst bryr sig inte Visma om du har ungar. Dom lyfter på telefonen till soc sen är det deras ansvar.
Citera
2024-05-31, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
Fan, vi har ju 750000 illegalt invandrade analfabeter som har råd att leva flott i landet, hur kan inte du ha det?

För att om du ringer till socialtjänsten och säger att du måste ha pengar till elräkningen så gör soc en orosanmälan om du har barn i huset. Gäller givetvis inte negrer, för jag kan inte fatta att man ska klassas som en okej förälder om man inte lär sig svenska på 20 år eller aldrig har ett jobb.

Hörde om en bekant vars chef hade dött så att de anställda stod utan någon som kunde betala ut lön.
Och A-kassa kunde de heller inte få eftersom deras arbetsgivare som var död inte kunde ge dem arbetsgivarintyg. Så han hamnade i en limbo och fick slut på pengar. Har man ingen buffert så kan det gå så här illa.
Citera
2024-05-31, 13:18
Medlem
Citat:
Njae det vet jag inte.
Men går jag in på deras sida så är det ju gamla avgifter på sena elskulder dom vill ha in. Alltså inte kapitalbeloppet. För de flesta är nollade. Kan försöka förklara.

Jag fick en delgivning på 4300. Den skulle jag betala i måndags. Mitt bostadsbidrag kom aldrig på natten. Kollade varför, då visar det sig att man måste söka om efter 12 månader och det måste man ha koll på själv. Jag ansöker igen. Men handläggningstid är 3-4 veckor. Jag missar då tidsfristen för elen och den stängs av.

Nu vill Visma ha all annan skit. Alltså gamla inkassokostnader, delgivningskostnader osv från 2021-2023. Det blir sammanlagt 33.000 kronor. Lever man på marginal förstår man varför jag alltid bara betalat kapital till elbolaget. Man får nämligen inte stänga av om det är betalt. Denna gången sket det sig.
Aaa då lär du nog betala in allting innan dom slår på elen igen. Du får klara dig utan el några år.
Citera
2024-05-31, 13:19
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Det måste ju vara så att ditt psykiska mående inte räckt till för att fightas får att få
rätt till försörjningsstöd. Har du barnen på heltid ?

har du funderat på att ansöka om " god man" hos kommunen ? Då får han/hon slåss för
din sak i förvaltningsrätten då du inte har förmåga att föra din egen talan.
Det är gratis.
Citera
2024-05-31, 13:26
Medlem
Hur ser inkomster vs utgifter ut? Sjukpenning? Akassa?

Det generella rådet brukar vara att låta skulderna gå till fogden om dina inkomster inte mäktar med dina utgifter. Finns ingen vits med att betala om du inte kan betala eftersom att problemet bara växer sig större. Lösningen är att skiten går till fogden och en utmätning påbörjas eller en skuldsanering inleds.
Citera
2024-05-31, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
För att om du ringer till socialtjänsten och säger att du måste ha pengar till elräkningen så gör soc en orosanmälan om du har barn i huset. Gäller givetvis inte negrer, för jag kan inte fatta att man ska klassas som en okej förälder om man inte lär sig svenska på 20 år eller aldrig har ett jobb.

Hörde om en bekant vars chef hade dött så att de anställda stod utan någon som kunde betala ut lön.
Och A-kassa kunde de heller inte få eftersom deras arbetsgivare som var död inte kunde ge dem arbetsgivarintyg. Så han hamnade i en limbo och fick slut på pengar. Har man ingen buffert så kan det gå så här illa.
Ett minimikrav på föräldraskap är att kunna förse sina barn med lagad mat oavsett hudfärg. TS verkar inte kunna det, oavsett hennes hudfärg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in