Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Jojo, det är klart det är skillnad. Men möjligheten finns ju att OP var påväg dit och att GM väntade utanför. Jag menar såklart inte att det är rimligt att ett möte skulle ske i gathörnet, utan då på kontoret. Rena spekulationer såklart, men jag tycker det är värt att ta med i beräkningarna att mordet skedde precis vid den plats som hade varit en av de troligare för ett hemligt möte. /.../
När jag började jobba på Palmemordet, 2017-2018 och då med Lars Borgnäs, så laborerades en del med olika varianter på "mötesscenariot". Det hela började med att jag noterade att ballistiken tydde på att paret Palme inte alls var på väg rakt söderut längs Sveavägen vid själva skjutningen utan de verkade röra sig snett inåt i riktning mot gallergrindarna framför tunnelbaneingången. Då blev frågan vart de egentligen varit på väg.
Borgnäs föreslog då att de kanske skulle in till Bohemia, som på den tiden var ett "sossarnas vattenhål". I så fall skulle gångriktningen tyda på en slags vid sväng in på södra sidan av byggbarackerna, vilket ändå tedde sig konstigt eftersom man normalt sett skulle snedda över planen framför barackerna i så fall. Ironiskt nog verkar det istället ha blivit den borgerligt lagde Stig Engström som begav sig in för att samsas med sosseriet och övrig rödvinsvänster på Bohemia. Den saken är visserligen inte avgjord ännu, men i mina ögon ser det i alla fall preliminärt ut på det viset.
Så började det hela i alla fall. Sedan skissade jag på en variant som jag kallade för "livvaktsspåret" och som gick ut på att Palmes biobesök mest bara varit en propagandauppvisning på temat "tänk att i Sverige är statsministern som vanligt folk och kan gå på bio utan livvakter". Enligt den här varianten skulle Palme sedan gå ner till Skandia för att möta livvakterna där och få skjuts hem. Även en hybridvariant togs fram, där Palme skulle in till Bohemia för att vänta på bilen där.
Du talar nu om ett möte inne i Skandiahuset, i alla fall låter det du säger så i mina öron. Det tycker jag är långsökt, att man skulle lägga ett sammanträdesliknande möte mitt i natten. Någon gång i inledningsskedet for nog den tanken också genom huvudet mitt, men jag stannade aldrig vid den.
Vad som i slutänden tedde sig rimligt, det är att Palme gick på bio mest som "täckmantel" för att hämta post från en östkurir där vid Dekorima. På så vis fick han en anledning att promenera förbi den platsen, och att då stanna till kanske 1-2 minuter för att utföra transaktionen, det är något som mycket lätt skulle gå att dölja eller förklara bort. Som vi ser är det alldeles riktigt, för hela palmeriet går visst för högtryck med att hjälpa till med den saken. Och den ena bortförklaringen är dummare än den andra.
Vad gäller valet av tid och plats så är platsen smått idealisk för sådan posthämtning. Palme kan hela tiden befinna sig i närheten av den trafikerade Sveavägen där det passerar folk, vilket är en stor fördel ur säkerhetssynpunkt jämfört med att bege sig in i någon mörk gränd. Samtidigt finns där just en mörk gränd, men då är det inte Palme själv utan dennes hjälpreda som får kila in dit för själva posthämtningen. Sedan ligger förstås leveransplatsen så, att Palme sedan kan stoppa på sig kuvertet och fortsätta promenaden direkt hem. Vidare är ju Skandiakvarteret en utmärkt tillträdesväg, för det är inte lätt att skugga någon där utan att själv bli upptäckt.
Det här är alltså den modell jag plockat fram, efter mycken analys och många detaljöverväganden. Den utgör den rimligaste tolkningen av de data vi har förhanden, och modellen utgör den enklaste och mest kraftfulla förklaringen av de många anomalier som andra och "enklare" modeller annars är behäftade med. När man utvecklar modeller så börjar man ju gärna med en överförenklad historia och så kollar man vad den inte förmår förklara. Dessa anomalier får man sedan tröska igenom och se vilka tillägg som kan göras till den alltför enkla grundmodellen för att inlemma anomalierna i den. Det är min uppfattning att "posthämtningen" är den hypotes som har särklassigt högst förklaringskraft utan att själv bli särskilt komplicerad.
Palmeristerna här i tråden som inte klarar av att "tänka först och tala sedan" ojar sig naturligtvis väldigt över allt från den tédrickning som inte blev av till frågor om valet av tid och plats. Här måste man komma ihåg, att den här särskilda kanalen som vi vet att Palme inrättade med östsidan redan 1971-72, den var så hemlig att enbart en handfull personer överhuvudtaget lär ha känt till den. Av denna handfull kan nog flera tänkas ha gått i pension under perioden fram till 1986.
Vad jag förstår var det absolut ingen på UD som kände till arrangemanget och troligtvis var det heller ingen på Säpo som visste om det. Utan här talar vi om en historia på "Stay Behind"-nivå – inte bara när det gäller graden av hemlighetsmakeri utan även i det att den låg på den militära sidan.
Frågan blir alltså vem som kan bistå Palme vid en sådan posthämtning, och när och var man skulle kunna genomföra den. Att Palme kan röra sig fritt utan Säpos livvakter i "triangeln" betyder ju inte att man kan utföra en sådan transaktion där, utan den måste ske lite mer i skymundan. Samtidigt får den ju heller inte ske på en sådan plats att den utgör en tydlig säkerhetsrisk för Palme. Dessutom måste Palme också kunna ta sig till den platsen utan att ha livvakterna med sig eller någon annan Säpo-övervakning, och det får inte finnas så många ögon på den platsen att Palme blir iakttagen av någon som känner igen honom under pågående transaktion. Det blir ganska tighta restriktioner, men Dekorimahörnan och Tunnelgatan klarar dessa hinder med den äran.
Två personer som jag menar torde ha varit informerade är Sven Aspling och Birger Elmér, och då noterar jag att Aspling blir den siste som Palme talar med på telefon innan de lämnar bostaden för biobesöket, och Elmér har jag ju pekat på i flera olika sammanhang och håller honom som en tänkbar kandidat som Grandmannen (=Tensonmannen). Det kan finnas någon till som känt till arrangemanget, typ Sven Andersson. Många är det i alla fall inte, och i och med att en av dem måste delta vid själva transaktionen så blir urvalet väldigt snävt.
Att Palme blir mördad vid posthämtningen betyder att någon i den här lilla klicken har vidarebefordrat informationen om att Palme ska komma dit vid den tiden till någon annan, som i sin tur lagt upp attentatet och sett till att attentatsmännen fanns på plats. Å andra sidan finns också tecken på att Palme använt posthämtningen som en metod att locka hjälpredan till platsen för att sätta dit denne där. Den delen är då det planerade "tillslaget" som går i enlighet med Nic Grönvalls och Ulf Lingärdes uppgifter om att Palme blivit varse en högt uppsatt förrädare som spionerade för östsidans räkning.
Den här mer komplexa modellen innehåller då en "double-cross" av traditionellt slag, där ena sidan gräver en grop för den andra, men sedan själv faller i den. Den som faller i gropen är inte bara Olof Palme själv utan hela Säpo som varit med och lagt upp tillslaget som alltså misslyckas när Palme blir mördad. "Cosi fan tutte" är då en parallelloperation av klassiskt Tore Forsberg-snitt, där man använder tillslaget för att röra om i vattnet och sedan skickar in folk för att se hur de fula fiskarna kommer upp till ytan och hoppar runt där. Läser man Bengt Nylanders "Säpo inifrån" så finns där en slags hyllning till Forsberg, där dennes okonventionella metoder diskuteras, och de stämmer perfekt med den bild jag fått – och kort beskrivit här.
Vad gäller Stig Engström så menar jag att han är av intresse som medverkande i den här operationen som alltså avser "tillslaget". Den bild jag fått av Engström är att hans jobb på Skandia fungerat som ett täckjobb som han hållit jämte andra uppdrag. I takt med att det kalla kriget varvade ner på 1970-talet har Engström blivit alltmer undersysselsatt och då har man försökt att få igång honom med sitt officiella jobb. Det har emellertid varit lättare sagt än gjort eftersom Engström är pedant med extremt låg produktivitet, och dessutom är han kanske heller inte så jätteintresserad av att ändra på sin bekväma tillvaro där han i praktiken jobbar halvtid, om ens det, med full lön.
Tack vare att Engström redan finns på Skandia så ter han sig ändå som ett lämpligt val för vissa enklare uppgifter i samband med tillslaget. Den uppgift jag ser är att han själv ska bevittna tillslaget och även möjligtvis hålla i två andra sådana "planterade" vittnen, nämligen Björkman och Jeppsson. I min förra lista på anomalier tog jag inte ens med den drös av anomalier som handlar om de här tre herrarna, och som också i vissa avseenden kopplar samman dem.
Ta bara en sådan sak som att både Jeppsson och Björkman börjar gå in mot mordplatsen i exakt samma ögonblick. Först ser Björkman ingenting därför att reklampelaren skymmer åt Dekorimahållet till, och när han väl börjar knata ser han precis allt han ska se, men inget som han inte ska se. Samma med Jeppsson, som naturligtvis missar mördaren med någon enstaka meter. Det är mycket sådant här som man kan grunna över, och det tycker jag är fullt legitimt.
Vidare menar jag att det är högst rimligt att diskutera vilken komplexitetsnivå som modeller bör ligga på, men den diskussionen måste ju ske utifrån det material som föreligger. Om materialet innehåller avsevärd komplexitet så är det som regel svårt att komma undan med någon väldigt enkel modell utan då blir man tvungen att gå upp en bit i komplexitetsgrad. Som sagt bör man förenkla saker så långt det är möjligt, dock inte längre än så. Det är den där sista bisatsen som enligt min uppfattning ställer upp definitiva hinder mot varje ensam gärningsmannamodell.