2024-05-31, 12:10
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Vet man inte om det är han eller hon så är hen smidigt.
Säger man dom om en person? Det är plural. Såvida man inte inväntar en dom.

Man säger "vederbörande", eller "personen", eller varför inte "bror"?
Citera
2024-05-31, 12:29
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunless
Vet man inte om det är han eller hon så är hen smidigt.
Säger man dom om en person? Det är plural. Såvida man inte inväntar en dom.

Känner jag människan så vet jag sannolikt vad denne vill bli kallad. Känner jag inte människan kan jag omöjligen veta. Därför kallar jag saker för vad dom ser ut att vara (konstigt va?). Om en person rättar mig, är jag inte över att ändra mig. Han och hon fungerar således utmärkt. Ibland kan 'det' också behövas
Senast redigerad av Newkie 2024-05-31 kl. 12:33.
Citera
2024-05-31, 12:35
Avstängd
ManicToos avatar
Ord som inplanteras i ett språk men som saknar syfte används naturligtvis inte, när den politiska signaleringen som driver en liten klick att använda ordet väl avtagit.

Man säger Han eller Hon. För det spelar ingen roll om det är fel för normala människor som har ett liv.

Det är narcissistiskt att vill styra andras tal. Troligen människor som ingen sagt Nej till i hela deras liv pga deras humör.
Citera
2024-05-31, 12:42
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Dumsvensken kom äntligen på att ordet är lånat från engelskan och betyder höna...
Det där har du missuppfattat alldeles. Jag tycker också det är olämpligt att dumförklara hela folkgrupper när det är du själv som inte vet så mycket.

När man pratar om att man lånar ord från andra språk betyder inte det att det råkar heta likadant som på ett annat språk fast det har en helt annan betydelse. Lånorden heter liknande och har liknande betydelse. Ett ord som outlet är ett typiskt lånord från engelskan.

Om hen är lånat någonstans är det från finskan. Trots att de har en vansinnigt komplicerad grammatik har de inte olika ord för han och hon. De heter båda hän på finska.

Finnar som lärt sig svenska som lite äldre hade ofta svårt att använda hon och han i språket. De fortsatte med sitt hän även när de pratade svenska.
Citera
2024-05-31, 13:32
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
Använder ni ordet hen? Använder folk i eran närhet ordet hen? Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?
Nej, att använda hen tyder enligt mig på mycket svaga språkkunskaper och att använda det skulle därför upplevas som pinsamt.
Citera
2024-05-31, 13:59
Medlem
Har aldrig använd ”hen” om jag inte ska benämna höna på engelska. ”Vederbörande” och ”Personen” täcker precis alla behov inom det svenska språket för att benämna något utan att peka ut personens kön.
Citera
2024-05-31, 14:35
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Man säger "vederbörande", eller "personen", eller varför inte "bror"?

Hen är mer språkekonomiskt

Den stora frågan är dock objektsformen av hen. Är det hen, henom eller henne? Jag använder oftast henom. Samtidigt går trenden att objektsformerna henne och honom ersätts av han och hon.
Citera
2024-05-31, 14:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Som sagt, ingen förnuftig människa kan använda det påhittade propagandaordet hen speciellt inte eftersom det förvandlats till ett tvångsord som kräk, byråkrater och politiker numera tvingar folk att använda för att de skall tvångsanslutas till vidskepelsen och den förnuftsvidriga föreställningen om att det finns fler kön än ett.

Att istället använda dom är så vitt jag förstår en form av nysvenska påverkat av den stora invandringen men det har i alla fall uppstått på riktigt och utgör inte politiskt propagandaspråk så av två onda ting är det att föredra.

Men det finns så klart alternativ i vårdat skriftspråk.
Citera
2024-05-31, 14:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Hen är mer språkekonomiskt

Den stora frågan är dock objektsformen av hen. Är det hen, henom eller henne? Jag använder oftast henom. Samtidigt går trenden att objektsformerna henne och honom ersätts av han och hon.

Mot det talar att hen aldrig uppkommit och fått fäste som ett ord ur de breda lagren innan det infördes uppifrån av politiska skäl. Då lär behovet av den sortens språkekonomi varit litet och motverkats av andra faktorer i språkanvändningen.
Citera
2024-05-31, 15:07
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
https://sverigesradio.se/artikel/ordet-hen-anvands-allt-mindre-det-har-ordet-anvands-istallet

Använder ni ordet hen? Använder folk i eran närhet ordet hen? Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?

”Dom” är fan inte ens ett riktigt ord.
Citera
2024-05-31, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av packmalm
Finskan har självklart personliga pronomen. Det du menar är att finskan saknar grammatiskt genus och att dess personliga pronomen därför inte är könade.
Självklart, gjorde en förenkling. Misstag.
Tack!
Citera
2024-05-31, 15:24
Avslutad
Citat:
https://sverigesradio.se/artikel/ordet-hen-anvands-allt-mindre-det-har-ordet-anvands-istallet

Absolut inte! Förutom att jag ogillar ordet så är det inget jag anser mig behöva använda i något sammanhang.
Mitt språk är såpass utvecklat att jag kan hantera det utan att använda ’hen’.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in