2024-05-30, 22:08
Medlem
DickeFixs avatar
Jag tycker "personen" eller "denne" fungerar bra:

"Jag hann inte se om det var en man eller en kvinna men personen sprang ut och hoppade i en bil som väntade."

"Jag hann inte se om det var en man eller en kvinna men denne sprang ut och hoppade i en bil som väntade."
Citera
2024-05-30, 22:08
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Kommer ju bara bli ännu krångligare då "dom" är plural.

Enligt "språkforskaren" så skall man säga exempelvis:

Dom sitter i soffan. Dom är glad och hungrig.
Citera
2024-05-30, 22:25
Avslutad
Använder Han, hon och hen.

Smidigt med hen, tex

Karl, "han spelar fotboll han"
"hen" parkerar bilen. Om jag inte ser förarens kön från min balkong.

Motsvarande i plural, Dam, Dom, Dem, också smidigt. Exempel
"Dam i AIKs herrlag är väldigt bra."
"Nissel, Lisa och Marko, Dem kommer hit idag"
Citera
2024-05-30, 22:31
Medlem
Tyckte hen hade kunnat få plats i språket men tyvärr var ju idioter tvugna att börja skriva

"Hen gick en fin dag i hens hemstad och hen tänkte på hens framtid och hur hens val påverkade hens relations till hens...."

Man tröttnade ganska fort. Tycker egentligen inte heller att det är så svårt att skriva könsneutralt utan hittepå-ord.
Citera
2024-05-30, 22:42
Medlem
Varför inte dem?
Citera
2024-05-30, 22:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag tror att pronomen hen nu får sin naturliga hemvist i akademiska texter, utredningar, forskning och liknande. Där fyller det en funktion.

Nej. Det kan förstås användas, men det är ytterst olämpligt i vetenskaplig text eftersom det är ett politiskt motiverat ord konstruerat för att signalera vissa värden och det är alltså inte alls neutralt och objektivt beskrivande.
Citera
2024-05-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag tror att pronomen hen nu får sin naturliga hemvist i akademiska texter, utredningar, forskning och liknande. Där fyller det en funktion.
Det gör det inte. Sverige producera allt fler akademiska texter av allt lägre kvalité, just på grund av tams som "hen" och "queer" och andra politiska låtsasord.
Akademiska texter förr var alltså av betydligt högre kvalité, på alla plan, än idag och då fanns inte ens den betydelsen av ordet.
HEN är för övrigt ett gammalt ord som betecknar ett bryne till en lie - och en betydelsen räcker.
I betydelsen könlöst missfoster är ordet EXTREMT meningslöst.
Citera
2024-05-30, 22:56
Avstängd
Dumsvensken kom äntligen på att ordet är lånat från engelskan och betyder höna...
Citera
2024-05-30, 23:00
Medlem
YP4XQs avatar
Hen är ett värde-ord som de svaga och ängsliga använder för att signalera att de fortfarande är med i den stora gruppen, rädda att vara utanför.

Det är bra att se vem som är dåre och inte går att lita på när de använder såna där uttryck dock. Såna passar jag mig för och undviker.
Citera
2024-05-30, 23:04
Medlem
genusvaetares avatar
Åh, herregud! Det är illa nog med ett främmande språkligt missfoster som "hen". Nu ska alla jävla "dem"-dårar som konsekvent använder ordet felaktigt få vatten på sin kvarn.
Säger man "dems" eller "doms" också?
Är det inte bara en väldigt liten krets av extremfeminister som försökt att pusha fram "hen" med alla medel? Ingen normal människa har väl någonsin använt det?
Citera
2024-05-30, 23:05
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag tycker "personen" eller "denne" fungerar bra:

"Jag hann inte se om det var en man eller en kvinna men personen sprang ut och hoppade i en bil som väntade."

"Jag hann inte se om det var en man eller en kvinna men denne sprang ut och hoppade i en bil som väntade."

Exakt så. Det är inte alls brist på ord/synonymer som motiverat framkrystantet av detta, i både text och tal, onaturliga pronomen.
Citera
2024-05-30, 23:10
Avslutad
Jag använder det aldrig. Jag hade kunnat använda det om det inte vore för att de som tvingade på oss ordet är helt sjuka i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in