2024-05-29, 13:05
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Grattis, vilken start! 12 cm på midjan är nästan mer imponerande än 5 kg.

Har du gått på 0,25 mg hittills eller gick du upp till 0,5 mg tredje dosen? Höjer du nu något nu till dos 5?

Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
ja helt otroligt. min midja har inte rört sig

hon skrev att hon gick på 0,5 på tredje, undrar oxå omdet blir höjning nu?

Ja midjemåttet känns riktigt bra… ska ta samma bilder som jag tog när jag skulle skicka in dom för att se hur stor skillnaden är (man vänjer sig vad man ser i spegeln)
Jag försöker att mäta på ordentligt o lika varje gång men det kan säkert diffa nån cm hit el dit ändå.

Ja precis jag höjde till 0,5 på 3:e o känner att jag kan stanna här även denna gång.. o så får vi se till nästa dos hur allt känns.

Tycker jag har en bra mättnadskänsla .. lagar lika stor middagsportion som förra veckan men inser att jag lämnar nästan hälften sedan 3-4 dagar.
Hungern inför middag säger mig att jag kommer orka men sen går det inte när jag väl börjat äta.. jag som tidigare aldrig lämnat god mat på tallriken.. skum känsla som jag måste arbeta en del med så att det inte är ett kvarvarande problem sen när det är dax att avsluta behandlingen om nåt år el 2.
Citera
2024-05-29, 13:35
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3

Ja precis jag höjde till 0,5 på 3:e o känner att jag kan stanna här även denna gång.. o så får vi se till nästa dos hur allt känns

Roligt att läsa, du ligger 3 doser framför mig, så bra att jag har nån att dela erfarenheter. Jag vågade på detta delvis pga detta tråd
Tack, ONEWALKER!
Citera
2024-05-29, 14:20
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Roligt att läsa, du ligger 3 doser framför mig, så bra att jag har nån att dela erfarenheter. Jag vågade på detta delvis pga detta tråd
Tack, ONEWALKER!

Ja jag är oxå tacksam.. hade jag inte hittat till denna tråd så hade det nog dröjt lite till innan jag kontaktat drV.
Här gör vi liknande resor allihopa så det känns bra att vända sig hit då :-)
Citera
2024-05-29, 14:36
Medlem
Hur funkar det med DrV.

Förstod det som att det är ett abonnemang?
Sedan tar man blodprov. Åh chattar?

Eller har man telefonsamtal med..
Vad pratar man isåfall om?.

Undrar även vad ni får för medicin, vad kostar denne?
Hört alla möjliga historier om allt från 1000-8000 sprutan.

Min vän har nyss börjat med detta. Men tror hon får hjälp via VC. Men det verkar omöjligt enligt många.
Citera
2024-05-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadvetalla
Hur funkar det med DrV.

Förstod det som att det är ett abonnemang?
Sedan tar man blodprov. Åh chattar?

Eller har man telefonsamtal med..
Vad pratar man isåfall om?.

Undrar även vad ni får för medicin, vad kostar denne?
Hört alla möjliga historier om allt från 1000-8000 sprutan.

Jag betalar 500 kr/mån för behandlingsprenumeration hos DrVikt. Jag fick Ozempic utskrivet, betalade lite över 1000-lappen för första pennan (4 mg, räcker ett par månader i början av behandlingen) men jag har hört talas om apotek som tar betydligt mer pengar än så. Fri prissättning vad jag förstår eftersom Ozempic för viktnedgång är off label-förskrivning. Jag räknade lite löst med att behandlingen kommer kosta mig i snitt 1500 kr / mån när jag gick igång, och fortsätter jag att hitta 4 mg-pennor för dryga 1000-lappen så kommer det ju stämma, men kan såklart bli dyrare. Men... än så länge (3 veckor in) så kostar behandlingen mig mindre än vad jag lade på skräpmat och alkohol innan jag gick igång, så det är en plusaffär hittills om man vill se positivt på det.

Finns en hel del grundläggande info på sajten (https://drvikt.se/fragor-svar/), men i stora drag går det till såhär:

- Fyll i hälsodeklaration
- Gör ett blodprov
- Ha ett telefonsamtal kring din hälsodeklaration och prover där du även får info om ev. lämplig behandling och typ av medicinering och hur den fungerar, ev. bieffekter och risker, etc. Mitt samtal tog ca 30 minuter om jag minns rätt, så det är inget dom stressar igenom direkt
- Efter utskrivet recept så har du tillgång till chatt med läkare och det kommer ske telefonuppföljning och nya prover vad det lider, gissningsvis någon gång vid 6-månadersmärket och/eller när du når målvikt för att diskutera underhållsdosering och plan för detta.

Jag tycker DrVikt verkade lite långsamma i början från att jag skickade in hälsodeklarationen, men jag har sedan dess haft bra och snabb kontakt när jag haft frågor eller vill stämma av något. Och jag hört flera som haft väldigt snabb initial återkoppling också.
Senast redigerad av Loreth 2024-05-29 kl. 23:05.
Citera
2024-05-30, 08:40
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Jag betalar 500 kr/mån för behandlingsprenumeration hos DrVikt. Jag fick Ozempic utskrivet, betalade lite över 1000-lappen för första pennan (4 mg, räcker ett par månader i början av behandlingen) men jag har hört talas om apotek som tar betydligt mer pengar än så. Fri prissättning vad jag förstår eftersom Ozempic för viktnedgång är off label-förskrivning. Jag räknade lite löst med att behandlingen kommer kosta mig i snitt 1500 kr / mån när jag gick igång, och fortsätter jag att hitta 4 mg-pennor för dryga 1000-lappen så kommer det ju stämma, men kan såklart bli dyrare. Men... än så länge (3 veckor in) så kostar behandlingen mig mindre än vad jag lade på skräpmat och alkohol innan jag gick igång, så det är en plusaffär hittills om man vill se positivt på det.

Finns en hel del grundläggande info på sajten (https://drvikt.se/fragor-svar/), men i stora drag går det till såhär:

- Fyll i hälsodeklaration
- Gör ett blodprov
- Ha ett telefonsamtal kring din hälsodeklaration och prover där du även får info om ev. lämplig behandling och typ av medicinering och hur den fungerar, ev. bieffekter och risker, etc. Mitt samtal tog ca 30 minuter om jag minns rätt, så det är inget dom stressar igenom direkt
- Efter utskrivet recept så har du tillgång till chatt med läkare och det kommer ske telefonuppföljning och nya prover vad det lider, gissningsvis någon gång vid 6-månadersmärket och/eller när du når målvikt för att diskutera underhållsdosering och plan för detta.

Jag tycker DrVikt verkade lite långsamma i början från att jag skickade in hälsodeklarationen, men jag har sedan dess haft bra och snabb kontakt när jag haft frågor eller vill stämma av något. Och jag hört flera som haft väldigt snabb initial återkoppling också.
Håller med, samma för mig, har inte upplevt att de var sega.
Tilläggas borde att man beställer blodprov i samband med anmällan/inskrivningen, det går via "Svensk Provsvar" kostar 599, man väljer då labbet var man vill lämna in. När provena har kommit på mailen laddar man upp den och skickar in de till DrV via chatten, sen ringde läkaren mig samma dag. Vi gick igenom min hälsodeklaration och prover.
Efter det samtalet pausades min abbonemang eftersom jag skulle kolla en sak med min spec.läkare. Sen när jag fick svar från de, då fick jag ett nytt samtal från drV samma dag och receptet skrevs ut.
Man kan chatta när som helst om man har frågor och funderingar eller vill raportera hur det går eller om man känner biverkningar, mm. Man får svar ssamma dag (ibland sent på kvällen).

Så jätte nöjd än så länge (är inne på andra dosen nu.
Citera
2024-05-31, 09:17
Medlem
Uppdatering, 3 veckor in i behandlingen:

Vikt: 102,5 kg
Förändring vecka: -0,8 kg
Förändring totalt: -3,5 kg (3 veckor)
Midja: 115 cm (-5 cm totalt)
BMI: 34,2 (-1,2 totalt)
Nuvarande dos: 0,5 mg

Helt ok vecka. Jag gjorde till slut valet att hoppa upp på 0,5 mg när jag tog tredje dosen. Gick lite emot min princip att försöka minimera biverkningar i hopp om bättre effekt på hungern. På det stora hela kändes det som att jag fick bra effekt dom första 3-4 dagarna efter dosen, men sedan har det börjat avta, vilket förvånar mig lite, men min teori är att det delvis handlar om lite extra placebo dagarna efter dosen, alterantivt att det väldigt milda illamåendet (som en väldigt mild baksmälla) som jag kände under förra helgen bidrog till att jag inte kände samma hunger. Fortfarande inga påtagliga biverkningar, men magen har varit rejält trög ett par dagar nu så det ska jag hålla ett extra öga på.

Den totala minskningen och takten på minskningen tycker jag är i det närmaste optimal, men hoppas fortfarande på en lite bättre effekt rent känslomässigt. Den positiva effekten på mina "sug" efter salt och alkohol finns fortfarande kvar oförändrade dock, vilket i sig skulle vara tillräckligt stor vinst för mig, och säkert en stor bidragande orsak till den totala nedgången.

I början av veckan började jag käka proteinshake till frukost. Jag tränar inte hårt (tyvärr) men jag vill åtminstone helgardera mig vad gäller att vi i mig tillräckligt med protein för att minska nedbrytningen lite i alla fall. Hittade en med under 200 kalorier per portion, så borde nog snarare lägga till något mer till frukost, men ska känna efter lite.
Senast redigerad av Loreth 2024-05-31 kl. 09:39.
Citera
2024-05-31, 09:50
Medlem
Citat:

Helt ok vecka. Jag gjorde till slut valet att hoppa upp på 0,5 mg när jag tog tredje dosen. Gick lite emot min princip att försöka minimera biverkningar i hopp om bättre effekt på hungern. På det stora hela kändes det som att jag fick bra effekt dom första 3-4 dagarna efter dosen, men sedan har det börjat avta, vilket förvånar mig lite, men min teori är att det delvis handlar om lite extra placebo dagarna efter dosen, alterantivt att det väldigt milda illamåendet (som en väldigt mild baksmälla) som jag kände under förra helgen bidrog till att jag inte kände samma hunger. Fortfarande inga påtagliga biverkningar, men magen har varit rejält trög ett par dagar nu så det ska jag hålla ett extra öga på.

Den totala minskningen och takten på minskningen tycker jag är i det närmaste optimal, men hoppas fortfarande på en lite bättre effekt rent känslomässigt. Den positiva effekten på mina "sug" efter salt och alkohol finns fortfarande kvar oförändrade dock, vilket i sig skulle vara tillräckligt stor vinst för mig, och säkert en stor bidragande orsak till den totala nedgången.

I början av veckan började jag käka proteinshake till frukost. Jag tränar inte hårt (tyvärr) men jag vill åtminstone helgardera mig vad gäller att vi i mig tillräckligt med protein för att minska nedbrytningen lite i alla fall. Hittade en med under 200 kalorier per portion, så borde nog snarare lägga till något mer till frukost, men ska känna efter lite.

Bra jobbat. För mig känns det bra att gå ner åtminstone 0,7 kg i veckan, för jag tänker mig att det är ett hekto om dagen. Ett hekto är ändå en hel del vikt, och tanken att man lyckas minska med så mycket dag ut och dag är viktig för mig.

Jag kör ingen proteinshake eller annat sådant, men ser absolut till att få i mig ordentligt med protein varje dag. Jag försöker att löpträna minst 3 km varannan dag för att inte förlora muskler. Innan jag kom under 30 i BMI hade det varit omöjligt för mig att springa som jag gör nu, så det är en väldigt skön känsla att kunna springa!
Citera
2024-05-31, 10:08
Medlem
Citat:
Bra jobbat. För mig känns det bra att gå ner åtminstone 0,7 kg i veckan, för jag tänker mig att det är ett hekto om dagen. Ett hekto är ändå en hel del vikt, och tanken att man lyckas minska med så mycket dag ut och dag är viktig för mig.

Jag kör ingen proteinshake eller annat sådant, men ser absolut till att få i mig ordentligt med protein varje dag. Jag försöker att löpträna minst 3 km varannan dag för att inte förlora muskler. Innan jag kom under 30 i BMI hade det varit omöjligt för mig att springa som jag gör nu, så det är en väldigt skön känsla att kunna springa!

Tack! Håller med, mellan 0,5-1,0 kg/vecka ser jag som optimalt, även om jag psykologiskt gärna vill gå ner snabbare så tror jag att det blir mer hållbart i det tempot. Längtar efter att lämna "deciton"-klubben om några veckor efter alltför många års medlemsskap.

Jag längtar också efter att kunna springa lite mer än jag gör/kan idag, men det går lättare för varje vecka nu och jag ska nog formulera något mål kring detta för mig själv snart. 1 km, sen 2,5 km, och slutligen 5 km hade varit toppen på lite sikt. Jag hatar egentligen att springa, men jag kommer å andra sidan ihåg en tid när jag tog 5 km på 25 minuter och klarade milen utan större problem, och den känslan var trevlig trots tristessen i att bara springa, och även en helt felaktig grundläggande kroppsbyggnad för löpning. Men det är vad vardagspusslet erbjuder som mest tillgänglig träning, så det är ju bara att gilla läget.

Men ja, jag får nog vänta tills jag är under 100 kg innan jag börjar ta i ordentligt tror jag, men "i min ungdom" körde jag på med högintensiv träning medan jag låg mellan 95-99 kg i vikt, så en rimlig gubb-jogg ska man väl åtminstone klara av på samma vikt 20 år senare. Även medräknat lite ryggproblem så är jag förhållandevis frisk i kroppen trots år av egenmisshandel. Tackar gudarna för muskelminnet.
Senast redigerad av Loreth 2024-05-31 kl. 10:13.
Citera
2024-05-31, 11:57
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:

Bra siffror tycker jag men förstår den känslomässiga biten.. tampas med samma sak :-/

Jag är ju oxå otroligt trög i magen.. måste använda laxoberal för att det inte ska gå för många dagar.

Jag köpte proteinpulver (kasein) som jag dricker som mellanmål om jag inte hinner med något vettigare att få i mig.

Jag har varit så förbaskat sugen på choklad den senaste veckan .. el sedan mors dag då jag åt lite bakverk… fan börjar nästan dregla av att bara skriva här om det… blir gaaalen haha.. over and out!!
Citera
2024-05-31, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Bra siffror tycker jag men förstår den känslomässiga biten.. tampas med samma sak :-/

Jag är ju oxå otroligt trög i magen.. måste använda laxoberal för att det inte ska gå för många dagar.

Jag köpte proteinpulver (kasein) som jag dricker som mellanmål om jag inte hinner med något vettigare att få i mig.

Jag har varit så förbaskat sugen på choklad den senaste veckan .. el sedan mors dag då jag åt lite bakverk… fan börjar nästan dregla av att bara skriva här om det… blir gaaalen haha.. over and out!!

Sötsuget är min värsta fiende. Jag har kommit fram till det personliga beslutet att unna mig lite godis/kakor ibland. Under veckorna är jag ganska duktig, men fredag/lördag/söndag tillåter jag mig själv att falla för frestelser. Jag äter inte alls lika mycket godis som förr, men jag har inte nolltolerans.

Det innebär antagligen att jag går inte ner i vikt lika snabbt. Jag tänker dock att det långsiktigt är bra att inte förneka sig själv allt man brukade stoppa i sig. Då kanske det blir så att om man väl börjar äta sötsaker igen så kan man liksom inte sluta, och går upp all vikt igen.

Jag tycker det är en ganska svår balans, men Ozempic hjälper att hålla kaloriintaget på en bra nivå.
Citera
2024-05-31, 16:12
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Sötsuget är min värsta fiende. Jag har kommit fram till det personliga beslutet att unna mig lite godis/kakor ibland. Under veckorna är jag ganska duktig, men fredag/lördag/söndag tillåter jag mig själv att falla för frestelser. Jag äter inte alls lika mycket godis som förr, men jag har inte nolltolerans.

Det innebär antagligen att jag går inte ner i vikt lika snabbt. Jag tänker dock att det långsiktigt är bra att inte förneka sig själv allt man brukade stoppa i sig. Då kanske det blir så att om man väl börjar äta sötsaker igen så kan man liksom inte sluta, och går upp all vikt igen.

Jag tycker det är en ganska svår balans, men Ozempic hjälper att hålla kaloriintaget på en bra nivå.

Jag har noll motståndskraft när jag väl börjar äta sötsaker.. jag börjar köpslå med mig själv o sen går det käpprätt åt helvete .. jag ger upp o äter varje dag igen då.

Jag vill kunna äta lite då o då men det verkar som det inte går för tillfället… jag har tänkt på sötsaker merparten av min vakna tid sedan söndags o japp jag har köpslagit nästan varje kväll o gått med på en smakbit..
I dag köpte jag ett glasspaket med mig hem… helidiotiskt.. som att ställa heroin i köksskåpet men inte tillåta heroinisten att ta av det .. gaahh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in