2024-05-28, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midhalf-sister
Dags för en uppdatering från mig också tänker jag! Tog precis tredje sprutan. [...]

Midjemåttet har inte ändrats hittills, men tycker verkligen att ansiktet ser mindre svullet ut. Har varit lyckligt befriad från biverkningar
Kul, vi ligger nära i fas, jag tog 3:e i fredags.

Mitt midjemått har varit så gott som stilla också, även att jag minskat över förväntan i vikt. Men jag tar helkroppsbilder en gång i veckan också och där tycker jag mig se en liten förändring trots allt. Är ju svårt att mäta midjan rätt tycker jag, pga andning och hålla måttbandet på exakt samma ställe som förra gången etc.
Citera
2024-05-28, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Trevligt att ha målet i sikte :-D det har ju gått jäkligt fort ändå.

Hur kom det sig att du gick från 0,75 till 1,0?
Det jag eg undrar är om effekten lixom avtar efter en tid o hungern kommer tbx?

För mig var det så att jag kände att jag lite grann nått en platå viktmässigt på 0,75 mg. Det funkade bra i många veckor, men jag tyckte hungerkänslorna började krypa tillbaka lite grann. Vi kom fram till att det var lika bra att höja till 1,0 mg och det funkade riktigt bra, effekten återkom och jag fortsatte att gå ner i vikt.
Citera
2024-05-28, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saskatoon9786
Behöver du ladda upp foton till läkaren kontinuerligt eller räckte det med en gång i början?

Blodvärden och foton togs innan behandlingen påbörjades. Sen har de inte frågat efter det igen. Jag tror att de kommer att ta nya blodprov runt sex månader efter behandlingsstart.
Citera
2024-05-28, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Tack för trådstarten! Att läsa den här tråden var en av dom viktigaste inspirationerna för mig för att hoppa på tåget själv för några veckor sedan. Hoppas du fortsätter uppdatera med dina erfarenheter även nu när målet börjar närma sig.

Tack - lite det jag hoppades på. Jag har tänkt att fortsätta uppdatera åtminstone året ut, kanske lite mer sällan när jag väl nått målvikten.

Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Jag har lite samma fråga som Eg0x3 här, dvs om du upplever att effekten vid en viss dosmängd avtar med tiden vilket "tvingar" fram en ökning av dosen för att få samma effekt?

Det är ändå väldigt små skillnader i upplevd effekt tycker jag. Jag och läkaren kom tillsammans fram att det faktiskt nog var så att effekten avtagit lite grann på 0,75 mg och då gick vi upp till 1,0 mg. Effekten återkom då tydligare, jag var mindre sötsugen och blev mätt snabbare igen.
Citera
2024-05-28, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midhalf-sister
Dags för en uppdatering från mig också tänker jag! Tog precis tredje sprutan. Tyvärr så hade min markering antingen försvunnit eller så råkade jag dra rakt förbi den, så jag vet faktiskt inte vad dosen landade på till slut. Men känner mig säker på att den antagligen landade någonstans mellan 0.25 och 0.5. Absolut inte optimalt gjort av mig, haha. Men tänker att det ändå rör sig om så låga doser så det ska nog inte vara någon fara.

Nuvarande vikt: 90,8 kg
Startvikt: 92,9 kg
Tappad vikt: 2,1 kg
Målvikt: kanske 65 kg?

Nuvarande BMI: 32,2
Start BMI:33.0

Midjemåttet har inte ändrats hittills, men tycker verkligen att ansiktet ser mindre svullet ut. Har varit lyckligt befriad från biverkningar

Bra start tycker jag! Kan man ligga någonstans mellan 0,5 och 1,0 kg viktnedgång per vecka tror jag att det är bra. För mig har det i snitt varit runt 0,8-0,9 kg i veckan jag tappat, och det blir mycket när man upprätthåller det vecka efter vecka.

Jag tyckte själv inte att jag såg någon skillnad i mitt ansikte förrän jag gått ned 10 kg, men nu ser jag skillnaden tydligt.
Citera
2024-05-28, 11:30
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Så i kväll smäller det.
Start BMI 29.76
Mål 25

Min första uppdatering efter 1 vecka med 0,25mg (tar dos 2 i kväll)

Det har gått över förväntan!!!
-2,1 KG

Sötsuget har minskat typ 80%, aptiten kanske 50%
Jag kunde motstå godis, chips, glass... ganska bra

Biverkningar? Inga direkta, ingen förstoppning, lite illamående om jag ätit för mkt.
Det var inte läskigt eller svårt alls att injektera.
Kännde sveda/piringar vid injektionsplatsen (i buken) strax efetr injesering, men inte så farligt. Ska ta låret ikväll
Var extrem supertorstig dag 2, och torstigare än vnligt andra dagar.

Bara en sak som jag oroar mig lite, vet inte om det har med Ozempic att göra, men dagarna 3-5, på kvällen har jag känt pulseringar/små krämpor på en punkt på vänster sidan av mage i höjd med naveln.
Är det nån annan som kände samma?
Blev lite skrämd av läkaren att om man har kraftiga ont/krämpor i magen att man ska till Akuten asap, för det kan ha nåt med bukspottkörteln att göra. Inte att jag hade smärta men känningar iaf.
Citera
2024-05-28, 14:42
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:

-2,1 KG

Biverkningar? Inga direkta, ingen förstoppning, lite illamående om jag ätit för mkt.
Kännde sveda/piringar vid injektionsplatsen (i buken) strax efetr injesering, men inte så farligt. Ska ta låret ikväll

Bara en sak som jag oroar mig lite, vet inte om det har med Ozempic att göra, men dagarna 3-5, på kvällen har jag känt pulseringar/små krämpor på en punkt på vänster sidan av mage i höjd med naveln.
Blev lite skrämd av läkaren att om man har kraftiga ont/krämpor i magen att man ska till Akuten asap, för det kan ha nåt med bukspottkörteln att göra. Inte att jag hade smärta men känningar iaf.

Nu är jag absolut inget proffs!!!
Men jag tror att smärtan sitter högt upp i magen o det kan stråla ut i ryggen.. vanligt att må illa o ev kräkas (en vän hade kraftiga smärtor, spydde, hade feber o kunde varken dricka el äta)
Men smärttröskeln är olika hos alla så hur man upplever smärtan är individuellt.
Citera
2024-05-28, 15:15
Medlem
Citat:

-2,1 KG

Grattis, fantastiskt med sån förändring på en vecka!

Tänk på att inte få upp förväntningarna för mycket - med största sannolikhet kommer du inte att kunna gå ner två kilo i veckan i längden. Fortsätter vikten nedåt med 0,5 till 1 kg i veckan är det också bra.

Jag är inte heller någon expert, men jag tror att smärtan som uppkommer vid eventuella bukspottskörtelproblem är värre än "känningar". Om det blir värre får du förstås kolla upp det.
Citera
2024-05-28, 15:28
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Grattis, fantastiskt med sån förändring på en vecka!

Tänk på att inte få upp förväntningarna för mycket - med största sannolikhet kommer du inte att kunna gå ner två kilo i veckan i längden. Fortsätter vikten nedåt med 0,5 till 1 kg i veckan är det också bra.

Ja, jag förstår det, tycker max 1 kg är lagom takt, därför är det över förväntan

Citat:
Jag är inte heller någon expert, men jag tror att smärtan som uppkommer vid eventuella bukspottskörtelproblem är värre än "känningar". Om det blir värre får du förstås kolla upp det.
Ja, fattar att det inte är akuta problem, men är ändå lite nyfiken, om flera har känt liknande? Har messat och frågat läkaren, ska höra vad han säger.
Citera
2024-05-29, 06:56
Medlem
Eg0x3s avatar
Då är det dax för 5:e dosen i kväll

På 28 dagar har detta hänt:

Vikt: -5,2 kg
Midja: -12 cm

Känt av lite magkatarr.. det svider o suger i maggropen o mår lite smått illa ihop med det… det kommer o går under dagarna.

Fuskade med bakverk i söndags vilket kanske inte va så smart för jag har tänkt en hel del på att äta mer sånt sen dess… jag har kunnat stå emot men fantiserar om ett stort chokladbord 🤤😐😵‍💫
Senast redigerad av Eg0x3 2024-05-29 kl. 07:03. Anledning: Tillägg
Citera
2024-05-29, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Då är det dax för 5:e dosen i kväll

På 28 dagar har detta hänt:

Vikt: -5,2 kg
Midja: -12 cm

Känt av lite magkatarr.. det svider o suger i maggropen o mår lite smått illa ihop med det… det kommer o går under dagarna.

Fuskade med bakverk i söndags vilket kanske inte va så smart för jag har tänkt en hel del på att äta mer sånt sen dess… jag har kunnat stå emot men fantiserar om ett stort chokladbord 🤤😐😵‍💫

Grattis, vilken start! 12 cm på midjan är nästan mer imponerande än 5 kg.

Har du gått på 0,25 mg hittills eller gick du upp till 0,5 mg tredje dosen? Höjer du nu något nu till dos 5?
Citera
2024-05-29, 11:26
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Grattis, vilken start! 12 cm på midjan är nästan mer imponerande än 5 kg.
ja helt otroligt. min midja har inte rört sig

Citat:
Har du gått på 0,25 mg hittills eller gick du upp till 0,5 mg tredje dosen? Höjer du nu något nu till dos 5?
hon skrev att hon gick på 0,5 på tredje, undrar oxå omdet blir höjning nu?
Senast redigerad av autostoperka 2024-05-29 kl. 11:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in