Citat:
Ursprungligen postat av
Vadvetalla
Hur funkar det med DrV.
Förstod det som att det är ett abonnemang?
Sedan tar man blodprov. Åh chattar?
Eller har man telefonsamtal med..
Vad pratar man isåfall om?.
Undrar även vad ni får för medicin, vad kostar denne?
Hört alla möjliga historier om allt från 1000-8000 sprutan.
Jag betalar 500 kr/mån för behandlingsprenumeration hos DrVikt. Jag fick Ozempic utskrivet, betalade lite över 1000-lappen för första pennan (4 mg, räcker ett par månader i början av behandlingen) men jag har hört talas om apotek som tar betydligt mer pengar än så. Fri prissättning vad jag förstår eftersom Ozempic för viktnedgång är off label-förskrivning. Jag räknade lite löst med att behandlingen kommer kosta mig i snitt 1500 kr / mån när jag gick igång, och fortsätter jag att hitta 4 mg-pennor för dryga 1000-lappen så kommer det ju stämma, men kan såklart bli dyrare. Men... än så länge (3 veckor in) så kostar behandlingen mig mindre än vad jag lade på skräpmat och alkohol innan jag gick igång, så det är en plusaffär hittills om man vill se positivt på det.
Finns en hel del grundläggande info på sajten (
https://drvikt.se/fragor-svar/), men i stora drag går det till såhär:
- Fyll i hälsodeklaration
- Gör ett blodprov
- Ha ett telefonsamtal kring din hälsodeklaration och prover där du även får info om ev. lämplig behandling och typ av medicinering och hur den fungerar, ev. bieffekter och risker, etc. Mitt samtal tog ca 30 minuter om jag minns rätt, så det är inget dom stressar igenom direkt
- Efter utskrivet recept så har du tillgång till chatt med läkare och det kommer ske telefonuppföljning och nya prover vad det lider, gissningsvis någon gång vid 6-månadersmärket och/eller när du når målvikt för att diskutera underhållsdosering och plan för detta.
Jag tycker DrVikt verkade lite långsamma i början från att jag skickade in hälsodeklarationen, men jag har sedan dess haft bra och snabb kontakt när jag haft frågor eller vill stämma av något. Och jag hört flera som haft väldigt snabb initial återkoppling också.