2024-05-30, 21:16
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SakariWallberg
Det går så klart att kolla upp det, och jag har den infon. Men har du en teori som motsäger det jag har kommit fram till så är det bara att lägga ut det. Eller ta din tid kolla upp det du behöva kolla upp kom tillbaka och lägg ut din teori då.
Men om det här bara har blivit en ego-grej nu, så är inte jag intresserad.

Alltså är du ytterligare en som inte kan backa upp sina saker utanför den lilla nish man målat in sig i. Kan tala om att Hasselblads kamerorna hade 60 mm och 500 mm, vilken använde man till bilderna?

Nej du kan inte svara på hur man simulerar 1/6 gravitation på jorden med den teknik man hade då!
Citera
2024-05-30, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ni har säkert sett det här redan. Det är verkligen svårt att se att det skulle vara på ett annat sätt efter man har sett det här: https://gofile.io/d/Tv6TTl
Ja det är väldigt uppenbart.

Personer som Neil deGrasse Tyson har verkligen satt sig i en rävsax, antingen så har dom ljugit hela tiden eller så är dom så korkade att ingen längre kan ta dom på minsta allvar.
Citera
2024-05-30, 22:29
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Alltså är du ytterligare en som inte kan backa upp sina saker utanför den lilla nish man målat in sig i. Kan tala om att Hasselblads kamerorna hade 60 mm och 500 mm, vilken använde man till bilderna?

Nej du kan inte svara på hur man simulerar 1/6 gravitation på jorden med den teknik man hade då!
Jag skrivet detta igen:
Det är samma kamera med samma inställningar, en Hasselblad 500EL, de kunde inte zooma in eller ut och det var ingen fisheye-lens som förvränger bilden.
Man kan absolut använda de beräkningarna.

Vad vill du komma fram till med objektiv-snacket? Vad har du för poäng?

Efter det kan jag svara på din gravitations fråga.
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-05-30 kl. 23:04.
Citera
2024-05-31, 00:14
Medlem
SakariWallbergs avatar
På tal om kamerans objektiv:
"Hasselblad EDC. För den historiska färden till månen med Apollo 11, i juli 1969, hade Hasselblad tillverkat Hasselblad EDC (Electric Data Camera, med reseauplatta). Även den var en modifierad 500EL med objektiv Biogon 1:5,6/60 mm och 70 mm magasin. Reseauplattan var av glas och placerad i kamerahusets bildöppning, tätt framför filmplanet. Den hade ett antal mätkors ingraverade, som inkopierades på negativen, för att senare kunna bestämma avstånd och höjder. Både kamera och magasin var silverfärgade för att lättare motstå de stora temperaturskillnaderna."
Källa: https://fotopaw.se/texter/hbhist.htm

Den här raden: "Den hade ett antal mätkors ingraverade, som inkopierades på negativen, för att senare kunna bestämma avstånd och höjder."

Jag vet inte vad kjellkritisk ville komma fram till eftersom att hen aldrig sa det, men den raden visar att det inte fanns någon "förvrängning" i objektivet. Annars hade man inte kunnat använda den kameran till att göra panorama bilder eller bedöma avstånd.
Sen kan man kanske säkert tjafsa om att en glasskiva alltid skapar en viss "förvrängning" om man vill försöka vara en smart-ass (risken finns) men då är det isåfall samma "förvrängning" genom hela bilden och samma på båda bilderna.
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-05-31 kl. 00:18.
Citera
2024-05-31, 02:24
Medlem
Poängen är att förstå vad man ser. Scimandan har förklarat det tydligt i en av hans senaste video. Cherrypicking deluxe.
Citera
2024-05-31, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, det är bara lallande imbecilla korkskallar som TROR att det är fake, och TROR att NASA skulle ha erkänt det…..

Du får nog titta på lite intervjuer med Buzz
Citera
2024-05-31, 08:24
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
På tal om kamerans objektiv:
"Hasselblad EDC. För den historiska färden till månen med Apollo 11, i juli 1969, hade Hasselblad tillverkat Hasselblad EDC (Electric Data Camera, med reseauplatta). Även den var en modifierad 500EL med objektiv Biogon 1:5,6/60 mm och 70 mm magasin. Reseauplattan var av glas och placerad i kamerahusets bildöppning, tätt framför filmplanet. Den hade ett antal mätkors ingraverade, som inkopierades på negativen, för att senare kunna bestämma avstånd och höjder. Både kamera och magasin var silverfärgade för att lättare motstå de stora temperaturskillnaderna."
Källa: https://fotopaw.se/texter/hbhist.htm

Den här raden: "Den hade ett antal mätkors ingraverade, som inkopierades på negativen, för att senare kunna bestämma avstånd och höjder."

Jag vet inte vad kjellkritisk ville komma fram till eftersom att hen aldrig sa det, men den raden visar att det inte fanns någon "förvrängning" i objektivet. Annars hade man inte kunnat använda den kameran till att göra panorama bilder eller bedöma avstånd.
Sen kan man kanske säkert tjafsa om att en glasskiva alltid skapar en viss "förvrängning" om man vill försöka vara en smart-ass (risken finns) men då är det isåfall samma "förvrängning" genom hela bilden och samma på båda bilderna.
Har bilderna på bergen tagits i en studio?
Citera
2024-05-31, 12:00
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Nej jag behöver inte läsa dina okunniga inlägg, söken så skolen I finna fakta!

Men om inte det är nog så har denna länken:
https://www.quora.com/I-fully-believe-Apollo-missions-were-real-so-how-come-this-background-is-replicated tagit reda på var bilderna är tagna i förhållande varandra och mot landaren.

Fler körsbär eller?
I din andra länk är informationen fel om positionerna där bilderna ska vara tagna ifrån. Man måste vara källkritisk innan man accepterar viss Information och sen dessutom väljer att sprida den vidare.
Första bilden är tagen från koordinaterna 26°08′02.17 " N 3°37′42.87", andra bilden är tagen från 26°07′36.46 " N 3°34′15.30" (väster om första bilden, inte söder)
Länk: https://gofile.io/d/brsPXl
Citera
2024-05-31, 13:13
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
I din andra länk är informationen fel om positionerna där bilderna ska vara tagna ifrån. Man måste vara källkritisk innan man accepterar viss Information och sen dessutom väljer att sprida den vidare.
Första bilden är tagen från koordinaterna 26°08′02.17 " N 3°37′42.87", andra bilden är tagen från 26°07′36.46 " N 3°34′15.30" (väster om första bilden, inte söder)
Länk: https://gofile.io/d/brsPXl
Men vad bra. Då vet vi att det varit människor på månen.
Citera
2024-05-31, 15:41
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Men vad bra. Då vet vi att det varit människor på månen.
Du har ju varit delaktig i diskussionen från början, så du vet(bör veta) precis vad det här handlar om.
Vad är det som förvirrar dig? Är det när jag skriver utifrån NASAs info? Är det det som ställer till det för dig?
Jag försöker inte vara dryg, utan undrar på riktigt.
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-05-31 kl. 15:46.
Citera
2024-05-31, 17:01
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Du har ju varit delaktig i diskussionen från början, så du vet(bör veta) precis vad det här handlar om.
Vad är det som förvirrar dig? Är det när jag skriver utifrån NASAs info? Är det det som ställer till det för dig?
Jag försöker inte vara dryg, utan undrar på riktigt.
Du försöker visa att bilderna är fejkade genom att visa att vinklar och avstånd inte stämmer.

Så var är bilderna tagna, eller är det målningar eller hur menar du att bilderna är gjorda och om de är fejkade var fick de informationen så att de kunde fejka dom?

Och hur ställer du dig till att alla såna påstådda fejkade foton har blivit debunkade om och om igen?
Citera
2024-05-31, 17:27
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Du försöker visa att bilderna är fejkade genom att visa att vinklar och avstånd inte stämmer.

Citat:
Så var är bilderna tagna, eller är det målningar eller hur menar du att bilderna är gjorda och om de är fejkade var fick de informationen så att de kunde fejka dom?
Redan i början på 1600-talet började Galileo Galilei kartlägga månens yta med hjälp av sitt teleskop. Han skapade detaljerade teckningar av månen och månens kratrar, vilket bara var en början för förståelsen av månens landskap. Sen kan du lägga till ca 360 års utveckling på det. Så den sidan som är vänd mot oss har man kunnat studera från jorden helt enkelt. Alla 6 månlandningarna är på den sidan (vilket man ifrösig kan ursäkta med logiska förklaringar, den mest logiska: kommunikation med jorden).

Citat:
Och hur ställer du dig till att alla såna påstådda fejkade foton har blivit debunkade om och om igen?
Ledande fråga med ett inbakad påstående som många inte håller med om.
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-05-31 kl. 17:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in