2024-05-29, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Det finns en sekvens där astronauterna hoppar omkring på en plats som är EXAKT samma plats som platsen som dom senare hoppar runt på.
Det syns tydligt på stenarna att det är exakt samma plats, men enligt NASA är det flera km mellan platserna.
Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken dokumentär som tog upp det, men någon här kanske vet?
Citera
2024-05-29, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SakariWallberg
Det har du absolut inte gjort, du har inte adresserat nått i inlägget.
Därför behövde du hålla kvar vid "exakt"-uttalandet trots att det är helt ändrat idag. Du var så desperat om att göra det så att du ful-klippte in det från ett inlägg från igår. På så sått kunde du hålla kvar nått av vikt att motsäga.

Igår var det nån som sa "Sveriges bästa "debunkers""....
Du har fått förklarat att skillnaderna mellan bilderna visar att bakgrunden är har ett djup, dvs är tredimensionell. Det är inte en duk. Att du tycker sådana förändringar kan uppstå på en tvådimensionell bakgrund kan inte jag hjälpa.

Skillnaderna mellan figur 5.12-8 och 5.12-9 tex att berget till höger täcker mer av berget längre bak i andra bilden skulle inte uppstå om bakgrunden vore en duk
Senast redigerad av Prudent 2024-05-29 kl. 19:31.
Citera
2024-05-29, 19:16
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken dokumentär som tog upp det, men någon här kanske vet?
Jag vet inte vad du syftar på, men det skulle vara intressant att se.
Citera
2024-05-29, 19:53
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
När det gäller den lilla skillnaden du ser, så kan den handla om att hemsidan helt enkelt inte tillåter förflyttningar på pixelnivå, man får nöja sig när man är nära helt enkelt.
Men även om man hade haft den möjligheten och märkt att det faktiskt skiljer litegrann så är detta snarare en bekräftelse på att det är en bild tagen på en duk (eller vad det nu kan vara) fast man står lite i en annan position på scenen (det kanske bara handlar om ett par meter). Testa ta en bild på en tavla från en vinkel sen en annan vinkel, de kommer inte heller matcha 100%. Så den skillnaden du har hakat upp dig på bekräftar snarare att bilden är tagen på samma duk men lite från en annan vinkel. Att vi inte ser skillnad i storlek och vinkel-förflyttningar mellan bergen är en bekräftelse på att det är en duk.

Eftersom förflyttningen både ändrar avståndet och vinkeln så ska man se att både storleksförhållandet mellan bergen ska ha ändrats men också vinklarna där de möts. Det här tror jag du håller med mig om, men du tycker att den minimala skillnaden är förklaringen på det. Det är det absolut inte.

Om vi ska välja berget på avstånd 14km så är förflyttningen som sker mellan de två bilderna på 1,3 km. Förflyttningen är inte i motsatt riktning, däremot är den både längre bort och från en annan vinkel. Själva avståndskillnaden skulle jag säga är ungefär hälften, ca 700 meter. Så storlekskillnaden på just det berget mellan de två olika bilderna (14km + 0,7km) / 14km = 1,05. 1 / 1,05 =0,952... = ca 5%. Det är inte en 5% storleksförändring vi ser på det berget på de två bilderna, på den närmaste berget så skulle skillnaden vara ännu större.
Sen ska dessutom skillnaden i storlek på alla tre vara helt annorlunda från bild ett till bild två, det är helt omöjligt att det ska matcha på det sättet det gör (nu undviker jag ordet "exakt").

Sen har vi skillnaden på vinkeln: Detta kan du som sagt testa hemma med 3 föremål utplacerade på ett bord/golvet, omvandla alla avstånden från Km till cm, eller ännu bättre dm. Ta en bild, gör den förflyttningen det handlar om (1,3 cm eller 1,3 dm beroende på viken enhet du valt), ta en ny bild. Trots att man såklart inte kan återskapa de exakta förhållandena så kommer man få en bra uppfattning om skillnaden som man bör se på de två olika bilderna.

Det kan finnas nått jag inte tänker på, men att bara säga att den minimala skillnaden räcker som förklaring köper jag inte, för jag vet att det inte stämmer utifrån den info vi har nu.
Tillägg: När man tar en bild på ett föremål sedan förflyttar sig och tar en ny bild så kommer det vara en storleksskillnad på föremålet mellan bilderna. (Det tror jag alla förstår). Finns ett väldigt enkelt sätt att räkna ut detta om man känner till avstånden. (Första avståndet + förflyttningen) / första avståndet = hela andelen med andelsskillnad. Första avståndet / med andelskillnaden = procentandandel vilken man sen kan omvandla till procentandelsskillnad ex: (14km + 0,7km) / 14km = 1,05. 1 / 1,05 =0,952... = ca 5% . Detta är inte avancerat matematik. Därför kan vi veta exakt hur mycket storleksskillnad det ska vara på föremålet på bilderna från olika avstånd. Så komplicerat är det inte.
Man kan inte bara påstå nått och hoppas på att folk köper det, vi vet att skillnaden i storlek kan inte vara så liten som det påstås i debunk-artikeln.
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-05-29 kl. 20:19.
Citera
2024-05-29, 20:26
Bannlyst
Citat:
Jag kan också leta utifrån det du har beskrivit.
Jag har inte hittat den ännu men medans jag letade hittade jag denna mystiska rörelse i en annan dokumentär.
Rörelsen börjar 2:02:48 och visas några gånger i olika vinklar. Astronauten glider oförklarligt fram och tillbaka i en omöjlig rörelse (om han inte hänger i vajrar).
https://www.bitchute.com/video/ZJKOJKilqwyg/
Citera
2024-05-29, 21:15
Medlem
LaChorreras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du har fått förklarat att skillnaderna mellan bilderna visar att bakgrunden är har ett djup, dvs är tredimensionell. Det är inte en duk. Att du tycker sådana förändringar kan uppstå på en tvådimensionell bakgrund kan inte jag hjälpa.

Skillnaderna mellan figur 5.12-8 och 5.12-9 tex att berget till höger täcker mer av berget längre bak i andra bilden skulle inte uppstå om bakgrunden vore en duk
Du har fått svar på hur djupet uppstår även om det skulle vara en duk.
Läs om.
Citera
2024-05-30, 00:47
Medlem
Citat:
Så du tycker att du ska kunna undvika och fultolka hela mitt inlägg och att jag bara ska acceptera det och ändå ska adressera dina nya påståenden? Nej tack.
Nya påståenden?
Jag hänvisade till de två förstoringarna i mitt andra kommentar
(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor

Jag har nu testat Overlay image på såväl originalbilderna som förstoringarna i figur 5.12-8 och 5.12-9.
I båda fallen syns att det närbelägna berget till höger täcker mer av berget bakom efter förflyttningen till höger.
Så kan som sagt inte ske på en tvådimensionell bakgrund såsom en duk.

Dessutom har inbördes avstånd mellan flera fasta identifierbara punkter i terrängen förändrats mellan bilderna. Vissa avstånd är längre, andra kortare och vissa i princip oförändrade.

Perspektivförändringarna styrker att bilderna har ett tredimesionellt djup. Bakgrunden är är inte en duk
Citera
2024-05-30, 01:00
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nya påståenden?
Jag hänvisade till de två förstoringarna i mitt andra kommentar
(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor

Jag har nu testat Overlay image på såväl originalbilderna som förstoringarna i figur 5.12-8 och 5.12-9.
I båda fallen syns att det närbelägna berget till höger täcker mer av berget bakom efter förflyttningen till höger.
Så kan som sagt inte ske på en tvådimensionell bakgrund såsom en duk.

Dessutom har inbördes avstånd mellan flera fasta identifierbara punkter i terrängen förändrats mellan bilderna. Vissa avstånd är längre, andra kortare och vissa i princip oförändrade.

Perspektivförändringarna styrker att bilderna har ett tredimesionellt djup. Bakgrunden är är inte en duk
Det håller jag med om, det finns delar som "sticker ut" och andra inte gör det alls, vilket talar för att det inte borde vara en helt platt duk.

OBS! detta är inte en del av "konspirationen". Men de hade en miniatyr modell av månen på NASA under Apollo-tiden som de byggde. Varje krater och nedslagsgrop var avbildad och stack ut i rätt skala (tror den användes för att öva på var de skulle landa). Nu kanske du ser lite vart jag är på väg. Om de använde en duk, så var den nog inte helt platt.
Men storleksskillnadrena som bör vara på de olika bilderna verkar inte stämma.
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-05-30 kl. 01:26.
Citera
2024-05-30, 10:30
Medlem
Citat:
Det håller jag med om, det finns delar som "sticker ut" och andra inte gör det alls, vilket talar för att det inte borde vara en helt platt duk.

OBS! detta är inte en del av "konspirationen". Men de hade en miniatyr modell av månen på NASA under Apollo-tiden som de byggde. Varje krater och nedslagsgrop var avbildad och stack ut i rätt skala (tror den användes för att öva på var de skulle landa). Nu kanske du ser lite vart jag är på väg. Om de använde en duk, så var den nog inte helt platt.

Du menar då att bilderna tagna på 2000-talet är tagna på samma sätt?
Du kan ge upp dina drömmar om du tänker komma med obevisade påståenden.

Allt som du nu återigen tar upp har du också redan fått svar på tidigare i tråden.
Varför tror du att du ska få andra svar när du ställer samma tramsiga frågor med samma argument som redan tagits upp tidigare?
Kom då med nya argument istället.
Citera
2024-05-30, 11:44
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:

Tillägg: Den skillnaden på några pixlar (ja det är bokstavligen några pixlar det handlar om) handlar absolut inte om 5% skillnader i storlek (gäller berget på 14 km avstånd).
Om man tittar på bilderna på en skärm som visar bilderna 50cm stora (en vanlig tv) så ska en 5% skillnad motsvara 2,5 cm, det är inte några pixlar under millimetern vi pratar om här.
Citera
2024-05-30, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Alla vet att det är fake, till och med NASA har ju erkänt.

Nej, det är bara lallande imbecilla korkskallar som TROR att det är fake, och TROR att NASA skulle ha erkänt det…..
Citera
2024-05-30, 15:00
Medlem
SakariWallbergs avatar
Eftersom ingen kan förklara varför man inte ser den skillnaden på bergen som man borde se på bilderna (vilket jag har bevisat matematiskt) så kan vi konstatera att just de två bilderna är fejkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in