2024-05-30, 18:09
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SakariWallberg
Det är samma kamera med samma inställningar, en Hasselblad 500EL, de kunde inte zooma in eller ut och det var ingen fisheye-lens som förvränger bilden.
Man kan absolut använda de beräkningarna.

Det där är ett annat ämne.

Jaha vilken brännvidd hade den?

Nej det är inte ett annat ämne, tråden handlar om huruvida vi landat på månen eller ej! Körsbärsplockning är att ta en liten del men bortse från allt annat.
Citera
2024-05-30, 18:46
Medlem
Citat:
Det är samma kamera med samma inställningar, en Hasselblad 500EL, de kunde inte zooma in eller ut och det var ingen fisheye-lens som förvränger bilden.
Något slags extrem vidvinkel måste kamerorna i alla fall ha haft för att förklara de här konvergerande skuggorna.
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/static/history/alsj/a17/AS17-136-20744HR.jpg
Citera
2024-05-30, 18:54
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramss
Något slags extrem vidvinkel måste kamerorna i alla fall ha haft för att förklara de här konvergerande skuggorna.
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/static/history/alsj/a17/AS17-136-20744HR.jpg
Hehe, ja. Den är konstig. De pratade om detta på JRE (Joe Rogan experience ) när han hade Bart Sibrel som gäst, Jamie Vernon, Joes assisten/producent försökte förklara det med att det var jordens reflektion som skapade skuggan på stenen .
Skuggor åt olika håll kan förklaras med med en ojämn yta, men den där är riktigt konstig.

Samtidigt, vad är förklarningen om de är i en studio?
Citera
2024-05-30, 19:02
Bannlyst
Citat:
Hehe, ja. Den är konstig. De pratade om detta på JRE (Joe Rogan experience ) när han hade Bart Sibrel som gäst, Jamie Vernon, Joes assisten/producent försökte förklara det med att det var jordens reflektion som skapade skuggan på stenen .
Skuggor åt olika håll kan förklaras med med en ojämn yta, men den där är riktigt konstig.

Flera elektriska ljuskällor och på nära håll.
Citera
2024-05-30, 19:17
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Flera elektriska ljuskällor och på nära håll.
Stenens form gör att det blir mycket skugga på den sidan, den ligger i en lutning också. Hade det varit flera ljuskällor så hade man sett fler skuggor. (Jag säger detta innan nån kommer in och tycker att hen har en bra förklaring)
Men ja, hade det bara varit solen så borde skuggan inte se ut så.
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-05-30 kl. 19:21.
Citera
2024-05-30, 19:20
Bannlyst
Citat:
Stenens form gör att det blir mycket skugga på den sidan, den ligger i en lutning också. Hade det varit flera ljuskällor så hade man sett fler skuggor. (Jag säger detta innan nån kommer in och tycker att hen har en bra förklarning)
Men ja, hade det bara varit solen så borde skuggan inte se ut så.
Folk som jobbar med film är bra på att ljussätta med olika effekt så att ljuset ser naturligt ut.
Men dom lyckades inte tillräckligt bra när man tittar närmare på bilderna.

Experterna kan utefter skuggor och hotspots visa var ljuskällorna var placerade.
Senast redigerad av tworiders 2024-05-30 kl. 19:29.
Citera
2024-05-30, 19:27
Medlem
Citat:

Ponera att scenen är rund och omgiven av en duk. På en del av duken projiceras månlandskapet som bakgrund, en annan del av duken är upplyst. Ljuskällorna belyser inte scenen direkt, utan det är den upplysta duken som belyser scenen. Bara ett hypotetiskt resonemang förstås
Citera
2024-05-30, 19:36
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Folk som jobbar med film är bra på att ljussätta med olika effekt så att ljuset ser naturligt ut.
Men dom lyckades inte tillräckligt bra när man tittar närmare på bilderna.

Experterna kan utefter skuggor och hotspots visa var ljuskällorna var placerade.
Citat:
Ursprungligen postat av Tramss
Ponera att scenen är rund och omgiven av en duk. På en del av duken projiceras månlandskapet som bakgrund, en annan del av duken är upplyst. Ljuskällorna belyser inte scenen direkt, utan det är den upplysta duken som belyser scenen. Bara ett hypotetiskt resonemang förstås
Ni har säkert sett det här redan. Det är verkligen svårt att se att det skulle vara på ett annat sätt efter man har sett det här: https://gofile.io/d/Tv6TTl
Citera
2024-05-30, 20:15
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Okej, du har inget att tillföra. Tack för din tid.

Jorå men dina usla argument tog helt enkelt slut. Du kan kolla längre tillbaka i denna tråden så finns mina tillskott.

Det finns så mycket överväldigande bevis på våra resor till månen, Bart Sibrel är en okunnig tramspelle, vilket visas gång på gång.
Citera
2024-05-30, 20:25
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Jorå men dina usla argument tog helt enkelt slut. Du kan kolla längre tillbaka i denna tråden så finns mina tillskott.
Var det verkligen så du upplevde det? Var det därför du försökte byta samtalsämne?
Citat:
Det finns så mycket överväldigande bevis på våra resor till månen, Bart Sibrel är en okunnig tramspelle, vilket visas gång på gång.
Jag har ingen åsikt om Bart Sibrel. Men jag reagerade på JRE-intervjun att han inte ville ha nån som helst motfråga, vilket jag upplevde som fegt och fel.
Citera
2024-05-30, 20:57
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Var det verkligen så du upplevde det? Var det därför du försökte byta samtalsämne?

Jag har ingen åsikt om Bart Sibrel. Men jag reagerade på JRE-intervjun att han inte ville ha nån som helst motfråga, vilket jag upplevde som fegt och fel.

Nä inte bytt frågeställning, frågade vilken brännvidd objektivet det var och så bad jag dig förklara andra saker som visar på att vi varit på månen!
Citera
2024-05-30, 21:08
Medlem
SakariWallbergs avatar
Citat:
Nä inte bytt frågeställning, frågade vilken brännvidd objektivet det var och så bad jag dig förklara andra saker som visar på att vi varit på månen!
Det går så klart att kolla upp det, och jag har den infon. Men har du en teori som motsäger det jag har kommit fram till så är det bara att lägga ut det. Eller ta din tid, kolla upp det du behöva kolla upp, kom tillbaka och lägg ut din teori då.
Men om det här bara har blivit en ego-grej nu, så är inte jag intresserad.
Senast redigerad av SakariWallberg 2024-05-30 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in