2024-05-29, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Kan du nämna en handfull konspirationsteorier som du anser är hittepå!

Som sagt, helt omöjligt att svara på exakt. Vissa har högre sannolikhet, andra mindre. Vissa mer, vissa mindre betydelse. Går inte in på enstaka då det bryter mot trådens syfte, spelar heller ingen roll för mitt argument.

Tror man kan läsa dag in och dag ut om teori X. I slutändan så kommer ett för stort intresse enbart resultera i att du bygger upp ett enormt missförtroende, du tar andra teorier seriösare än vad de är, ditt psyke kan drabbas, du blir en buzz killer på partys.

Dessutom så kommer du med högsta sannolikhet aldrig själv att kunna 100% bevisa en teori. Så vad är poängen? Sitta hemma och vara asnöjd och känna sig skitsmart över att du själv ”vet” om X hände eller inte? Gör ingen verklig skillnad whatsoever förutom ett enormt tidsslöseri för ens egen del.

Men om man tycker att det är sjukt intressant och att det inte påverkar en mentalt, så kör på. Ha bara i åtanke att andra kanske inte orkar lyssna alla gånger bara.
Citera
2024-05-29, 00:44
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Jag ska ge dig några ledtrådar. Förövarna gräver tunnlar under New Yorks gator. Kolla vilka du inte får kritisera. Roliga hattar.
Citera
2024-05-29, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Som sagt, helt omöjligt att svara på exakt. Vissa har högre sannolikhet, andra mindre. Vissa mer, vissa mindre betydelse. Går inte in på enstaka då det bryter mot trådens syfte, spelar heller ingen roll för mitt argument.

På vilket sätt bryter det mot trådens syfte? Utan exempel blir det ganska svårt att veta vad vi diskuterar.

Citat:
Tror man kan läsa dag in och dag ut om teori X. I slutändan så kommer ett för stort intresse enbart resultera i att du bygger upp ett enormt missförtroende, du tar andra teorier seriösare än vad de är, ditt psyke kan drabbas, du blir en buzz killer på partys.

Så att läsa böcker, se på föreläsningar och samla in kunskap är enligt dig kontraproduktivt? Gäller det bara konspirationsteorier eller alla ämnen? Personligen tycker jag att pålästa personer är mycket mer intressantare att lyssna på än obildade.

Citat:
Dessutom så kommer du med högsta sannolikhet aldrig själv att kunna 100% bevisa en teori. Så vad är poängen? Sitta hemma och vara asnöjd och känna sig skitsmart över att du själv ”vet” om X hände eller inte? Gör ingen verklig skillnad whatsoever förutom ett enormt tidsslöseri för ens egen del.

Säger han som verkar spendera mycket tid på FB är inne på alla möjliga trådar och har bergsäkra svar på det mesta. Visst är det tidsslöseri men är det inte därför vi är här och diskuterar.

Citat:
Men om man tycker att det är sjukt intressant och att det inte påverkar en mentalt, så kör på. Ha bara i åtanke att andra kanske inte orkar lyssna alla gånger bara.

Ja jag tycker det är sjukt intressant att veta hur världen, makten och människan fungerar, gör inte du det? Tror det finns två typer av människor, dom som vill veta sanningen vare det rör sig om konspirationer, en partners otrohet eller en tråkig medicinsk diagnos och så har vi dom som gärna stoppar huvet i sanden så länge det är möjligt.

Jag ser mig själv som påläst inom ganska många konspirationsteorier så det vore intressant om du kunde hänvisa till vilka du anser är fejk.
Citera
2024-05-29, 03:26
Medlem
Nick3ans avatar
Om du vill gå ner i ett av kaninhålen så kan jag rekommendera att du kollar in Ernst Zündels alster, om det är intressant för dig så kika även in Fred Leuchter.

https://archive.org/details/1994-Ernst-Zuendel-Another-Voice-of-Freedom-xx-Interview-with-Fred-Leuchter

Jag kan även tipsa om den svenskgjorda dokumentären Europa The Last Battle.

https://swebbtube.se/search?search=Europe%20the%20last%20battle&searchT arget=local
Citera
2024-05-29, 10:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thextor
Mycket av detta för oss tillbaka till frågan: Vilken typ av information bör vi lita på?
I juli 1975 på en Nato-konferens hävdade Thomas Narut att han ledde en psykologisk forskningsgrupp som tränade mördare på amerikanska flottans sjukhus i Neapel. Han beskrev i detalj hur det gick till, en beskrivning som tycks ha legat till grund för filmen Conspiracy med Mel Gibson.

https://iesho.blogspot.com/2015/10/27-lieutenant-commander-thomas-narut_19.html

Naturligvis förnekade USA allt och hävdade att Narut visserligen var psykolog anställd på sjukhuset men att han hade varit i psykisk obalans vid tillfället. Än idag har inget kommit fram som anses bevisa eller motbevisa Narut.

Självklart finns det underrättelsetjänster och andra skumraskorganisationer som aldrig kommer att berätta vad de gör och har gjort och lika självklart kommer man att hitta på konspirationsteorier som syftar till att klargöra något eller minst lika vanligt att fördunkla något.

En sak som är ganska givet är att det finns mäktiga finansgrupper som försöker tackla framtidsproblemens inverkan på deras egna positioner och att de är djupt involverade i alla politiska och militära skeenden.
Citera
2024-05-29, 11:16
Medlem
Citat:
Säger han som verkar spendera mycket tid på FB är inne på alla möjliga trådar och har bergsäkra svar på det mesta.

Hahahahaha tack för dagens garv Jadu det reflekterar nog min skrivstil väl. Kul att du tog dig tiden att läsa igenom allt menlöst dravel jag skriver om. Ibland kan det kanske uppfattas som hårt, men då får man även ut de bästa reaktionerna, som nu.

Det var moderatormeddelandet jag syftade på, verkar som att tråden spårar in i alla möjliga teorier istället för TS ursprungsfråga.

Är nog det jag fokuserade på i mitt meddelande. TS verkar vara så inne i sitt nyfunna intresse att han blivit smått förvirrad. Jag ville mest säga att han ska ta allt med en nypa salt, inte för att en viss teori inte skulle kunna vara sann, utan för sitt eget psykes bästa.

För en del konspirationssnubbar man snackar med verkar inte må fantastiskt direkt. I all välmening så hoppas jag TS gräver sig försiktigt in i detta enorma kaninhål.

Citat:
Så att läsa böcker, se på föreläsningar och samla in kunskap är enligt dig kontraproduktivt? Gäller det bara konspirationsteorier eller alla ämnen? Personligen tycker jag att pålästa personer är mycket mer intressantare att lyssna på än obildade.

Ja jag tycker det är sjukt intressant att veta hur världen, makten och människan fungerar, gör inte du det? Tror det finns två typer av människor, dom som vill veta sanningen vare det rör sig om konspirationer, en partners otrohet eller en tråkig medicinsk diagnos och så har vi dom som gärna stoppar huvet i sanden så länge det är möjligt.

Jag ser mig själv som påläst inom ganska många konspirationsteorier så det vore intressant om du kunde hänvisa till vilka du anser är fejk.

Jodå, det kan ibland vara intressant och nyttigt. Jag är en stor skeptiker till makten själv. Bara det att det snabbt kan bli fånigt att lyssna på. Vissa snubbar gör konspirationsteorier till sin personlighet. Vilket med största sannolikhet tar död på dennes chanser till lyckade dejter bl.a.

Ett par exempel på teorier. Som vi inte behöver gå in på något djupare sen:

Ta Covid. Har allting skötts rätt av regeringar och läkemedelsbolag? Inte en chans i helvetet att det har. Säger sig självt, för mycket pengar inblandat. Behöver det vara ett samarbete mellan Kina och Bill Gates för att injicera den vita populationen med spermiedödande vaccin? Kanske en ganska låg sannolikhetshalt på detta. Men absolut, såklart inte heeelt omöjligt.

Men vad gör det för skillnad om jag tror si eller så? Nada. Så för de som ser det som en hobby, så anser jag personligen att det inte är värt varken risken att bli tokig, eller att tråka ut andra på fester. Så länge man läser på med måtta, så kör på för all del.

Du kanske får ut något bra av det som jag inte ser?
Citera
2024-05-29, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Hahahahaha tack för dagens garv Jadu det reflekterar nog min skrivstil väl. Kul att du tog dig tiden att läsa igenom allt menlöst dravel jag skriver om. Ibland kan det kanske uppfattas som hårt, men då får man även ut de bästa reaktionerna, som nu.

Det var moderatormeddelandet jag syftade på, verkar som att tråden spårar in i alla möjliga teorier istället för TS ursprungsfråga.

Är nog det jag fokuserade på i mitt meddelande. TS verkar vara så inne i sitt nyfunna intresse att han blivit smått förvirrad. Jag ville mest säga att han ska ta allt med en nypa salt, inte för att en viss teori inte skulle kunna vara sann, utan för sitt eget psykes bästa.

För en del konspirationssnubbar man snackar med verkar inte må fantastiskt direkt. I all välmening så hoppas jag TS gräver sig försiktigt in i detta enorma kaninhål.

Jodå, det kan ibland vara intressant och nyttigt. Jag är en stor skeptiker till makten själv. Bara det att det snabbt kan bli fånigt att lyssna på. Vissa snubbar gör konspirationsteorier till sin personlighet. Vilket med största sannolikhet tar död på dennes chanser till lyckade dejter bl.a.

Ett par exempel på teorier. Som vi inte behöver gå in på något djupare sen:

Ta Covid. Har allting skötts rätt av regeringar och läkemedelsbolag? Inte en chans i helvetet att det har. Säger sig självt, för mycket pengar inblandat. Behöver det vara ett samarbete mellan Kina och Bill Gates för att injicera den vita populationen med spermiedödande vaccin? Kanske en ganska låg sannolikhetshalt på detta. Men absolut, såklart inte heeelt omöjligt.

Men vad gör det för skillnad om jag tror si eller så? Nada. Så för de som ser det som en hobby, så anser jag personligen att det inte är värt varken risken att bli tokig, eller att tråka ut andra på fester. Så länge man läser på med måtta, så kör på för all del.

Du kanske får ut något bra av det som jag inte ser?

Jag gissar på att du är runt 20-25 år och då är det väldigt viktigt att passa in, ha lyckade dejter och ha rätt samtalsämnen på fester. Jag förstår det.

För mig som är dubbelt så gammal är det inte så viktigt att passa in, försöka impa på andra genom att diskutera rätt samtalsämnen på en fest och då är det lättare att ta till sig information och sovra den för att komma så nära sanningen som möjligt.

Om man tycker att det är fel på världen och vill få någon rätsida på problemen så går inte det om folket är rädda för att påtala fel, inte läsa på ämnen (för att man kan bli förvirrad?!), alltid passa in och bry sig om vad majoriteten säger sig tycka. Om folk uppför sig som du tycker att man ska så kommer det aldrig bli en förändring, aldrig vara pålästa och aldrig sticka ut hakan. "Kejsarens nya kläder" med andra ord.
Citera
2024-05-29, 14:29
Medlem
Citat:
Här är några av de ämnen jag funderar på:
  • The Great Reset
  • Invandringen
  • Covidvaccinet
  • Klimatförändringarna
  • Demoraliseringen av väst, degenereringen, spridningen av HBTQ och dylikt
  • Feminismen
  • Splittringar mellan praktiskt taget alla grupper som finns. Män och kvinnor, unga och gamla, rika och fattiga, religioner, hudfärg ...
  • De korrupta medierna som endast belyser en del av historien
  • En omfattande omskrivning av historia

Det mesta du listar ovan är ett faktum så hur skulle det vara en konspirationsteori menar du?
Citera
2024-05-29, 14:45
Medlem
Citat:
Jag gissar på att du är runt 20-25 år och då är det väldigt viktigt att passa in, ha lyckade dejter och ha rätt samtalsämnen på fester. Jag förstår det.

För mig som är dubbelt så gammal är det inte så viktigt att passa in, försöka impa på andra genom att diskutera rätt samtalsämnen på en fest och då är det lättare att ta till sig information och sovra den för att komma så nära sanningen som möjligt.

Om man tycker att det är fel på världen och vill få någon rätsida på problemen så går inte det om folket är rädda för att påtala fel, inte läsa på ämnen (för att man kan bli förvirrad?!), alltid passa in och bry sig om vad majoriteten säger sig tycka. Om folk uppför sig som du tycker att man ska så kommer det aldrig bli en förändring, aldrig vara pålästa och aldrig sticka ut hakan. "Kejsarens nya kläder" med andra ord.

Ja, jag kan helt klart se din sida på det hela. Kudos till er som försöker lösa problemen.
Citera
2024-05-30, 10:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Vad är din poäng?
Att konspirationsteorier är efterkonstruktioner av flera korrelerande intressen.
Citera
2024-05-30, 10:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Att konspirationsteorier är efterkonstruktioner av flera korrelerande intressen.
Ibland är konspirationsteorier helt enkelt fakta.
Citera
2024-05-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Ibland är konspirationsteorier helt enkelt fakta.

Fakta är verifierbar information som stöds av bevis och empirisk data, medan konspirationsteorier är ogrundade spekulationer som ofta saknar bevis och bygger på misstankar eller felaktiga tolkningar. Fakta kan bekräftas genom vetenskaplig metodik och observation, medan konspirationsteorier ofta involverar hemliga grupper eller dolda agendor utan konkreta belägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in