Citat:
Du kommer efter hand utveckla en magkänsla som du lär dig att lita på. Det finns absolut konspirationsteoretiker som ljuger eftersom de är betalda desinformatörer, eller så förvrider de sanningen för att få fler klick för att tjäna pengar på din uppmärksamhet, din mest värdefulla tillgång. De kommer skapa sensationella rubriker och thumbnails för att få dig att panika och klicka. Du lär dig med erfarenhet vad som är högfrekvent information och vad som är clickbait.
Ta t.ex. covid och vaccinen, vid det laget var jag tillräckligt luttrad foliehatt för att ana ugglor i mossen och instinktivt känna, det där vaccinet skiter jag i. Men jag var också tillräckligt luttrad foliehatt för att inse att de som sa att "alla som tar vaccinen kommer DÖ inom två års tid", också antingen medvetet hittade på eller inte visste vad de pratade om.
Det är omöjligt att veta 100% om något är sant. Det visa människor gör är att utveckla intuition och lära sig känna igen mönster. Men viktigast av allt är att sluta ta in lågfrekvent information från personer och institutioner som inte alls har målet att föra fram sanningen, allt som oftast vill de att du ska köpa någonting eller lyda. Tänk själv.
Ta t.ex. covid och vaccinen, vid det laget var jag tillräckligt luttrad foliehatt för att ana ugglor i mossen och instinktivt känna, det där vaccinet skiter jag i. Men jag var också tillräckligt luttrad foliehatt för att inse att de som sa att "alla som tar vaccinen kommer DÖ inom två års tid", också antingen medvetet hittade på eller inte visste vad de pratade om.
Det är omöjligt att veta 100% om något är sant. Det visa människor gör är att utveckla intuition och lära sig känna igen mönster. Men viktigast av allt är att sluta ta in lågfrekvent information från personer och institutioner som inte alls har målet att föra fram sanningen, allt som oftast vill de att du ska köpa någonting eller lyda. Tänk själv.
Jag tror mitt problem är att jag inte har kunskap. Jag ogillar starkt att inte kunna se bilden. Tror du det finns någonting konkret, någonting som tar upp fakta istället för att angripa en idé?
Forskare kämpar om anslag, de är grymt "competetive" om någon publicerar något så finns det hundratals som granskar för att höja sitt eget värde.