2024-05-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krillekrok
Du kommer efter hand utveckla en magkänsla som du lär dig att lita på. Det finns absolut konspirationsteoretiker som ljuger eftersom de är betalda desinformatörer, eller så förvrider de sanningen för att få fler klick för att tjäna pengar på din uppmärksamhet, din mest värdefulla tillgång. De kommer skapa sensationella rubriker och thumbnails för att få dig att panika och klicka. Du lär dig med erfarenhet vad som är högfrekvent information och vad som är clickbait.

Ta t.ex. covid och vaccinen, vid det laget var jag tillräckligt luttrad foliehatt för att ana ugglor i mossen och instinktivt känna, det där vaccinet skiter jag i. Men jag var också tillräckligt luttrad foliehatt för att inse att de som sa att "alla som tar vaccinen kommer DÖ inom två års tid", också antingen medvetet hittade på eller inte visste vad de pratade om.

Det är omöjligt att veta 100% om något är sant. Det visa människor gör är att utveckla intuition och lära sig känna igen mönster. Men viktigast av allt är att sluta ta in lågfrekvent information från personer och institutioner som inte alls har målet att föra fram sanningen, allt som oftast vill de att du ska köpa någonting eller lyda. Tänk själv.

Jag tror mitt problem är att jag inte har kunskap. Jag ogillar starkt att inte kunna se bilden. Tror du det finns någonting konkret, någonting som tar upp fakta istället för att angripa en idé?
Citera
2024-05-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Jo men mutor är dock en verklighet, det kunde vi se under covid, med läkemedelsindustrin och "vetenskapen". Och agendor drivs många av, medvetet eller omedvetet. Även en del skribenter på nätet.

Många konspirationsteorier är önsketänkande dock samt desinformation med just en agenda.
Ja. Svårt att veta vad som är sant och vad som inte är sant. Känslan är att jag nu inte kan lita på någon av dem.
Citera
2024-05-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Knyt ihop alla trådar så kanske du hittar elefanten ...
Lite hjälp på traven hade verkligen behövts.
Citera
2024-05-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Googla följande nyckelord:

"divide and conquer"
"Totalitarian tiptoe"
"Problem-reaction-solution"

Samt läs denna tråd:

https://www.flashback.org/t3573008
Stort tack för konkreta svar!
Citera
2024-05-28, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Som manfredkaltz skrev. Börja med 11/9 och gräv själv. Finns mängder av information där.
Varför terroristernas pass överlevde en flygplanskrasch?
Kolla upp Lucky Larry. Pentagon planet som inte existerade etc.
Information får du allt eftersom du blir äldre och ser bakom kulisserna av vad mainstream media försöker visa dig. En bra balans är att vara skeptisk till allt. Även konspirationteorier. Därför måste man tyvärr gräva lite själv för att få en bra balans.
Känns som om det är ineffektivt att göra allt själv. Synd att det inte finns några böcker, det verkar inte finnas någonting utbrett.

Tack för svar.
Citera
2024-05-28, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Allt hänger ihop och allt är ett och samma. Det är en insikt som många människor får i tjugoårsåldern när hjärnan är helt utvecklad.
Det är en intellektuell aha-upplevelse och en form av "frälsning".
Ca 50% av mänskligheten har den förmågan. Det finns en undersökning på det. Orkar inte kolla källa dock.

Problemet är att de flesta kastar bort det på fel grejer. Förr i tiden var det på religion, nu förtiden är det konspirationer eller klimatet.
Intelligenta personer får uppenbarelsen att allt i universum hänger samman. Men idag är det lätt att gå ner i kaninhålet på YouTube och låta sig förfaras.
Vad är din poäng?
Citera
2024-05-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Ärligt.

Det farligaste med att hoppa ner i kaninhålet med konspirationsteorier är att man tappar greppet och börjar köpa alla ”bra argument”.

Se till att alltid läsa på från BÅDA sidor för att fatta din egen åsikt.

En bra youtube-kanal är WHYFILES.
Upplägget är att han i första 90% av avsnittet kör på som att allt skulle vara sant och fakta, sen sista 10% så går han igenom vad som faktiskt går att styrka.
Intressant. Tack för svar. Naturligtvis tänker jag vara vaksam, jag blir trots allt skeptisk till båda sidor, inte bara den ena.
Citera
2024-05-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jag tror inte någon av de saker du listat handlar om hemliga sammansvurna krafter som driver agendor men att det handlar om det som kallas spontant uppstårnde system. Ganska små regler och omogena åsikter leder exempelvis till stora krafter som sätts i rullning. Känslan av att man är en god människa leder till att alla helt okritiskt rullar ut hbtq-frågor och åtgärder exempelvis.
Intressant, tack för åsikten.
Citera
2024-05-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är ingen konspiration, eftersom det sker öppet, men det är ju helt klart att de flesta västländers ledare har bestämt sig för att massinvandring av värdelösa människor till våra länder är något som ska finnas till varje pris.
Varför? Den stora frågan är varför?
Citera
2024-05-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Se dessa konspirationsteorier som underhållning, det är allt det är.
Visst finns det korruption och skit, men hemliga organisationer som styr världen...? Det är vår tids sagor, ett sätt att få en kaotisk omvärld mer lättförståelig. Vår samtid ser ut som den gör för att vi människor inte kan bättre än så här, men det är lättare att tro att det finns en osynlig fiende bakom alltihop, det vore lättare att lösa än en häxkittel av olika gruppers agendor, både i våra egna samhällen och globalt.
Ja. Jag tror inte att det finns en hemlig grupp som sitter och snackar, men jag tror att det sker någonting mera kaotiskt kanske. Att alla har gemensamma, outtalade mål som kanske inte yttras öppet. De kanske inte ens är medvetna om det –*det kanske är omedvetet. Jag vet inte. Jag vet bara att jag inte har en aning och att jag inte kan lita på någonting.
Citera
2024-05-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storgatan19
Ordet "konspirationsteori" används väldigt brett, och ofta för att förminska motståndare. Självklart finns det många "konspirationsteorier" som kanske stämmer men aldrig kommer kunna bevisas. Sen finns det många konspirationsteoretiker som drar alltför stora växlar av att någon/något sagt något.

Låt oss hålla oss till den vetenskapliga metoden istället, det är det bästa vi har. Men då säger någon att hela vetenskapskåren är köpt Forskare kämpar om anslag, de är grymt "competetive" om någon publicerar något så finns det hundratals som granskar för att höja sitt eget värde.
Ja. Ordet har erhållit en negativ laddning. Man bör hålla sig till sådant som kan bevisas eller sådant som är logiskt –*inte bara tro för trons skull.
Citera
2024-05-28, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Varje konspirationsteori bygger ju på sanningar och sedan bygger man vidare med cherry-picking och vägrar tro på slumpen.

Vi människor har någon konstig inbyggd tvångstanke - "Varför?" och särskilt då med större olyckor/katastrofer.

Om en bil kör i diket och 2 personer avlider - en olycka/slumpen.

En färja sjunker i hårt väder i Östersjön - det KAN INTE vara en olycka/slumpen.
Äh. Det kanske finns olika nivåer av det där också. Det är ju viktigt att tänka logiskt och bevisa saker och ting och inte bara slänga ut sig det. Det är väl det jag undrar egentligen, finns det bevis som göms undan typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in